Bosz zag Europa League-finale nooit terug

SJvanveen, 16-05-2018 om 20:55, 13400 views, FOX Sports | Het nieuwe jaarboek van Ajax is uit!

Peter Bosz is woensdagavond tv-analist bij de Europa League-finale op FOX Sports en sprak daar over de laatste Europese wedstrijd onder zijn leiding als Ajax-coach. In de finale van het miljoenenbal was Manchester United met 0-2 te sterk. 

'Nooit, nee...', antwoordt Bosz als hem gevraagd wordt of hij ooit de Europa League-finale tussen zijn Ajax en Manchester United heeft teruggezien. Of het te maken heeft met de einduitslag? 'Ik denk eerlijk gezegd wel. Ik vond dat wij kansloos waren en terecht verloren', is de momenteel werkloze oefenmeester eerlijk. 

'We hebben het geen moment laten zien en ik vond wel dat wij de kwaliteiten hadden om ook tegen Manchester United partij te bieden. Dat hebben we niet gedaan', vervolgt hij, alvorens hij terugblikt op het hele proces rondom de historische finale. 'Je probeert van tevoren zo een wedstrijd te voorspellen. Wij hebben Tonny Bruins Slot...' 

'Hij had het hele seizoen en ook de finale tot in detail voorspeld. Hij wist wat Manchester United zou gaan doen en wij wisten dat zij niet zouden opbouwen en de ballen lang zouden spelen. Wij wisten dat Sánchez de vrije man zou zijn. Dan gaat het erom hoe wij ons daartegenover stellen. Dan moet je doen waar je goed in bent en dat hebben we niet gedaan', besluit Bosz. 

  • Bekijk ook
Delen!
Tags
Plaats een reactie

Om een reactie te kunnen plaatsen moet u inloggen of voor een account registreren.

Reacties
Raoul14
Peter heeft Ajax zijn gezicht terug gegeven. Attractief en aanvallend voetbal in combinatie met succes, het dna van ons Ajax. Als hij de kans had gekregen dat verder uit te bouwen was het stil geworden in de rest van Nederland. Please come back!
0 0
Ar
En op basis van de analyse van Bruin Slot is er intern hard aangeraden De Ligt door te schuiven op Fellani, de backs wat terug getrokkener te laten spelen, waardoor niet Sanchez maar Schone de vrije man zou worden. Maar dat deed Bosz niet.
Waarom was Veltman die avond onze beste man? Omdat die van Mourinho vrij zijn gang mocht gaan op rechts omdat er voetballend niet zo veel uitkomt.
Ook is er intern geopperd Klaassen veel dichter op Dolberg te laten spelen, omdat voorspelde werd dat met Blind in de achterhoede deze alle ballen op Dolberg zou onderscheppen (wat ie ook deed). Met Klaassen dan heel dicht op Dolberg kon Blind dan meteen onder druk gezet worden of zouden er dan twee spelers zijn in wiens richting de bal ging. Voor de man komen is de specialiteit van Blind, maar voor twee man komen is iets moeilijker.
Er waren dus tactische ingrepen bedacht om te ondervangen wat nu niet ondervangen werd.
Vandaar dat men intern na de finale ook erg kritisch was op Bosz.
Pas in de 80ste minuut zette hij dingen om met het inbrengen van Frenkie de Jong die vervolgens doorschoof op Fellani. Rijkelijk laat.
0 -3
Babangida83
Wat je noemt is inhoudelijk goed. Persoonlijk zie ik het als een andere weg naar Rome. Wat mij opvalt is dat je de zetten van Bosz niet meeneemt in je verhaal. Want hij deed wel degelijk tegenzetten. Op een gegeven moment liep De Ligt namelijk gewoon het middenveld in en dat ging prima. Zo waren er nog wat tegenzetten (Een zwervende Traore b.v). Welke zetten het beste gewerkt zouden hebben, dat zullen we nooit weten. Mijns inziens hadden we ook met de zetten van Bosz er meer uit moeten halen.
Ik ben het wel met je eens dat we tactisch overbluft zijn. Maar één van de grootste problemen vond ik dat Younes en Traore bijna nooit snel gevonden werden. We waren vleugellam. En daar kwam dat seizoen ons meeste gevaar vandaan. Dolberg knalde ze er vervolgens in.
0 0
Turbo
Haha. Ouwe duimzuiger.
1 -1
witchmaster11
als je weet hoe deze stug deze ploeg en zwaar op de verdediging leunde ,dan had bosz hier op de ploeg moeten aanpassen en vooral de tergend langzame schone er niet bij moeten zetten .
je kan tegen zo ploeg nooit 4 3 3 spelen hij had de tering naar de nering moeten zetten en zodat je altijd 2 man op die griezelman moeten zetten dan had je wel de angel er uit gehad nu liep men constant de fuik in en nee ik mis deze man niet met het materiaal wat hij toen had ,dan had de finale gewoon moeten winnen er wordt nog steeds de fout gemaakt omtrent bosz hier deze man had gewoon een goede selectie tot zijn beschikking keizer niet en ter hag mag nu de rommel opruimen als je wat te klagen heeft schrijf maar een vette brief naar jet bestuur we worden geleidt door een stelletje dombo.s
2 -1
ram
Wat mis ik deze man zeg...

Hoe geweldig zou het zijn als de top van Ajax z'n fout zou toegeven en Bosz (met minimale verdubbelt vorig salaris én de ruimte om zijn eigen staf in te richten) zou aantrekken.

Dan zou ik weer vertrouwen krijgen in Ajax. Met Ten Hag heb ik dat totaal niet.
4 -1
godenzonenssuper
Ten Hag moeten we volgens een hoop mensen
“de tijd geven”.

Zal wel 2020 worden voordat we hem mogen beoordelen.
5 -1
ram
Ik vind dat je per direct weg moet.

Ik ben er zeker voor om mensen de kans te geven mits er enige potentie is én het klikt met de club. Ten Hag past totaal niet bij ons en slaat continu een modderfiguur. Gênant.

