[Update V] 'Monchi niet naar Arsenal, maar Sevilla'

BVeenstra, 15-03-2019 om 15:05, 56903 views, Daily Mirror |

Bestel jouw sjaal voor het tweeluik met Juventus!

Directeur voetbalzaken Marc Overmars heeft al met Arsenal gesproken over een mogelijke overstap naar de Engelse topclub. Overmars is al langere tijd in beeld bij Arsenal, maar The Sun meldt nu dat er daadwerkelijk een gesprek heeft plaatsgevonden.

Overmars is niet de enige gegadigde voor de functie van 'director of football', zo schrijft The Sun verder. Arsenal sprak namelijk ook al met Monchi, momenteel de technisch directeur bij AS Roma. Wie van de twee bestuurders precies de voorkeur geniet binnen Arsenal, is onbekend.

Door het vertrek van Director of Football Sven Mislintat willen de Londenaren op korte termijn een nieuwe directeur aanstellen. Monchi was als TD zeer succesvol bij AS Roma en Sevilla, terwijl Overmars wordt geroemd om zijn werkzaamheden bij Ajax. Om die redenen gelden Monchi en Overmars als droomkandidaten voor Arsenal.

Update - 12.35 uur (18 februari 2019) - 'Overmars vertrekt niet tussentijds naar Arsenal'

Volgens The Daily Mail zal Marc Overmars niet tijdens dit seizoen overstappen van Ajax naar Arsenal. De huidig directeur spelersbeleid van Ajax blijft wel de favoriet om technisch directeur te worden in Londen en zou om die reden in de zomer alsnog de overstap kunnen maken.

Raul Sanllehi, die bij Arsenal head of football is, leidt het proces om een opvolger te vinden voor de vertrokken technisch directeur Sven Mislintat. Ook Monchi, die eerder bij Sevilla succesvol samenwerkte met Arsenal-manager Unai Emery, is nog altijd een optie.

Update II - 09.45 uur (23 februari 2019) - 'Niet Overmars, maar Monchi naar Arsenal'

Niet Marc Overmars, maar Monchi moet de nieuwe technisch directeur van Arsenal worden. Dat schrijft The Daily Mirror. Het leek er op dat Overmars, de directeur spelersbeleid van Ajax, topkandidaat was in Londen, maar in Engeland wordt nu gemeld dat Arsenal ervan uitgaat dat Monchi in het Emirates Stadium aan de slag gaat.

Monchi werkte in het verleden met Unai Emery, manager van Arsenal, samen bij Sevilla. Geschreven wordt dat het tweetal uitstekend met elkaar overweg kon en nu moet een nieuwe samenwerking leiden tot betere tijden voor Arsenal. Arsenal heeft Monchi een contract aangeboden en de verwachting is dat hij die zal accepteren. De Spanjaard werkt nu nog bij AS Roma en heeft daar een contract tot medio 2020, waardoor Arsenal dat contract dient af te kopen. Het bedrag dat daarvoor nodig is, 1,2 miljoen euro, zou weinig problemen moeten opleveren.

Update III - 09.10 uur (24 februari 2019) - 'Ajax blokkeert Arsenal-overstap Overmars'

The Daily Mirror blijft schrijven over Marc Overmars. Na het eerdere nieuws zoals hierboven omschreven, meldt de Engelse tabloid nu dat Ajax een overstap van haar directeur spelersbeleid blokkeert. De Amsterdammers willen Overmars aan zijn contract houden, dat nog anderhalf jaar verder loopt.

Update IV - 07.35 uur (8 maart 2019) - 'Monchi lijkt definitief op weg naar Arsenal'

Ajax hoeft niet langer te vrezen voor een vroegtijdig vertrek van directeur spelersbeleid Marc Overmars. In Italië wordt nu, door onder meer Corriere dello Sport, geschreven dat directeur Monchi AS Roma vrijdag nog gaat verlaten.

Eerder werd al bekend dat trainer Eusebio Di Francesco AS Roma heeft verlaten en het is nu een kwestie van tijd voordat ook Monchi de Romeinse club verlaat. De directeur zou zich solidair verklaren aan de trainer. De 3-0 nederlaag in de stadsderby tegen SS Lazio bleek fataal. Monchi stond nog altijd achter de trainer, maar de Roma-directie toonde haar invloed en zorgde voor het ontslag van Di Francesco.

De verwachting is nu dat Monchi in onderling overleg afscheid neemt van AS Roma en dat maakt de weg vrij voor Arsenal, dat een opvolger zoekt voor de onlangs vertrokken Sven Mislintat. In het verleden werkten Emery en Monchi succesvol met elkaar samen bij Sevilla FC met drie Europa League-titels tot gevolg.

Update V - 15.00 uur (15 maart 2019) - 'Monchi niet naar Arsenal, maar Sevilla'

Niet Arsenal, maar Sevilla lijkt de volgende werkgever te worden voor Monchi. De directeur vertrok onlangs bij AS Roma en zou nu onderhandelen met de Spaanse club, zo meldt journalist David Cartlidge van ESPN en FourFourTwo via Twitter. Een overeenkomst zou in de komende dagen verwacht worden, zo laat voorzitter José Castro weten.

