Ajax tweede na zinderend CL-gevecht met Bayern

SJvanveen, 12-12-2018 om 22:55, 91568 views, AS |

Bekijk nu de nieuwe thuis-trainingslijn van Ajax!

In een werkelijk zinderende Champions League-wedstrijd heeft Ajax woensdagavond met 3-3 gelijkgespeeld tegen Bayern München. De Ajacieden kwamen eenmaal op voorsprong en tweemaal op achterstand en uiteindelijk deelden beide ploegen een punt. Door het gelijkspel gaat Ajax als tweede door in het miljardenbal. 

Erik ten Hag stuurde ietwat andere namen het veld in woensdagavond. Maximilian Wöber mocht, net als tijdens de uitwedstrijd in München, achterin starten en ook Tadic begon in de spits. Dit ging ten koste van Lasse Schöne, die op de bank begon. De aanpassingen van Ten Hag pakte bij vlagen goed uit, want Ajax speelde fel en liet zich positief gelden, ook voorin. Aan de andere kant leverde het zo nu en dan hachelijke momenten op voor de  Ajax-goal, want ook Bayern werd meermaals gevaarlijk.

De Duitsers kwamen na minder dan twintig minuten, al dan niet verdiend, op voorsprong. Net als in Duitsland op 2 oktober ging het mis bij het wegwerken van een standaardsituatie en Robert Lewandowski was er als de kippen bij om de 0-1 te scoren. Ajax moest aan de bak, wetende dat men drie punten moest halen om eerste in de groep te worden. De Amsterdammers hadden kansen via Donny van de Beek, maar de middenvelder had tweemaal niet zijn vizier op scherp staan.

Met een 0-1 achterstand op het scorebord, wisselde Ten Hag niet in de rust. Het vertrouwen in de basiself bood soelaas, want na ruim een uur kwam Ajax op werkelijk schitterende wijze op gelijke hoogte. Een aanval over negentien schijven werd uiteindelijk afgerond door Dusan Tadic: 1-1. Ajax was helemaal terug in de wedstrijd, ware het niet dat Wöber niet veel later een rode prent pakte. De Oostenrijker ging besuisd door op Leon Goretzka en moest inrukken.

Ajax moest met tien man verder, maar niet voor lang. Thomas Müller kwam bij een luchtduel veel te hoog in met zijn been bij Tagliafico en zag ook de rode kaart. Zo ontbrande de al geweldige wedstrijd volledig, helemaal toen met tien tegen tien invaller Kasper Dolberg een penalty versierde. De Deen, in het veld gekomen voor Van de Beek, ging diep en werd neergehaald door Jerome Boateng. Scheidsrechter Clément Turpin wees naar de stip en opnieuw Tadic schoot de penalty onberispelijk binnen: 2-1.

Met nog tien minuten op de klok zette Bayern alle zeilen bij om een gelijkmaker te forceren en de 2-2 kwam ook. Thiago kon zo doorlopen, Tagliafico trok aan de noodrem en Turpin gaf opnieuw een penalty. Lewandowski ging achter de bal staan en rondde uiterst koelbloedig af. Het kwaad was nog niet geschied voor Ajax, want na inleveren van Frenkie de Jong kreeg Kingsley Coman de bal en de Fransman krulde de bal fraai in de verre hoek: 2-3.

In een laatste wanhoopspoging gooide Ten Hag De Ligt de spits in en bracht hij ook Klaas-Jan Huntelaar binnen de lijnen. Via opportunistisch spel werd Ajax dreigend en in de blessuretijd van zeven minuten werd het zelfs nog 3-3. Tagliafico was de maker. Ajax speelde in de slotseconden nog alles of niets, maar het mocht niet baten, waardoor 3-3 de spectaculaire eindstand was. Ajax gaat als nummer twee door in de Champions League. De loting is aanstaande maandag.

Opstelling Ajax:

Onana; Mazraoui, De Ligt, Wöber, Tagliafico; De Jong, Blind; Ziyech, Van de Beek (78' Dolberg), Neres (89' Huntelaar); Tadic.

Wissels Ajax:

Lamprou, Kristensen, Schöne, Labyad, De Wit, Huntelaar, Dolberg. 

Opstelling Bayern München:

Neuer; Rafinha, Süle, Boateng, Alaba; Kimmich, Goretzka (89' Sanches; Gnabry (62' Thiago), Müller, Ribéry (71' Coman); Lewandowski.

Wissels Bayern München:

Ulreich, Hummels, Wagner, Thiago, Coman, Sanches, Martinez. 

Doelpunten:

0-1 Robert Lewandowski (13')
1-1 Dusan Tadic (62') 
2-1 Dusan Tadic pen. (82')
2-2 Robert Lewandowski pen. (87')
2-3 Kingsley Coman (87')
3-3 Nicolas Tagliafico (90')

Volg de wedstrijd via Twitter:

  • Bekijk ook
Delen!
Tags
Plaats een reactie

Om een reactie te kunnen plaatsen moet u inloggen of voor een account registreren.

Reacties
3sterren
Dat het spannend zou gaan worden postte ik gisteren al.
Maar zoooo spannend en zoooo dichtbij de eerste plek in de poule, dat kun je toch in je wildste dromen niet dromen?
Vanochtend zong ik ”out of the blue” onder de douche, heel hard ”dappere strijders fier en koen, Ajax 1 wordt …” Een lied dat doorgaans in een sfeervolle Johan Cruijff Arena, massaal uit volle borst wordt meegezongen.
Zo niet vanochtend dus.
Toen zong ik het luidkeels in m’n eentje, voor familie en buren. Maar wat voelde ik mij blij en heel erg trots.
Bedankt alle verantwoordelijken bij Ajax, die dit fantastische seizoen - ja nu al- hebben waargemaakt.
Smaakt naar meer ...
5 -2
Dennis1964
Kijk een echte supporter. Niet zeiken maar trots zijn en genieten.
1 0
Babangida83
Nu tegen De Graafschap een drietal spelers vervangen door jeugdtalent. Is een mooie kans daarvoor en dan krijgen sommige spelers alvast wat benodigde rust.
0 -4
pinballmagic
Weet je nog waar Ajax het kampioenschap mis liep in gewonnen positie
Pas gaan wisselen als depunten binnen zijn
1 -1
Babangida83
Ik vind een thuiswedstrijd toch wel anders. Ik zou ook 4 van de 5 verdedigers laten staan (incl keeper). 3 dagen later volgt de uitwedstrijd in de beker tegen Roda JC. Die wedstrijd schat ik veel moeilijker in. Er zit een immens verschil tussen De Graafschap uit en thuis.
0 -1
geDaante
Hoe mensen ineens weer roepen dat Frenkie er niet klaar voor is...

