Column: Een open brief aan Amin Younes

Column: Een open brief aan Amin Younes

door JipVR 21

Laatst geüpdatet

Alhoewel ik het soms enigszins kan begrijpen, ben ik niet van het uitfluiten van spelers. Al helemaal niet bij jou. Ik heb een zwak voor je, Amin Younes. Als je het op je heupen hebt, kan ik enorm genieten van de Robben-achtige goals die je maakt. We weten alleen allebei dat het lang geleden is dat je je van je beste kant hebt laten zien.

De goals blijven uit, het publiek is je zat en jijzelf lijkt er ook helemaal doorheen te zitten. Ik kan helaas niets doen aan het gefluit vanaf de tribune, maar ik kan je wel uitleggen waar het misgaat. Let goed op wat ik je schrijf en misschien verover je de harten wel terug.

Men wijst je terecht op het feit dat je niet vaak genoeg je mannetje passeert en vervolgens naar binnen trekt. Of je trekt naar binnen en je loopt je stuk in de verdediging van de tegenpartij. Toen je net bij Ajax kwam, trok je ook altijd naar binnen en tóch was je retegevaarlijk. Dat vergeten een hoop mensen. Waar gaat het dan mis tegenwoordig?

De oplossing is simpel: meteen schieten, zeg ik je. In de dramatische wedstrijd tegen FC Utrecht zag ik het je weer eens doen, in de 78e minuut welteverstaan. Je kapt maar één keer en haalt meteen de trekker over. Een hoofd van een Utrecht-verdediger staat tussen de bal en de kruising van de verre hoek. Niet jezelf stuklopen in de verdediging, maar gewoon meteen met scherp schieten. Dát is hoe jij het verschil kan maken.

Het is ook niet verwonderlijk dat de meeste van jouw goals in het verleden op die manier gemaakt werden. Pak jouw bloedeigen item Top 10 goals op AjaxTV er maar eens bij. Zes van de tien goals worden gemaakt nadat je één keer kapt en meteen op doel schiet. Geen eeuwig gebrei, maar meteen tussen die palen rammen. Het lijkt wel of je dat niet meer durft en daarom maar de bal maar plichtsgetrouw aan een teamgenoot geeft. Of je dribbelt een beetje besluiteloos op randje zestien, waarbij je je meestal stukloopt in de verdediging.

Het zou goed kunnen dat je nu een paar weken rust krijgt, aangezien je je wegens een blessure hebt afgemeld voor het Duitse elftal. En ik moet bekennen, als jouw invaller (bijvoorbeeld Justin Kluivert) het een stuk beter doet, dan ben je je positie terecht kwijt. Maar ook het jonge talent moet het nog maar zien te bewijzen op de linkerflank. Daarnaast ben je lang niet de enige speler die het moeilijk heeft (gehad) op vleugels bij ons aller Ajax.

Younes, word weer dat behendige spelertje op linksbuiten en schiet gewoon vaker meteen op doel. Als jij je hoofd leegmaakt en focust op wat je in het verleden deed, dan ben je gewoon een aanwinst voor dit Ajax.

Jip van Raalte

Lees meer over:
Plaats reactie
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.