Lange tijd leek Monchi op weg naar Arsenal, maar nu lijkt het erop dat de Londenaren op zoek moeten naar een andere sportief directeur. Eerder werd Marc Overmars, nu directeur spelersbeleid bij Ajax, genoemd en de kans is dan ook groot dat The Gunners opnieuw uitkomen bij de Epenaar.

Eerder op Ajax Showtime: een column over waarom Overmars juist nu Ajax trouw moet blijven.

  • Bekijk ook
Delen!
Tags
Plaats een reactie

Om een reactie te kunnen plaatsen moet u inloggen of voor een account registreren.

Reacties
Pierre Heno
Zo zie je maar weer: allemaal gelul vooraf in al die [up-dates].
0 0
M.J AJAX
Geloof er niks van dat Marc wil vertrekken, geen haar op zn hoofd die daar aan denkt.. Je zult maar al die jaren voor netto verklaard worden terwijl je club bijna bankroet is en nu hij de vruchten kan plukken en echt aan het werk kan/moet de job aan iemand anders overlaten. Imagine.
0 0
KleinMiljoen
Monchi see, Monchi do
0 0
Aeter
Monchi si, Monchi doei.
0 0
ajax4ever01
Stel dat Marc vertrekt wie moet er dan voor in de plaats komen?
0 0
ajaxxcied4life
Een hele goede vraag. Ik zou niemand kunnen bedenken momenteel. Het zal een zware kluif worden om een vervanget binnen te hengelen.
0 0
behangdelul
Marc is geen tweede keuze...wegwezen.
1 0
ajaxxcied4life
Ik hoopte vurig van dit gezeik af te zijn. Enfin, laten we ons maar gaan voorbereiden op het ergste dan.
0 0
JPM
Kutzooi. Als Marc maar blijft...
4 0
JPM
YES
0 0
Fieldman
Werken als TD bij clubs als Ajax, PSV, Porto is veel leuker. Want je hebt veel meer transfers. Aangezien wij een opstapje zijn naar grotere clubs.
Grote clubs hebben minder verloop, omdat spelers er langer blijven. Het is dus relatief saai.
0 0
JariJari
Minder werk, hoger salaris ;)
0 0
MrIvez
Ligt eraan, je zou ook kunnen beargumenteren dat het salaris gekoppeld is aan het aantal deals en bemoeide bedrag zoals in de advocatuur en M
0 0
Eastwood
Mooi zo. Dan kan Marc hier blijven. En laat hem gelijk maar bijtekenen voor tig-jaar.
3 0
Ajaxbrl
Zie het niet snel gebeuren..
0 0
Ajaxbrl
Zie het niet snel gebeuren..
0 0
Ajaxbrl
Zie het niet snel gebeuren..
0 0
kaashaas
Storm in een glas water
0 0
Babangida83
Weet t niet, hoor. Maar heb t idee dat je met Ajax meer kunt bereiken dan met Arsenal.
Als je onze jeugdopleiding tenminste serieus neemt. Op n gegeven moment heb je dan zoveel geld, dat je Arsenal kunt kopen...
0 -1
Ozymandias
Arsenal heeft het potentieel (qua budget en aantrekkingsvermogen op spelers) om bij de absolute wereldtop te gaan horen. Zeker nu ze steeds minder geld kwijt zijn aan het afbetalen van leningen en wanneer die geheel zijn afbetaald enorm veel te besteden zullen hebben.
1 -1
DonAdam
Sure. De nummer laatst van de Premier League krijgt alleen al aan televisiegelden van binnenlandse zenders bijna net zo veel geld als Ajax' totale begroting. En dat wordt elke onderhandeling alleen maar meer. Waarom denk je dat die Super League niet doorgaat? Die Britse clubs zien die competitie onder die voorwaarden helemaal niet zitten, want de Premier League is hun melkkoe.
2 0
ajax4ever01
De media is zoals gewoonlijk gewoon onrust aan het stoken.
0 0
ambtenaar
Als hij toch weg gaat, stel ik mij beschikbaar.
Wordt elk jaar wereldkampioen bij football manager.
1 0
Leo252
Met alle respect maar een ambtenaar bij Ajax past eenvoudig weg niet.
2 0
Barra
Ik heb Coventry City hoogstpersoonlijk naar de premier league geloodst
0 0
afcas
die spelen league 1 ofzo toch? dat is dan op zich niet heel geweldig.
0 0
Barra
Ja 2 divisies omhoog en heb inmiddels Europees voetbal veilig gesteld, zo lopen met me weg kan ik je vertellen;)
2 0
AJAIXIXIXI
Moet genoeg zijn!
0 0
MankeNelis
Heeft Marc een goede deal gemaakt of heeft Monchi er goed aan gedaan om dat mannetje te halen, die denkt dat hij er al is?
0 0
Schip
Ah, Marc wilde een Jolletje doen.