Ik heb nog nooit zó weinig vertrouwen gehad in een Ajax-trainer en de toekomst van de club.
4 -1
mcatarinob
Jammer dat Bosz dat niet gezien heeft. Dan heeft hij gemist, dat ajax qua voetbal niet de mindere hoefde te zijn, maar tactisch niet tegen MU op kon.
0 0
Ruff Rhythim
Hij is niet de enige die die pot nooit heeft teruggezien....
2 0
ETM
Mensen zagen voor het eerst in velen jaren een Ajax dat structureel voor aanvallen koos. Aanval de beste verdediging. Dat gewoon meer wilde scoren dan de tegenstander. En vervolgens gaan de pietlutten jammeren over een gebrek aan een plan B. De grote vraag was of Ajax het spel kon doortrekken, maar half Nederland lulde over een plan B...

In de finale haalde Ajax haar niveau geenzins en metname een nerveuse start werd haar fataal. Inworp Riedewald, foutieve inspeelballen Sanchez. De toon was niet gezet. Mourinho had de vervelendste tactiek gekozen, namelijk Ajax niks geven om druk op te zetten. In de loop van de wedstrijd ontwikkelde Ajax wel wat druk maar je zag de zenuwen gieren en spelers dribbelden te lang. De ploeg van 300miljoen had een fort gebouwd alsof het een degradatie moest voorkomen tegen een superploeg. Met succes. Een moment van aanwezige klasse bracht de deksel toe.

Maar in Nederland moest ineens de hele prestatie van Ajax naar beneden gekletst worden. Mourinho was een meesterbrein, Bosz had geen plan B etc.
De keuze voor Schone was allicht discutabel. Die zat in zwakke fase. Vd Beek leek klaar om te starten.
Maar Schone was in het tot stand komen van dat Ajax heel belangrijk geweest. Waar Frank, na Anita, zich vastbeet en verkeek op het vinden van een geschikte 6, plaatste Bosz een voetballer op 6 zonder de 6 als spil te gebruiken in de opbouw. Ajax had namelijk een spel ontwikkelt waarin de inspeelpass vaker aan Schone voorbij ging, en de 6 een uitvalbasis werd kort achter de 'middenvelders' die aan de bal kwamen. Dat waren soms zelfs Dolberg of Traore..
Maar juist het steeds sneller worden van het spel bracht Schone in de problemen om zn rol goed uit te voeren..
Anderzijds, een Schone die Ajax doormiddel een vrijetrap aan de El bracht was bepaald niet ondenkbaar..

Anyway, de echte Ajaxfans waren trots. De echte United fans stond het schaamrood op de kaken.

En nu mag je Bosz niet ophemelen. Mensen begrijpen niet dat je beter Bosz juist wel kan ophemelen. Dat seizoen moet als groot voorbeeld boven de Ajax-bedjes gehangen worden. Met een piepjong elftal het Ajax-gezicht in Europa laten zien. Het kan nog, op een ander podium, maar het kan nog!
13 -1
HZMKK
Dat mooie voetbal tegen excelsior, groningen, twente, willem 2 en roda bedoel je?
Daar waar Bosz en z'n ploeg niet thuisgaven op t moment dat het moest!!!
0 -8
Turbo
Toevallig zeg, dat precies de paar wedstrijden die we niet wonnen de wedstrijden waren dat "het moest". Ajax-Feyenoord of Ajax Lyon "moesten" niet?
4 -1
Web
Dat jij hem goed vind is je goed recht.
Maar waarom praat je wat slecht was allemaal goed?
Geef dat toch eens gewoon toe?
Gras geeft een goed beeld van Bosz, en die is ook gecharmeerd van hem. Maak ziet ook zijn zwakheden.
1 -5
EVH
Sufferd!
0 0
Turbo
Ik reageer op belachelijke opmerkingen. Mensen die er alles aan doen om vorig seizoen te bagatelliseren. Zoals jij bijvoorbeeld continu doet.
2 0
Web
nogmaals lees Gras zijn stuk eens.
0 0
gras
Lees je dan ook mijn stuk bij het verhaal dat Ten Hag meer tijd moet krijgen?
0 0
Turbo
Kun je ophouden met de constante stroom aan nutteloze berichten die werkelijk niks te maken hebben met wat ik zeg? Als je iets niet leuk vindt om te lezen kun je het ook overslaan.
1 0
AjaxPassion
Dat is allemaal al 100x wedstrijs voor wedstrijd aan jou uitgelegd en weerlegt. Er waren bij elke wedstrijden logische en verklaarbare redenen waarom het daar mis ging. Maar jij blijft volharden in een onmogelijk feit, er is namelijk nog nooit een team in de wereld geweest dat ál zijn wedstrijden in een seizoen heeft gewonnen. Ik ga er verder ook geen woorden aan vuil maken.

Pannenkoek blijft toch de beste benaming voor jou.
2 0
Web
Kan er met jou mee leven.
0 0
Restored
Ja zet er ook vooral die twee wedstrijden bij toen we nog met Bazoer - Gudelj - Klaassen speelden, wat een waardeloos middenveld was dat zeg... elk seizoen speel je wel een paar kut wedstrijden of je nou Bosz, ten Hag of Mourinho als coach hebt.
1 0
ETM
Nergens zeg ik dat iedere wedstrijd geweldig speelde. Denk ook niet dat we gauw een Ajax gaan zien dat iedere week smullen is en geen onnodige punten meer verpeeld..
0 0
Joseph
Van mij mag iedereen binnen Ajax er uit om deze man terug te halen.

Misschien houd je dan ook spelers als Onana en de Ligt binnen boord, die blijven echt wel als ze een goede uitdaging zien bij Ajax.
10 0
Bensco
Ik mis vooral de interviews na de wedstrijd met Bosz. Daarin zag je gewoon duidelijk een kenner en visionair.
13 0
behangdelul
Het enige en werkelijk het enige dat Bosz voor elkaar kreeg was dat Ajax per wedstrijd 45 min lang de 5 sec regel kon hanteren. Vol er bovenop als we de bal niet hadden, dat is het enige dat ik echt mistte en nu weer mis. Vol gas er bovenop, dat moet een andere trainer en of ten hag toch ook kunnen en willen realiseren?
3 -2
ETM
Wat Bosz voor elkaar kreeg was een snelle opbouw, en toch domineren. Het bewierookte pressie spel kan niet los gezien worden van de veldbezetting bij balbezit. Zaak is de tegenstander een stap voor te blijven ook als de bal verloren gaat.
Velen noemden het naief of kamikaze voetbal, zonder daarbij een goed alternatief te noemen. Wordt Ajax een tactisch schaakspel gaat het hoe dan ook ten onder tegen veel duurdere ploegen met veel meer ervaring. Wat Bosz voor elkaar kreeg, met pijn en moeite, was een piepjonge ploeg dat overwegend zonder angst speelde.