Hij stond ineens op rechts, en Blind naast hem, die zich slecht aanbood, een beetje liep te sjokken, etc. Automatismen met Schöne was ineens weg, en Schöne naast hem die zich wél aanbiedt en wil combineren, was vele malen beter geweest. Van de Beek ook vaak te diep, waardoor ook slecht aanspeelbaar.

Frenkie zal juist beter tot zijn recht komen bij een europese topclub die gericht is op goed (combinatievoetbal). Meer spelers met inzicht die hem begrijpen en beter ondersteunen, lopen en aanbieden.
5 -1
ChelseaMan
Frenkie komt al een tijdje niet tot zijn recht in het systeem van TH. Dat heeft vrij weinig te maken met Lasse of Blind. Viel alleen nu meer op tegen een betere tegenstander. Hoop dan ook dat hij naar City gaat om onder Guardiola uit te groeien tot een topper in een systeem wat bij hem past.
1 -1
Dexy
Had het niet beter kunnen verwoorden!

Frenkie is in alle opzichten gemaakt voor de 4-3-3-formatie met de punt naar achteren. Hij heeft korte onderlinge afstanden tot de andere middenvelders nodig, zodat hij eenvoudig met ze kan combineren en snel kan tikken en het spel kan verleggen. Een aspect waar Frenkie in potentie verschrikkelijk sterk in is.

Alleen door de 4-2-3-1-formatie waarin Ajax nu speelt, kan hij dit momenteel niet doen. Hij heeft maar 1 directe afspeelmogelijkheid ipv 2 bij de punt naar achteren. En de drie creatievelingen Tadic-Neres-Ziyech staan vrij hoog en loeren vooral op de lange steekpass/assist in de final third, dus daar kan Frenkie moeilijk mee combineren.

Het toonbeeld van de weinige afspeelmogelijkheden die Frenkie heeft, zie je bij de 2-3 van Coman heel duidelijk terugkomen. Frenkie wil dolgraag kort combinatievoetbal spelen, maar de afstand tot de andere middenvelder is in het tweemans-controleurblok zo waanzinnig groot, dat het risico op balverlies veel groter is. Ik durf het zelfs zo te stellen: als we met de punt naar achteren hadden gespeeld, had dat knullige balverlies van Frenkie bij de 2-3 nooit opgetreden. Want dan zou er een afspeeloptie extra voor hem zijn geweest.
1 -1
Dexy
Sorry, maar ben het dit keer niet met je eens.

Als er één speler is die kwetsbaar is wanneer hij onder hoge druk gezet wordt, is het Schöne. Ik weet niet of je de wedstrijd tegen PEC Zwolle hebt zitten kijken, maar in die match leed Schöne ongeveer 8 keer gevaarlijk balverlies op de momenten dat PEC druk op hem zette. En dat was nog wel tegen PEC, ik wil er niet aan denken wat er gisteren zou zijn gebeurd met Schöne tegen Bayern...

Daarmee zeg ik niet dat Blind goed speelde gisteren, want dat deed hij allesbehalve. Gisteravond speelde Blind zowel aan de bal als verdedigend zeer slecht, wat dat betreft eens met je. Maar om nou te stellen dat Schöne het beter zou hebben gedaan dan Blind, vind ik erg kortzichtig.
1 -1
ChelseaMan
Pas op met wat je zegt over lasse...vooral niet met concrete voorbeelden komen want het is een zo n fijne knuffel Deen! Blind heeft vaak genoeg aangetoond dat hij op het middenveld uit de voeten kan. Het enige dat je TH kan verwijten is dat hij Blind niet tegen pec verschoof naar het middenveld om wedstrijdritme op te doen met het oog op Bayern. Blind heeft 2 maanden lang achterin gestaan..niet meer dan logisch dat hij het tegen Bayern lastig had...met Lasse was het een lachwekkende vertoning geweest gisteren.
2 -1
Dexy
Mee eens.

Wel een kleine nuancering: Blind is in potentie onze beste CVM. Let wel: CVM!

In een blok van 2 controleurs daarentegen vind ik dat ook Blind niet optimaal tot zijn recht komt. Hij wordt dan gedwongen tot dingen waar hij niet goed in is, zoals vrijlopen, wegdraaien en dieptepasses geven. Voor Schöne geldt precies hetzelfde eigenlijk, sterker nog, die is nog zwakker onder hoge druk van de tegenstander.

Die hele punt naar voren (4-2-3-1) met dat tweemans-controleurblok sluit totaal niet aan bij de kwaliteiten van veel middenvelders die we momenteel hebben. De overgrote meerderheid van onze mids, om precies te zijn Blind, Schöne, Frenkie, Eiting, Van de Beek en Sinkgraven, komen stuk voor stuk veel beter tot hun recht in een systeem met de punt naar achteren (4-3-3).

Puur en alleen vanwege die drie creatievelingen voorin (Tadic/Neres/Ziyech) spelen we met de punt naar voren, maar het gevolg is dat de eerdergenoemde middenvelders allemaal dingen moeten gaan doen die ze niet kunnen. Met als gevolg dat het hele middenveld niet optimaal functioneert.

We moeten heel gauw terug naar het systeem met de punt naar achteren, dat is het enige wat ik Ten Hag in dit goed draaiende elftal op dit moment echt kwalijk neem. Blind daarbij op CVM, Frenkie linkshalf en Van de Beek rechtshalf (wel belangrijk dat hij dan achter de bal blijft). Dat hele 4-2-3-1-systeem is bedacht om de creatievelingen Tadic-Neres-Ziyech alle drie tegelijk op te kunnen stellen en ze zodoende tevreden te houden, maar eigenlijk slaat het tactisch gezien nergens op. Zeker niet omdat de andere middenvelders zich hier niet prettig bij voelen en minder goed functioneren in dit systeem.
1 -1
CruyffFootball
Helemaal mee eens.
Het systeem en de rol van Donny (loper) blijven voor mij echt een doorn in het oog.
1 0
Dennis1964
Eeuwige discussie, punt naar voren of naar achteren. Het gaat om de uitvoering. Gezien het resultaat tot nu toe zie ik geen reden voor deze discussie. Maar sommige hebben altijd iets te zeiken. Jullie lijken wel een stel wijven.
0 0
NotForSale
In de winterstop niemand weg en Magallan, Fischer en Stekelenburg halen
0 -3
ajaxx123
Fischer
0 -2
geDaante
Ken je Magallan dan? Veel zien spelen? Wat je veelal hoort is dat hij traag is op de eerste meters en niet wendbaar, maar verdedigend wel sterk. Als dat waar is, is hij niet geschikt voor Ajax, waar met veel ruimte in de rug wordt gespeeld.