Eerst kijken of je protégé de schaal pakt. Hij heeft absurd veel investeringen en tijd gehad om dat te doen. Of je mag een feestje vieren of verantwoording afleggen.

Daarna mag je wieberen.
1 -8
Daniii
Het zou frappant zijn als de spelers nu eens niet tussentijds door vertrekken, maar er nu een cruciaal iemand uit het bestuur vertrekt.

Ik vind dat Overmars het niet kan doen, en hoop t ook niet..
0 0
insectenverdelg
Marc mag niet weg voordat er 500 miljoen op de rekening staat.....
1 -1
Ajaxtrouw
Overmars nu naar Roma
0 -1
MPAjax
logisch toch, overmars gaat echt niet in het midden van het seizoen naar een arsenal toe
1 0
Middenweg401
Goed nieuws. En nu weer aan het werk Marc. :)
1 0
lm
Nou zit niet te juichen maar goed ik ga het zien de zomer kan Marc eindelijk laten zien of hij het eindelijk in de vingers heeft om goede spelers aan kan trekken
2 -9
Sterretje73
Jij snapt er echt veel van kerel. *zucht* Met zijn budget en tegenwind heeft Overmars het beter gedaan dan wie dan ook van zijn voorgangers. Maar daar moet je wel je igen voor open hebben en een beetje doordenken.
2 -3
Habalaski
Hij heeft tot nu toe inderdaad alleen maar troep gekocht..
2 -2
lm
Daarom zeik ik hem nog niet af ik ben benieuwd wat ie in de zomer doet maar ik vrees het ergste pierri en fe doan sorry hoop het niet he
0 0
Sampaoli
Zijn trackrecord is gemiddeld. Een paar pareltjes, een paar middelmatige spelers en een paar spelers waarvan je je afvraagt of deze überhaupt gescout zijn.
2 -4
geDaante
Precies, en dus ondermaats voor Ajax, Ajax moet een top-TD hebben wil je echt een beetje aanhaken bij de top.
2 -3
Rood Gevaar
noem eens 3 haalbare namen
1 0
makaveli
lol ondermaats voor Ajax zegt ie. je moet blij wezen met een man als overmars .
1 -1
insectenverdelg
zijn aankoop verkoop balans daarentegen....
3 0
3*stars*3
Niet verwacht omdat Monchi zo kort bij Roma zit.
Als hij tijd krijgt zet hij wel wat moois neer en dat zag je bij Sevilla.

Maar mooi nieuws voor Ajax.
Vervanger van Overmars ga je niet zo snel vinden.
5 0
Mokum31
Top laat Marc lekker ze gang gaan
2 0
Mikee
Top. Laat Marc maar lekker hier verder klussen aan een fantastisch elftal en een gigantisch vermogen.
3 0
Gerard36
goed nieuws, heb het idee dat Marc achter de schermen al volop bezig is met het volgend seizoen..
4 0
jogabonito
Hij moet toch ook wel, gezien dat zijn primaire taak is? Niet om te stoken ofzo. Wat hoort nog meer bij z'n pakket?
0 0
Eastwood
Mooi zo. Dan kan Marc gewoon bij Ajax blijven. Doet, nu de pegels ook meer uitgegeven mogen worden, uitstekend werk en hij zit ook vrij stevig in het zadel.
3 -1
JSF
Als dit zo is, goed nieuws.
En voor al die azijnzeikerds hier: meer respect voor Marc is op z’n plaats.
7 -1
mickey2602
Ben ik het helemaal mee eens.
Al die figuren die Overmars weg willen zien gaan,bedenk eens wie er dan op zijn plaats zal komen. En hoe die het zal doen in vergelijking met Overmars.
Overmars heeft,door de hand op de knip te houden ten tijde van F. de Boer,onze club financieel weer op orde gebracht en kan daar nu de vruchten van plukken.
Natuurlijk heeft hij missers gekocht,dat zal iedere TD hebben.
Maar de verkopen gaan daartegen in. Kijk alleen al eens naar bankzitters verkopen voor 12 miljoen(Bazoer)of Frenkie de Jong voor 75(86) miljoen euro. Waarvan veel Ajacieden nu zeggen,voor wat Frenkie heeft laten zien is dat teveel.
Van mij mag Overmars nog lang bij onze club blijven.
4 -1
ajaxxcied4life
Ik denk niet dat The Daily Mirror ook maar enige notie heeft van wie op kop staat voor die positie.
1 0
Erik1966
Gelukkig, dat zou een verlies zijn.
2 0
Schip
Als hij zich maar nooit meer bemoeit met de keuze voor een trainer, noch met diens aanblijven.
0 -2
Danivr
Als hij dat meer had gedaan hadden we Bosz als trainer langer gehouden. Dus hij mag zich er wat mijn betreft mee bemoeien.
2 -1
Bky
JAAAAAAA hij blijft
5 -2
Ajacider
Wie zou zijn rol moeten overnemen denk ik dan. Trainers in overvloed, maar een technisch directeur die de club Ajax kent, waarvan de voetbalwereld zijn naam kent en aantoonbare financiële prestaties heeft geleverd, lijken mij zeldzamer dan een uitwedstrijd van Feyenoord in de beker
5 0
Sterretje73
Lol idd
0 0
Murtagh
als overmars van de zomer weggaat laat hij ons mooi in de steek met alle vertrekkende spelers
0 -3
Ajax27
Hij is 7 jaar dadelijk werkzaam geweest in zijn rol. Heeft daarin een groot aandeel gehad in de dikke portemonnee die Ajax nu heeft. Heel normaal dat je na een dergelijke periode het stokje overdraagt. Bij Arsenal zal ie weer kunnen gaan bouwen. Bouwen aan een Arsenal wat weer standaard tot se top 4 behoort in Engeland.
0 -2
NR9
Overmars niet laten gaan. Is belachelijk als aan het eind vh seizoen . Als bijna de halve selectie vertrekt dan moet er een goede technisch directeur zijn oom de selectie te versterken en dan moet je juist niet je TD laten gaan.
Het zou een schande zijn. Want dan moet je helemaal opnieuw beginnen...
5 -2
Pierre Heno
Helemaal opnieuw beginnen? We hebben nu 5 seizoenen op rij geen enkele prijs gepakt ( volgens Overmars wel 3 titels want EL finale = 2 titels en bereiken 8e finale CL = 1 titel), hoezo helemaal opnieuw beginnen? Het kan alleen maar beter wat prijzen betreft!! En goede spelers worden nu eenmaal verkocht. Dan maar weer nieuwe talenten elders kopen want vanuit JA hoef je voorlopig geen serieuze kwaliteit te verwachten die in de CL mee zal kunnen doen. Ook dat weet iedereen.
3 -4
Sjaakvaak
Zucht Pierre, het gaat niet alleen om prijzen. We halen de afgelopen jaren veel meer punten dan tijdens de kampioenschappen van De Boer. Enige verschil is dat PSV/Feyenoord net even wat beter waren.

