Ajax legt talentvolle verdediger (16) vast: 'Heeft de kenmerken van een moderne voetballer'

door Jesse ter Haar 14 Bron Ajax.nl

Ajax legt talentvolle verdediger (16) vast: 'Heeft de kenmerken van een moderne voetballer'

door Jesse ter Haar 14 Bron Ajax.nl

Laatst geüpdatet

Ajax heeft Gerain van Loon vastgelegd, zo is te lezen op de website van de Amsterdamse club. De zestienjarige verdediger wordt daarmee beloond voor zijn ontwikkeling en staat bij de recordkampioen van Nederland tot medio 2029 vast. De mandekker wordt omschreven als een speler met 'de kenmerken van een moderne voetballer'.

Van Loon, die zijn wedstrijden overwegend als vleugelverdediger speelt, maakt sinds 2020 deel uit van de jeugdopleiding van Ajax en is de volgende in een rij van talenten die een contract mogen ondertekenen. Hij kwam destijds over van DTA Fortius - tevens een partnerclub van de Amsterdammers. In het afgelopen seizoen speelde Van Loon zijn wedstrijden voor Ajax O16 en Ajax O17, terwijl hij komend seizoen aansluit bij Ajax O19.

Marijn Beuker, directeur voetbal van Ajax, komt te spreken over de contractondertekening van Van Loon. Hij lijkt onder de indruk van het talent. 'Gerain is een speler die de kenmerken heeft van een moderne voetballer', klinkt hij complimenteus. 'Hij heeft het vermogen om de volledige rechterkant te bestrijken en als vleugelverdediger vaak in het strafschopgebied van de tegenstander te komen.'

'Naast zijn drive naar voren staat hij door zijn intelligentie en beweeglijkheid ook verdedigend zijn mannetje', gaat de bestuurder van Ajax verder. Aan mentaliteit lijkt het eveneens niet te schorten vij de jonge Ajacied. 'Hij heeft enorm hard gewerkt om vandaag (donderdag, red.) zijn eerste profcontract te tekenen en daarom is dit een extra mooi moment. Wij kijken uit naar zijn toekomst bij Ajax.'

Gerain van Loon beleefde moeilijke periode

Van Loon zelf komt ook aan het woord over zijn contractondertekening. Hij ziet het als een mooi moment na een jaar waarin het voor hem niet allemaal van een leien dakje ging. 'Ik was veel met andere dingen bezig en niet echt met voetbal. Dankzij de steun, energie en kracht die mijn familie me heeft gegeven kan ik nu zo’n mooi moment meemaken.'

'Ik wil er niet te veel op ingaan, maar ik was best een vervelende jongen', steekt de zestienjarige jongeling de hand in eigen boezem. 'Ik ben volwassener geworden en denk meer na over de dingen die ik doe. Ik kan nu voor mezelf keuzes maken. Ik ben nu gewoon echt een man.'

Het was lang niet zeker dat de rechtsback een contract bij Ajax zou gaan tekenen, zo blijkt uit zijn eigen woorden. 'Het was een hele moeilijke periode. Mijn familie heeft me geholpen om deze keuze te maken. Zonder hen was ik hier echt niet gekomen en was het misschien anders gelopen. Ik ben blij dat ik hier ben. Het had heel anders kunnen lopen.'

Rik Verhage

Van Loon wil vervolgens ook een jeugdtrainer in het bijzonder in het zonnetje zetten. 'Zonder trainer Rik Verhage was ik hier ook niet gekomen. Hij is er jammer genoeg niet, maar ik hoop dat ik in de toekomst weer met hem kan samenwerken. Ik weet niet waar ik nu zonder hem zou zijn beland. Het is niet normaal hoeveel tijd en energie hij in mij heeft gestoken. Ik denk dat geen andere trainer dit voor mij zou doen.'

Het talent van Ajax omschrijft zichzelf als een opkomende rechtsback en uit zijn woorden blijkt dat het met zijn aanvullende impulsen ook goed zit. 'Ik kan goed mijn man passeren en één-op-één ben ik heel sterk. Ik ben snel en heb loopvermogen. Ik ben gewoon een bijzondere speler. Wat mij bijzonder maakt? Alles; hoe ik ben, in elkaar zit, mijn kracht en energie.'

Toch heeft Van Loon nog veel te leren. Hij toont zich dan ook zelfkritisch als het om zijn verbeterpunten gaat. 'Ik moet sneller handelen en mijn voorzetten verbeteren. Dat zijn de puntjes op de i. Ik hoop dat ik er nog meer uit kan halen. Ik heb voor mezelf opgeschreven dat ik meer assists wil geven en doelpunten wil maken. Ik wil een keyspeler worden.'

Tekst gaat verder onder de foto.

AjaxO17-vanloon
Gerain van Loon is heilig overtuigd van zijn eigen kwaliteiten als voetballer.

In het seizoen 2025/2026 speelde Van Loon met Ajax O17 op de Future Cup. Mogelijk wacht komend seizoen voor hem een volgende deelname, maar zijn ambities reiken verder dan dat. 'We gaan het zien. Ik heb al grotere dromen. Ik denk verder in de toekomst. Wat die dromen zijn, houd ik nog even voor me. Jullie gaan het vanzelf wel meemaken.'

Lees meer over:
Plaats reactie
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.