Maargoed. Geen Bosz meer, komt niet terug, en de kans op weer een Bosz-achtige trainer is vrij klein.
Nu hopen dat Ten Hag verrast met zijn gevarrieerde omschakel voetbal oid. En als dat strand dan hopelijk toch weer een voltreffer, bij toeval of niet.
Bij Ajax is de jeugdigheid een zwakte, maar ook een kracht. Er is altijd de kans dat de juiste man er een uitdaging in ziet. Ajax staat heel helder ergens voor en eens in de zoveel tijd komt er een trainer die het naar het spel kan vertalen...
1 0
AFCA.
Wij krijgen in 2021 toch 57 miljoen als het goed is? Zet dat op de rekening van Peter Bosz en vraag of hij een contract voor het leven tekent.
11 -4
DeWijsneus
Ik had het nog niet gelezen. Wow zeg.
1 0
Ellende
Waarom werd Bosz geen kampioen als ie zo goed was?
A in de eredivisie verdediging lek als een mandje.
B wanneer het niet liep toch op dezelfde manier door gaan.

Kritiek wordt ook snel vergeten. Bosz zijn spel was leuk en aanvallenx maar als clubs zich eraan aanpasten. Dan liep AJAX in het mes.
Daarom werd AJAX geen kampioen. Daarom verloren ze de finale en daarom lagen ze uit de beker. Daarom moest Bosz weg bij Dortmund.
7 -12
Milan93
@Ellende. Waarom werd Bosz geen kampioen? Ten eerste omdat zijn speelstijl totaal anders was dan dat van Frank de Boer die zijn systeem er al jaren in geslepen had.

Daardoor leden we aan het begin van het seizoen punten verlies. Dat de verdediging zo lek als een mandje was? In dat seizoen werden ploegen die wilde voetballen naar achter gedrukt. Door de 5 seconden regel werden counters er uit gehaald.

We scoorde in dat seizoen 79 goals en kregen er 23 tegen.

Dit seizoen scoorde we meer, maar kregen we 33 goals tegen. Onder Marcel Keizer werd anders druk gezet waardoor we ineens kwetsbaar voor de counter werden en ook onder ten hag komen we vaak op achterstand.

Ajax verloor in de eredivsie onder Bosz 3 keer. Dit seizoen verloren we 5 keer
0 0
AFCA.
Bosz werd geen kampioen omdat hij van een enorm zwakke selectie een elftalf moest smeden en het betonvoetbal eruit moest hakken. Daar heeft hij zich eerst op gericht. Daarna plan A erin slijpen. Dat zat er volgens mij vrij aardig in. Vraag maar aan Lyon, Schalke, Feyenoord etc.
Om dat in 1 seizoen voor elkaar te krijgen is razend knap. Bosz heeft zich in eerste instantie gefocust op het drukzetten.
Hij heeft ook een aantal keer aangegeven dat hij zich vervolgens op het aanvallende spel wilde richten. Meer variatie aanbrengen. Hij vond dat zijn team meerdere systemen moest kunnen uitvoeren
www.ajaxshowtime.com/article/hoofdnieuws/104303/bosz-meer-varieren-in-tactische-systemen.amp
Kijk, dit zei hij eind vorig seizoen.
Hij was zich dus bewust van de zwakke punten. Hij ging daar ook mee aan de slag. Maar toen werden de ego's van de heren van der Sar en Bergkamp te groot.
Nu zitten we opgescheept met een slecht plan A en een nog veel belachelijker plan B.
3 -1
gras
Pffff sorry hoor. Kreeg een rolberoerte bij 'een enorm zwakke selectie'. Bosz - had - kampioen - moeten - worden.

Iemand had het over goede uitwedstrijden en individuele fouten. Nou, dan waren die ten eerste afkomstig van protégé veltman en ten tweede kijk je wel erg met een Bosz bril als je niet zag dat er amper defensieve zekerheid was ingebouwd. Het was de ren je rot show met langgerekte speelvelden. Lyon was ook niet kansloos in de arena, integendeel, maar brak bij een bepaalde tegengoal. Constant omschakelen omdat de ploeg nooit op balbezit speelde. Nooit even temporiseren om de tegenstander murw te maken.

Ik kies 100% voor Bosz als trainer, maar kan me ook 100% voorstellen dat de staf en anderen zich soms gek ergerden aan zijn compromisloze speelwijze. Net als bij vitesse waar ze vooral om die reden niet a la az en twente een keer een titel pakte en de verdedigers zich beklaagden over het te aanvallende voetbal, of heracles dat met een paar verdedigers zich liet afslachten in de kuip. Experimentje van peter.

Hij had de beste selectie in 15 jaar. Maar goed, had het dan in 2 jaar geworden. Beide partijen faalden, dat is een reden om het eens proberen uit te praten wellicht.

Geen perfecte, maar wel veruit de meest geschikte coach voor ajax.
1 0
Babangida83
Voor een half jaar heeft Bosz een probleem gehad in de selectie doordat sommigen doorgeselecteerd waren. El Ghazi, Gudelj, Bazoer, Riedewald.

Sanchez was een absolute topper, dat compenseert. Ziyech was er eigenlijk fysiek nog niet aan toe en heeft zeker de eerste 1.5 maand bijna niet meegedaan zoals hij later meedeed.
Talenten waren bij Bosz een stapje verder, maar Bosz moest wel een hele nieuwe speelstijl erin bonjouren.

Je kunt het wat mij betreft gelijkstellen met de selectie van het jaar daarvoor van De Boer als je alles op- en aftrekt.

Bosz was twee wedstrijden voor het einde geplaatst door in de groepsfase EL. (Celta halve finale, had zich misgerekend) Toen was er nog een grote mate van transitie.

Uiteindelijk haalt Bosz veel meer punten in de competitie dan De Boer het jaar ervoor, terwijl De Boer vanaf januari vrij was in Europa. Over de Europese campagne van Bosz hoef ik het niet te hebben. De Boer werd 3de/4de in een poule met Molde en Fenerbahçe en Celtic in slechte doen. Ik vind dat je in de prestatie wel duidelijk kunt spreken van een verbetering.