Die EL finale is dan misschien geen prijs maar ook dat is een goed toonbeeld dat het beter gaat met Ajax. En dan lopen we behalve sportief gebied, er ook financieel op vooruit.
4 -2
Jeugd
Tussentijds...........
Wat mij betreft is de definitie van tussentijds in de zomer vetrekken voor een TD.
Als hij dan toch wil ga, ga dan nu a.u.b.
In de zomer moet het gebeuren en is het alle hens aan dek!
1 0
godenzonenssuper
Jammer.
0 -2
Ajaxbrl
De man presteerd het nog om zichzelf te verkopen XD
1 0
AJAXTHELEGEND
Marc moet gewoon blijven ,gaat goed zo ,kan alleen nog maar beter worden . hij zal nu al druk doende zijn om zoveel mogelijk in te vullen voor volgend jaar ,wetende dat er deze zomer wat spelers voor absolute topprijzen de Ajax deur zullen uitgaan. Alle negatieve commentaren ten spijt ,Ajax staat er prima op ,financieel ,en qua aanzicht in de gehele wereld ,tot in China aan toe. dus ook sportief gezien. Het zal nog een hele klus worden om in de zomer de vervangers voor de vertrekkers aan te trekken. Genoeg uitdaging , en werk aan de winkel voor Marc de komende tijd.
13 -3
FerdiZ
amen
1 0
Mark10
Louis van Gaal
2 -6
geDaante
Ja? De ultieme dolkstoot in de rug van Cruijff nog even uitdelen? Ik hoef die huichelaar en opperego echt nooit meer bij Ajax te zien.
3 -6
Schwalbino
Een td haal je niet voor een of 2 seizoenen. Louis is 67.
1 0
LouisVonGoal
Zeg het eens.
2 -1
Joodhannus73
Marc heeft veel leergeld betaald. Nu komt hij in de buurt van waar hij moet zijn (alleen nog in het vliegtuig stappen en de deal persoonlijk binnentrekken) en gaat hij (mogelijk) weg. Hij kan nog beter en dat traject moet Ajax hem bieden. Goede coach die hem superviseert. Dan hebben we een topper in huis. Want ik zou niet weten wie hem moet opvolgen. Iemand die er gelijk staat en niet weer al het leergeld moet betalen. Wie? Geen idee... Dus dan maar Marc behouden en hem beter maken (en een onderhandelaar en charmeur naast hem neerzetten, want lullen kan hij gewoon niet goed).
1 -4
Benleiden
Bizar verhaal als hij gaat. Wel ideaal om in te stappen op dit moment.

En stop aub met Max Huiberts. We willen toch vooruit en niet achteruit. Als er een nieuwe jeugdspeler moet worden aangetrokken en je stuurt Max Huiberts dan zegt zo’n speler: Wie? Er moet een zwaargewicht komen, een charmeur, een binder. Blijkbaar kan Marc dit goed.

