NRC: Hartafwijking Nouri eerder geconstateerd

JesseTH, 05-01-2018 om 23:30, 43810 views, NRC |

Koop nu jouw Ajax-artikel in de Ajaxshop!

Uit een onderzoek van het NRC is gebleken dat er door de KNVB bij Abdelhak Nouri al eerder een hartafwijking is vastgesteld. Er is vervolgens een hoop onduidelijkheid ontstaan over of Nouri en zijn familie er wel over zijn ingelicht. Ajax wenst geen schriftelijke vragen van het NRC te beantwoorden.

'Voetbalbond KNVB constateerde bij een medische controle van Nouri in april 2014 op een echo een hartafwijking', zo schrijft het NRC. 'Die werd door de medische staf van de bond als ongevaarlijk beoordeeld. De KNVB deelde de informatie over de hartafwijking schriftelijk met Ajax. Volgens de bond worden in dit soort gevallen altijd de voetballer en diens ouders op de hoogte gesteld, maar schriftelijk bewijs dat dit in het geval van Nouri is gebeurd, ontbreekt. Volgens één betrokkene is het mondeling meegedeeld aan de toen zeventienjarige middenvelder. De familie Nouri is ervan overtuigd dat Abdelhak er niet van op de hoogte was – net als zijzelf tot enkele weken geleden.'

Ook het optreden van clubarts Don de Winter wordt onder het vergrootglas gelegd. Verschillende betrokken medici vragen zich af waarom er niet eerder is begonnen met de hartmassage. Er zou niet volgens de richtlijnen van de FIFA gehandeld zijn wanneer een speler zonder fysiek contact ineenstort. 'Volgens het gedetailleerde FIFA-protocol moet een clubarts in dat geval uitgaan van „een plotselinge hartstilstand”. Daarbij hoort een „snelle herkenning”, een „onmiddellijke respons” via directe reanimatie en zo snel mogelijk gebruik van een geautomatiseerde defibrillator. Die snelle, geprotocolleerde reactie bleef uit.'

Inmiddels is er een juridisch steekspel gaande tussen de familie van Nouri en Ajax. 'Dat gaat over de medische begeleiding voor, tijdens en na diens ongeval op 8 juli vorig jaar, waarbij de jonge Ajacied ernstige hersenschade opliep. Nouri verkeert nog altijd in een zeer lage staat van bewustzijn. De familie Nouri laat zich bijstaan door de Amsterdamse advocaat John Beer, oprichter en erelid van de vereniging van Advocaten voor Slachtoffers van Personenschade. Ajax heeft de Rotterdamse letseladvocaat Derk-Jan van der Kolk ingehuurd, oud vice-voorzitter van de Vereniging van Letselschade Advocaten. Aanleiding voor de familie om Beer in de arm te nemen, is het feit dat Ajax geen volledige helderheid wilde verschaffen over wat er precies is gebeurd op de dag van het ongeluk, toen Ajax in Oostenrijk een oefenwedstrijd speelde tegen Werder Bremen.'

Delen!
Plaats een reactie

Om een reactie te kunnen plaatsen moet u inloggen of voor een account registreren.

Reacties
IkJijHijWijJullieZijnAjax
Vraag mij af of een 16 jarige jongen uberhaubt het risico neemt om met die info naar buiten te komen( zou jij het doen op die leeftijd)
Al die positieve aandacht, een droom om een groot voetballer te kunnen worden, veel geld verdienen en je familie en suporters trots op je zijn. Alles weg. Als het hem is medegedeeld zal nouri vast geweten hebben dat hij dan in een diep gat zou vallen. Mag dan wel 16 jaar zijn, maar op die leeftijd denken ze daar echt wel over na.

Sowieso is de jeugd alleen maar bezig met money en fame. Dit is geen veroordeling, maar social media is nou eenmaal de zwakte van deze generatie.
0 0
Morrissey
Wat een kut krant en wat onbeschoft om zo ruw de fam van Nouri te laten schrikken. Als je manieren hebt ga je met het nieuws naar de vader en moeder. Maar nee hoor maak het maar wereldkundig. Diep en diep triest. Stay Strong Appie
0 0
Babayaka
Het doet me denken aan een geval dat de vrouw van een buitenlandse man lag dood te gaan, hulpverleners gingen daarbij over tot reanimatie, achteraf klaagde de man de hulpverleners aan omdat deze de borsten van zijn doodgaande vrouw hadden aangeraakt bij het reanimeren.

Ik zeg je eerlijk, ik heb EHBO, maar zal het alleen op familie en vrienden toepassen.

Niemand heeft nouri bewust dit ongeluk aangedaan.
Vindt het weinig stijlvol dat er nu naar een schuldige word gezocht. Ze geloven toch?
Wel was het dan niet gods wil, of telt dat nu even niet.
Als God had gewild was nouri kern gezond geweest en was hij prof voetballer geworden.
Helaas had God toch. Een ander plan.

Men geloofd wanneer het uitkomt, als het even niet uitkomt zoeken. Die gene naar een schuldige.
Even een quize vraag wie hebben nouri op de wereld gezet met deze gezondheid en dit lichaam met blijkbaar een niet 100 procent hart. Ajax, de artsen, god, of de ouders?

Nouri is niet aangereden door een dronken gek, of is van de 2de ring in de gracht gedonderd.