Fischer, kom op, lat mag hoger.
3 -1
ChelseaMan
Eens ..hou toch op met die Scandinavische middelmaat. Ajax ga eens een x in Frankrijk scouten. Excuus dat niemand meer wilt komen gaat er niet meer in. Vraag me af of Ajax ooit Aouar, NDombele en (Ferland) Mendy, allemaal van Lyon gescout heeft ? 1 of 2 jaar geleden waren ze echt koopjes. Nu worden ze onbetaalbaar.
NDombele is echt een monster technisch vaardig heel beweeglijk. Pas 21...en Aouar is een soort Frenkie de Jong, maar iets meer aanvallend.
Ajax heeft nu genoeg uitstraling en geld om te shoppen in Frankrijk.

Overigens die wissels van Bayern: Coman..Thiago...Sanchez en alsnog gelijk spelen.
Trots! Alleen jammer dat we in de volgende ronde weer met Lasse moeten gaan ballen aangezien Wober geschorst is
0 -1
Bky
Waarom zou je Stekelenburg halen als je Kotarski hebt.
0 0
Pierre Heno
Iedere keeper is tegenwoordig beter dan de Steek. Hij was ooit goed maar is nu geen optie meer. En Kotarski heeft op dit moment al zijn handen vol aan de KKD. Eerst daar top worden en dan met regelmaat excelleren in de kleredivisie. EL/CL niveau is hij nog lang niet.
0 0
Aspers73
Dit is wat Europa wil zien, als ik buitenlandse kranten opensla heeft iedereen genoten. Alleen bij mij overheerst toch teleurstelling dat we die 2-1 op zo een knullige manier verspelen. Het uitspelen van een wedstrijd blijft moeilijk, al is dit Bayern wel gewoon een hele goede tegenstander. Die kunnen zomaar de halve finale halen. En deze wedstrijd toont aan dat Frenkie en Mathijs nog lekker een jaartje bij Ajax moeten blijven.
5 0
EKS
Het is helaas juist een reden om wel te vertrekken. Door gebrek aan tegenstand hebben ze dit soort leermomenten gewoon niet in de Eredivisie.

Leren doe je als je wekelijks dit soort wedstrijden speelt.
0 0
De_Realist
Ajax heeft helaas een paar van die typerende minpunten:

- zoals dit soort wedstrijden toch nog verliezen vlak voor tijd (want zo voelt het). Dat is natuurlijk geen schande tegen een ploeg als Bayern maar als je ziet hoe wij gespeeld hebben dan hadden wij gewoon beide potten kunnen en moeten winnen.
- zelf niet kunnen counteren, maar zelf wel altijd heel kwetsbaar zijn op de counter

Sowieso trots op dit team, maar ben toch niet tevreden met het resultaat gezien het feit dat er tegen Bayern meer in zat. Wij hadden gewoon bovenaan moeten staan :)
2 0
de_pitbull
zo kun je ook zeggen dat bayern ons de 2-1 op een knullige manier geeft. ze stonden eerst met 11 tegen 10 op 1-1 en pakken daarna een rode kaart en een penalty tegen. Je kan ook een keer zeggen dat Ajax zich goed terug geknokt heeft, of ben je dan te positief?
0 0
TontoKarnaggel
Wat een belachelijk lekkere pot voetbal.
Jammer dat we niet eerste zijn geworden maar vind dat serieus maar een klein minpuntje na zo'n wedstrijd.
2 0
erikvr
Na deze wedstrijd kan er maar 1 gevoel zijn: Trots! Fucking trots. Eerlijk gezegd heb ik dit nog liever dan een luizige slechte 1-0. Wat een reclame was dit voor Ajax en wat ziet Europa wat een ongelooflijk mooi elftal dit aan het worden is. Laat Barcelona maar komen!
2 0
Venta
Deelden ze 1 punt? Allebei een half punt dus?
0 -1
mvdk
Van Gangelen de kriebelhoest bij voetbalpraat. Lekker voor hem.
3 0
NuchtereAjacied
Wat heb ik waanzinnig genoten!! Eerlijk: Bayern had de beste kansen. Onana heeft ons gered met een paar onwaarschijnlijke reddingen. Maar op het allerhoogste niveau (waar AJAX tegenaan schurkt) wordt meer en meer duidelijk dat fouten niet meer gemaakt mogen worden. En die fouten maakte AJAX veel meer dan Bayern. En vreemd genoeg door, normaal gesproken, onze beste spelers als Frenkie, Matthijs en Nico. Maar dat geeft juist hoop want wat als zij hun normale niveau halen??

De beste clubs corrigeren heel makkelijk de fouten van een eigen speler o.a. door individuele klasse van medespelers: Een Messi, Ronaldo, Robben, Mbappé kunnen zelf een wedstrijd beslissen. Of correcties komen door een teamprestatie zoals o.a. bij Dortmund of Atlético Madrid. Of als de ene topspeler 'niet thuis geeft' is een andere wereldspeler beslissend. Zover is Ajax niet en ik weet niet of het ooit zover zal komen. Ik, en jullie allemaal ook, hopen het wel natuurlijk.

Maar AJAX heeft vanavond bewezen dat we in een niet al te beste vorm (70%?) tegen Bayern die misschien op 90% van hun vorm zitten, toch in een 1 op 1 gevecht een gelijkspel hebben kunnen halen. Met de kanttekening dat 2 goals van Bayern door individuele fouten kwamen. Conclusie is dus gewoon dat er in de Champions League in 2019 veel mogelijk is. Mits we als TEAM maar een hoog tot zeer hoog niveau halen.