Max Huiberts heeft alleen maar een grote bek en leeft teveel op een grote roze wolk. Anders ga je niet bij AZ werken. Ze hebben allemaal een bloedhekel daar aan Ajax. Ze komen daar binnen als schoothondje, krijgen dan anti-Ajax-les en worden dan vanzelf een valse hond.
3 -3
BrandjeXL
Marc kan dat zo goed dat Richarlison en Lainez bij Ajax spelen. Hou toch op man. De beste man is alles behalve een charmeur en binder. Ruim 20 miljoen betalen voor Blind met nog een jaar contract. Wöber halverwege het seizeon verkopen. Een efltal waar meer dan de spelers niet op eigen positie spelen. Geen echte rechtsback. Geen echte controleurs. Tadic en Bande die beiden GEEN linksbuiten zijn maar er wel spelen. TH maakt zeker fouten maar hij moet het doen met selectie die totaal uit balans is. Sanchez voor veel te weinig verkocht. Allemaal zogenaamde toptalenten gehaald waarvan er amper iemand doorbreekt. Vanaf de toekomst komt ook bar weinig door. Nee hoor, zo goed doet Marcie het niet.
4 -13
Benleiden
Toppers gehaald: Frenkie, Sanchez, Ziyech, Onana, Neres, Dolberg, Nico, Tadic, Traore Bertje (gehuurd).

Voor de rest heeft zowat de hele selectie een langlopend contract, zijn de scoutingsgebieden beter in kaart gebracht en worden er mega bedragen geïncasseerd voor onze spelers. Groot eigen vermogen, veel kapitaal op het veld en we zijn geen speelbal meer van de elite. Eindelijk weer eens de KO-fase bereikt in de CL, finale EL gehaald en vier kampioenschappen onder FdB.

Moet ik nog even doorgaan voor je? Hopelijk heb ik je de ogen doen openen en geef je aan dat je fout zit. Geeft niet, want iedereen heeft het beste voor met Ajax. Maar een beetje realisme mag wel hoor. Of dacht jij dat dit soort bedrijfsprocessen van de één op de andere dag allemaal ingeregeld was?!
9 -3
Juichtoon
Om daarna PB zo snel als mogelijk te lozen hahaha. Wat wil je nu zeggen dat die EL finale door Overmars kwam?
3 -2
Lazell
Overmars was de enige binnen Ajax die Bosz wou houden, maar het democratische Technisch Hart stemde hem eruit.
0 0
BrandjeXL
Al vier jaar geen prijs. Fijne avond nog
3 -3
Lazell
En de kunst is om daar doorheen te kijken.
0 0
Ajax412
Precies, hier heb je helemaal gelijk in. Anders is het gewoon koffiedik kijken.
0 0
Ajax412
Precies, hier heb je helemaal gelijk in. Anders is het gewoon koffiedik kijken.
0 0
0h0Litmanen0h0
TrolletjeXL
9 -4
Ajax114
Pfff inderdaad. Max Huiberts, wat is zijn track record ? Precies, paar jaar AZ met niets bijzonders aan resultaten. Dan hollen we echt achteruit. Daarom vrees ik het vertrek van Overmars wel ondanks dat hij fouten maakt. De opvolger zal door Danny Blind en Henrichs worden aangesteld en die sla ik allebei niet hoog aan .
4 0
geDaante
En dan Ajax achterlaten met een zeer risicovolle en slechte organisatiestructuur a la pre-revolutie, waarbij de Technisch Directeur alle technische macht heeft. Één man die de visie en de toekomst van Ajax bepaalt. Daar komt dus ook alle druk op als het minder gaat, en dat wordt dan weer paniekreacties, paniekaankopen, méér aankopen, jeugd laten verloederen, etc. De lange termijn maakt daarmee meer plaats voor de korte termijn.

Daar heeft deze machtswellustige egotripper die alles beter denkt te weten, ook dan Cruijff, voor gezorgd. Maar wat boeit hem dat, mooie stap naar Arsenal of elders maken, en Ajax zoekt het maar uit. Net als voor spelers is Ajax een mooie springplank.

Door Overmars moét er bij zijn opvolger echt een extreem goede keuze gemaakt worden, qua visie en competentie op velerlei vlak. Want diegene bepaalt de hele technische gang van zaken bij Ajax. Tegenovergesteld van hoe Cruijff het graag had gezien. Dit achterbakse, onbetrouwbare figuur heeft alles wat Cruijff graag wilde tegengehouden en weggewerkt, puur vanuit het eigen ego en eigenbelang.

Trainers/passanten mogen ook veel bepalen, en hun visie en speelwijze wordt doorgevoerd in de bovenbouw van de opleiding, weer vanuit het korte termijndenken.
Dus bij iedere nieuwe trainer een nieuwe visie in de opleiding... Een trainer die na een jaar of soms zelfs een half jaar weg kan zijn. Men snapt er echt helemaal niks van.
6 -7
Web
Machtswellustige ego tripper.
1 -2
DeWijsneus
Ben niet volledig met hem eens maar ergens zit er wel een kern van waarheid in. De manier waarop het eerder gebracht is door Gedaante is natuurlijk niet helemaal goed geweest geweest maar in de kern kan ik mij er wel in vinden. Ik ben nu nog steeds wel blij met Marc maar ook ik had liever de lijn Cruijff gezien met meer visie en eenduidige lijn met de jeugdopleiding. Maar kan niet zeggen dat Marc het nu slecht doet. Zeker niet. Moet wel prijsje pakken nu en ballen tonen als het moment daar komt om afscheid te nemen van TH. Vrees wel voor het tijdperk na Overmars. Hele poppenkast opnieuw beginnen natuurlijk......
0 0
geDaante
Gelukkig gaat het ook om de kern ;).

