De Jong pareert kritiek: 'Gevoel dat heel veel mensen niks van voetbal snappen'

door Bart Veenstra 11 Bron Vandaag Inside

De Jong pareert kritiek: 'Gevoel dat heel veel mensen niks van voetbal snappen'

door Bart Veenstra 11 Bron Vandaag Inside

Laatst geüpdatet

Frenkie de Jong heeft van zich afgebeten na afloop van het WK-duel tussen Nederland en Zweden (5-1). Over de voormalig Ajacied wordt geregeld gesteld dat hij amper vooruit speelt, maar daar is de huidig speler van FC Barcelona het niet mee eens.

Na afloop krijgt De Jong bij Vandaag Inside de vraag of hij deze wedstijd meer ballen diep heeft gespeeld. 'Als het kan, dan kan het', zegt De Jong, waarna hij zijn criticasters de les leest. 'Maar ik heb wel het gevoel dat heel veel mensen niks van voetbal snappen. Die kijken wel, maar ze zien het niet. Ik denk dat mijn rol heel duidelijk is.'

'Ik hoor mensen zeggen: "hij speelt geen ballen diep". Dat is niet waar. Dan kijk je niet', vervolgt De Jong zijn betoog. 'Het hangt ook van de wedstrijd af. Ik kan die bal wel de hele tijd diep schieten, maar dan gaat hij iedere keer naar de keeper. Voor sommige mensen is dat lastig uit te leggen. Misschien zou ik een keer naast ze moeten zitten om dat te doen.'

Steun van Virgil van Dijk

De Jong kreeg na afloop van het duel met Zweden onder meer steun van Virgil van Dijk. De aanvoerder van Oranje noemde De Jong de beste middenvelder ter wereld. De Jong is blij met de steun. 'Dat is goed om te horen. Ik denk dat we in Nederland in het algemeen wat meer waardering voor spelers kunnen hebben.'

Tekst gaat verder onder onderstaande Instagram-post.

'Natuurlijk kun je kritiek hebben als je vindt dat iemand geen goede wedstrijd heeft gespeeld. Dat vinden we helemaal niet erg. Daar hebben we geen problemen mee. Maar het schiet vaak zo door', is De Jong van mening. 'Dan is het meteen ook een slechte speler. Maar het zijn bij ons allemaal goede spelers, die allemaal in de top spelen. Voor mijn gevoel willen mensen maar wat roepen om bekend te worden.'

Frenkie de Jong neemt zorgen over blessure weg

Vanwege een vervelende botsing met Quinten Timber op de training was het eerder nog de vraag of De Jong wel kon spelen tegen Zweden. Bondscoach Ronald Koeman liet Teun Koopmeiners voor de zekerheid de warming-up met de basisspelers afwerken, maar De Jong kon uiteindelijk gewoon spelen. 'Quinten viel en hij viel op mijn knie. Die ging een beetje naar binnen. Het is nu wel goed. Ik heb wel wat pijn, maar ik ben blij dat ik de wedstrijd goed door heb kunnen komen. Ik heb nu een paar dagen om te herstellen.'

Lees meer over:
Plaats reactie
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.