Verdedigend was het kamikaze. Fout: Door juist de verdediging naar voren te schuiven, is het voor het oog kamikaze. Maar zo lang iedereen goed blijft aansluiten, is het geen toeval dat die balletjes van de tegenstander net niet aankomen. Marseille verloor met meer ingebouwde controle met 3-0 in de finale. Je kunt niet concluderen dat het Ajax van Bosz minder controle had. Sterker, het had de verdedigende controle veel hoger op het veld ingebouwd. Dat is puur optisch.
0 0
AFCA.
Een zwakke selectie voor Bosz zijn spel.
Gelukkig hebben we nu wel defensieve zekerheid met Ten Hag. 10 meer tegengoals dan vorig seizoen. En wat doen tegengoals ertoe als je er gewoon 1 meer maakt dan de tegenstander? Jij zat zeker te genieten van de gecontroleerde Ten Hag de 2e seizoenshelft. Die temporiseert zijn eigen suf. Zo erg dat er werkelijk waar niks te beleven valt.
0 0
gi0vanni
De selectie was zeker niet op orde. (Bosz begon de dramatische voorbereiding zelfs met het team van het jaar ervoor, op Serero en Milik na.) Het had het jaar ervoor nog een wanprestatie tegen o.a. De Graafschap geleverd. Cillessen was in zijn laatste jaar in een wat mindere vorm en mocht pas weg toen de CLq compleet faalde. Dat Onana goed uitpakte is deels geluk. (Als ze hadden geweten dat het zo goed zou gaan dan had Cillessen voor de CLq mogen vertrekken.) Op de RB had men alleen Tete (Mist een aantal kwaliteiten.) en Veltman is geen echte back maar een CV. Het is een echte Ajacied en een prima kerel maar geen echte (top) RB. Dat zelfde geluk van Onana hadden ze ook met Sanchez want ik heb zelden een speler gezien die bijna geen vakantie had en dan nog zo goed zien presteren. Viergever deed het centraal ook beter als verwacht maar dit zal ook wel deels met die tank naast hem te maken hebben gehad. En hij is voor ED begrippen geen slechte speler. Op de LB was het ook niet bepaald top. De 6 positie is te triest voor woorden. Ajax had daar de (op een aantal belangrijke punten.) perfecte spelers voor het systeem van Bosz maar die mocht daar geen gebruik van maken omdat hij het dozijn aan talenten dat Ajax (not) had klaar staan in de weg zat. En de 6 positie is zeer belangrijk. Dan hadden we natuurlijk een van de topspelers namelijk Klaassen. Hij scoorde dan wel heel veel aan het begin van het seizoen maar had er ook een aantal wedstrijden tussen zitten waarin het slecht ging. Gelukkig voor hem was zijn naam niet Ziyech. En dan komen we dus bij Ziyech die er niet was met de CLq want Ajax was van mening dat de selectie prima op orde was. Overmars had ongeveer een week er voor op Ajax tv aangegeven dat ze hem niet gingen halen. (Woorden als risico en creatieve spelers waren vloeken.) Op de RV was het ook niet top. Cerny was nog geen topspeler die vaak niet inzetbaar was en El Ghazi was ook in slechte vorm. Gelukkig kochten ze Neres want deze jongen kon zelfs als hij slecht speelt een wedstrijd beslissen met goals en assists. (Zoals toen tegen Feyenoord.) Centraal was Milik weg en zijn vervanger Traore was wel goed alleen niet in afmaken. Het geluk van Onana en Sanchez was er ook bij Dolberg die het in het begin fantastisch deed. (Helaas had hij in de ED ook een hele tijd een mindere fasen.) En op links ongeveer het zelfde verhaal want Younes bleek ook geen ster in afmaken. Daar kwam toen ook wat geluk bij kijken want toen maakten ene Kluivert groten stappen.
0 0
ETM
Perfect was het allemaal zeker niet. En in die box-wedstrijden zoals Bosz ze zelf noemde kon het tegen de betere tegenstanders ook fout gaan. Maar de restverdediging van Ajax stond wel steeds beter. Bosz had ook zn verdediging aan te passen toen Sinkgraven uitviel. De Ligt naast Sanchez, Viergever naar linksback. Mensen vergeten wel eens dat De Ligt nog niet zover was als nu.

Beste selectie sinds jaren? Ja en nee. Vooral een hele sexy selectie. Scheef qua bezetting en types. Sinkgraven was ook niet meteen de ideale lb, of Schone de ideale 6. De Ligt en Dolberg haalde Bosz zelf uit de jeugd en waren zo groen als je maar zijn kan. Dolberg veel klasse momenten maar grillig. Vleugels met bijster laag rendement. Voor mij waren Sanchez en Ziyech de meest cruciale spelers qua pure kwaliteit.
Een mooie selectie qua potentie. Met op de bank nog spelers als Neres, Tete, Riedewald..
Echt weer een team dat je een tijd bij elkaar moest zien te houden incl de trainer, maarja....

Zaken als echt goed temporeseren en echt tactische wijzigen altijdens het spel.. Het had kunnen komen met de tijd. Al denk dat het met zo'n jong elftal heel lastig is.

Een Bosz bril heb ik misschien wel een beetje trouwens. Ik was tijdens dat seizoen ook vaker kritisch. Maar zoals ik al eerder aangaf, ik denk dat Ajax dat seizoen als voorbeeld moet durven te stellen.
0 0
Bky
Frank had toch echt wel een beter selectie beschikbaar in zijn tweede jaar.

Vertonghen (24 jaar!), Alderweireld, Blind, Van der Wiel, Eriksen, Janssen, Anita.
0 0
Turbo
Beste selectie in 15 jaar? Koeman, Ten Cate, Jol en De Boer hadden écht beter materiaal. Bosz moest het doen met de keeper van Jong Ajax, Dijks als linksback (daarna zelf opgelost met een middenvelder), geen enkele 6 in de selectie, 0 creativiteit en de spits van de A1. Dat kun je toch niet vergelijken met de elftallen van die andere 3?

Koeman met Zlatan, VdVaart, Chivu, Heitinga, Trabelsi, Pienaar, Litmanen, Maxwell, Sneijder, vdMeijde, Nigel de Jong etc.