Dat je vreest voor het tijdperk na Overmars, geeft wel aan dat je mijn zorgen deelt, en terecht.

Ik begrijp alleen niet zo goed dat mensen dat maar normaal vinden, dat je wordt aangesteld door iemand die je het vertrouwen geeft, je afspraken maakt met zijn allen een Plan en visie te volgen en het samen te doen, en dan vrijwel vanaf dag 1 die afspraken totaal overboord gooit, dat Plan en die visie laat varen en alles wat daarmee te maken had eruit werkt op achterbakse wijze.

Men vindt dat maar normaal.
1 0
Juichtoon
En een club die alleen ambities op papier heeft. 5 jaar lang in eigen land met 1 tegenstander nog niks kunnen winnen. En nog zitten de heren niet met de handen in het haar.
0 -1
MosesD
Waarom komt Arsenal niet bij Wim Jonk terecht? Die is vrij.
0 -5
BrandjeXL
Omdat Jonk geen TD is misschien!
3 0
geDaante
Moet je Arsenal vragen. Buiten dat heeft ie geen ervaring als TD, en heeft hij in de luwte geöpereerd bij Ajax als opleider. Waarom zouden ze aan hem denken?
0 0
Web
Waarom heeft Jonk nog steeds geen functie?
Vage dingen in China
Kom eens met een antwoord?
1 0
geDaante
Weet ik veel en wat interesseert mij dat?

Wat hij sowieso doet is Cruyff Football runnen en diens visie zien te verspreiden over de wereld.

Buiten dat is Jonk door Ajax zwart gemaakt en in een slecht daglicht geplaatst. Clubs, ofwel bedrijven, zijn afgeschrikt door de verhalen, ongetwijfeld. En dat terwijl Jonk totaal niet fout zat, Ajax zat door en door fout.
1 -2
MosesD
Ook bij Volendam gaan louter slechte verhalen rond over Jonk. Natuurlijk zat Jonk wel fout, maar ja kan hij er wat aan doen? Nee, eigenlijk niet. Jonk is gewoon totaal niet capabel voor een managementfunctie. Hij is denk ik een prima trainer, maar JC heeft een hele grote fout gemaakt om te kiezen voor Jonk en Bergkamp (later kwamen ook Sar en Overmars op zijn voorspaak). Alle vier juist de ex-spelers die de benodigde skills missen. Waar was de keuze van JC in eerste instantie voor Jonk en Bergkamp precies op gebaseerd? Niet op bewezen ervaring, kennis, kunde, management skills. Puur gebaseerd op loyaliteit. Onvoorstelbaar kortzichtig.
1 -1
geDaante
Gebaseerd op visie, inzicht, intelligentie en inderdaad, ook loyaliteit, en het is maar weer gebleken hoe belangrijk dat is, daar Cruijff door iedereen behalve Jonk (loyaal) wederom een mes in de rug gestoken is, zoals hem dat zo vaak is overkomen. Om je lange termijnvisie aan iemand over te laten, moet je diegene vertrouwen en ook weten dat ie intrinsiek in die visie gelooft.
1 -1
MosesD
Maar dus 0,0 gebaseerd op enige ervaring, bewezen vakmanschap en kwaliteit. Wat een waanzin. En hou toch eens op met dat 'mes in de rug'. Jonk is gewoon zelf schuldig aan zijn ontslag. Iemand op zo'n belangrijke postitie (een managementfunctie) die niet op vergaderingen komt, die kan in geen enkele organisatie aanblijven. Om iemand de verantwoording te geven voor de lange termijn, is het erg belangrijk dat diegene ook de talenten heeft, maar voor ook bewezen heeft die te hebben. Ajax is geen speeltuin.
1 0
MosesD
Ze zoeken iemand met een bepaalde visie, voor de langere termijn? Jonk had toch ook geen ervaring als hoofd jeugdopleiding?
1 0
geDaante
Een Fluwelen Revolutie vindt maar sporadisch zo niet eenmalig plaats. Cruijff zag het in Jonk zitten.

'Normale' bestuurders bij voetbalclubs, met name de topclubs, gaan van ervaring uit en trackrecords.
1 0
Ben
Marc heeft toch al een aantal jaren een heel mooi elftal neergezet dat weer een rol van betekenis speelt in Europa, met ervaring, gevestigde namen, grote talenten en eigen jeugd. Heeft meerdere records neergezet mbt transfersommen. Die macht die hij heeft gekregen heeft toch meer een positieve invloed gehad dan een negatieve.
1 -1
geDaante
Ten eerste, voor de korte termijn, als je het heel positief bekijkt en al het mindere voor het gemak even weglaat.