Ik vond de reactie van Tadic direct na de wedstrijd briljant (toen gewezen werd naar individuele fouten van Nico en Frenkie): we winnen als team en we verliezen als team. Diegenen die fouten maken, doen ook veel dingen goed en andersom. Het gaat om de teamprestatie. WOW!!

Daar moet zeker de Nederlandse media zich van bewust zijn. Niet in een interview vissen naar spraakmakende antwoorden van een (mede)speler over gemaakte fouten. Er wordt nooit gevraagd waarom iemand, bijvoorbeeld Donny vanavond, zo goed was? Waarom niet??

Maar wat ik echt onbegrijpelijk vind is dat, zichzelf fanatiek noemende AJAX supporters, een persoonlijke hetze voeren op social media, tegen wie dan ook binnen AJAX. Op basis van hun eigen persoonlijke beperking. ROT DAN GEWOON OP!! Ga je gazon knippen met een nagelschaartje, of wordt korfbal supporter. Dan win je elke internationale wedstrijd.

Och man ik ben zo trots.
8 -2
ajax4altijdamsterdam
Heerlijk verwoord!!
2 -2
ajax_janneman
Ik denk dat we met deze Europese campagne onszelf weer op de kaart hebben gezet. Vooraf zou ik denken dat alle nummers 1 ons graag uit de koker zouden willen zien komen, maar na de groepsfase weet ik wel zeker dat we het iedereen zeer lastig aldan niet onmogelijk kunnen maken. Op goede dagen is voor deze selectie niemand te groot. Desalniettemin hadden we eerste moeten worden. Over 2 wedstrijden waren we gewoon de betere van Bayern
1 -1
f.m.d.
Tuurlijk had de 1e plek erin gezeten, maar als je eerlijk bent hadden de onderlinge confrontaties met Benfica ook de andere kant op kunnen vallen.
8 -3
DeWijsneus
God je zou maar zo in het leven staan.
1 -6
Libero
Eerlijk? Ja, het is wat.
0 -1
ambtenaar
Wat een typische reactie weer.
1 -3
Stone020island
Mooie pot. Maar zat voor het eerst ooit is een keer op lange zijde maar dit echt vreselijk. Rechts achter me zat een gozer die de hele tijd “zitten” aan het schreeuwen was en mensen op de rug aan het tikken was ( als u dit leest, wat een mogool ben jij). En voor me zaten de 2 grootste kakkers uit amsterdam zuid denk ik. Die waren de hele wedstrijd over andere zaken aan het praten. Werden ze nog boos toen ik vroeg of ze misschien een kopje thee erbij wouden????

Anyways ik ga nooit meer op de 2e ring lange zijde zitten hahah.
7 -3
ossenaar
Ik zit altijd 120, en daar heb je dezelfde paar zeikerds. Als het hele stadion staat en meeleeft met de selectie dan ga je toch ook gewoon staan, maar daar denken deze heren anders over. Verschrikkelijk.
Aan de andere kant, als de bal ook maar 10 meter over de middenlijn is op de helft van de tegenstanders zijn er altijd groepjes die al gaan staan omdat ze denken dat er een kans komt, ook best irritant.

Anyways, geweldige pot.
1 0
BokkieBokstra
Prachtig, zo zie je ze niet vaak. Heel benieuwd naar de volgende ronde.
3 -2
Jelephi
zinderende wedstrijd. Trots op dit team en deze club dat we bij de laatste 8 zitten!

Smet op de wedstrijd waren blind en de jong. Wat waren die slecht.

En Onana. Werelds. Meer kan ik er niet van maken. Echt een topkeeper
2 -1
Pierre Heno
Gezien de vele dekkingsfouten in het eerste kwartier heeft Ten Hag toch wel een behoorlijk risico genomen door Wöber op de plek van Blind te zetten en Blind op het middenveld met Frenkie op rechts ipv op links. Je zag duidelijk dat de automatismen aldaar ontbraken en gelukkig werd het niet ook nog 0-2 want dat had zomaar gekund. Ik vraag me dan toch af waarom Ten Hag zo'n omzetting doet want je hebt 94 minuten om van Bayern te winnen maar je kunt in een paar minuten wèl van ze verliezen door die snelle counters. Waarom dan meteen de verdedigende automatismen op de schop gooien tegen een ploeg die weet dat Ajax zal moeten komen en zelf messcherp op de counter kan spelen ( zoals we hebben kunnen zien). Deze wedstrijd was topvoetbal vermaak dat staat buiten kijf maar ik vind dat Ten Hag toch verdediging en middenveld niet direct nodig (want geen blessures) te veel gewijzigd heeft. Maar ja 'wie niet gokt die niet wint' kun je net zo goed zeggen. Na de 2-1 had hij Schöne voor de nodige vertraging nog in kunnen brengen. Die heeft ervaring. Je moet dan die Duitsers uit hun ritme zien te halen. Dat konden we duidelijk nog niet en binnen no time stond het weer 2-2 want Bayern wist natuurlijk ook dat deze scheids de bal net zo makkelijk bij Ajax op de stip zou leggen...en dat werd dus min of meer afgedwongen bij die dribbelactie de 16 in. Blijkt toch ook allemaal een zeer belangrijk onderdeel te zijn in het voetbal van de absolute top. Hoop dat Tagliafico geen hersenschudding aan die trap heeft overgehouden. Die keeper van Liverpool in de CL finale die na die beuk op zijn hoofd kort daarna ineens twee gigantische blunders maakt wat alles met die hersenschudding te maken bleek te hebben. Misschien dat de pingel die Tagliafico veroorzaakte mogelijk indirect die schop tegen zijn hoofd als mede oorzaak had want hij ging er nogal wild in. Wie zal het zeggen. Na deze topavond eerst komende zondag De Graafschap nog als 3e helft en dan maandag de loting 8e finales. Ben zeer benieuwd. Maar ja ...wie niet.
3 -5
ChelseaMan
Met schone was je er gister sws met 5-0 afgegaan. Het enige wat je TH kwalijk zou kunnen nemen is dat hij Blind al tegen PEC op het middenveld had moeten posteren, aangezien Blind al een tijdje niet op het middenveld heeft gespeeld en tegen een topploeg als als Bayern er gelijk moest staan. Nooit meer Schone zou ik willen zeggen, Wober is alleen geschorst en dat betekent dat we Lasse weer gaan zien zwemmen in de volgende ronde. Hou mijn hart vast!
0 -2
geDaante
??? Blind loopt maar wat ongeïnspireerd te sjokken, laat zijn man vaak lopen, of loopt er in ieder geval achteraan te sjokken, vertraagt, speelt slecht diep in, biedt zich niet goed aan, waardoor ook Frenkie de bal niet goed kwijt kon, wat Frenkie zichtbaar irriteerde.