Ten Cate met Davids, Sneijder, Stekelenburg, Stam, Babel, Huntelaar, Grygera, Vermaelen, Heitinga, Gabri etc.

Jol en Frank met Eriksen, Vertonghen, Suarez, vdWiel, Pantelic, Alderweireld, Stekelenburg, El Hamdaoui, Emanuelson, Vermeer, Janssen, Blind, Anita.

Bosz had Ziyech die kwam toen er al schade was opgelopen, Sanchez en Dolberg die hij zelf al heel snel belangrijk maakte waar nog nooit iemand van had gehoord, huurling Traore, en verder waren de "uitblinkers" van het kaliber Klaassen en een paar talenten die eigenlijk totaal niet bij een meer aanvallende speelstijl aansloten zoals Bazoer en El Ghazi.
0 0
Web
Vreemd, ik heb Dolberg vaak in de jeugd zien spelen.
En dan kon je zijn potentie zien, was alleen veel geblesseerd, moest wennen aan de intensieve tijd, daar heeft hij nog moeite mee.

Dat team van Koeman speelde beter, ook waren de tegenstanders veel beter dan nu.

Het team van ten Cate vond ik niet goed spelen, Stam was op ,en er zat weinig voetbal in.
0 0
Turbo
Gaat erom of er een betere selectie stond of niet. En al de selecties die ik noem waren beter dan die van 2016/17.
0 0
Web
Goed stuk Gras, hier kan ik mee leven.
Bosz heeft goede dingen gedaan.

Jij brengt tenminste nuances aan
Die ik ook zeker zag
0 0
WZAWZDB14
Ajax had een record aamtal wedstrijden gespeelt in het seizoen: stuk of 60. De kakkies hadden iets meer dan de helft van deze wedstrijden gespeeld. Toch kwam ajax (met een extreem jong elftal wetende dat ze doordeweeks een topwedstrijd moesten spelen en in het weekend bijv excelsior uit hadden) uiteindelijk maar 1 punt achter op feyenooit. Ajax was heer en meester vorig seizoen. Feyenooit was het gegund Ajax had t verdiend.
0 0
Jeugdtrainer
Artikel niet onthouden, AFCA. Dank, fijne reactie!
0 0
Web
Ik vind de reactie van Gras fijn.
Niet dat overdreven gedoe van, hij is mijn voorbeeld, heeft mij geinspereert.
Ik wil jou team wel eens zien spelen. Ben benieuwd.
0 -1
ETM
De verdediging zo lek als een mandje? Zo begon het ja, maar juist de wijze van verdedigen werd een kracht.

Doorgaan als het niet liep? En dat is verkeerd? Bosz stond voor bepaalde spelprincipes, en geloofde dat de juiste uitvoering zou komen. En die kwam ook!

Tuurlijk was er ook kritiek. Pas in de 2de helft van her seizoen betaalde het compromisloze opofferen uit. Welk mes? Je kreeg vooral veel open wedstrijden als ploegen eronder uit konden komen, en dan gaf het voetballende vermogen van Ajax vaak de doorslag. Alleen United heeft een echt mes kunnen gebruiken tegen Ajax. En er was puntverlies door slechte restverdediging vroeg in het seizoen. En ook ging de kwalificatie fout en daarna bijna fout doordat de ploeg het beoogde spel niet kon uitvoeren.
Dan heb je het absurde puntverlies tegen Groningen, het vermoeide Ajax dat ondanks het betere spel onderuit ging tegen en bij PSV, het Ajax dat PSV van de mat speelde in de Arena, maar genekt werd door een gebrek aan koelbloedigheid (een voortdurend probleem) een mispeer tegen Excelsior en een Europees voetbal-loos Feyenoord dat op wonderbaarlijke wijze een idiote hoeveelheid punten bijeensprokkelde, ook na van de mat te zijn geveegd door Ajax in de Arena.
0 0
Restored
Bosz is ook niet de perfecte trainer, hij wordt hier vaak opgehemeld tot een god maar dat is hij zeker niet. Maar om nou te zeggen "waarom werd het geen kampioen als ie zo goed was?" Heb je enig idee hoe dicht bij we waren vorig jaar? Als Zoet die bal niet over zijn eigen lijn had getrokken tegen Feyenoord of als die scheidsrechter had gefloten voor de overtreding op Onana tegen Groningen waren we kampioen geweest. Zo klein was het verschil, en dat terwijl je gewoon 8 meer europese wedstrijden hebt gespeeld dan de concurrentie... En verder, de reden dat Bosz niet functioneerde bij Dortmund is omdat hij er van overtuigd is dat hij zijn speelstijl bij elke club kan spelen. Dat slaat natuurlijk nergens op, Aubemayang speelde nooit met hoge druk en is vooral een counterspits en de centrale verdedigers van Dortmund kunnen helemaal niet met zo'n hoge verdedigingslijn spelen.
2 -1
Ajax27
Helemaal mee eens. Plan A konden de spelers super uitvoeren. Een plan B of C had ie echter niet en daardoor viel ie meerdere malen door de mand.
1 -1
Web
Dit is mijn Ajax voor volgend seizoen wat ik graag zou zien, en misschien niet onmogelijk is?

Onana
Mazraoui- De Ligt- Frenkie- Talifiago,
Donny- Blind- Mount
Neres - Dolberg/ Bande - Labyad

Wissels Sinkgraven - Schuurs- Eiting- Matusiwa- Cerny enz
Beng bang dat wij de Ligt nog kwijt raken, daar komt Magallan voor?
Hier sta ik voor, toch wel des Ajax of niet?

Ja ik heb het niet op Bosz, zal met mij leeftijd te maken hebben?
Ken hem als speler en TD van Feyenoord, geen fijn persoon in het veld.
En zie echt wel dat Ajax soms leuk voetbalde onder Bosz, met uitschieters als Schalke en Feyenoord thuis, Maar ik zie ook de mindere, en die waren er best veel, jammer dat dit vergeten word.