Het gaat veel meer om de lange termijn, en visie. Die is er door de 'nieuwe' (eigenlijk zeer oude) organisatiestructuur niet meer. Dat is zeer kwalijk en zéér slecht voor Ajax.

Buiten dat heeft hij via Veldmate een paar goede Zuid-Amerikanen binnengehaald, waren Tadic en Blind mazzeltjes (ook naar eigen zeggen, en als je recordtransfersommen en salarissen biedt, komen ze wel, zeker omdat ze al naar Nederland wilden komen. Niks bijzonders, en ook voor de hand liggende namen, met Blind Senior in de RvC en Schreuder die Tadic goed kent. Blind overigens bij lange na dat geld niet waard, belachelijke bedragen voor een middelmatige speler.

Verder een hele waslijst miskopen. De balans schiet dus door naar het negatieve.

Dat hij voor veel verkocht heeft zal vast met zijn onderhandelkwaliteiten te maken hebben, en daar is ie vast heel goed in, maar ook met de op hol geslagen markt, het is wat de gek er voor geeft. Maar onderhandelen is een onderdeel van het takenpakket, visie, technisch inzicht en die visie kunnen uitrollen en bewaken, en ook spelers halen en opleiden die daarin perfect passen, is waar het om gaat, en dat kan Overmars niet.
4 -6
Ben
Dus als ik je goed begrijp: Als Marc een miskoop doet, dan is hij daar verantwoordelijk voor. Maar als hij een paar(!) voltreffers haalt, dan mag hij daar geen credits voor krijgen? En een paar miskopen van 1-5 miljoen, wegen niet op tegen een voltreffer van 40-75 miljoen?
2 0
geDaante
Nee, credits voor de voltreffers, maar daar staan mee missers tegenover, dus een negatief trackrecord.

Het gaat me niet om transferbedragen en handel, maar om de juiste spelers voor Ajax halen, die Ajax 1 direct versterken.
1 -2
EuforischeRealist
Zo kun je natuurlijk alles bagatelliseren. Dat Overmars niet onfeilbaar is en inzake Richarlison en Lainez misschien anders had kunnen handelen is duidelijk. Echter kan je ook niet voor 100% stellen dat die spelers wel naar Ajax waren gekomen als hij wel in een vliegtuig was gestapt, dat zijn evengoed aannames die niet hard te maken zijn.

Natuurlijk wordt hij geholpen door de markt die qua prijzen op hol geslagen is, maar daardoor ben je als club wel in staat vaker een gok te nemen met die Zuid-Amerikaanse jongens en zul je dus ook vaker aan de goede kant zitten (sneeuwbal-effect waar iedere grote club zich in het hedendaagse voetbal aan waagt).

De korte termijn vind ik er wel degelijk zeer positief uit zien. De huidige selectie strijd nog volop mee op 3 fronten (toegegeven op de 2 belangrijkste moet je een achterstand goed maken, maar ben je zeker niet kansloos) en bovendien vertegenwoordigd de selectie een dusdanige transferwaarde die toch ook (deels) aan hem toe te schrijven is.

Over de visie op lange termijn kun je discussiëren, ik denk dat hij er wel degelijk is maar ben het ook met je eens dat dit staat of valt met de mensen die op een bepaald plekje zitten. De spelers die hij haalt opleiden komt natuurlijk niet op zijn bordje maar op dat van de technische staf van het betreffende elftal en dat is 9 van de 10 keer het eerste.
3 -1
geDaante
Hoe kan je van een lange termijn spreken als het technische beleid sowieso verandert na het vertrek van Overmars? Er is geen sprake meer van een TH of ander overlegorgaan, de TD heeft alle technische macht.

Trainers, ofwel passanten, bepalen nu de speelwijze van het eerste én in de opleiding. Dit kan dus ieder jaar, soms zelfs om een half jaar veranderen.
1 0
Ajax27
Wat kun je toch slap lullen Gedaante... weer uit je winterslaap ontwaakt? De Trainer van Ajax1 bepaalt de speelwijze ja, en dat is waar het ophoudt voor de trainer. Ooit een trainer bij een club gezien die alleen als een marionet de speelwijze van personen intern moet volgen? En weet je nog waarom Bosz wegging. Naast een vorstelijk salaris in Duitsland omdat zn eisen voor andere mensen om hem heen niet werden ingewilligd. Juist, omdat ie een passant was en dat 1 van de voorwaarden onder Cruijff was dat een trainer nooit meer macht mocht hebben.

Je vertelt zo een dikke hoop lulkoek in al je berichten hieronder, nog niet de moeite om overal op te gaan reageren.
1 -1
geDaante
Dat je me totaal verkeerd begrijpt, betekent dus niet dat ik lulkoek verkondig.

De trainer bepaalt de speelwijze inderdaad, van het eerste, en dus moet je de juiste trainer aanstellen, met de juiste visie. Maar nu bij Ajax, speelt de opleiding net als de trainer van het eerste, met ongetwijfeld als reden dat ze dan makkelijk in te passen zullen zijn.