Schöne heeft zijn slaapmomentjes, maar Ajax draait beter met hem, had een betere kans op een overwinning met hem, zeker ook door die automatismen, die nu ineens eruit werden gewerkt, in zo'n belangrijke wedstrijd. Heel vreemd.
1 0
KingJames23
Laatste 8? Zou wel fijn zijn!!
1 -1
Joseph
Als die 2 een keer niet de uitblinkers zijn, betekend dat nog niet dat ze slecht waren. Waren nog steeds de beste op het veld. Frenkie blijft die rust houden en verlegde het spel fantastisch en Blind heeft zo veel aanvallen er uit gehaald, ondanks wat foutjes gewoon top!

Maar ik begrijp dat je kan vergeten dat Ajax niet de beste club van Europa is en over Bayern heen hoort te walsen.
3 -2
WZAWZDBESTE
Frenkie, strik eromheen en met de TGV naar Parijs!! Ik zal het spelletje wel niet snappen maar snap de hype totaal niet. Vandaag weer zeer matig. Alleen met het NL elftal tegen Frankrijk was hij wereldtop. Vindt de Ligt, Ziyech en Onana eerder 75 mln waard!!
7 -14
Remark
Dus je rekent iemand af op één mindere wedstrijd? Dan snap je inderdaad het spelletje niet. Ik ben het overigens met je eens dat Frenkie weg moet, en wel zo snel mogelijk, al was het alleen om idioten als jij te laten inzien hoe ontzettend opportunistisch en stom ze zijn.
1 -2
Siemmie
Ergens heeft hij wel een beetje gelijk. Ik vind Frenkie een groot talent, maar hij mag wel een stuk bepalender worden in de topwedstrijden. In de Eredivisie speelt hij leuk, maar in de echte topwedstrijden zien we nog te weinig van hem. Ik denk ook dat hij zeker nog een jaar bij Ajax moet blijven. Zolang hij in topwedstrijden niet kan overtuigen, is hij er niet klaar voor. 'Strik erom en naar Parijs' is natuurlijk weer een heel ander verhaal.
2 0
mvdk
Ja weet je: Je zou maar De Graafschap heten en komend weekend naar de Johan Cruijff Arena moeten...
3 -1
Joodhannus73
Goed inkopen in de winter. Onze Argentijnse slager Magalian halen en nog een aanvallende tropische verrassing. Zoals ik al vaker heb geroepen, Wöber is net te licht voor het niveau dat we moeten nastreven. Prima voor op de bank, maar uiteindelijk verkopen. Dan Frenkie meer naar voren positioneren en Blind op de plaats van Schöne. En laat de rest het maar uitvechten. Als Tadic maar speelt. Wat een geweldenaar. En Ziyech natuurlijk ook. Blijf nog steeds hopen op de rivival van Dolberg... Laat die nou eens goed losbarsten. Geen geblesseerden en we doen gewoon mee om de prijzen. We hebben sinds heugenis niet zo'n goed team. Het kan..!!! De topteams zijn niet meer zo dominant als voorheen. Beetje mazzel met loten alleen...
3 -2
Van Reenen
Dolberg komt na de winterstop in zijn oude vorm terug.
En Liverpool als tegenstander vind ik prima, maar weet niet of dit kan.
0 -1
De_Realist
Zo zonde dat je het tegen Bayern 2 keer laat liggen, de loting is nu een stuk moeilijker.
3 -3
Remark
Hou toch op met die moeilijke loting. Real Madrid, waar we het zo voor in de broek doen, kreeg vanavond thuis met 0-3 klop van CSKA. Die zogenaamde zwakkere clubs zijn zo zwak nog niet en die grote jongens kunnen we ook wel aan, hebben we vanavond bewezen. Alleen niet zo naief spelen (zeven man voor de bal), niet door het midden uitverdedigen (Frenkie) en het vooral niet op fysieke kracht laten aankomen (Blind, Neres), dan kunnen we een end komen.
0 0
Ajacied33
Real speelde met een B team, maar voor de rest geheel eens met jou. Vertrouwen hebben in eigen kunnen en niet te naïef spelen. Dan kun je veel ploegen aan
0 0
supporter sinds
Want bijvoorbeeld een Liverpool, atletico Madrid zijn makkelijk ? Gewoon van eigen kracht uitgaan ! Barcelona , Madrid , Juventus gaan het echt niet leuk vinden als ze Ajax loten
1 0
amthree
Muller heeft schijnbaar zijn excuus aangeboden aan nico in de ajax kleedkamer voor die overtreding.
8 -1
Tomajax1990
Volgens mij is er veelste weinig aandacht voor de 1-1, wat een fenomenale goal was dat. Constant aan de bal en dan in 1 keer versnellen met 1 keer raken, weergaloos.
2 -1
RaynoFischer
Wat een wedstrijd....
En ook deze pot hadden we kunnen winnen, 2x gelijk spelen tegen Bayern als je dit een paar maanden gelleden had gezegd wer je voor gek verklaard :P
4 -1
mvdk
Jomanda:

8e finale
Real-Ajax 1-1
Ajax-Real 3-1

Kwartfinale
Ajax-Barca 2-1
Barca-Ajax 2-2

Halve finale
Ajax-PSG 1-1
PSG-Ajax 2-2 ;-)