Als er al iemand schuld heeft zijn het de ouders zelf, die hadden hun niet 100procent gezonde zoon aan profsport moeten laten doen. Jochie had moeten studeren en op een kantoor moeten gaan werken, en ook dan had dit kunnen gebeuren.
1 0
GeleenAjax
Pfff. Alle reacties hieronder gelezen. Zoveel uit pure emotie. Begrijpelijk. Het moddergooien gaat beginnen vrees ik. Niemand wordt daar beter van...
Ik heb zelf een EHBO-achtergrond en gelukkig pas één reanimatie meegemaakt. Maar geloof me: je schrikt op het moment dat iemand neergaat en het duurt even voordat je je realiseert wat er gebeurt...
In geval van Ajax / Nouri geloof ik dan ook niet dat de clubarts direct aan het FIFA-protocol denkt. Het inslikken van de tong wordt als excuus gebruikt voor eventueel (te) laat handelen. Bij een flauwte, maar ook bij een hartstilstand en beroerte, is de kans groot dat de tong wordt ingeslikt. Je moet als eerste hulp verlener kijken of er circulatie, dus o.a. ademhaling, is. Zo niet, zul je moeten handelen. Als Appie tussendoor aanspreekbaar is geweest, of voor mijn part alleen even zijn ogen heeft open gedaan, maakt dat het stellen van een diagnose alleen maar lastiger. Mensen roepen dat ze vanalles hebben kunnen zien. Ik heb die bewuste middag die wedstrijd zitten kijken en Nouri neer zien gaan. Daarna een hoop drukte. Toen die ambulance het veld op kwam en die parasols en schermen geplaatst werden, had ik wel een ernstig vermoeden dat het foute boel was. Dat het zó erg was, kon ik niet zien. Wel concluderen.
Veel mensen discussiëren nu over de voorkennis en de verantwoordelijkheid. De KNVB constateert een niet ernstige afwijking en meldt deze bij Ajax. Iedereen heeft hier een oordeel over. Appie is inderdaad bewust bij dat onderzoek geweest. Hij krijgt ook zelf de uitslag. Niemand minder dan Appie bepaalt vervolgens of hij verdere behandeling wil. Ook niemand anders dan Appie bepaalt of hij het derden vertelt. De afwijking moet wel ergens in zijn medisch dossier bij Ajax en de KNVB staan. Maar dit dossier mag niet zomaar ter inzage aangeboden worden. Ook niet aan familie!
Ik vind wel dat Ajax eerlijk moet zijn over het handelen van de medische begeleiding die dag. Als de familie dat wil weten, hebben ze daar het volste recht op. Dat de media dit oppakt om iemand of iets aan de schandpaal te kunnen nagelen is weer walgelijk te noemen...
2 0
Wiet1900
netjes gezegd!
0 0
Juichtoon
KNVB heeft Nouri mondeling verteld dat hij een lichte hartafwijking had waarmee hij gewoon nog kon voetballen. Nouri noch Ajax noch de KNVB heeft het zijn familie verteld, is ook niet verplicht.
Familie gaat nu toch een zondebok zoeken.
Zoiets.
1 0
de-Ajacied
KNVB beweert dat ze in dit soort gevallen altijd het standaard protocol volgen om voetballer en ouders van de uitslag op de hoogte te stellen.
0 0
Wzawzdb1997
tjaa dit kunnen we nu overal lezen...
0 0
paultje94
Ik vind het walgelijk op welke manier het NRC sensatie zoekt en de schuld richting Ajax probeert te schuiven. Dit doe je toch niet na zo'n dramatische gebeurtenis. Ik snap goed dat de familie Nouri geschrokken is en meer duidelijkheid wil. Net zoals ons horen zij ook verschillende speculaties van 'specialisten'. De eerder geconstateerde hartafwijking welke 'onschuldig' bleek te zijn maakt het voor de familie Nouri natuurlijk nog vele malen moeilijker, maar als iets 'onschuldig' blijkt te zijn valt er weinig meer verder te onderzoeken. Nogmaals, ik vind het triest dat er rondom Appie zoveel ophef en discussies gaan ontstaan. Dit verdient Appie niet en had hij zeker nooit gewild.
3 -1
Leviathan
Denk dat je altijd iemand of iets de schuld wilt geven en of het nou terecht is of niet.. Nu denk ik van beetje triest om het Ajax in de schoenen te gaan schuiven terwijl die ook gewoon handelen naar kennis van 'specialisten' maar ik denk dat iedereen in de situatie van de familie Iemand de schuld wilt geven.. Er is maar 1 echte schuldige en dat is het hart van Nouri zelf. Hij stond er net in en dit had ook op een veldje in de stad kunnen gebeuren bij wijze van. Of op wintersport op een berg ivm de hoogte( ik noem maar ff wat)

En die arts die eerder had moeten reanimeren dat kan best kloppen, maar om die man nou volledig de schuld te geven? Die dee ook maar wat hij dacht dat goed was in zo'n dramatische situatie.. Die zal dit zich ook wel aantrekken
2 0
Ajax4xbestevaneuropa
Johan, Keizer, Appie.
Johans droom om Ajax weer groot in Europa te maken en precies 1 jaar na zijn dood een finale halen. Appie die liever 1 keer met Ajax de CL wilde winnen dan 10 keer met Madrid of Barca,
4 jaar geen enkele prijs maar rijker dan ooit.
We hebben het al jaren zwaar maar die ouwe griekse strijder staat altijd op met dank aan echte Godenzonen zoals Ap.
1 0
Siemmie
Als de KNVB de controle heeft gedaan en vervolgens heeft gecommuniceerd met Ajax dat de hartafwijking ongevaarlijk is, waarom zou Ajax dan allemaal maatregelen moeten nemen? Ze mogen alleen de ouders inlichten met toestemming van de speler, wat als Nouri dat niet wilde? De familie kan wel zeggen dat ze 'denken' dat Nouri het niet wist, maar ouders nemen het altijd op voor hun kind, dus dat zegt helemaal niks.
3 0
Vlieske
Ik heb laatst ook een hartfilmpje laten maken omdat ik dacht dat ik last van stoornissen had. Gelukkig niks uitgekomen. Maar denk je dat ik dit aan mijn moeder heb verteld? Nee ga ze niet ongerust maken. Dit lijkt mij hier ook gebeurt. Kan me niet voorstellen dat appie dit niet wist.
5 -1
Superjan
Ben jij ook minderjarig?

Wat ik daarmee bedoel, is dat Nouri dat wel was. Dan is het zonder twijfel dat zijn ouders op de hoogte gesteld moeten worden.
0 -3
GeleenAjax
En alweer eentje met een mening op basis van gevoel...
0 0
Superjan
Is niet op gevoel, is wat ik dacht dat in de wet stond. Ik heb het nagezocht en patiënten vanaf 16 jaar hebben een zelfstandig recht op informatie. Weer wat geleerd. Maar mening op basis van gevoel kan je me nooit voor de voeten gooien.
0 0
RaynoFischer
Ik denk ook dat het hem gewoon verteld is door de KNVB idd, maar het bleek niks gevaarlijks en Ajax test het ook gewoon goed lijkt me
1 -1
Babayaka
En als dit al eerder is geconstateerd, dan was de familie toch niet zo close als ze dit niet wisten. Ik denk dat er stommetje wordt gespeeld nu en dat het nu inderdaad zoals iemand al zei gaat om.

Money money money
2 -1
PJK54
Het is allemaal heel triest natuurlijk wat er over de rug van Appie wordt gespeeld want waarom wordt er al gemeld dat er een schade/letsel advocaat in de hand is genomen die zijn maar op één ding uit en dat is wat je schrijft Money, money, money

Dit zal Ajax geen goed doen en zal een flinke uitwerking hebben op de club.
1 0
fanforeffer
De bond achte de afwijking ",ongevaarlijk ". Dan gaat iedereen in de gemakkelijke stand .
Het NRC onderzocht en opent met grote kop. Sensatie gericht over het verdriet van Nouri. Lage actie.
8 -1
Superjan
De kop is "Familie Nouri neemt letseladvocaat in de arm". Dat vind ik geen grote kop gericht op sensatie. Dat is gewoon een heel droge constatering.