Dat is je visie en speelwijze teveel aanpassen aan een passant, terwijl een passant bij de speelwijze van de opleiding gezocht moet worden.

De opleiding was leidend voor Cruijff, maar dat is ie niet meer, de bovenbouw wordt ook bepaald door de trainer van Ajax 1, die na een half jaartje in principe alweer weg kan zijn.
1 0
MosesD
Waar baseer je op dat het technische beleid verandert als Overmars vertrekt? Overmars is echt geen alleenheerser hoor, hoe graag jij dat ook denkt. En dat de jeugd precies zo speelt als Ajax1 dat is ook niet helemaal waar. Sowieso vind ik dat jonge spelers in de opleiding meerdere systemen moeten kunnen beheersen. Een 'mal' voor elke positie is veel te rigide en niet meer van deze tijd.
1 0
Biss
Er is een verschil tussen voetballen vanuit een systeem en voetballen vanuit principes. Dit verschil moet je snappen, of beter gezegd, je gaat het pas zien als je het door hebt.
0 0
Hagmag
De grootste fout die Ajax heeft gemaakt, Bergkamp speelde daarin een grote en cruciale rol is het feit dat Peter Bosz zijn werk niet heeft kunnen afmaken.
Uiteindelijk gebeurde wel wat Peter Bosz wilde.
Spijkerman en Bergkamp zijn weg.
3 -1
geDaante
Alle mondige mensen zijn weggewerkt, een vriendje voor Ajax 1, een ja-knikker als Hoofd Jeugdopleiding, twee oud-spelers voor Ajax -19 en Jong Ajax die het allemaal niet zo boeit als ze maar carriere kunnen maken bij of via Ajax.

Goed voor elkaar, alleenmacht.
4 -2
Benleiden
Nouja, Ajax was wel even toe aan alleenheerserij hoor. Dat technisch hart was een lachertje. Vergaderen, vergaderen en nog eens vergaderen. Dan langs de RvC en dan wordt het alsnog afgewezen, omdat er één uit het TH het ermee oneens was en hij een vriendje was van een commissaris. Democratie is niet altijd transparant, ook al moet het wel zo lijken.
2 -1
geDaante
Er werd juist niet vergaderd, alles ging tussen De Boer en Overmars, Jonk werd er niet in betrokken, vandaar deels het uiteindelijk wegblijven, waar meer redenen voor waren.

Van Duivenbode hield veel tegen vanuit financieel oogpunt, dat is alles.

Maar wat dacht je van diegenen die zich niet aan de afspraken houden en maling hebben aan het TH dat net zijn intrede deed, op hun plek wijzen, dwingen wél te vergaderen en ieders mening mee te nemen, in plaats van met zijn tweetjes die derde steeds weg te stemmen, of anders te ontslaan? De Boer en Overmars hielden zich daarbij ook totaal niet aan de speelwijze en het afgesproken aankoopbeleid.

Er is van onderaf tot bovenin helemaal niks gedaan om het TH te laten slagen, geen enkele leiding, geen bijsturen, etc.

Het werkte niet, omdat men niet wilde dat het werkte, behalve Jonk en en Cruijff. De rest liet zich leiden door ego en eigenbelang.
2 -1
Juichtoon
Helemaal met je eens. De kans nu dat we Fnoord achterna gaan is vele malen groter dan dat we succesvol worden.
Ik staar me niet blind op de huidige selectie. Die zijn binnen 2 jaar voor 80% weg. Het gaat om de visie en de bijbehorende structuur dat zijn de pilaren voor de toekomst en daar is behoorlijk aan gemorreld.
0 0
Mario65
Wat je ook vind van Overmars...
Ja al jaren geen kampioenschap, maar hij deed goede zaken.
Nu is de selectie overgeleverd aan boertje Ten Hag en dat is dan het enige dat ik Overmars wel kwalijk kan nemen.
Is hij zoveel beter dan Marcel Keizer die voor veel minder werd weggewerkt?
Men had met die gevulde beurs een echt goede coach kunnen halen, of Bosz kunnen behouden..
Bosz deed het zeer goed en haalde Ajax de finale EL
Maar zakelijk deed Overmars het zeker goed dus ja ik heb er een gemengd gevoel bij als hij zou vertrekken.
En wie zet Ajax dan in die functie...?
Dit is niet voor elke gek weggelegd.
0 -1
Minsc
De enorme lijst miskopen vergeten we voor het gemak maar even? 8 miljoen voor Labyad, 4-5 miljoen voor Cassierra en Orejuela, enzovoort.
0 0
ST
Misschien moeten we Mino Raiola vragen om bij ons Director of Football te worden ;)
0 0
afca95
Beter als Overmars vertrekt. Prima balans op de bank. Maar ook grove fouten gemaakt waardoor Ajax prijzen heeft misgelopen. Verkopen van Bosz, aanstellen ten Hag, verkoop wöber en de jong verkopen. Daarbij het niet kiezen voor visie Cruijff vindt ik echt een kut streek. Mede door Cruijff zit hij daar.
6 -7
Toon meer reacties