'Oppassen dat ik Ajax niet boven mezelf plaats'

BVeenstra, 12-04-2018 om 10:15, 27281 views, ELF Voetbal Magazine |

Bekijk Ajax - Valencia live in de Ziggo Dome!

Ajax-verdediger Matthijs de Ligt sluit niet helemaal uit dat hij komende zomer Ajax gaat verlaten. In gesprek met ELF Voetbal Magazine spreekt hij over zijn ambities en geeft hij aan dat zijn ontwikkeling een stuk sneller gaat dan verwacht.

De Ligt droomde ervan om door te breken bij Ajax en op zijn 24ste of 25ste een transfer te kunnen maken. Het lijkt erop dat dat nu wat sneller gaat gebeuren. 'Ik had werkelijk nóóit kunnen bedenken dat het zo snel zou gaan. Zo snel, dat het wel heel lastig wordt op mijn 24ste nog bij Ajax te voetballen', vertelt De Ligt, die enorm begaan is met Ajax. Toch is er een grote 'maar' in het verhaal. 'Stel: mijn verstand zegt dat ik een stap moet maken, maar mijn hart zegt dat ik bij Ajax moet blijven, dan zal mijn hart de bovenhand hebben. Ik moet wat mijn carrière betreft wel oppassen dat ik Ajax niet boven mezelf plaats', zegt een eerlijke De Ligt, die in de belangstelling staat van clubs als FC Barcelona, Tottenham Hotspur en Arsenal.

De Ligt geeft aan dat hij goed zit bij Ajax en dat geld niet zijn grootste drijfveer is om een transfer te maken. Een vertrek uit Amsterdam zal dus afhangen van andere factoren. 'Ik ben goed en beschermd opgevoed, kan altijd bij mijn ouders terecht', vertelt de verdediger, die weet dat er ook jongens zijn die in andere situaties verkeren en niets liever willen dan hun ouders helpen. 'Bij mij zal mijn carrière altijd voorop staan. Mijn volgende stap moet gewoon perfect zijn, op meerdere vlakken. Sportief, financieel én qua leefomgeving. Ik zal niet snel voor het geld naar China gaan, zeg maar. Wat ik nu bij Ajax verdien is vergeleken bij een gemiddeld inkomen al bizar veel. Ik verdien meer dan genoeg. Ik denk niet: nú die kans grijpen, anders komt die nooit meer voorbij. Je moet wel een beetje vertrouwen in jezelf hebben.'

 

Weer volop nieuws rond Matthijs de Ligt! ‘Ik had werkelijk nóóit kunnen bedenken dat het zo snel zou gaan. Zo snel, dat het wel heel lastig wordt op mijn 24ste nog bij Ajax te voetballen.’ Lees de rest van het interview terug op de site.😎👊🏽 #ajax 😘#wijzijnajax #amsterdam #afc #deligt

Een bericht gedeeld door Ajax Showtime (@ajaxshowtimeinsta) op

Delen!
Tags
Plaats een reactie

Om een reactie te kunnen plaatsen moet u inloggen of voor een account registreren.

Reacties
davidsglory
Met dit soort interviews wordt hij dus meer en meer waard.
0 0
Sjalala
Volgens mij woont hij zelfs nog bij zijn ouders. Dan kan hij denken voetballend wel klaar te zijn voor het buitenland. Maar hij heeft nog geen idee hoe het is om alles zelf te moeten regelen in Nederland, laat staan het buitenland... Dat zijn ook dingen die invloed op je spel kunnen hebben.
0 0
DonAdam
Hij hoeft ook helemaal niets te regelen, want de doet zijn aanstaande club wel. Daarnaast heeft hij het salaris om onder meer een huishoudster in dienst te nemen die naast het huishouden doen boodschappen haalt en eten kookt. Als hij zou willen en hij gaat verstandig om met zijn geld, dan hoeft hij nooit meer iets zelf te doen of regelen, buiten trainen en voetballen tot ca zijn 32e.

Hoe dan ook, dit interview geeft aan dat hij tegen het besluit aanzit te vertrekken. We mogen blij zijn met nog een seizoen met de Ligt bij Ajax. Dit toont aan dat zelfs als Ajax jaarlijks talenten van dit kaliber klaar kan stomen, Ajax nimmer meer aansluiting bij de Europese subtop krijgt, want men blijft gewoon niet; zelfs niet jongens van de club als Mathijs. Davy was echt een uitzondering op de regel.
1 0
chloorbestendig
Stap 1 - Ajax is groter dan welke speler ook,
Stap 2 - Belang van Ajax gaat boven eigen belang,
Stap 3 - Respecteer de club die je groot maakt,
Stap 4 - Zie stap 1, 2 en 3.
0 -3
Leviathan
Onzin zeg. Je eigen belang gaat 100% voor. Of blijf jij bij je werkgever in dienst als je ergens anders iets leukers voor meer geld kan doen omdat je werkgever zo zielig is? Alleen zijn eigen belang is gewoon nog minimaal 1 seizoen blijven en t liefst 2 of 3. Als hij naar Barca gaat en dramatisch begint ben je zo een miskoop..
2 -2
chloorbestendig
Als jij je club slechts als werkgever ziet zitten wij sowieso op een andere lijn. Dit is Ajax, niet de bakker op de hoek of het kantorenpand in het centrum.
1 -1
Leviathan
Dus voetbal is het enige wat je met passie doet? Ik ga met plezier werken hoor. Maar nogmaals je moet jezelf op de 1e plaats zetten alleen het punt is dat ze tegenwoordig niet zo goed weten hoe dat te doen
1 0
3*stars*3
Ik zag het paar x voorbij komen en reageerde al maar heb toch echt een vermoeden dat dit hem is ingefluisterd door iemand.
Een 18-jarige, met 1,5 seizoen profvoetbal in de benen, die roept dat hij moet uitkijken dat hij Ajax niet boven zichzelf plaatst?