Edit: NRC heeft het artikel voor het plaatsen voorgelegd aan de familie Nouri en hun advocaat. Artikel staat gewoon online voor de geïnteresseerden.

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/01/05/familie-nouri-neemt-letseladvocaat-in-de-arm-a1587342
0 0
SamW
Ach nee jongens, laat het alsjeblieft ver weg van de media blijven. Het is logisch dat in zo'n geval als bij Nouri partijen hun recht op gaan eisen. De familie van Nouri wil weten wat er gebeurd is en schadevergoeding als er nalatigheid in het spel is. En Ajax wil zijn personeel beschermen en niet de kop van Jut zijn. Allemaal te billijken. Maar laten we hopen dat de media het niet op gaat kloppen en halve waarheden de wereld in gaan slingeren. Dan wordt het publiekelijk Ajax tegen Nouri en dat is het laatste wat Appie en Ajax zouden willen. Pf, ik zie de "kenners" al weer bij DWDD en Late Night aan tafel zitten met al hun wijsheden. Met Peter R. voorop.
5 0
Finidi en Nwanko
Mee eens. Maar al was de familie op de hoogte geweest (in het geval dit niet zo was), was eea Appie dan niet overkomen? Of hoe erg is het dat de familie niet wist van het een en ander? Hadden ze hun zoon dan verboden door te gaan met profvoetbal?
0 0
Babayaka
Wat denk je zelf ? Ajax is de grootste club van Nederland.
Tuurlijk gaat de media hier op zagen.
0 0
MankeNelis
Amen
0 0
foensai
Ik hoop dat alles goed geregeld wordt voor de familie van Nouri, en Nouri zelf. Dat Ajax hier alles aan mag doen en tevens open en eerlijk communiceert naar de familie. En daarbij neemde dat dit geheel verder buiten de media omgaat. Hoe meer dit in de media gaat komen hoe erger het gaat worden. Voor alle betrokkenen is dit al zwaar genoeg! die dragen vanaf dat moment die zware last. laat hen in aller rust dit samen oppakken en afhandelen zoals het hoort. Als er fouten zijn gemaakt moet dit eerlijk worden onderzocht en worden aangegeven maar ook als er de juiste protocollen zijn gevolgd. Maar dit alles is niet aan ons en de media! #StaystrongAppie
3 0
AFCA-B93
Jongens jongens..dit hoeft toch niet zo de media in geslingerd te worden..75% van de mensen die het leest begrijpt het toch niet en dan wordt de club boos aangekeken door iedereen. Dit hoort binnenskamers te blijven. Toon als krant een beetje respect voor die jongen, z’n familie en de club..
4 -2
Afca85meer
Dit is exact de reden dat dit naar buitenkomt. De familie heeft namelijk het gevoel dat Ajax zaken achterhoudt en wil de onderste steen boven hebben. Ze hebben daar genoeg aanleiding voor. Ik hoop echt dat Ajax/artsen geen fouten hebben gemaakt maar als de familie dat vermoedt en lees dat Ajax weinig los wil laten, baart me dat niet gerust.
1 -1
ajaxminimax
Precies ook mijn gedachte... maar dat zal wel anno 2018 wezen..
0 -1
witchmaster11
appie komt nooit meer terug jongens de schade is zodanig dat het gewoon stuk is ,de enige reactie,s die worden gemaakt is in het onderbewustzijn zijn louter reactie van spieren maar worden niet door de hersenen ondersteund we zijn appie kwijt verschrikkelijk voor de familie en voor zijn vrienden en dat er nu een letsel advocaat is aangesteld had ik veel eerder verwacht ,de verzorging die heel veel gaat kosten is alleen mogelijk als de verzekering hier toe wordt gedwongen door beide partijen. mijn gedachten gaat uit naar de fam en vriendenkring van appie stay strong appie
2 0
Loek14
Stay Strong Appie
2 -2
Michael25
Dit bericht is te lang.
0 -5
Joseph
Ik denk dat er heel veel voetballers spelen met een hartafwijking, genoeg sporters hebben daar de wereldtop mee gehaald en hebben daar nooit last van gehad.
Nouri had dit dus ook en na een zwaar trainingskamp op hoogte, met een slaaptekort, op een warme dag, werd het hem in combinatie met zijn gretigheid om zich te laten zien, te veel.
Natuurlijk zijn er dan een heleboel "wat als" scenario's, maar helaas is het niet zo gelopen. We hebben een prachtige Amsterdammer en een groot talent verloren.
Ik hoop dat deze zaken snel afgehandeld kunnen worden en de familie de financiële middelen krijgt die nodig zijn om Nouri alles te geven wat hij nodig heeft.
2 -1
Finidi en Nwanko
Iedereen heeft recht op zorg dus dat moet goed komen.
1 0
Joseph
Zo werkt het helaas niet als je op zoek gaat naar alternatieve behandelingen.
0 0
Finidi en Nwanko
Klopt en in beginsel logisch.
0 0
BRAMHOUTEN
Het is volkomen logisch dat er in deze situatie een letselschade advocaat in de armen wordt genomen. Heeft puur met de verzekering te maken. Lullig vind ik het voor de verzorgers en teamartsen die alles eraan hebben gedaan om appie weer levend te krijgen. Voelt toch als een trap na, al begrijp ik de familie ook heel goed. Nog steeds hoop ik dat appie weer zelfstandig kan bewegen en weer het stadion kan bezoeken zodat hij bewust mee kan maken wat hij allemaal teweeg heeft gebracht . Stay strong dappere strijder
3 -5
3*stars*3
Mooie reactie en het is weekend maar dit is toch weer een domper.
Zoveel vraagtekens sinds die zwarte dag en nu zoiets...
Los van de selectie (want dit gaat ook weer meespelen) maar voor de hele club en de fans/mensen die nog steeds meeleven.