Maar ben je dan een droeftoeter, pannenkoek enz.
Maakt mij verder echts niets uit. Moet maar zo zijn. De weg van de minste weerstand is niet reageren. Of mee lopen, want Turbo en jeugdtrainer hebben het altijd goed. Ben het ook vaak met ze eens klopt. Maar ook wel eens niet

Ik durf zowat te stellen ( weet ik niet zeker natuurlijk ) dat ik de meeste wedstrijden van Ajax live gezien heb van alle AS mensen, en ook veel trainingen gevolg ( toen alles nog te zien was )
Dan ben je toch wel Ajacied. En eentje die er altijd was.
3 -15
Babangida83
Nee, dan ben je of ziende blind of je hebt een politieke agenda. Bij jou is het duidelijk het laatste. Je gaat namelijk niet in op goede argumenten, maar kaatst iedere keer terug met gekozen argumenten die er niks mee te maken hebben. Toch bezit je duidelijk wel over de intelligentie dit niet te doen.

Daarnaast zou juist iemand van jouw leeftijd op de banken moeten staan voor het voetbal van Bosz en juist het voetbal van De Boer moeten verafschuwen. (Zonder fronten te willen creëren).
0 0
Jeugdtrainer
Jaag Frenkie lekker weg, joh’
0 0
Web
Wat is dat weer een onzin man
Frenkie heeft vorige week gezegd, dat hij nu wel zou kunnen leven met de positie achterin. In eerste instantie niet.
0 0
BRAMHOUTEN
Precies dit. De meeste hier hebben pas de laatste jaren bewust meegemaakt, hebben cruijff niet eens als trainer meegemaakt. Ik vind ook dat bosz ten onrecht hier wordt opgehemeld. Trouwens mooie opstelling, zou top zijn als daley of davy terug zouden komen
0 -2
ETM
Bij jou is de casus niet zo ingewikkeld. Jij kan door je grote anti Bosz sentimenten zijn verdiensten niet erkennen. Dat maakt je geen droeftoeter of een pannenkoek. Maar dat maakt je wel een Ajaxsupporter die een helehoop gemist heeft, hoevaak je er ook live bij bent geweest.
0 0
Web
Heleboel gemist, je mocht willen dat je dat allemaal gezien had.
Natuurlijk heeft Bosz Ajax leuk laten spelen. Maar alsof het de God van de voetbal is. Maar over de laatste 10 jaar. Barcelona thuis vergeten.

Als je zo van goed voetbal houd, een suggestie kijk eens Real- Ajax terug onder van Gaal, de beste wedstrijd die ik ooit van Ajax gezien heb. Wat een voetbal.
0 0
ETM
Ik heb het over dat seizoen Web. Bosz is geen voetbal God nee, maar Ajax moet het seizoen onder hem als statement zien. Dat is de koers die Ajax imo moet varen!
Ik ben mooie potten onder Frank niet vergeten en ik heb ook een mening over hoofdstuk Frank, die genuanceerder is als jij misschien denkt. Jaren 90 heb ik bewust mee gemaakt. Jaren 80 minder bewust. Jaren 70 niet.
Maar ik snap niet waarom je je veteranen schap steeds erbij haalt. Ik twijfel helemaal niet aan je mate van Ajacied zijn. Ook lees ik best wel eens wat van je dat ik hout vind snijden. Daarom vind ik het jammer dat je zo vertroebelt naar Bosz kijkt...
0 0
Restored
Maar als je de wedstrijden van Ajax live gezien hebt tegen Schalke en Lyon, hoe kun je dan niet enthousiast zijn op de manier waarop we toen speelden? Beter voetbal hebben we de afgelopen 10 jaar niet gespeeld en je had echt had idee dat zowel Schalke als Lyon kansloos waren... Een trainer die eindelijk wel durfden te voetballen in tegenstelling tot FdB waarbij we de eerste 15 minuten in de verdediging breed speelden of Ten hag die zelfs tegen groningen een tactisch plan gaat zitten maken...
5 -2
Ajax27
Heb je ook de 2e wedstrijden tegen die ploegen gezien? de kwartfinale waar we gewoon door naïef te blijven voetballen een ruime voorsprong bijna verspeelde waren het niet dat Viergever in de 90e minuut met zn teen scoorde. Schalke en Lyon waren niet goed voorbereid maar de 2e partij des temeer. En Bosz... Die bleef altijd koppig aan zn ene plannetje denken, plan A. Nooit denken aan een plan B, nooit de boel dichtzetten of omgooien... ben benieuwd of velen hier op AS ook om Bosz zaten te schreeuwen hier als ie er in de kwartfinale uit was geflikkerd. Dan was het Europees redelijk, beker vroeg eruit en geen kampioen.
2 -2
ETM
Ja ik herinner me die wedstrijden nog goed. Schalke en Lyon waren de favoriet. En de vraag was of Ajax genoeg had gescoord in de eerste wedstrijden. Door het missen van goede kansen kon dat wel eens niet het geval zijn. Ik herinner me hoe Ajax bijna geheel ineenstortte tegen Schalke. Hoe het op sterven na dood was, maar toch opstond in die 2de helft van de verlenging. Aanval op aanval geleid door Viergever en Sanchez. Legendarisch, niet opgeven, met zn allen aanvallen en Schalke wist niet waar Ajax het nog vandaan haalde.
De 2de wedstrijd tegen Lyon speelde Ajax een fantastische eerste helft, het wist dat Lyon ging stormen, het wist ook dat Lyon kon stormen, het wist ook dat Lyon nu wist hoe Ajax speelde, maar Ajax bleef voetballen, speelde met regelmaat onder de druk uit. Het kwam ook op voorsprong, en kreeg de betere kansen maar vlak voor rust kon het niet slechter voor Ajax, penalty en Lyon boog de stand pats boem om, terwijl er geen vuiltje aan de lucht leek, minuten dat Ajax de kluts volledig kwijt was. Toen had Lyon nog een hele helft, het Lyon dat bijvoorbeeld ook Roma van de mat geveegd had, het begon te spoken. Het zou de hele 2de helft spoken. Ajax twijfelde, moest het de stand verdedigen? Een typische vertwijfeling die je zovaak in het voetbal ziet. Uiteindelijk kwam Lyon slechts een doelpunt te kort en leverde Ajax een fantastische prestatie. Een ploeg die bijvlagen een absolute aanvalsmachine was geworden, en ook nogeens kon vechten als leeuwen.

Mensen doen hier ineens alsof dit niet het uitvloeisel is van een seizoen lang werken aan een speelwijze. Alsof Ajax met geluk het voor elkaar kreeg om zo te voetballen.