Dit verzin je als jonkie niet maar lijkt mij eerder een "advies" van een zaakwaarnemer of een ander vertrouwenspersoon.
4 0
Babayaka
Ach wijnaldum wilde helemaal niet naar Newcastle , iemand die belang had zei hem dat Newcastle een prachtige stad is.

Volgens mij is het een grauwe industrie stad. Maar wijnaldum was vertrokken . De omgeving maakt die jonge jongens compleet gek. De meeste pappas en mammas hebben geen cent te maken, dus zo gauw ze kunnen. Zijn ze pleiten.
0 0
3sterren
Inderdaad. Alsof hij nu al uitgeleerd is. Zolang hij nog af en toe een ”De Boertje” heeft tijdens de wedstrijden in de eredivisie en zijn directie tegenstanders weten te scoren, is hij nog lang niet uitgeleerd. Niet hier in Nederland, of waar maar ook.
Het is een mooi excuus dat in de toekomst nog veel navolging zal hebben, vrees ik ...
0 0
3*stars*3
3sterren en @Leviathan.
Helemaal mee eens, dit is gewoon geen uitspraak van een 18-jarige.
En ik vergeet dat feestje na Lyon en zijn uitspraken van destijds ook niet.

Volgend seizoen EU in en dan kan hij nog steeds veel leren, titel pakken en af en toe potjes met oranje tussendoor.

Sanchez vertrok ook snel maar had al wat jaartjes profvoetbal achter de kiezen en won ook een grote prijs.
Sanchez was ook wat jaartjes ouder en mentaal toch wat verder.
Hij had ook 1 grote voordeel en dat was zijn snelheid, waar hij veel mee kon en kan repareren.
Hoewel De Ligt vaak goed positie kiest, gaat hij het tegen rappe, behendige en uitgekookte spitsen erg moeilijk krijgen, als hij nu klaar denkt te zijn.

Minimaal 1 jaartje als captain eraan plakken en rustig doorontwikkelen kan echt geen kwaad.
1 0
Leviathan
Ik vind dit ook rare teksten.. en dan zie ik hem zo bij de Arena met het publiek zingen en feesten als een ras Ajacied daar past dit totaal niet bij
0 0
Dennis1964
Hij zit nog niet op het niveau Jan Vertonghen in zijn laatste seizoen. Maar als hij zo doorgaat zal dat volgend seizoen zijn. Dan kan hij afscheid nemen met hopelijk de landstitel.
Dus nog 1 jaar Ajax!!!!!
2 0
3sterren
Minimaal ...
0 0
ETM
Ik vind 'Oppassen dat ik Ajax niet boven mezelf plaats' wat vroeg om te zeggen. Maar daar kan die jongen niets aan doen. Hij leest dagelijks dat hij te goed is, en hij is een al een hype in het commercieel doorgeslagen universum waarbinnen gevoetbald wordt.
De Ligt is een prachtig talent, voor zijn leeftijd echt ontzettend slim en ook voetbalslim, prima techniek, sterk in de lucht, prima schot en een cv met ballen; ik vind dat hij nog dwingender in de passing moet worden en hij maakt ook nog wel schoonheidsfoutjes..
Maarrr, hij kan wel degelijk nog een hoop leren bij Ajax, en zoals hij zelf zegt, als hij voldoende vertrouwen in zichzelf heeft, dan kan hij nog veel meer voor zijn geliefde Ajax betekenen alvorens een goede transfer te maken.
0 0
Rentokill
Verstandig en realistisch. De nieuwe Ronald Koeman.
0 -4
Wesl
'Jong naar Europa voor de Roem
OF eerst met Ajax Kampioen???'