Laten we hopen dat dit gewoon goed afloopt maar jij hebt nu een goed punt want iedereen had het over de teamgenoten, fans etc maar denk dat de clubarts nog steeds slapeloze nachten heeft en ook die van Werder...
4 0
MosesD
Prima verwoord en geheel eens. Wat mij overigens destijds opviel en daar werd in de media weinig over gerept, is waarom er een tweede ambulance het veld opkwam. Ik dacht bijvoorbeeld dat er in de eerste geen defribilator aanwezig was. Dat zou een ernstige fout zijn geweest, maar ik begreep dat dat niet het geval was.
1 0
AFCA.
In het geval van Nouri treedt er na 5 minuten zonder behandeling onherstelbare hersenbeschadiging op. Deze vorm van hartritmestoornissen is alleen op te lossen met een aed.
Na 3 minuten nadat Nouri in elkaar zakte zou er begonnen zijn met reanimatie. Dit zal waarschijnlijk hartmassage zijn. Dit is eigenlijk een noodoplossing tot er een aed beschikbaar is. Na 13 minuten was de hartslag en de ademhaling weer opgang na het meermaals gebruiken van een defibrillator. Ook zijn er medicijnen toegediend.
Het heeft dus 12 minuten geduurd om de ademhaling en hartslag weer op gang te krijgen. Hierin is wel gebruik gemaakt van hartmassages.

Het heeft dus te lang geduurt om het hart weer op gang te krijgen. Aangezien de artsen eerst van het inslikke van de tong uitgingen is er dus kostbare tijs verloren gegaan. Als er meteen binnen enkele minuten de hartslag en ademhaling op gang werd gebracht met behulp van een defibrillator was de kans op herstel groot.
1 0
Cello
Het zou zelfs heel goed mogelijk kunnen zijn, dat Appie het thuis niet heeft willen vertellen, vanwege de mogelijkheid dat ze hem dan hadden gevraagd, misschien wel geëist zouden hebben, te stoppen met voetbal. Dat lijkt me eigenlijk helemaal niet zo vreemd wetende hoe belangrijk voetbal was voor Appie....
Voeg eraan toe, dat medici hem hadden verteld, dat het niet ernstig was, niet gevaarlijk....
Voor hem denk ik aanleiding genoeg om het voor zich te houden tov zijn familie en wie weet.... met het idee om ze niet onnodig ongerust te maken, immers het was niet ernstig.
2 -2
TheRiviera
Dat hij problemen had met zijn Hart was als het goed is al bekend. Ik kan mezelf sterk herinneren dat ik een artikel hierover had gelezen nog voor het ongeval. Alleen er werd inderdaad gezegd dat dit niks ernstig was en geen gevaar zou vormen voor zijn leven en carrière. Dus ik ben er van overtuigd dat Nouri dit wel wist maar of ze familie dit wist dat is een andere vraag.
0 -1
Cello
Nou ik kan me een artikel vóór zijn ongeval niet herinneren. Maar als dit er is geweest kan ik me niet voorstellen dat juist die familie helemaal nergens vanaf wist. Juist in de directe kring rondom Appie moet dan zo'n artikel juist als een bom inslaan. Want als wij het zouden kunnen lezen, moet iemand uit zijn directe omgeving het ook wel gelezen of gehoord hebben, kan bijna niet anders....maar ja dan ga ik ervan uit dat er ook daadwerelijk een artikel over geweest is vóór zijn ongeval.
1 0
Champy
Als je het in een artikel had gelezen, zou de familie het toch weten. Lijkt zo vreemd wat je zegt.
2 0
Ajaxvooraltijd
Medische gegevens zijn vertrouwelijk dus die krant heeft illegale bronnen als het niet van de persoon komt waar de medische gegevens van zijn. Goedkoop scoren of de ouders moeten medische gegevens door hebben gespeeld. Bovendien is onderzoek naar prive medische gegevens strafbaar.
4 -1
Cello
Ik weet het niet. Maar wanneer de familie vertrouwelijke medische gegevens verlangt van Appie aan bijvoorbeeld Ajax (of het dossier bij de VU of KNVB) dan kunnen deze partijen het wettelijk gezien niet vrijgeven, niet zonder de uitdrukkelijke toestemming van Appie zelf. Nu dat Appie daar geen toestemming aan kan verlenen kan dit, denk ik, alleen via de gerechtelijke weg. Dat is verder geen onwil van betrokken partijen, maar ze zijn wettelijk gebonden aan de regels. En dan moet dus een rechter opdracht geven tot inzage in de medische dossiers, die er bestaan.
Daarom heeft de familie een advocaat in de arm genomen. En dan hoort bijvoorbeeld Ajax zich ook te laten vertegenwoordigen door een advocaat.
Niks byzonders eigenlijk. Daar hoeft helemaal geen ophef over te zijn. Zo werkt dat nu eenmaal.
5 0
Oliveira
Hij heeft gelijk. Een journalist hoort geen inzicht te mogen hebben .
4 -1
Oliveira
Dit zijn altijd hele lastige zaken. Ik hoop echter dat er niet met modder naar elkaar gegooid zal worden want daar is niemand bij gebaat. Abdelhak zal hiermee niet beter worden.
3 0
Cello
Ik geloof zelfs, dat Appie in dit hele verhaal de sleutelpersoon is. Op een moment, dat de KNVB dit constateert komt het automatisch in je medisch dossier bij de bond. Dit betekent dat niet direct deze gegevens zomaar gedeeld mogen worden, hiervoor is toestemming nodig van de betrokkene (Appie dus). Die tekent ervoor aan wie de resultaten bekend gemaakt mogen worden...o.a. aan zijn werkgever, maar ook anderen indien dit gewenst is. En dat moet vanaf dat iemand 16 jaar is (dan ben je medisch gezien meerderjarig zo heb ik begrepen).
En zelfs al zou Ajax daarop het dossier gekregen hebben, kunnen zij ook wettelijk gezien niet zomaar die gegevens delen met derden. Dat kan in principe alleen Appie of dat kan via de rechter afgedwongen worden.
Hetzelfde geldt voor de onderzoeken die door de medici van het VU worden gedaan tbv de spelers van Ajax. Onze spelers staan gewoon onder nadrukkelijk toezicht van die medici. Lijkt me sterk, dat wanneer medici bij de KNVB iets vasttellen, dat die van het VU-ziekenhuis, dat jarenlang missen. Maar ook hier geldt weer...gegevens kunnen alleen gedeeld worden met derden als Appie Nouri ervoor toestemming geeft.

Dus als de familie zegt van niets te weten dan ligt dat echt bij Appie en niemand anders. En als ze het wel weten, maar zeggen het niet te weten, dan speelt er wellicht meer, wellicht iets in de financiele richting.
11 -1
JanTa
Conclusie; Ajax heeft er geen enkel belang bij om medische gegevens te verzwijgen.
0 0
Dexy
Vind het maar een raar verhaal van NRC dat heel veel vragen bij mij oproept. En of het nieuws waar is, is ook nog maar gissen.

Mocht uiteindelijk blijken dat dit wél waar is, zou dat het toppunt zijn van disrespect en menswaardigheid van zowel Ajax als de KNVB.

