Weghorst neemt genoegen met plek op de bank: 'Wanneer het echt moet gebeuren, dan moet ik er staan'

door Jort van den Hurk 5 Bron Oost

Weghorst neemt genoegen met plek op de bank: 'Wanneer het echt moet gebeuren, dan moet ik er staan'

door Jort van den Hurk 5 Bron Oost

Laatst geüpdatet

Wout Weghorst wacht op zijn volgende kans bij het Nederlands elftal, zo vertelt de Ajax-spits in een interview met Oost. De aanvaller kwam tijdens de eerste twee groepswedstrijden niet in actie, maar heeft er vertrouwen in dat hij later op het toernooi alsnog een belangrijke rol kan spelen voor Oranje.

Weghorst bleef zowel tegen Japan (2-2) als tegen Zweden (5-1) negentig minuten op de bank, maar de spits maakt zich daar niet druk om. De Ajacied begrijpt de keuzes van bondscoach Ronald Koeman en weet dat zijn moment nog kan komen.

'Wanneer het echt moet gebeuren, dan moet ik er staan', vertelt de spits. 'Dat zal uiteindelijk het plan worden. Het was nu nog niet nodig. We speelden in de laatste minuten gelijk tegen Japan en hebben een goede overwinning geboekt tegen Zweden.'

Tekst gaat verder onder de foto.

Ajax Showtime Wout Weghorst Nederlands Elftal
Wout Weghorst heeft nog geen minuten gemaakt in het Nederlands Elftal.

Wout Weghorst van grote waarde als invaller

Weghorst heeft eerder aangetoond belangrijk te kunnen zijn als invaller. Tijdens het WK van 2022 maakte hij twee treffers in de kwartfinale tegen Argentinië, terwijl hij op het EK van 2024 direct na zijn invalbeurt het winnende doelpunt maakte tegen Polen. Weghorst heeft dan ook geen moeite met zijn huidige rol. 'De bondscoach maakt de keuzes en bepaalt per wedstrijd wat hij moet doen. Zolang het goed gaat op deze manier, gaat het goed. Wanneer hij mij nodig heeft, ben ik er klaar voor.'

Naast Weghorst maakt ook Mats Wieffer uit Borne deel uit van de Oranje-selectie. Beide spelers kunnen tijdens het WK rekenen op steun uit hun geboorteplaats. De supportersgroep De Heeren van Oranje reist het Nederlands elftal achterna en hoopt de twee Twentenaren in actie te zien komen. 'Ja, zeker ken ik die, dat zijn de supporters met die grote bus en dat enorme spandoek. Ik heb daar een foto van gezien toen ze uit Borne vertrokken. Daar heb ik het met Mats nog over gehad. We vinden het uiteraard erg leuk dat ze ons zo fanatiek steunen.'

Ook de familie van Weghorst is aanwezig in de Verenigde Staten. 'Mijn vader is overgekomen vanuit Nederland. Hij was bij de wedstrijd tegen Zweden en is er ook bij tegen Tunesië. Hartstikke mooi dat hij erbij is.'

De spits van Oranje heeft maar één doel voor ogen. 'Uiteindelijk is het toernooi geslaagd als we hier een aantal weken kunnen zijn. Er is maar één doel: we willen op 19 juli in de finale staan. Tot nu toe zijn we goed op weg, dus hopelijk kunnen we dat volhouden.'

Lees meer over:
Plaats reactie
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.