Wie helpt mee een reusachtig groot spandoek maken?
1 -2
Aianteia
Hij is al in Europa
3 0
ajaxfan4life82
Hij kan natuurlijk nu niet zeggen dat hij blijft, en dat hij na dit seizoen weggaat.. Maar ik hoop dat hij blijft, want bij ons speelt hij, en dat is het belangrijkste voor hem, dat hij blijft spelen.. Stel hij gaat naar een topclub, hij maakt een paar fouten, dan is het bij een topclub snel afgelopen voor hem.. Het is gewoon beter dat hij nog 2 jaar blijft bij ons, aanvoerder zijn, groeien in oranje, en dan als een baas (hij is dan pas 20) met een opgeheven hoofd ons verlaten, en dan de stap maken naar het buitenland.. Ik hou mijn hart vast van wat er gaat gebeuren na dit seizoen, wie gaan er, en welke spelers komen erbij..
0 0
liefhebber1
Ik snap hem wel.
Bij dit zooitje, zowel bestuurlijk als op het veld, wil je toch niet voetballen.
3 -2
BRR59
Misschien eerst eens op kamers gaan wonen.
2 0
jvs
In Amsterdam?
Zou hij dat al kunnen betalen?
1 0
WillyBrokamp
Niemand is groter dan de club toch ? Het is misschien wel begrijpelijk maar waarom zegt hij niet gewoon waar het op staat. ja ik blijf of, nee ik sta open voor vertrek. Dat geldt voor Kluivert ook. Het zal allemaal wel duidelijk worden als het seizoen inderdaad echt voorbij is. Ik voel de bui alweer hangen. What's next ? Spelers die 4 maanden goed spelen en dan in de winterstop weggaan ??
We kunnen de tent beter sluiten want zo zijn we slachtoffer van ons eigen opleiding- en scouting succes...
0 -3
Siemmie
Misschien dat hij het niet zegt omdat hij het zelf ook niet weet? Zal namelijk van heel veel factoren afhangen of hij wilt blijven of niet.
0 0
Amp
haha best hilarisch dit. Gingen er destijds een aantal weg al in de jeugd, waren het domme jongens en goudzoekers. Kluivert wordt bij wijze van afgeschoten omdat hij nog niet heeft verlengd en wordt al gezegd dat hij op geld aast en een domme jongen is. Al die tijd waren jongens als De Ligt een lichtend voorbeeld en stippelden zij hun carrieres uit zoals "het hoort". Nu De Ligt in media naar het buitenland wordt geschreeuwd en hij antwoord geeft op de vragen, wordt ook hij direct aangepakt zonder dat mensen uberhaupt horen of lezen waar hij precies antwoord op heeft gegeven. Laat die jongen lekker zijn keuzes maken, is niet onmisbaar of onvervangbaar. Wel een fantastisch talent die de potentie heeft een hele grote te worden, maar ook met hem hebben we geen prijzen behaald. Er zal na hem vast wel een ander komen of opstaan.
2 0
Truth
Ik denk dat de Ligt best wil blijven, maar dat Ajax hem al heeft laten weten dat ze geen nee gaan zeggen tegen een bod van 40 miljoen plus
2 0
kaashaas
Zou echt super triest zijn en echt wanbeleid
0 0
3sterren
Denk aan wat er met Younes is gebeurd: van top naar flop. Dolberg idem dito, weliswaar een andere oorzaak, maar toch. Eerst goud waard en nu? Slechts één seizoen zijn we verder en de waarde is al enorm gezakt. Bij Younes inmiddels onder 0. Dat scenario moet je als directeur altijd proberen voor te zijn en goed in het achterhoofd houden. Zeker bij een beursgenoteerd opleidingsinstituut, wat Ajax nu eenmaal helaas is geworden ...
0 0
kaashaas
ten hag hag gaat hem zeker niet beter maken dus die gaat
0 0
ram
Ik, als Ajacied, zou met alle liefde bij Ajax spelen. Mathijs is ook een echte Ajacied dus ik begrijp niet zo goed waarom hij dit zo voelt.

Hij is net 18. Kom op zeg... Hoe kun je als Ajacied nu vertrekken zonder ooit kampioen te zijn geweest? En wees nu gewoon verstandig en vertrek als je een echt grote meneer bent met de nodige interlands.

Nog minstens 2 seizoenen lijkt mij niet meer dan normaal. Maar okay... we gaan het zien.
2 0
dirkreus
Hij heeft gelijk, bij dit Ajax wordt hij niet beter !!
Succes Matthijs
0 -1
b.hulshof
Zo ongelofelijk dom van alle partijen om nu al te vertrekken, gewoon minstens 1 jaar te vroeg. Komt dus zeker niet in het rijtje echte AJAXCIEDEN terecht, die spelen nl minsten 3 jaar in ajax 1 en worden minstens twee keer kampioen.
2 0
Stibba020
Ja helemaal goed, maar moet dan wel eerst tussen de 60 a 70 miljoen worden overgemaakt aan Ajax. Eerder ga je niet weg.
2 0
Pierre Heno
Vrij vertaald: "ik vertrek deze zomer...tabé Ajax het ga je goed "
3 0
theflyingdutchm
Over 10 jaar kijk je gewoon Ajax 1 U-13 want de rest is al verkocht aan het buitenland.
5 0
Wesl
Dit bericht doet pijn aan mijn Ajaxhart

Ajax is gedoemd ieder jaar enigszins uitblinkende spelers onhoudbaar te moeten laten gaan
6 0
marco1972mb
wat een snotneus zeg.....

Die heeft de motivatie dus ook al niet meer..

verkopen voor de hoofdprijs.
7 -6
Ajaxmax
Wauw, deze gasten bestaan dus ook nog!
0 -1
ST
Held!
5 -1
AFCAjoris
Even offtopic: Is er hier toevallig iemand met een NL+ uitkaart die niet naar Excelsior gaat? Ik heb nog 1 scanpunt nodig om eindelijk NL+ te halen, sta na PSV uit op 10.. Zou top zijn!
0 0
AmsterdamFM
Raadpleeg even twitter. De ervaring leert dat je daar nog weleens geluk kan hebben.
0 0
PeterVKV
En wij moeten oppassen de Ligt niet boven Ajax te plaatsen. Als hij weg gaat gaat hij weg. 60mio in de pocket en Schuurs op zijn plek.
3 -4
Genant
18 jaar: "Moet oppassen dat ik Ajax niet boven mezelf plaats" Mijn god......
6 -2
suske
Jij zegt 60,mlj. hij is toch zeker net zo veel waard dan Van Dijk 85,mlj.
1 -1
marco1972mb
kan die naast Jasper gaan zitten op de bank.