Ik hoop niet dat deze beerput verder opengetrokken wordt, want wat Appie is overkomen is al tragisch genoeg op zichzelf.
0 0
Arie Vink
Afwachten maar. Erg zwaar voor voor de familie van Appie. Wens ze dan ook weer veel sterkte toe in deze zware tijd..

Krijg overigens net een printscreen door via whatsapp van reacties op een feyenoordforum over dit bericht. Bah, wat een vreselijk naar volkje zit daar. Lachen en hopen dat Ajax aangepakt wordt en nog meer onzin...ongelooflijk...
5 -2
Suarez16_
Ach ja laat ze lekker schuimbekken. Dat zijn kiddos van 10 jaar met een telefoontje op hun kamer die niet rationeel kunnen nadenken, ouders met een beperkt iQ hebben en lekker anoniem hun haat kwijt kunnen.
4 0
Barrabrava
Las dit net ook en vind het hoe dan ook vreselijk dit. Had liever ander nieuws over Appie gezien..
0 0
Cello
Ik geloof op voorhand niet dat Ajax verkeerd gehandeld heeft. Wat ik eruit afleid is dat in dit geval de KNVB in 2014 het op een echo opgevallen is dat Appie een hartafwijking had en dat die specialisten hebben geconcludeerd, dat het niet ernstig/gevaarlijk was. Dat dit alleen aan Nouri (en Ajax) is medegedeeld en niet direct aan de familie kan ik ook nog begrijpen, daar bij iemand van 17 jaar oud niet verplicht schijnt te zijn om anderen (familie) in te lichten.

Dat de conclusie was dat het niet ernstig/gevaarlijk was heeft klaarblijkelijk bij Nouri (en Ajax) ervoor gezorgd om niet direct verdere actie te ondernemen op dat moment.

Laten we ook niet vergeten, dat topsporters (en dus ook ajax-spelers) vrijwel constant onder medisch toezicht staan en dat er wel vaker bij spelers hartfilmpjes en echo's gemaakt worden. O.a. door medici die verbonden zijn aan het VU-ziekenhuis. Dus als de medici van de KNVB het opgemerkt hebben dan moeten ook de medici verbonden aan VU en Ajax het opgemerkt hebben en daarbij ook tot dezelfde conclusie gekomen zijn zoals de conclusie van de KNVB.

Als club kan je daar dan denk ik verder niets mee dan op de medici vertrouwen. Net zoals Nouri niets anders kan dan zich vertrouen op de medici en het advies van hen.

Dat de familie zegt niets te weten of hebben gehoord.....dat is iets waar Abdelhak verantwoordelijk voor is. Misschien heeft hij ze niet ongerust willen maken, mede ook omdat de medici toch al aangegeven hadden dat het niet ernstig/gevaarlijk was. Plus dat een jongen als Appie wellicht ook verder niets anders wilde dan zich focussen op zijn voetbal.

Kortom...ik geloof niet zo zeer dat Ajax hierin ergens gefaald heeft. Ik geloof ook niet, dat daarna Nouri (maar ook andere voetballers), maar misschien nog wel meer nadrukkelijker Nouri scherp gecontrolleerd is geworden. En als er al fouten zijn gemaakt (stellen van diagnose en misschien foute conclusie) dan kan je alleen de verschillende medici erop aanspreken. Die van KNVB, die van de VU en dan die nadrukkelijk aan Ajax zijn gekoppeld.

Abdelhak Nouri en Ajax zijn afhankelijk van de medici en hun bevindingen. De familie is in deze vanwege ook privacy-redenen afhankelijk van wat Abdelhak hen heeft verteld (of juist niet heeft verteld).
3 -3
Marcdaan1971
Ook met een hartafwijking kun je gewoon topsport bedrijven. Ik heb 2 jaar geleden een omleiding gehad op het moment dat mijn kranslagader voor 95 procent bleek dicht te zitten. De artsen vermoeden daarvoor een ribblessure. Bleek dus toch wat heftiger te zijn. Dat neem ik nu ook niemand kwalijk. Ik kan en mag, ondanks een omleiding na een open hart operatie weer alles. Dus een geconstateerde hartafwijking wil nog niet zeggen dat niemand hem nog had laten mogen voetballen.
5 -1
BokkieBokstra
Wat een schok en heftig. Ik verwacht een reactie van Ajax, er moet wat over gezegd worden. Ook nog advocatenwerk, wat treurig.
3 -2
booya4afca
Daarnaast als je het artikel goed leest, ontbreekt schriftelijk bewijs dat de KNVB de resultaten van de betreffende echo heeft gedeeld met Nouri en Ajax. Als blijkt dat dát inderdaad het geval is, dan kun je je afvragen of

a) de KNVB hier juist heeft gehandeld
b) of er sinds April 2014 (waarna gerefereerd wordt door de NRC) door Ajax nog keuringen zijn uitgevoerd en zo ja, of deze keuring afwijkt dan de door de KNVB uitgevoerde keuring waarop de afwijking was geconstateerd.

Natuurlijk zaken die uitgezocht moeten worden. Alleen moet je (NRC) wel erg voorzichtig zijn met het publiceren van dit soort artikelen waarin duidelijk wordt gewezen naar de KNVB en naar Ajax (misschien wel ten onrechte).

Maar goed, tijd zal het leren. Ik hoop van harte dat Ajax de familie in alles blijft steunen en dat het niet uitmond in een welles / nietes spelletje.
4 0
RusselWestbrook
De KNVB heeft de afwijking als ongevaarlijk beoordeeld. Ajax valt hierbij niks te verwijten, de KNVB misschien wel.

Wat er op veld precies gebeurt is nadat Nouri ging zitten daar zou Ajax wel iets te verwijten kunnen vallen. Maar zoals ik het hier lees, dat een arts er vanuit moet gaan dat er sprake is van een plotselinge hartstilstand als een speler 'ineenstort op het veld', is ook dat niet het geval. Nouri stortte namelijk niet ineen, hij ging erbij zitten.
2 -7
Restored
Hij ging liggen zonder dat er een speler bij hem in de buurt was, greep niet naar zijn been enkel o.i.d. en keek recht omhoog geen enkele indicatie wat er aan de hand is.. lijkt me dat alle alarmbellen dan moeten afgaan
5 0
Suarez16_
Daar ben ik het niet mee eens. Een speler kan ook gewoon even een soort van burn-out krijgen door de hitte of zich duizelig voelen en even gaan zitten. Daarnaast ging hij zelfstandig zitten en stortte hij niet te aarde. In 99999 van de 100000 gevalleen denk je hiet niet meteen aan een hartstilstand en zeker niet bij een 20-jarige topsporter.
1 -2
RusselWestbrook
Dat was al wat later, eerst zat ie nog gewoon rechtop volgens mij.