Finale
Ajax-Bayern.... hahahaha
6 -1
gi0vanni
Kan prima met die uitslagen leven alleen die laatste is wat vreemd. :d
1 -1
mvdk
We kunnen Bayern ook ruilen voor Juventus en ze dan grandioos in de .... ......
2 -1
MrPink
Wat goed te maken, haha.
0 -1
Sterspeler
Ik teken hiervoor. Met name de uitslagen.
0 -1
Bramzel
Misschien moet Marc Overmars gaan kijken naar toppers bij ploegen die niet door zijn in de champions league om te halen in de winterstop of spelers die op de bank zitten bij clubs die wel door zijn in de champions league misschien dat daar interessante spelers tussen zitten (misschien buitenkansjes mogelijk). Daarnaast goed blijven scouten in Zuid-Amerika (zijn veelal doorzettertjes) en de jeugd de kans blijven geven.
4 0
gi0vanni
Doe Suarez maar, die zit af en toe op de bank. :d
1 0
Sterspeler
Denk niet dat een nieuwe speler ons nu verder gaat brengen. Enkel een reservekeeper of een extra CV.
1 0
Bramzel
Zoals hieronder iemand al aangaf een extra goede linksbuiten en naast de posities die jij noemt eventueel nog een extra spits. Na dit seizoen zal er waarschijnlijk een grote leegloop volgen en nu is misschien wel een moment om dat soort spelers (buitenkansjes) over te halen.
0 0
AFC Ajax
Ik dacht dat je europees niet aan mocht komen zetten met een kunstgrasveld, maar young boys speelt gewoon op kunstgras.
1 0
appeltje
Het machtige Trencin speelt ook op kunstgras.
3 0
MrPink
Hadden die niet een Nederlandse amateurclub uitgeschakeld?
4 0
X-RaY
Hahaha daar noem je wel een club op hoor!
2 0
mvdk
In dit winter zouden we eigenlijk moeten proberen om een extra topper te halen. Het liefst een monster van een spits. Die kan dan mooi met Dolberg concurreren. Huntelaar is nog steeds goed, maat loopt natuurlijk op zn einde. Iemand een idee voor in de spits? Een half jaartje Zlatan?????? Of een groot talent?
1 -1
Joseph
Enige wat we echt moeten halen is een CV, Wober is er niet en er is geen vervanger. Veltman kan dit niveau niet aan en Blind moet op het middenveld blijven.

Spits positie is uitstekend bezet.
1 -1
MrPink
Zlatan gaat alleen nog cashen. Suarez komt wel. Nehh
1 -1
appeltje
Zlatan heeft net een verbeterd contract bij LA Galaxy getekend volgens mij.
0 0
mvdk
Dat wist ik niet, maar Ajax heeft nu ook wel wat centjes... Qua transfersom kan hij niks meer kosten, dus dan hoef je hem alleen salaris en tekengeld te geven. Als we nog een ronde door kunnen gaan pak je weer een miljoen of 10.
0 0
Oliveira
Het zou mij niks verbazen als Zlatan zegt: Ik wil best voor Ajax spelen. het kost jullie minimaal 7-10 miljoen
0 0
mvdk
Ach, de supporters verdienen wel een keer een toetje toch? Na zo veel magere jaren mogen we best eens een paar cadeautjes openen... Het is jammer dat je niet van CL tegenstanders mag kopen.
0 0
appeltje
Nah, wordt hem niet. Hij heeft Milan ook al afgewezen.
0 0
MrPink
5 voor een jaartje haha. En dan Mido als mascotte ofzo. :P
0 0
X-RaY
En weer 9 ton in het laatje. Toch ook wel weer lekker hehe
2 0
Beer
Genoten vanavond. Wat een dynamiek.
2 0
onderkantlat
Ook credits naar Ten Hag, die het dit jaar buitengewoon goed doet. Hij kan nog minimaal 2 jaar mee. Hopelijk kunnen we stunten en nog een ronde doorkomen.
8 -1
Joseph
Nou, eerst kijken wat er gebeurt zonder Frenkie. Dan kunnen we kijken of het 2 jaar wordt..
0 -1
Salamis
Die penalty had overnieuw gemoeten. Die gast houdt 2 x in, dat mag helemaal niet.
16 -3
Petterson1964
Je mag niet volledig stilstaan.
Hij stond niet volledig stil.
6 -1
Sterspeler
Daar verbaas ik mij ook over. En die fransoos doet er niks aan.
4 0
MrPink
Trots op onze jongens. 12 punten en ongeslagen, had ik niet durven dromen.
6 0
Ozymandias
Ik vraag me af wat Ajax komende transferperiode gaat doen want ik denk dat als er één of twee spelers bijkomen Ajax misschien wel verder kan komen in de Champions League. Ik denk dat Tadic de ideale '10' voor Ten Hag is. Hij maakt veel vuile meters maar heeft ook het voetballende vermogen om andere vrij voor de keeper te zetten. Daarbij heeft hij duidelijk veel scorend vermogen.

Alleen momenteel moet hij op linksbuiten spelen omdat Ajax verder geen geschikte linksbuiten heeft. Neres komt daar namelijk niet goed tot zijn recht. Ik vind dus dat Ajax een linksbuiten moet zoeken die kwalitatief een directe versterking is. Persoonlijk denk ik dat de geheel opgeleefde Fischer (9 doelpunten en 13 assists in 22 wedstrijden voor FC Kopenhagen) een optie is.

Fischer speelt dit seizoen (voordat hij laat uit een Europa League wedstrijd werd getrapt omdat de rechtsback van de tegenstander er niet tegen kon dat hij steeds door Fischer te kijk werd gezet) zijn beste voetbal ooit en zou zeker een topper voor Ajax zijn. Met een aanval met Fischer en Ziyech op de fanken, Tadic als moderne '10' en Dolberg in de spits zullen ze elke wedstrijd scoren.