Mensen zagen voor het eerst in velen jaren een Ajax dat structureel voor aanvallen koos. Aanval de beste verdediging. Dat gewoon meer wilde scoren dan de tegenstander. En vervolgens gaan de pietlutten jammeren over een gebrek aan een plan B. De grote vraag was of Ajax het spel kon doortrekken, maar half Nederland lulde over een plan B...

In de finale haalde Ajax haar niveau geenzins en metname een nerveuse start werd haar fataal. Inworp Riedewald, foutieve inspeelballen Sanchez. De toon was niet gezet. Mourinho had de vervelendste tactiek gekozen, namelijk Ajax niks geven om druk op te zetten. In de loop van de wedstrijd ontwikkelde Ajax wel wat druk maar je zag de zenuwen gieren en spelers dribbelden te lang. De ploeg van 300miljoen had een fort gebouwd alsof het een degradatie moest voorkomen tegen een superploeg. Met succes. Een moment van aanwezige klasse bracht de deksel toe.

Maar in Nederland moest ineens de hele prestatie van Ajax naar beneden gekletst worden. Mourinho was een meesterbrein, Bosz had geen plan B etc.
De keuze voor Schone was allicht discutabel. Die zat in zwakke fase. Vd Beek leek klaar om te starten.
Maar Schone was in het tot stand komen van dat Ajax heel belangrijk geweest. Waar Frank, na Anita, zich vastbeet en verkeek op het vinden van een geschikte 6, plaatste Bosz een voetballer op 6 zonder de 6 als spil te gebruiken in de opbouw. Ajax had namelijk een spel ontwikkelt waarin de inspeelpass vaker aan Schone voorbij ging, en de 6 een uitvalbasis werd kort achter de 'middenvelders' die aan de bal kwamen. Dat waren soms zelfs Dolberg of Traore..
Maar juist het steeds sneller worden van het spel bracht Schone in de problemen om zn rol goed uit te voeren..
Anderzijds, een Schone die Ajax doormiddel een vrijetrap aan de El bracht was bepaald niet ondenkbaar..

Anyway, de echte Ajaxfans waren trots. De echte United fans stond het schaamrood op de kaken.

En nu mag je Bosz niet ophemelen. Mensen begrijpen niet dat je beter Bosz juist wel kan ophemelen. Dat seizoen moet als groot voorbeeld boven de Ajax-bedjes gehangen worden. Met een piepjong elftal het Ajax-gezicht in Europa laten zien. Het kan nog, op een ander podium, maar het kan nog!
1 -1
Ajax27
Ik zou nog wat meer berichten van je kopiëren, misschien komt je mening dan nog wat sterker over. We zijn gewoon met veel geluk door de kwartfinale en halve finale gekomen. Dat het daardoor nog een mooi jaar was is zeker waar. De roadtrip naar Stockholm was geweldig met de matties. Maar loop niet te lullen alsof Bosz' voetbal heilig was.
1 -1
Turbo
Lmaooo "geluk". Lyon is 3 van de 4 helften op een hoopje gespeeld. Schalke mocht blij zijn dat de eerste wedstrijd niet in 5 of 6 - 0 eindigde.
3 0
ETM
Inhoudelijk reageren lukt je iig niet. En als je die 2 berichten naast elkaar legt zul je zien dat het ene een reactie met een context is en het andere op zichzelf staat.
Ik loop te lullen zoals ik wil, in de hoop dat er een wat sterkere reactie volgt dan die van jou. Misschien meer wat voor 1 van je matties..
0 0
Restored
Dan hadden we tenminste nog een kwartfinale gehaald en in de competitie een puntenaantal dat hoger was dan alle jaren dat we met FdB kampioen werden. Maar ik ben het met je eens hoor, de manier waarop Bosz voetbalde was goed maar het gebrek aan een 'plan B' was zeker een probleem en is hem ook aan te rekenen.
0 -1
ST
Off-topic: https://www.ajax1.nl/gerucht-ajax-enige-concrete-optie-voor-blind/
11 -1
Joseph
Zou echt een geweldige aankoop zijn van Overmars, dat is nou een speler waar je het kampioenschap mee koopt. Met Frenkie en Donny naast hem op het middenveld, wordt dat echt smullen.
Mooie is ook dat je Eiting dan makkelijk minuten kan laten maken, Blind kun je zo soorschuiven naar 1 van de plekken achterin. Ideale aankoop wat mij betreft.
1 0
WZAWZDB14
TH kennende gooit hij dan alsnog Labyad in de basis als middenvelder
0 0
Bky
Wel een beetje oud nieuws al en ik kon die dag op Calciomercato niets vinden (behalve als het in de papieren krant stond).
4 0
LezDeBoer
Wat Bosz van een gemiddeld 21 jarige ploeg heeft kunnen maken is bijzonder. Dat ze het in Europese uitwedstrijden moeilijk hadden tegen de laatste ploegen is niet zo gek gezien onze jonge “onervaren” kerels.
Wat ze daarintegen deden in thuiswedstrijden was gewoon meesterlijk en daar zag je waar de ploeg toe in staat was.
Wat als Bosz langer was blijven werken aan deze ploeg... dromen mag...
15 -1
Ponikkoi
De gemiddelde leeftijd van de basisopstellingen in de Europese uitwedstrijden lag rond de 23. De wedstrijd in Luik had de jongste opstelling met 22.4 jaar
2 0
WZAWZDB14
Die gemiddelde leeftijd gingen dan ook omhoog door de paar speelminuten van HW4;)
0 0
LezDeBoer
Ahh oke oke. Thanks voor de exacte cijfers. Blijft toch wel bijzonder wat zo’n jonge ploeg heeft kunnen neerzetten!
0 0
ST
Bosz heeft maar 1 seizoen bij Ajax gezeten en moest dat doen met tegenwerkende collega's in de staf (Bergkamp en Spijkerman). Dan is wat hij heeft neergezet fantastisch te noemen. Ben ervan overtuigd dat als hij was gebleven dat we dit seizoen wél kampioen waren geworden.
14 -1
DS
De enige echte Ajax Coach op dit moment, niks schijtbakken met 5 verdedigers, gewoon als een dolle naar voren, vergeet nooit meer dat er werd gezegd dat we kansloos waren tegen Schalke.
Gvd die Duitsers wisten totaal niet waar ze het moesten zoeken toen Ajax als een stel stieren op een rode lap op ze afkwam, BIZAR!
21 -2
KlasseLasse
ja en uit wist ajax niet wat ze moesten doen! toen hadden we echt mazzel maar elke uitwedstreid was zaad en thuis waren we heer en meester
1 -20
AjaxPassion
Uit bij Lyon domineerde Ajax de 1e helft. Daar had Ajax voor rust op 3/4-0 moeten komen. Door jouw held Viergever was Ajax het ff kwijt en werd het 1-1 door diezelfde Viergever (2 dikke fouten) en daarna de Ligt. Totaal tegen de verhouding in.