Toen ie echter lag hadden ze volgens mij wel mogen (moeten) beginnen met reanimeren, maar deden ze dit niet.
1 -2
AFCA1510
Rechtop zitten? Waar haal je dat vandaan.
1 0
3*stars*3
Precies maar dit is echt een hele gevoelige topic.
Ik keek live naar Ajax-Werder en dacht op dat moment, 'shit zijn enkel' omdat hij eerder in de week last had van zijn enkel en zoals je zegt, erbij ging zitten.

Wat ik mij dan afvraag, waarom zou Ajax zoiets stil houden?
Ajax had een speler als Ebecilio, die hartproblemen had en die Kroaat van Osijek kwam niet door de keuring....

Nogmaals een heel gevoelig onderwerp en begrijpelijk dat familie Nouri radeloos is maar nu komt het via NRC zo naar buiten en gaat het een dirty game worden...
3 0
DollieDollie
Uit respect en onderzoek i.p.v. speculeren reacties sluiten?
1 -1
3*stars*3
Zolang het netjes blijft, moeten we erover kunnen discussiëren toch?
Maar dit is voor mijn gevoel een hele fucked up topic.
Kan nog steeds geen beelden terugkijken van deze jongeman en (al zeg ik het zelf) ik ben een koele kikker.
2 0
Afca85meer
Dankjewel dokter Russel. Dan is bij deze de kous ook af en kan de advocaat inpakken. De vragen van de familie zijn onterecht. Man man man....
Kotsmisselijk om te lezen hoe belangrijk je het vindt dat Ajax goed gehandeld heeft op basis van je eigen interpretaties. Dit zegt veel over jou als mens.
1 -3
RusselWestbrook
Ik herhaal gewoon bijna letterlijk wat in het artikel staat.
2 -2
Champy
Yep, laat Ajax en de familie dit maar onder elkaar regelen. Wij hebben geen zicht op wat er aan de hand is in deze zaak.
4 0
hallo1
Heel jammer dat het hierop uitdraait, maar het moet wel uitgezocht worden.

Ik kan begrijpen dat een arts fouten maakt op het veld en natuurlijk moet er onderzoek plaatsvinden want het leek lang te duren voor de juiste hulp werd geboden, maar een arts handelt naar eer en geweten als hij een speler op de grond ziet liggen. Waar mensen werken worden nu eenmaal fouten gemaakt. Als prof heb je echter nog het voordeel dat er medische hulp direct beschikbaar is, iets wat voor een amateur niet geldt.

Het bewust verzwijgen van de hartafwijking voor familie en Nouri zelf zou ik wel schokkend vinden. Dat dat niet is gebeurd lijkt me sterk, maar het moet wel uitgezocht worden. Het alleen aan Nouri mede delen op 17-jarige leeftijd lijkt mij niet afdoende, maar wellicht is het wel gewoon besproken met Nouri en familie...

Kortom, voorzichtigheid om te oordelen is geboden, want de waarheid weten we niet. Wel is duidelijk dat waar advocaten in het vizier komen, daar de smerigste spelletjes kunnen worden gespeeld....
2 -1
OKP-AFCA
Het is de wet... je mag die resultaten niet aan derden meedelen. Simpel, hieronder ook al iemand die beweert dat Ajax het dan toch maar aan derden moet vertellen want iets met ethisch..

Zo werkt het natuurlijk niet, zou een grote schande zijn ook als Ajax onzorgvuldig met de regels omgaat mbt medische gegevens.
1 0
petwes
Als Ajax van een hartafwijking af wist toen hij nog minderjarig was, had het de familie moeten informeren. Ongeacht de juridische realiteit heeft Ajax dan op etisch vlak ongelooflijk gefaald. Dit gaat dan zowel om de direct verantwoordelijke binnen de Ajax organisatie destijds, als ook de eindverantwoordelijken.

Daar komt nog bij dat ik laatst las dat Nouri out ging op vakantie na 2014, mogelijk lag ook daar de oorzaak bij het hart. Als de familie de informatie uit 2014 had gehad, had het abdelhak, mocht hij dan nog voetballen, meteen teruggetrokken. Zonder de informatie uit 2014 is dit slechts een raar incident waar nog overheen gestapt kan worden.

Ajax heeft heel wat uit te leggen, ik hoop op een ruiterlijke erkenning van fouten als die zijn gemaakt. Geen wegduikgedrag.
1 -4
RusselWestbrook
Zoals ik het lees had de KNVB dit aan de familie moeten vertellen. De KNVB stelt het namelijk ook vast. Ajax had dit kunnen doen, maar het lijkt mij de verantwoordelijkheid van de KVNB en niet van Ajax.
0 -4
OKP-AFCA
Nee, Russel, de wet stelt het anders. De KNVB mag het zelfs niet aan de familie vertellen.
1 0
RusselWestbrook
Nouri was destijds minderjarig.
0 -2
AjaxPassion
In de medische wereld geldt dit schijnbaar al niet neer vanaf 16
0 0
RusselWestbrook
Oh, dat wist ik niet.
1 -2
AjaxPassion
Heb ik me ook laten vertellen hier.
0 0
Bjorn
Speculeren en modder gooien heeft geen zin. Als Ajax er kwaad in zag hadden ze Nouri heus wel in bescherming genomen. Bovendien is het door de KNVB geconstateerd. Natuurlijk van belang te kijken of en hoe er informatie verstrekt is en aan wie.