Het zou ideaal zijn als Onana, De Jong en De Ligt samen besluiten om nog één seizoen te blijven. Als Ajax er dan Fischer bijkoopt hebben ze volgend seizoen met Onana; Mazraoui, De Ligt, Blind, Tagliafico; Vd Beek, De Jong; Neres, Tadic, Fischer; Dolberg een fenomenaal basiselftal. Ik denk dat Ajax daarmee volgend seizoen verder zou kunnen groeien op het niveau waar ze dit seizoen naar toe aan het groeien zijn.
9 -3
Carel1
Wat denk je van Eiting op de plek van Frenkie Ozymandias? Is dat een serieuze optie of moeten we voor die positie ook nog gaan winkelen?
0 0
Ajax#1900
Je gebruikersnaam maakt je opmerking een beetje verdacht hoor
0 0
ChelseaMan
Fischer? Wat een kansloos verhaal zeg.
0 -1
Ozymandias
Heb je hem uberhaubt wel zien spelen dit seizoen?
0 0
X-RaY
Denk je niet dat Ziyech vertrekt? Ik hoop het niet natuurlijk. Denk dat het nu wel klaar is met hem hier.
Fischer lijkt idd weer herboren. Zou in deze staat zeker een aanwinst zijn. Heeft ook geen uitleg nodig binnen Ajax. Kan zo beginnen.
0 -1
Ozymandias
Ik heb het over de rest van dit seizoen. Na dit seizoen zal Neres hem op rechtsbuiten opvolgen. Ik denk dat Ajax er dan nauwelijks op achteruit gaat en dat Neres misschien nog wel meer potentieel dan Ziyech heeft. Als die weer vast op zijn favoriete positie komt te spelen verwacht ik in één seizoen meer dan 15 doelpunten én meer dan 15 assists van hem.
0 0
X-RaY
Neres is eigenlijk een beetje het kind van de rekening geworden nadat Ziyech bleef. Vond hem vanaf rechts ook altijd het beste. Hij doet z'n best op links maar het oogt onwennig nog steeds heb ik het idee. We hebben gezien dat hij het kan. Dus ja gaarne weer op rechts, is wel het beste voor die jongen.
0 0
lf87
Voordat iedereen gaat lopen minnen, als je Fischer bij Kopenhagen volgt dit seizoen dan weet je dat hij in deze vorm een aanwinst zou zijn
9 -4
ChelseaMan
Deense competitie is ook erg representatief. Ga liever voor een niveautje hoger.
1 -1
Ozymandias
In de (voorrondes van de) Europa League speelt hij ook erg goed.
0 0
NouriVandeBeek
Eerst overheerste even teleurstelling, maar dit is een logische uitslag. Een overwinning was misschien iets teveel voor ons.

Ik ben wel supertrots op deze groepsfase. Bayern komt gewoon naar Amsterdam om op de counter te spelen. Waanzinnig compliment voor ons. Als een club van zo kaliber op de omschakeling speelt heeft iedere club het in de wereld lastig. Ik kan uiteindelijk prima leven met deze wedstrijd.
3 0
Bobbaasje
Het is toch zo, dat Juventus niet AS Roma kan treffen of Barcelona tegen Atlético Madrid?
1 0
MrPink
Ja, pas bij de laatste 8 volgens mij...
0 0
Remark
GE-WEL-DI-GE POT, en als je echt objectief bent is 3-3 een terechte uitslag. Eigenlijk nog beter dan winst, want nu heb je kans dat Ajax lering trekt uit de vele foutjes die gemaakt werden. Frenkie is en blijft een geweldenaar, maar hopelijk raakt hij er nu van doordrongen dat je op dit niveau niet ongestraft een balletje te lang bij je kunt houden, om over dat door het midden uitverdedigen maar te zwijgen. Mazraoui was mijn man of the match; vind hem meestal te slapjes, maar wat speelde die een wereldpot, zeg! Al met al ben ik bang dat Ajax over de gehele linie fysiek te zwak is om écht ver te komen in de CL. Blind, v.d. Beek, Tadic en Neres worden als pupillen omver gekegeld en zelfs een tank als de Ligt heeft het moeilijk tegen de echte big boys. Toch kunnen we met een hoog tempo en continu afjagen een end komen. Aan de conditie werken dus. Al met al bravo, Ajax! We mogen trots zijn.
0 0
AFCA-B93
Gast fysiek wint niemand het van Boateng en vooral Sule, geen enkele andere topclub heeft zulke tien tonners lopen achterin
2 0
Sterspeler
Juve... en die kunnen we nog treffen.
0 0
Ronaldinho020
Dat zijn wel echt 2 kanonnen zeg
0 0
Ronaldinho020
Weet niet of iemand de SV van Lyon heeft gezien, maar las ergens een comment van iemand die Traore mistte. Daar heb ik mn bedenkingen bij haha
0 -9
MK77
Bertje!!!!!
1 0
appeltje
Bertje de Palmboom

Geweldig was dat haha
0 0
supporter sinds
Geweldig mooie speler.. mist alleen teveel kansen.
2 0
Ronaldinho020
Zeker mooie speler, maar als je ziet wat hij allemaal mist... dat is gewoon echt bizar. Had die hier moeten doen, had je dan de comments even moeten lezen.
1 0
Superjan
Heeft hij hier gedaan ;)
1 0
Ronaldinho020
Bedoelde meer dat als hij zulke kansen had gemist tegen bayern vandaag.
0 0
AFCA-B93
Straks natuurlijk niet kunnen slapen, morgen wekker om 5.45, een dag naar Eindhoven voor school, de leukste stad waar je kan wezen na een geslaagde CL campagne haha. Genieten hoor
4 -2
X-RaY
Heb altijd vrij de dag erna. En anders bel ik mezelf even op dat ik niet kom :P
0 0
***1900***
Poeh.. mijne gaat om 3.30u.. kan beter op blijven haha.
3 0
MK77
Ik mag lekker uitslapen tot 6.15
0 0
AFCA-B93
Nou als mijn dag in Eindhoven gewoon klaar zou zijn om 15.00u zou het makkelijk vol te houden zijn. Helaas moet ik dan terug naar Amsterdam voor een hertentamen om 18.00u, hoe verzin je het
3 0
***1900***
Haha strijden man, maar voor het goede doel toch! Succes morgen!
0 0
AFCA-B93
Thanks!
0 0
Bramzel
Succes met je hertentamen morgen!!
0 0
AFCA-B93
Ja thanks, zal het nodig hebben haha
1 0
AFCAsphere
De manier waarop Lewandowski en Goretzka voor het publiek gingen juichen... blegh. Dat had je eigenlijk keihard moeten afstraffen.
9 -1
rexxo
Ik ga geen namen noemen maar wij missen de hele CL net zoals in de competitie teveel 100% kansen. In de knockout fase moet dat echt beter. Beloon jezelf waardoor je makkelijker kan voetballen.
1 -1
DiMatteo
Natuurlijk gaan we de champions league niet winnen. Daar zijn de verschillen gewoon te groot voor geworden. Maar wat tellen we weer mee zeg. Met ons eigen spel en de Ajax identiteit. Trots op ons DNA jongens.
7 -1
AFC34
Precies, vond Benfica al sterk maar die pakken 0 punten tegen Bayern, bayern pakt 4 punten van ons af, niet andersom. Beide potten hadden we moeten winnen.
6 -1
Finidi en Nwanko
Zie je post van 21:24........salonsupporter!!!!
0 0
AFC34
Ja grapjas, dat was na de zoveelste slechte beslissing van de scheids. Werd wel duidelijk dat bayern niks had te klagen.
0 0
Mokum_32
Even iets heel anders zit nu die samenvattingen te kijken. wellicht dat die tyson van shaktar iets voor ajax is betaald je dan wel fors voor schat ik rond de 20 miljoen
2 -1
AFC34
Taison? Die speelt al zo lang ik me kan heugen bij Shaktar, samen met Marlos en voorheen Bernard. Je moet van goede huize komen wil je hem strikken, 20 miljoen lijkt me een miljoen of 30 te weinig..
1 -1
Mokum_32
Nee is al 30 en heeft vanaf volgend jaar zomer een contract voor nog maar 2 jaar.
2 -1
jariafca020
En wederom een wereldavond gehad. Hopen dat mn stem er morgen nog is. Maar ik heb een vraag. Waarom mag die Turpin nog fluiten op het hoogste niveau? Die man heeft nog nooit een wedstrijd in goede banen geleid.
10 -2
EzraAjax95
Wat een heerlijk Ajax gezien! Trots op onze boysss!
2 -1
X-RaY
Nog voorkeuren voor de volgende tegenstander mensen?

