Johan Derksen, René van der Gijp en Henk de Jong begrijpen weinig van het vertrek van Óscar García bij Ajax, zo laat het drietal blijken in de uitzending van Vandaag Inside. De Spanjaard werkte nog geen halfjaar in Amsterdam en trok de deur zondag alweer achter zich dicht.
'Snap jij dat die gedroomde Spaanse trainer van Jordi Cruijff nu alweer een schop gekregen heeft?', vraagt Derksen in de uitzending aan collega en oud-voetballer Van der Gijp. 'De nieuwe trainer zal zijn eigen staf weer meenemen. Ik geloof totaal niet in die hele Spaanse aanpak van Ajax.'
Daarbij laat Derksen het nog niet zitten. Hij gelooft niet in het huidige beleid van de Amsterdamse club. 'Ik vind het onzin dat je een technisch directeur aantrekt die alleen maar een netwerk heeft in Spanje. Ajax wordt nu geleid door allemaal Spanjaarden. Waar slaat het op? De trainer die ze nu nemen, is gedegradeerd.'
Van der Gijp kan het vertrek van García bij Ajax eveneens niet goed plaatsen. 'Dat kan toch niet? Je haalt hem zes maanden geleden binnen en hij ging de jeugd op poten zetten', schetst hij de situatie. 'Bij de jeugd moest het eindelijk eens om winnen en strijd leveren gaan. Hij was daar de geschikte man voor. En dan zeg je nu: we stoppen ermee.'
Tekst gaat verder onder de foto.
'Ik vind het een bijzondere situatie', haalt De Jong, voormalig hoofdtrainer van SC Cambuur, tot slot aan. 'Wij speelden tegen Jong Ajax tijdens zijn (García, red.) eerste wedstrijd als trainer. Hij was na de wedstrijd keurig, maar ik heb er nooit iets van begrepen. Dan moet je vier maanden later weg… Ik begrijp er echt niets van.'
Brian Brobbey
Verder gaat het over Brian Brobbey, een van de uitblinkers tijdens Nederland - Zweden. De spits heeft zijn oude niveau hervonden en daar kijkt men bij Ajax, zo gelooft Van der Gijp, met gemengde gevoelens naar. 'Het is jammer voor Ajax. Het is vrij logisch dat ze hem verkochten, want het kon niet langer. Hij had er drie gemaakt en dat kan niet voor een spits bij Ajax in Nederland. Dan maak je er toch altijd twaalf? Zijn laatste jaar, waarin hij er zo weinig maakte, was absurd.'
Derksen zag de centrumspits eveneens teleurstellen in zijn laatste seizoen bij Ajax. 'Tegen al die kleine clubjes in Nederland moet je als Ajax-spits topscorer zijn. Het is leuk dat hij daar nu zelfvertrouwen heeft gekregen', aldus de analist, waarna De Jong er het zijne aan toevoegt en oog heeft voor het menselijke aspect. 'Hij had veel problemen. Er speelde veel om hem heen.'








![[Update] De Telegraaf onthult bedrag waarvoor Ajax Mannsverk verkoopt aan Sparta Praag](https://r.testifier.nl/Acbs8526SDKI/resizing_type:fill/width:200/height:113/plain/https%3A%2F%2Fs3-newsifier.ams3.digitaloceanspaces.com%2Fwww.ajaxshowtime.com%2Fimages%2F2024-08%2Fsivert-mannsverk-ajax-66bc65995ad14.jpg@webp)






















![[Update] Sierhuis officieel speler van NEC: 'Hij had als transfervrije speler meerdere opties'](https://r.testifier.nl/Acbs8526SDKI/resizing_type:fill/width:200/height:113/plain/https%3A%2F%2Fs3-newsifier.ams3.digitaloceanspaces.com%2Fwww.ajaxshowtime.com%2Fimages%2F2026-06%2Fkaj-sierhuis-fortuna-sittard-6a395ecf4ab4c.jpg@webp)







Plaats reactie