moet nog zien of hij het daar red
1 0
ST
Van dijk had zich al bewezen in de PL
2 0
suske
Ja maar ik vind de Ligt beter!! dan Van Dijk.
0 0
Turbo
Ambitie tonen, een goed plan hebben en desnoods zn contract nog een keer opwaarderen, dan is Matthijs echt nog wel 1 of zelfs 2 jaar te behouden. Als je als Ajax zijnde een sterke selectie neerzet, durft te investeren in cruciale posities, kan kappen met de vriendjespolitiek en Europees voetbal haalt (niet eens zozeer CL) dan gaat dat gewoon lukken. Maar dan moeten we wel asap ophouden met de Siem de jong's en Gudelj's en gewoon vol gas vooruit zoals vorig jaar en niet het spelen om niet te verliezen van ten Hag en Frank's laatste 4 jaar.
5 -4
ddkoning
waarom is het lastig om op je 24ste nog bij ajax te voetballen?? ik wou dat ik die kans kreeg
11 -2
Leviathan
Als er een basisplats barca lonkt met 6 mil salaris over een jaar of 2 3 is het lastig nee zeggen..
1 -1
JanTa
Ik ben bang dat dit het laatste seizoen voor de Ligt wordt, in de NL competitie valt er nog weinig voor hem te leren en hij heeft die prikkels nodig om verder te groeien. Het gaat bij hem allemaal heel erg snel maar je moet beseffen dat er maar eens in de "tig" jaar zulke talenten worden geboren want welke speler kan nou zeggen dat hij op z'n 16e al zijn Europees debuut heeft gemaakt. Het zou mij niet verbazen als de Spurs zich weer gaat melden maar ook zij zullen gaan beseffen dat er nu een stevig prijskaartje aan hem hangt.
1 0
Boer Gijs
Weinig te leren? Spelen voor de titel. Team bij de hand nemen. Prijzen pakken. Genoeg te leren!
8 -1
afcamuc
Hij heeft er meer aan nog een paar jaar naast een internationaal ervaren verdediger in een grote competitie te staan voordat hij de verantwoording van een captain moet krijgen
1 0
wendoo9
Weinig te leren nog in de Eredivisie ??? Deze jongen moet ook nog veel leren ,en bij Ajax krijgt hij de kans om om iedere week te spelen en dat is in buitenland maar de vraag als een paar mindere wedstrijden speelt. Deze jongen heeft zeker talenten maar om te zeggen dat hij niks meer kan leren in de Eredivisie is overdreven. Zie Grun uit loopt de spits zo van hem weg en scoort en is maar de Eredivisie. Ook trage opbouw, verkeerd in spelen. Dus nog genoeg om aan te werken, maar gaat zeker een mooie stap maken maar nu is te vroeg in mijn ogen.
1 0
V12
De Ligt is verdedigend al heel ver en nog een seizoen extra zal daarin geen grote stappen opleveren maar er is meer. Een verdediging leiden is andere koek en daarin kan hij nog veel leren, mits hij een goede trainer heeft. Ook opbouwend kan hij nog veel beter. Daar kan hij echt nog niet aan het niveau van Pique tippen. Hij heeft veel geleerd van Frenkie de Jong je zag hem ook dingen kopiëren. Het zou voor Matthijs goed zijn om nog een jaar naast Frenkie te spelen. Een verdediging leiden zal hij zelf moeten leren aangezien ik niet verwacht dat hij veel aan Ten Hag heeft op dit gebied. Leert hij dit allemaal niet dan zal hij nog steeds een goede verdediger zijn maar dan benut hij niet zijn volle potentie. In Barcelona zal hij dan niet al teveel spelen en als Pique vertrekt krijgt hij het heel moeilijk om Pique te doen vergeten. Barca krijgt het sowieso moeilijk als Pique vertrekt, ook Iniesta en Busquets stoppen waarschijnlijk over 1 a 2 jaar. Dan wordt alles anders daar.
1 0
3*stars*3
Ik ben fan van hem maar hij moet niet niveauverschil onderschatten van Eredivisie en topcompetities.
En het dan week in, week uit laten zien.
Ik geloof gewoon niet dat hij mentaal en fysiek in staat is om dat nu al te kunnen, na 1,5 jaar profvoetbal in de benen.
No surprise want hij is nog zo jong.
Nog minimaal 1 jaar erbij (en als captain), kan geen kwaad en het is geen schande om dat uit te spreken...
3 0
sjaakahz94
Vind hrt jammer dat Matthijs mee doet met de journalisten: zichzelf een vertrek aanpraten. Er valt nog genoeg te leren voor hem. Blinkt in mijn ogen nog niet uit zoals Sanchez, Vertonghen en Alderweireld dat deden voor hun vertrek. Juist nu wanneer de kans groot is dat hij de band overneemt van Joëlle is er een nieuwe uitdaging voor hem aanstaande.
9 0
Turbo
De Ligt haalt gewoon een vergelijkbaar niveau als de spelers die je noemt. Ondanks dat bijvoorbeeld Vertonghen 7 (!) jaar ouder was.

Wel eens dat de aanvoerdersband hem een prima uitdaging biedt.
2 0
sjaakahz94
Heeft ook te maken met het feit dat de competitie ver achteruit is gegaan. Van welke spits zou hij bang moeten worden? Als hij tegen een type Pelle stond (ijzersterk aanspeelpunt) zou hij het zeer lastig hebben.
0 0
Turbo
Dat is een aanname. Hij heeft tegen Luuk de Jong gestaan (vergelijkbaar type) en daar had hij geen kind aan. Tegen Ronaldo, Rashford en Lacazette was ie ook prima. En Sanchez die je noemt speelde in precies dezelfde competitie. De Ligt moet bij Ajax nog wat meer Europese ervaring op doen (CL of EL knock out fases) maar verder is ie imo op zn minst even goed als die 3 waren bij Ajax.
1 0
sjaakahz94
Wist al dat iemand met Luuk de Jong zou komen, statische spits zonder techniek. Lacazette die destijds half geblesseerd speelde, Ronaldo bij Portugal is sws een stuk minder en Rashford is een prima speler, maar geen topper. Hij laat zich nog afbluffen door een Tom van Weert. de Ligt is een potentiele wereldtopper, maar komt nog tekort voor een topcompetitie.
0 0
ajaxinho
Hij blinkt al wel uit.
Maar hij heeft nog niks bewezen/gewonnen.

De enige reden waarom clubs hem nu al willen,
is de potentie die hij heeft om prijzen te winnen.

Met de prijs die hij op deze leeftijd waard is,
krijgt hij minder tijd om die potentie waar te maken.
Dan kopen ze zo weer een andere Matthijs.