Liever geen Porto of Atletico aub
0 -1
Ajacied33
Doe maar Barca of Real
1 0
mvdk
Ja ik denk daar ook aan. Barca is goed, maar is vooral Messi. Het voordeel aan Barca is dat je er tegen kunt voetballen en dat ze fysiek niet zo sterk zijn als Bayern. Door hoog druk te zetten kun je ze echt bij de strot grijpen en dan moet je hopen dat Messi een offday heeft.

Real is niet in goede doen. Na de 0-3 nederlaag van vandaag zie ik daar best koppen rollen. Die zijn helemaal in de war en, en bovendien hebben we daar nog een appeltje mee te schillen.
3 0
X-RaY
Zwaar wordt het toch wel. Liefst dan wel tegen een voetballende ploeg. Barca mooi affiche
1 0
markk
Atletico wordt het sowieso niet. Mijn voorkeur gaat uit naar Dortmund of Porto.
0 -1
X-RaY
Dortmund is ook echt een counterploeg. En Portugezen blijven altijd lastig voor NL heb ik het idee.
0 0
***1900***
Dortmund werd eerste, Atletico tweede.
5 -1
X-RaY
Kijk met me neus zie ik al
0 0
johan_afca
Wat een avond.
Ik geloof niet dat ik snel kan slapen straks. Even over Onana, wat een pot heeft hij gespeeld. Dat moeten we niet vergeten!

Voor de loting: alles behalve Real, ik heb een trauma overgehouden aan die tering club.
1 -1
Sterspeler
Je kan ze nu pakken. Spelen zwak en wij zijn sterk. Hoe heerlijk zou het zijn om die grafclub uit te schakelen.
0 0
X-RaY
Ja echt hè. Barca maar dan
1 0
Ajacied33
Ik ook, daarom tijd voor wraak. Nu is het moment om ze te treffen
2 0
Superjan
Mooi moment om wraak te nemen op real
3 -1
appeltje
Porto of Atletico
5 0
AFCAsphere
Atletico ligt ons totaal niet
0 0
AFCA-B93
Haha holy shit wat een einde in het stadion. Iedereen stond te schreeuwen, te juichen en te schelden, wat een geweldig spektakel haha. Ondanks de weggevertjes toch apetrots op onze ploeg, wat een veerkracht tonen zij zeg, ongekend! Het was me een mooie CL campagne in het stadion tot nu toe, op naar de volgende ronde Ajacieden!
7 -1
DiMatteo
Ongeslagen in de CL gewoon hoor!
17 -1
DeGodenzonen020
Dat ik dat nog mocht meemaken idd! Heuj boys en heuj Ten Hag!
5 0
DiMatteo
Heuj!
4 0
FrietvanPiet
Een hekel gekregen aan Bayern. Idioot Muller die er 1 op zijn kop schopt, die Lewandowski die bij 2 goals het publiek provoceert. Nare mannetjes. Ook die kleine Braziliaan van hun. Jammer dat ze die penalty kregen. We hadden anders zeker gewonnen.
7 -1
Sterspeler
Ik heb Muller nooit zo gezien en ben echt verbaasd. Zouden ze bij Veronica geen gelijk hebben gehad en heeft ie Tagliafico niet gezien? Rood voor Ajax was hun voordeel. Waarom zou je er dan zo ingaan.
1 0
Adam24
Ajax heeft geen geluk met de poule, PSV heeft pech met de poule (2 punten alsnog te weinig maar goed)). Ajax heeft een (wellicht meer dan) gemiddelde CL-poule en daarom is het waanzinnig knap om daarin door te gaan met als kers op de taart ZONDER NEDERLAAG. Bij Veronica wordt even gedaan alsof het normaal is dat Ajax Bayern af en toe met de rug tegen de muur zet. Want Bayern is namelijk o zo niet in vorm (laatste CL 5-1 tegen Benfica). Bij Veronica vergeten ze de cijfers, bij NOS gelukkig niet. 15 om 14 schoten op doel, 54% om 46% balbezit, 554 tegenover 469 passes en accurate van 84% om 77%. Ajax was nipt beter dan Bayern en verdiende meer, net als in de uitwedstrijd.
10 -2
Bramzel
En dan vind ik ook nog dat we vandaag nog niet eens op ons best waren dus er moet nog rek in zitten (wel gestreden hoor daar niet van).
5 0
onderkantlat
Wie kunnen we loten jongens?
0 -1
Labrador
PS.. ow laat maar. Die niet
0 -1
lf87
City, Porto, Dortmund, Barca, PSG, Real, Juventus
1 0
marley
Als wij en vooral de spelers nou eens gaan balen van een gelijkspel in plaats van het te vieren (vooral Bayern-uit) dan kunnen we misschien eens wat verder komen. Eeuwig zonde dat we die Duitsers niet in hun eigen huis hebben afgestraft.
5 -6
Ronaldinho020
Hahaha, De Ligt geeft net vol voor de camera aan dat vooral de teleurstelling overheerst. Schaam je
2 -5
rexxo
ETH wordt net zoals zijn opstellingen steeds beter in het geven van interviews.
7 -3
Toon meer reacties