Wat het ook is, Nouri krijgen we er niet mee terug. Dit moet je gewoon goed oplossen met de familie en niet laten escaleren.
4 -1
EKS
En Ajax gaf hem eind 2014 ook nog eens een enorm verbeterd nieuw contract, dus ze zullen inderdaad wel geen enkele aanwijzing over eventuele ernst hebben gehad.
Er is ook geen verband aangetoond tussen het gebeuren dit jaar en de afwijking. is dus inderdaad speculeren, maar dat de familie niets wist van de medische uitslag van hun minderjarige zoon lijkt me eigenlijk wel een grote nalatigheid.
0 0
AjaxPassion
Hoezo zou de KNVB dit wel moeten kunnen constateren en Ajax, waar hij vrijwel dagelijks is, niet?
0 0
Suarez16_
Deze "afwijking" werd geconstateerd in aanloop naar het EK o17. Bij het EK o19 werd exact dezelfde test gedaan, maar toen kwam deze "afwijking" niet aan het licht. Bij Ajax word je elk seizoen ook gewoon medisch getest door onafhankelijke artsen en daar kwam deze "afwijking" ook niet aan het licht. Dit heeft niks met Ajax of de KNVB te maken, maar gewoon met toeval of botte pech. Nouri is gewoon meerdere malen gescreend in zijn leven door proffesionele artsen en daar is 1 malig een "onschuldige" afwijking aan het licht gekomen.
1 0
AjaxPassion
Maar dan ga je dit toch tot de bodem uitzoeken, ook als Ajax zijnde? Maar verder is het verband tussen die constatering en de fatale gebeurtenis nog niet bewezen.
0 0
Suarez16_
Klopt. De NRC gooit gewoon wat feiten de wereld in waarvan men alleen maar gaat speculeren. Als ik het zo lees is alles gewoon volgens "de wet" gelopen en staat de familie Nouri (helaas) gewoon zwak.
0 0
AjaxPassion
Ik hoop het, maar hier is het laatste woord nog niet over gezegd...
0 0
Suarez16_
Nee dat zeker niet, maar als ik alles nu lees en een beetje filter dan is mijn conclusie momenteel dat er een onderzoek tegen Ajax en de KNVB gaande is dat ze (deels) schuld hebben aan Nouri's hartstilstand. Dit ionderzoek is nog niet in het eindsstadium en is gebasseerd op enkele feiten die zomaar de wereld in worden geslingerd (voor wat extra ophef en clicks vrees ik) maar met deze feiten sta je (voorlopig) niet sterk. Ik hoop gewoon dat alles snel duidelijk wordt, want ook als Ajax of KNVB kan je fouten maken, maar ze kunnen alles ook reglimentair juist hebben gedaan waardoor er nu ophef over niks is.
0 0
Afca85meer
"als Ajax er kwaad in zag..."
Wat is dat nu voor redenatie? Ik mag hopen dat Ajax dit ook niet gewild had. Dat betekent alleen nog niet dat er geen fouten zijn gemaakt. Wellicht hadden ze er wel kwaad in moeten zien. Dat is dan ook de vraag die de familie stelt.
1 -1
ajaxminimax
Helemaal juist! Daarom is dit ook dom van zo'n krant, had ze verstandiger verwacht
2 -1
Juichtoon
Weleens van de Omzigt affaire en de NRC gehoord? Roddelkrant!
0 -2
booya4afca
Laten we aub niet gaan speculeren en conclusies gaan trekken op basis van een artikel in een krant. Dat heeft namelijk totaal geen zin.

Niemand weet namelijk hoe of wat. Zeker wij (AS lezers) niet.

Het is dan ook zeer kwalijk dat NRC dit zo naar buiten brengt. Zonder hier de KNVB en Ajax bij te betrekken. Het is namelijk nog al wat om zowel Ajax als de KNVB van zoiets te beschuldigen...
2 -3
AjaxPassion
Wat kraam je nou voor onzin uit? NRC heeft beide partijen de kans gegeven om hierop te reageren. Ajax beantwoorde 28 inhoudelijke vragen niet...

Lees het artikel op NRC maar eens.
3 -1
booya4afca
Onzin? Misschien moet jij de wet maar even lezen. Ajax mag namelijk geen medische gegevens verstrekken aan derden. Hiervoor moet toestemming gegeven worden door een rechter. Vandaar dat beide partijen in dezen (Ajax en ouders, althans als je het artikel mag geloven) advocaten hebben aangenomen.
0 -2
AjaxPassion
Dat staat idd ook allemaal in dat artikel gappie.

Maar die onzin sloeg op dat NRC volgens jou Ajax hier niet bij heeft betrokken... dat hebben ze dus wel.
1 0
booya4afca
Wellicht is betrokken niet het juiste woord. De NRC weet ook dat Ajax hen geen medische gegevens mag verstrekken. Daarnaast is het nog maar de vraag of Ajax op de hoogte was van de echo uitgevoerd door de KNVB.

Dus dat Ajax geen uitleg geeft is zo gek nog niet.
0 0
AjaxPassion
Dat is ook zo, maar dat komt wss nog wel. Ze moeten wss wel.
0 0
Afca85meer
Het feit dat Ajax richting de familie geen openheid in zaken wil geven omtrent zijn medische geschiedenis de gang van zaken die dag stinkt. Ik begrijp heel goed dat de familie hier dan een advocaat op zet. We hebben het hier over een mensenleven, een zoon/neef/kleinzoon. Iedereen zou dat doen.
2 0
booya4afca
Vergeet niet dat het wettelijk niet toegestaan is om na een leeftijd van 17 medische gegevens te delen met derden (inclusief ouders), zonder dat de patiënt daar toestemming voor geeft.
1 -1
Afca85meer
De KNVB deelt nu toch wel die informatie met de familie? Hoe zit dat dan?
0 0
Schillo
Deze zaak kent alleen maar verliezers. We krijgen Appie er helaas niet mee terug...
3 0
JanTa
Mee eens maar er moet hier wel lering uit getrokken worden en de fam. van Nouri mag hier niet de dupe van worden.
1 0
ajaxminimax
Voor iedereen was het beter geweest dat dit gewoon binnenkamers bleef... het is gewoon dieptriest en dit maakt het alleen maar triester.
0 -2
Bram410
Als het zo erg was wat de KNVB zag dan hadden ze dit toch ook wel aan zijn familie gemeld? En dan had Ajax dit toch ook gezien op scans die hun doen? Of zie ik dat verkeerd.. echt klote dit. Al die vragen.. maar ik bergijp de familie dat ze de onderste steen boven willen hebben
1 -1
OKP-AFCA
Ik vraag mij af of dat wel wettelijk mag, Nouri was 17 destijds en dan mogen medische gegevens, uitslagen en andere zaken enkel aan de patiënt meegedeeld worden.

Die moet vervolgens zelf beslissen tegen wie hij/zij het nog verteld, de KNVB zou zich grote problemen op de hals kunnen halen mochten ze wel de ouders inlichten.. dat is vrij strafbaar.
1 0
Bram410
Oh oke dat wist ik niet. Maar toch, als wat de KNVB in 2014 ontdekte zo ernstig zal zijn zal dit later in andere scans toch ook wel aan het ligt zijn gekomen?
0 0
OKP-AFCA
Het zou mij zeer verbazen als er inderdaad iemand in die jaren een ernstige hartafwijking zou hebben ontdekt bij Nouri en hem daar mee zou laten doorspelen...

Ik denk dat daar de (eventuele) fouten niet gemaakt zijn.