Of zie ik dat verkeerd?
4 0
Boer Gijs
En ze kunnen daarna veel om hem verdienen als ie niet helemaal voldoet
0 0
The Kaiser
Die is weg aankomende zomer. Hebben we toch anderhalf seizoen van mogen genieten. Hoofdprijs vragen en dóór!
4 -2
Genant
Je kunt hem gewoon aan zijn contract houden. Slaat nergens op om hem nu al zogenaamd 'onhoudbaar' te moeten verkopen. Die jongen is 18 jaar. Als hij nu weggaat dan is het definitief over met Ajax.
4 -1
Redrum
Het probleem daarmee is dat de praktijk uitwijst dat je niks meer hebt aan zo'n speler als je hem aan zijn contract houdt. Dan hou je een ongemotiveerde en verbitterde speler over die met tegenzin voor je club speelt en die daarna veel minder geld opbrengt. Ajax staat gewoon machteloos in dit soort situaties.
0 -2
MyDreamteam59
Je merkt aan alles dat Matthijs volgend jaar in andere kleuren zal spelen.
Had dit nog niet verwacht maar vind ik dat hij gelijk heeft.
Zal hem missen maar is Ajax MEDE verantwoordelijk voor een te snelle transfer!
Indien Ajax gewoon had gedaan wat ze de afgelopen jaren hadden moeten doen met zo’n surplus aan zéér talentvolle topspelers namelijk kampioen worden en in de CL spelen, dan was Matthijs waarschijnlijk niet nu al gezwicht voor belangstelling uit het buitenland,
Ajax is doorgeslagen in het commerciële en hebben meer en meer lak aan de spelers en supporters.
Hoelang denkt onze directie dit wanstaltige beleid nog langer voor te toveren?
Waardeloze trainers aanstellen de laatste 2 jaar muv Peter Bosz, links en rechts miljoenen uitgeven aan zeer middelmatige spelers o.a. Orejuela, Kristensen, Siem de Jong (sorry Siem) etc etc etc
En hier en daar door adviezen van Internationale scouts een klappertje maar is het niet meer te behappen dat wij jaar in en jaar uit onze beste spelers zien vertrekken en ieder jaar met optimistische verwachtingen het seizoen ingaan. In mei worden de seizoenkaarten afgeschreven en in Augustus krijgen wij het nieuws dat 2 of 3 spelers toch vertrekken!
Ajax is Ajax niet meer en het predicaat TOPCLUB allang niet meer van toepassing. Dit doet pijn en is het nog moeilijker als de jaarcijfers bekend worden gemaakt en Meneer Overmars en vd Sar met miljoenen aan bonussen weglopen. Ik kots op dit beleid
1 -4
Beretta
Zeer verstandige woorden. Het is indrukwekkend hoe volwassen de Ligt al redeneert. Zijn superieure kwaliteit staat vast, maar door zijn karakter heeft hij ook geen tussenstap nodig maar kan hij rechtstreeks door naar Barcelona. Ik hoop dat hij tot het EK 2020 blijft en dan pas een transfer maakt maar ik denk dat we hem maximaal nog 1 jaar kunnen behouden en dat is prima. We moeten zo realistisch zijn dat Ajax geen rol meer speelt in de top 10 van Europa.

Hij moet a la Vertonghen de absolute leider van het team worden, en dat kan volgend jaar. Dan kan hij in het seizoen erna Pique opvolgen bij Barcelona en daar het team leiden voor de komende 10-15 jaar. Dan mogen we daar alleen maar heel trots op zijn als Ajacieden zijnde.

Internationaal moeten we hopen op uitzonderingen, zoals vorig jaar, als vrijwel alles meezit. Nationaal moeten we minimaal elke 2 jaar een kampioenschap pakken. Alles minder is gewoon schandalig gezien ons budget, onze aantrekkingskracht en onze jeugdopleiding.

Het bestuur verdient nog 1 seizoen de kans, het leergeld is inmiddels betaald en ze hebben bepaalde disonnanten eruit gehaald. Tijd voor Overmars en met name v/d Sar om te laten zien dat ze bekwaam genoeg zijn om Ajax te leiden. Anders moeten ze hun conclusies trekken dat ze te licht zijn.
4 0
Ismael Urzaiz
Ik vrees dat hij bij een bod van 40 miljoen al verkocht gaat worden. We gaan weer een stressvolle zomer tegemoet.
2 -1
Michelinho
Matthijs! https://www.youtube.com/watch?v=yCC_b5WHLX0
4 0
AbdelhakNouri22
Haha geniaal!
1 0
marrene
Dit is een vervelende bijwerking van het snel laten debuteren van talenten. Vroeger vertrokken ze als ze 25 jaar waren, dat is allemaal naar voren geschoven. Als jongens als De Ligt en Kluivert nog bij Jong AJAX hadden gespeeld was er nu geen interesse. De Ligt is wel een uitzondering. Heel uitzonderlijk dat een jongen van 18 zo volwassen speelt. Ik denk niet dat De Ligt er een probleem mee had gehad als hij vorig seizoen nog bij Jong AJAX had gespeeld. Toen heeft hij zich echt in de kijker gespeeld (EL). Ook een nadeel is dat andere jongens zich aan hem spiegelen, maar zoals ik zei De Ligt is echt de uitzondering die de regel bevestigd. Dan worden die anderen mss. ongeduldig. Frenkie en Donny, toch ook grote talenten, hebben vergeleken met De Ligt lang bij Jong AJAX gespeeld.
Ik verwacht nu dat De Ligt vertrekt. Ik hoop wel AJAX de absolute hoofdprijs eist. Die jongen wordt alleen maar beter en zal imo tot de absolute top gaan behoren.
0 0
Koekepeer
Voortaan grote talenten bij Jong laten en ipv hen aankopen laten spelen. Top!!!
0 0
flyingsoccer
Hij is zo wijs en slim een voorbeeld voor anderen.
0 0
shota99
De Ajax opleiding is een handelshuis, dat weten we al lang. Maar het staat me steeds meer tegen om dit soort berichten te lezen. Je gaat bijna hopen dat een talent niet al te goed wordt want dan kunnen we nog een beetje langer genieten van zo'n speler.

