Roméo Garnier hoopt komend seizoen van waarde te kunnen zijn voor het eerste elftal van Ajax. De Franse spits, die vorig jaar overkwam van Paris Saint-Germain, heeft een jaar kunnen wennen aan zijn nieuwe club en het leven in Nederland. Het genoemde rolmodel zegt in een interview met Onze nu klaar te zijn voor de volgende stap in zijn carrière.
Garnier legt in het interview uit waarom hij de keuze maakte om de jeugdopleiding van Paris Saint-Germain in te ruilen voor die van Ajax. 'Ik bereikte een punt waarop PSG mij niet de toekomst bood waar ik op gehoopt had', legt hij uit. 'Er was onduidelijkheid over het project dat ze voorstelden en ze hadden niet de verwachting of de visie om mij naar de top te brengen.'
De spits voelde niet het vertrouwen van PSG, maar bleef wel in beeld bij andere clubs. 'Ajax klopte aan en ze boden mij een project aan dat bij me paste, waarin ik mezelf zag slagen, en lieten me zien dat ze mij echt wilden hebben. Daarom ben ik vertrokken.'
Garnier wordt gevraagd of hij niet bang was om Frankrijk al op jonge leeftijd te verlaten. 'We hebben een zekere angst voor het onbekende, maar ik heb mezelf voorgenomen dat ik hoe dan ook wil slagen. Dus of het nu in Azië, Europa of Amerika is, we gaan ervoor.'
Ajax grote club in Frankrijk
Voordat Garnier bij Ajax tekende, kende hij de Amsterdamse club al. 'Ajax behoort tot de Europese top en in Nederland betekent dat voetbal op het hoogste niveau. Sterren hebben er gespeeld, iconen zoals Cruijff, dus ik wist wat het inhield. Ik kende Cruijff van de "Legends"-kaarten in FIFA, en ook van video's, Footballia en dat soort dingen.'
Tekst gaat verder onder de foto.
Inmiddels is Garnier al enige tijd speler van Ajax en dus woont hij al geruime tijd in Nederland. Hij merkt dat de Nederlandse manier van leven anders is dan hij gewend is. 'In Frankrijk zijn we gewend om 's middags, 's avonds om 20.00 uur, enzovoort te eten. In Nederland kom je om 20.00 uur aan om te eten en zie je mensen naast je die al aan het "verteren" zijn, omdat ze om 17.30 uur gegeten hebben!'
Roméo Garnier kan goed wennen aan Nederlandse mentaliteit
Garnier vindt dat maar gek. Immers, hij is om 17.30 uur net klaar met trainen, wil dan rusten en heeft nog geen honger. 'Zelfs qua mentaliteit zijn het mensen die 's ochtends vroeg opstaan en actief zijn. Ze zijn er altijd, willen werken, en dat vind ik fijn, want dat is ook mijn mentaliteit; ik werk graag. Het is een andere mentaliteit.'
Op voetbalgebied merkt Garnier dat het in Frankrijk vooral draait om fysiek spel. Bij Ajax is dat wel anders. 'In Nederland, en dat is ook een beetje het DNA van de club, draait het allemaal om techniek: snelle, wendbare, creatieve spelers. Dat fysieke, duelachtige aspect is er minder; het gaat meer om passen en balbezit.'
Garnier had wel een periode nodig om zich aan te passen aan Ajax en het leven in Nederland. Uiteindelijk kan hij terugkijken op een mooi debuutseizoen. Hij vertelt onder meer over de coördinatoren in de jeugdopleiding. 'Zij zijn bij al onze wedstrijden en trainingen aanwezig, ze houden onze voortgang dagelijks in de gaten en rapporteren vervolgens aan de professionele staf wat er met de jeugdteams gebeurt. Ik heb zelfs berichten uitgewisseld met de sportief directeur; ik ben ervan overtuigd dat ik een mooie toekomst heb bij deze club.'
Tekst gaat verder onder de foto.
Zien we Roméo Garnier snel terug in het eerste elftal van Ajax?
De Franse spits is op dit moment zeventien jaar en dus begint hij beetje bij beetje aan het profvoetbal te ruiken. 'Mijn doel is om zo snel mogelijk in het eerste elftal te integreren, in grote competities te spelen en de wereld te laten zien wie Roméo Garnier is. Het is de bedoeling om met de profs te trainen, van hen te leren en zelfs wedstrijden te spelen. Ik wil een sleutelspeler zijn, zodat ik de beker, de competitie en natuurlijk de Conference League kan winnen, wat erg belangrijk is.'
Garnier weet dat Ajax erom bekend staat dat jonge spelers zich optimaal kunnen ontwikkelen. Zodoende hoopt hij komend seizoen op zijn kans. 'Ik ben van plan om dit seizoen in het eerste elftal van Ajax te spelen; ik weet dat ik het kan en dat ik het zal waarmaken.'
Roméo Garnier wordt gezien als rolmodel bij Ajax
De trainers bij Ajax zijn in ieder geval zeer te spreken over de werkethiek van Garnier. Hij wordt gezien als rolmodel voor de andere jonge spelers op de club. 'Tijdens mijn laatste functioneringsgesprek werd me duidelijk verteld dat ik door mijn werkethiek een rolmodel was bij de club en dat jongere generaties tegen me opkeken. Daar ben ik trots op.'
'Zelfs bij PSG probeerde ik door mijn harde werk een voorbeeld te zijn en ik ontving vaak de prijs voor beste werker van de jeugdopleiding', aldus Garnier, die besluit: 'Om bij Ajax vanaf mijn eerste jaar een rolmodel te zijn, is ongelooflijk bevredigend. Het heeft ook te maken met mijn discipline. Geconcentreerd blijven op mijn werk is wat zijn vruchten afwerpt.'








![[Update] De Telegraaf onthult bedrag waarvoor Ajax Mannsverk verkoopt aan Sparta Praag](https://r.testifier.nl/Acbs8526SDKI/resizing_type:fill/width:200/height:113/plain/https%3A%2F%2Fs3-newsifier.ams3.digitaloceanspaces.com%2Fwww.ajaxshowtime.com%2Fimages%2F2024-08%2Fsivert-mannsverk-ajax-66bc65995ad14.jpg@webp)





























Plaats reactie