Maar ja, allemaal assumpties dit.
0 0
AjaxPassion
Ouders blijven tot en met de 18 jaar verantwoordelijk voor hun kind, dus ik weet niet waar je dit vandaan haalt?
0 0
OKP-AFCA
De WGBO.

Lees je in zou ik zeggen, zijn een aantal excepties mbt toestemming voor een ingreep maar ook inzage in het medische dossier wat dan ook weer betreft resultaten van onderzoeken, die komen uiteraard in dat dossier.

Vanaf 16 jaar hoeven de ouders niet meer ingelicht te worden en moet de jongere toestemming geven aan de ouders om zijn/haar medische dossier in te kijken.

Tot 12 jaar hebben de ouders nog de volledige rechten. Vanaf 12 jaar beginnen de uitzonderingen en regeltjes. Tot 16 dus.
0 0
AjaxPassion
Ok, thanks voor de toelichting.
0 0
Adamoost
ff ge googled en kwam hier op uit https://jkramerhuisarts.praktijkinfo.nl/pagina/41/privacy/ beetje naar beneden.

Minderjarigen van 16 en 17 jaar:

            De ouder(s) of voogd(en) hebben geen recht op informatie. De minderjarige heeft een zelfstandig recht op geheimhouding. De 16- of 17-jarige wordt namelijk als meerderjarige behandeld..

            Zonder toestemming van de patiënt mag geen informatie aan derden verstrekt worden, en dus ook niet aan de ouder(s) of voogd(en). Ze mogen zelf beslissingen nemen over een medische behandeling. Er is geen toestemming nodig van de ouders en ouders worden alleen geïnformeerd over de behandeling als het  kind dat wil.

1 0
AjaxPassion
Ah ok, thanks voor de info.
0 0
RaynoFischer
Is dat niet juist na je 18e?
Lijkt me dat je juist bij minderjarige de familie in moet lichten
1 0
OKP-AFCA
Zie hierboven ;)
1 0
RaynoFischer
Zag het net, op medisch gebied is het dus wel vanaf 16/17, Thanks ;)
0 0
JanTa
klopt.
0 0
Jan Doedel
Gaat het er hier om om de onderste steen boven te krijgen? (kan me indenken dat z'n ouders dat willen) Of gaat t om geld? Al dan niet ingefluisterd door een advocaat.........(zou ik echt schandalig vinden want ze krijgen die jongen er niet mee terug)
0 -1
IDJosh
Natuurlijk niet om het geld. Dit is gewoon een rouwende familie die alles wilt weten en als Ajax mysterieus doet dan hebben ze groot gelijk om een advocaat in te schakelen.
0 0
Wzawzdb1997
ik denk eerlijk gezegt dat dit het geval is zo laat komen ze er mee
0 -1
Shardo
Dit lijkt mij de start van een hele nare spel, door een advocaat die een grote slag wilt slaan, Amerikaanse praktijken.
Dat Ajax in eerste instantie een advocaat erbij haalt is alleen maar goed zodat je zeker weet dat je aan al je verplichtingen hebt voldaan als partij...
2 -1
Wzawzdb1997
en wat nou als het niet gebeurt was en over paar jaar bij barca had gespeeld had je niemand gehoort beetje triest dit en btw hij was minderjarig dan horen zijn familie dit te weten
0 0
OKP-AFCA
In dit geval niet minderjarig, vanaf 16 is het niet verplicht ouders in te lichten over medische gegevens van jou.
0 0
Wzawzdb1997
daar heb je een punt maar het lijkt me niet dat het pas sinds zijn 16e pas gezien is
0 0
OKP-AFCA
Ten tijden van die echo was hij 17 begrijp ik uit de tekst.
0 0
Wzawzdb1997
hoort*
0 0
AFCA.
Maar hoe kan het dan dat Ajax zelf tijdens de medische keuringen ieder jaar niks geconstateerd heeft? Lijkt mij dat het dan ook iets ongevaarlijks was wat de knvb gezien heeft.
Ieder stukje over Nouri levert alleen maar meer vragen op. Wat heeft het voor de buitenwereld voor nut om te weten dat de clubarts niet goed gehandeld heeft. Alleen voor familie zou het van waarde kunnen zijn. En waarom alleen de clubarts? Er was toch ook ambulancepersoneel aanwezig?
2 0
niquedegraaff
Omdat een hartafwijking niet altijd kan worden geconstateerd. Mijn hart wordt bijv. 10 januari 24 uur gemonitord omdat tijdens ieder onderzoek, meestal vlak na een op hol geslagen hart, niets te vinden was. Of wel; mijn hart speelt een soort spelletje met het ziekenhuis en klopt normaal op de momenten dat de onderzoeken worden gedaan. Dit is vreselijk irritant omdat het dan net lijkt alsof ik het allemaal verzin.

Misschien wist Nouri het wél maar heeft hij hier zelf nooit wat over gezegd tegen familie (en misschien weggedrukt voor zichzelf). Hij had een enorme drive om te slagen bij Ajax. En wat trouwens ook erg funest voor het hart geweest kan zijn, zijn de vele slapeloze nachten (van de spanning) die hij had. Het is algemeen bekend dat hij heel erg slecht sliep.
0 0
RaynoFischer
Dat vind ik er dus ook het rare aan..
Of die clubarts goed of slecht gehandeld heeft valt te betwisten, Nouri ging vrij rustig naar de grond en liggen en niemand had gelijk in de gaten dat het ernstig was.
0 0
Suarez16_
Pfffff. Je wat kan je hier van zeggen. Enigste wat je kan hopen is dat ze er nu meer aandacht aan gaan besteden, hie sneu ook....
0 -1
Ajax#1900
Dit wordt weer een hele soap terwijl helemaal niemand hier weet wat er aan de hand was en is. Ik zou het gewoon laten rusten, het is allemaal al erg genoeg.
3 -2
petwes
Als ajax laakbaar heeft gehandeld, moet dat onrecht bestreden worden. Bovendien gun ik de familie ook toegang tot de waarheid.
1 0
jollie18
jongens ze hebben het hier over 2014! We zijn inmiddels bijna 4 jaar verder.
0 -2
AFCA1510
Dus?
0 0
Juichtoon
Omdat er dan 100 andere redenen kunnen zijn voor een hartstilstand. Zo begint de tunnelvisie. Met de situatie van nu terug redeneren. Alsof er in 2014 20-20 vision was.
Ik leid hier ook een beetje aan merk ik, want iedereen twijfelt eraan of zn hart wel goed was. Maar hiermee houd je jezelf voor de gek. Met dergelijke denkwijze zijn al vele onschuldigen gestraft.
0 0
jollie18
Dat er in de jaren veel veranderd kan zijn.
0 -1
Toon meer reacties