Waar is de tijd gebleven dat spelers op hun 25ste weggaan voor een nieuwe uitdaging....
0 0
Duif63
Overmars heeft van Ajax een handelshuis gemaakt. Voor zijn tijd was dat veel minder. Het woord opbouwen komt niet in zijn woordenboek voor.
1 0
Ajaxtrouw
En bereid je voor het wordt steeds erger. We mogen blij zijn als ze op termijn het eerste nog halen voordat ze verkocht worden.
1 0
Redrum
De voetbalwereld is gewoon door en door verrot en een club als Ajax heeft hier zwaar onder te lijden. Dat is de pijnlijke realiteit van de voetbalwereld anno 2018. Financieel staan we er beter voor dan ook, maar sportief wordt het steeds minder. Ajax zal iets moeten gaan verzinnen om zich beter aan te passen aan de nieuwe omstandigheden, het is duidelijk dat ze dat de afgelopen jaren niet goed genoeg gedaan hebben.
0 0
Ajaxtrouw
Het is vrije val waar niet aan te ontkomen is. Als klein land is onze competitie gewoon te klein
0 0
Redrum
Ja het feit dat wij in de Eredivisie spelen is gewoon een heel groot nadeel voor ons. Het is gewoon heel moeilijk om kwaliteit naar Nederland te halen. Ze opleiden is wel mogelijk, maar dan ben je ze gewoon kwijt na 1 of 2 seizoenen. In Nederland gaat het alleen nog maar tussen Ajax en Psv. De laatste jaren is psv succesvoller dan wij, maar dat ligt niet zozeer aan hun fantastische beleid. Het grote verschil is denk ik dat Ajax nog krampachtig vast probeert te houden aan zijn eigen idealen en daardoor zichzelf in de voet schiet. Elk jaar staat er een veel te jong elftal, dat te onstabiel is en zich niet kan wapenen tegen vechtploegen. Psv laat zich absoluut niet remmen door zaken als trots en heeft geen last van schaamte. Daardoor hebben ze er geen enkele moeite mee om 3 jaar op rij hun beste speler te huren en met laf antivoetbal kampioen worden. Het enige waar we psv dankbaar voor mogen zijn is dat zij ons wel dwingen om ons te verbeteren.
1 -1
Red Devil
Het wordt moeilijk om hem nog een jaar bij Ajax te houden denk ik.

Zielig lampie:

http://www.at5.nl/artikelen/180741/ajax-wc-papier-verkoopt-goed-bij-fans-psv


Ik hoop dat er stukjes glas in verwerkt zitten dan piepen ze wel anders daar.
0 0
Redrum
Ach ja, ik hoop dat hun begeleiders er geen moeite mee hebben om hun reet daar mee af te vegen.
0 0
Joseph
Ik kies in de supermarkt ook altijd het fijnste wc-papier, altijd leuk om herkenning te zien..
0 0
AFCA_XXX_AMSTERDAM***
Ik kan hier alleen maar om lachen, dit geeft aan dat de lampjes en de kakkies zoveel met ons bezig zijn! We zullen altijd de grootste blijven! Dat is een ding wat zeker is. Met hun minderwaardigheidscomplex
0 -1
DavidFerr
Ik denk dat de Ligt nog 1 jaar bij Ajax blijft.

Hij zegt zelf dat zijn ontwikkeling het allerbelangrijkste is. Nou, dan is nog een jaar Ajax de beste keuze.

- 34 eredivisiewedstrijden
- 5 bekerwedstrijden
- 15 a 20 Europese wedstrijden
- Komend seizoen aanvoerder (verder ontwikkelen als
leider)
- Bij Ajax de kar moeten trekken

En bij Barcelona bijvoorbeeld.
- Op een hoger niveau trainen
- Aangezien Piqué door gaat zal de Ligt misschien 10 a 15 wedstrijden spelen.

Matthijs blijf nou nog een jaar, kom op jongen. Ajax heeft jou nodig maar jij hebt Ajax ook nog steeds nodig. Kijk maar naar Vertongen als voorbeeld.
0 -1
Bjorn
Maak de stap met nog 34 eredivisiewedstrijden en een hoop Europese potjes in de benen. Dan kom je als gerijpte speler binnen. Zie Alderweireld, zie Vertonghen.

Slechts 18 jaar, realistisch blijven.
0 0
GvanderK
Als Ajax volgend seizoen gewoon weer is Champions League voetbal speelt heb je kans dat hij blijft. Ik snap goed als hij vertrekt naar Engeland of Spanje voor zijn ontwikkeling. Mijn mening is dat hij beter nog minimaal één seizoen langer bij Ajax blijft spelen. Maar ja, iedere voetballer droomt van Barca, Madrid, Spurs, United en wanneer die kans zich voordoet je wel even gaat nadenken.
1 0
Hagmag
Die hebben ook een mooie brede en zacht bank.
1 0
AFCA_XXX_AMSTERDAM***
De Ligt : 60 mil --> hele grote kans voor vertrek
Ziyech: 35 mil --> zeker vertrek
Onana: 30 mil --> hele grote kans voor vertrek
Neres: 35 mil --> kleine kans voor vertrek
Kluivert: 10 mil --> hele grote kans voor vertrek
Veltman 5 mil --> zeker vertrek

Wat denken jullie?
0 -1
vincent_DV
Ziyech gaat nooit meer dan 22 miljoen opleveren, behalve als hij een geweldig WK speelt. De grote clubs gaan hem namelijk nooit halen omdat ze op zijn positie een topper willen en de clubs daaronder gaan nooit meer dan zo'n bedrag betalen voor een speler van 25 die nog nooit in een top 10-competitie van Europa heeft gespeeld. clubs als Roma, Sevilla, Leverkusen, Marseille etc. hebben in de hele historie volgens mij nooit 35 betaalt voor een speler.

Onana zal Ajax denk ik niet voor 30 miljoen laten gaan denk ik. Vooral niet als de Ligt en Ziyech al verkocht zijn.

Kluivert twijfel ik over, ligt helemaal aan hem zelf denk ik maar die zie ik wel vertrekken voor 10 miljoen. Al ligt hij beter in de markt als El Ghazi toen en die leverde ook al 10 miljoen op. Dan denk ik eerder 15/20 miljoen. Belachelijk bedrag wel voor Kluivert in mijn ogen.

Veltman zal wel vertrekken, vraag me alleen af welke fatsoenlijke club hem op wil pikken. Zal wel een clubje als Brighton, Huddersfield of Genoa worden.
1 -4
AFCA_XXX_AMSTERDAM***
We hebben Ziyech gekocht voor 12 eh, en na de transfer van Neymar is de markt op hol geslagen, je kan makkelijk 30 vragen voor Hakim! Dat is peanuts voor dit soort clubs nu
0 -1
vincent_DV
Ik heb het al eerder een keer gezegd. Een paar voorbeelden:
Hoogste transfer AS Roma sinds 2015: 16,5 miljoen
Hoogste transfer Sevilla sinds 2015: 21,5 miljoen
Hoogste transfer Dortmund sinds 2015: 30 miljoen
Hoogste transfer Monaco sinds 2014: 30 miljoen
Denk je dan werkelijk dat zulke clubs eventjes 35 miljoen neer gaan tellen voor een speler die 25 is en:
- alleen nog Eredivisie heeft gespeeld
- Nog nooit 1 minuut in de Champions League heeft gespeeld
- Pas 13 interlands heeft gespeeld
- dus niet heel veel meer zal groeien en dus niet veel meer waard zal worden

Dat gaat echt nooit gebeuren en grotere clubs als deze gaan hem nooit halen want die betalen liever 50-60 miljoen voor een topper die zich al helemaal bewezen heeft. En nu ga jij waarschijnlijk zeggen dat hij vorig jaar wel de finale van een Europees toernooi heeft gehaald maar dat is iedereen al lang weer vergeten in Europa. Alleen een verschrikkelijk goed WK kan er voor zorgen dat hij voor veel geld weggaat.
1 -3
Stibba020
Een matigespeler als Klaassen werd van de zomer nog voor bijna 30 miljoen opgepikt..
0 0
Turbo
Roma heeft afgelopen zomer toch 35 geboden voor Hakim? Die kan echt wel ergens terecht voor 25m of meer.
1 0
vincent_DV
Het verschil met nu en toen is dat Ajax vorig jaar vol in de picture stond door de EL finale, Ajax het dit jaar een stuk minder doet en Ziyech gaat redelijk mee in die malaise. Ook is zijn contract nu weer een jaar minder. Buiten dat waren het volgens mij geruchten dus weet je niet of dat waar is. Ik denk zelf dat 35 gewoon te veel is, ik kan het mis hebben natuurlijk, we gaan het zien.
1 0
AFCA_XXX_AMSTERDAM***
Monaco haalt een speler van 17 jaar voor 25 miljoen, een vinicius junior gaat voor 45 miljoen naar Real, Davy Klaassen gaat voor 27,5 miljoen!! naar Everton, Vincent Janssen voor 22 miljoen naar Spurs van AZ, Milik voor 35 mil dus het zou echt een slechte deal zijn van Overmars. Volgens mij had AS Roma op het eind van de transferperiode 30 miljoen geboden op Roma, dus het zou mij niks verbazen! Daarentegen zou ik als club Ziyech nooit halen!
1 0
vincent_DV
Weet je waarom de bovenste twee zo veel waard zijn? POTENTIE! Ze hopen er uiteindelijk weer geld mee te verdienen of een potentiële wereldtopper binnen te hebben gehaald. En hoe je het ook went of keert, dit is beide bij Ziyech niet het geval. Milik en Janssen waren ook nog jong toen ze voor dat geld weg gingen, dus dat was ook met de hoop dat ze nog veel beter gingen worden.

Klaassen heeft te maken met de krankzinnige transfersommen in Engeland en dat is buiten het WK nog de enige hoop die Ajax zou moeten hebben. Dat er een gekke Engelse club komt met 35 miljoen. Maar Everton gaat hem niet nemen omdat Klaassen zo mislukt is, daarboven gaat ook niemand hem nemen en dan kom je bij clubs als Leicester City, Watford en Brighton en zou je dat als Ziyech zijnde moeten willen?
0 0
AFCA_XXX_AMSTERDAM***
Leicester, Watford, Southampton, Everton betalen 4 keer zoveel als Ajax dus dat zou die sws wel doen. En Ziyech is geen 30 he , hij is net 25. Alsof je dan niet meer doorverkocht kan worden! Maar jij zag meer potentie in Milik en Janssen, oke HAHAHAH. Als ik Ajax was zou ik never nooit 22miljoen accepteren
0 0
vincent_DV
Ik zeg niet dat deze meer potentie hebben, ik zeg alleen dat als een speler jonger is, de waarde vaak hoger wordt geschat omdat er in de ogen van de clubs dan een hogere potentie wordt gezien.
Ik durf te wedden dat als je 25 bent en nog nooit in een top 10 competitie van Europa hebt gespeeld dat er al heel veel clubs zijn die je al doorstrepen. Puur omdat ze op die leeftijd al wat meer ervaring verwachten. Die clubs die jij nu noemt buiten Everton betalen allemaal never nooit 35 miljoen voor een speler.

En 4x zo veel valt ook wel mee. Uitschieters zullen misschien inderdaad 4x zo veel verdienen maar bijvoorbeeld van Dijk verdiende bij Southampton 3,3 miljoen en dat is waarschijnlijk al een uitschieter omdat het de beste speler was. Maar inderdaad, voor het geld zou die het wel doen ja.

Maar we hebben een meningsverschil en gaan er toch niet uitkomen, dus we gaan het zien wie er gelijk krijgt.
1 0
AFCA_XXX_AMSTERDAM***
Ik ben benieuwd inderdaad! Hij heeft in de Europa League vorig jaar toch wat leuke dingen laten zien. Ik ben benieuwd wie Ajax als opvolger gaat halen!
0 0
Genant
Ziyech wordt echt geen wereldtopper. Hij wordt spelbepaler bij een clubje grote competitie rechterrijtje.
0 -1
vincent_DV
Haha ik was het woordje niet vergeten. Je hebt helemaal gelijk. Dat is ook wat ik bedoelde. En rechter rijtje grote competitie betaalt geen 35 miljoen voor een speler.
0 0
Redrum
Ik denk dat je er met Veltman naast zit. Dat lijkt me meer: gratis op te halen --> kleine kans op vertrek.
0 0
AlexIbarra
Ik denk dat als een mooie club het juiste bedrag wil betalen, de speler vertrekt.
Zoals elk jaar, bij elke speler. Donny, Fico en Dolberg kunnen ook nog vertrekken.

Ajax heeft met haar lage salarissen, kutcompetitie en 4 jaar geen prijzen niet veel in te brengen. Dit jaar wilden we Sanchez 2 weekjes behouden tot de CL kwalificatie voorbij was, maar nee hoor, mijnheer meldt zich ziek. Younes-zaakje stinkt ook.

Dus hoe moeten wij hierop anticiperen? Geen idee..
0 0
Genant
Sanchez deed gewoon mee tegen Nice hoor.
0 0
AFCA_XXX_AMSTERDAM***
Nou je kan daar heel makkelijk op anticiperen. Dat is gewoon investeren, stel je voor van 130 miljoen die we binnen krijgen deze zomer (zit er dik in). Nou dan kan je de Zuid-Amerikaanse markt op en pareltjes halen, geloof me maar! De Nederlandse markt hoef je niet op te gaan, die vragen ten eerste veel te veel en het niveau van de Nederlandse talenten vind ik bedroevend buiten Ajax dan!
0 0
Redrum
We moeten ook gewoon eerlijk zijn en toegeven dat Ajax vrijwel machteloos staat als de rijke clubs uit de topcompetities zich melden. Hoe moeten we iets opbouwen als onze beste spelers elk jaar weer vertrekken. Wat Ajax wel moet doen is een heel duidelijk statement maken: Als onze competitie begint wordt er niemand meer verkocht.
0 0
Genant
We kunnen Mathijs gewoon aan zijn contract houden hoor. 2019 is tijd zat voor hem om te vertrekken toch. Heeft contract tot 2022.
0 0
Hagmag
Ik hoop dat je gelijk krijgt met Veltman.
0 0
AFCA_XXX_AMSTERDAM***
Ik vind Veltman een aardige eredivisie speler, dat kunnen we van onze nieuwe rechtsback niet zeggen
0 0
GvanderK
Kluivert 10 miljoen? Doe er maar 40 bij in deze tijd.
0 0
AFCA_XXX_AMSTERDAM***
met een contract tot 2019 hoef je daar niet veel meer van te verwachten
0 0
Joseph
Lieve Matthijs, ik zal het je absoluut niet kwalijk nemen als jij niet tot je 23e blijft, zeker niet als je zo blijft spelen en je blijft ontwikkelen.

Als jij op je 21 een transfer maakt naar een nieuwe club, dan heb je ons al zo veel van jezelf gegeven, dan ben ik al meer dan tevreden!

Ga je deze zomer af, ben je door Ajax snel vergeten, dan heb jij de club uit je hart te weinig gegeven.
7 0
AFCA_XXX_AMSTERDAM***
De Ligt draait een prima seizoen, daar ben ik het volledig mee eens. Maar er zijn ook momenten geweest dat het niet zo lekker ging met Matthijs dit seizoen. Heracles uit, Feyenoord uit, Groningen uit allemaal slippertjes waar hij de schuldige was. Dat is ook niet erg hij is nog jong, maar om nu al te zeggen dat hij is uitgeleerd?? Ik vind dat een beetje overdreven. Jan Vertonghen die was uitgeleerd. Matthijs speelt nu 1,5 jaar basis, nog geen enkele prijs gewonnen, ik vind het allemaal heel snel gaan hoor. Matthijs wordt een topper daar ben ik ook van overtuigd, maar jongens een beetje kalm aan!
2 0
Dondy
Ik begin wel echt zwaar geïrriteerd te raken om elke keer te lezen dat Tottenham weer een speler van ons moet hebben... (ondanks dat ik het wel leuke club vind om te kijken)
3 0
DurumDoner
Deze jongen is al teveel bezig met een stap maken. Het zoveelste interview waar het daar over gaat.
0 -1
Genant
Hij wordt er ook elke keer naar gevraagd door flutjournalisten.
0 0
Michelinho
Dat ligt toch vooral aan degene die de vragen stelt waar hij antwoord op geeft. En als ik journalist was zou ik daar ook naar vragen. Kan jij een betere vraag bedenken?
1 0
Toon meer reacties