In de groepsfase hebben we 2 vd 3 uitwedstrijden (standard en pana) gedomineerd en speelden we ook zeer goed tegen Celta. Paok uit gewonnen. PSV uit waren we beter. Legia uit waren we beter
7 -1
DS
Was met de return in Lyon ook, misschien is dat ook gelijk de zwakte van het ultra aanvallend systeem, dat tegenstanders zich er snel tegen gaan wapenen.
4 -5
AjaxPassion
Je lult uit je nek. Ajax was in Lyon in de 1e helft veruit de betere.
5 -3
ST
Wat zou ik deze man graag weer terug zien bij Ajax! Vanaf dag 1 blij geweest met deze coach. Liever Bosz dan Sar.
23 0
didierajax020
Heerlijke, indirecte sneer van Bosz naar Ajax (Ten Hag): "Ik hoor dat de trainingen in Nederland steeds langer worden. Daar ligt het niet aan, dat hoeft niet. Het gaat om de intensiteit".

Tevens meldt hij dat hij op de hoogte is van alle transfers van Ajax. Man man Peter kom terug joh. Ook zeggen dat hij Matthijs zou kopen. Nee Peter, train hem!
26 0
AjaxPassion
Dat op de hoogte van transfers heb ik gemist. Eaar doelde hij op?
0 0
didierajax020
Hij vertelde dat Ajax nu alweer 'goed' bezig is met het halen van versterkingen en het op tijd samenstellen van een complete ploeg die er in de CL (of EL) zal staan.
2 0
AjaxPassion
Oh dat ;P. Maar hij heeft nu ook tijd zat :P
0 0
AjaxPassion
Haha, ik hoorde het ook. Wat heerlijk om hem zo weer aan het woord te horen, wat een blunder om hem te laten gaan. Zo'n man moet de volledige macht bij de KNVB krijgen om de NL trainers op te leiden.
13 -1
gras
Alleen dan krijg je weer ouderwets talent en goede trainers en niet van die blaatapen die vernieuwing prediken, maar behoudend spelen.
0 0
Bky
De enige intensiteit dat toegenomen is onder Ten Hag is de intensiteit van de koppijn van de spelers als ze weer eens dat gezwam over mentaliteit van hem aan hebben moeten horen.
16 0
godenzonenssuper
Haha nice.
8 0
DS
Ja want in Duitsland is alles zo perfect, Schalke werd gewoon overlopen in de verlenging.
10 0
Lane 8
Hoe rustig en correct deze man over komt en dan hebben we nu zo'n schorre gast die ook zomaar met een blauwe overall en klompen op zn trekker door twente zou kunnen rijden.
18 -1
niquedegraaff
Peter joh kom nou terug!
21 0
Bobbaasje
Waar woon je Bosz? Ik haal je op om je terug te brengen naar ons aller Ajax.
23 -1
didierajax020
Ik ga mee! Wat een heerlijke, verfijnde analyse op Fox.
17 0
iammike
Ik ook niet
1 0
ajaxinho
Als supporter kan ik me dat wel voorstellen.
Maar als trainer wil je toch weten wat beter kon?
1 -1
Web
Lijkt mij ook, dat moet zelfs.
Maar dat heeft hij echt wel gedaan.
1 -3
Jeugdtrainer
Je hebt lang geroepen dat hij voor het geld ging, maar ook vandaag zei Bosz: “ik was het liefst bij Ajax gebleven.”
1 -1
Web
Ik heb er niet zo veel zin meer in.
Jij gelooft hem, en dat mag.
Kijk maar eens zijn verleden na, misschien dat je dan twijfelt?
Niet waar dus dat Maas mee kwam en Spijkerman na Jong ging.
1 -3
Ponikkoi
Lekker makkelijk weer, ergens vorig jaar september was het nog "ik zou sowieso gestopt zijn bij Ajax".
1 -2
AjaxPassion
Het een sluit het ander toch niet uit?
0 0
Jeugdtrainer
Ben je dom? Dat kan beide!

Hij was het liefst bij Ajax gebleven, maar hij had wel eisen aan Ajax. Die werden niet ingelicht (en hij kreeg weinig krediet/complimenten) en daarom was hij sowieso gestopt bij Ajax. Zo moeilijk is het allemaa niet.
2 -1
Ponikkoi
Zoals ik al zei, lekker makkelijk.

Weinig ruggegraat op deze manier.
1 -2
Bjorn
Ik mis je Peter.
24 0
AjaxPassion
Bosz op stage bij Simeone :P. 2 totaal verschillende speelstijlen.
20 0
Jeugdtrainer
Web. Droog je tranen. Droeftoeter. Gaat weer helemaal los als ‘ie Bosz ziet. Hoop van harte dat je hem snel continu ziet: als trainer van Ajax!

On: Een van de beste trainers die ik ken. Heeft voor een groot deel mijn visie gevormd en daar ben ik hem dankbaar voor. Naast dat hij een werkelijk fantastisch seizoen van mijn Ajax bezorgd heeft. Prijzen boeien mij niet, intenties wel.
26 -3
Web
Hartstikke fijn voor jou.
Hoop ook dat je de mindere wedstrijden dan niet vergeet
Weet jij waar top sport voor staat?
Leuk allemaal, maar ik verzeker jou dat het gouw verveeld verliezen.

Van Gaal en Cruijff hebben mij gevormd, heb ik laatst heel veel over gezegd tegen jou, herhaal dat niet weer.

Een voorbeeld voor uit Cruijff verloor de eerste CL finale van AC Milan, met Maldini, Rijkaard, Gullit en van Basten enz 5-0 uitgecounterd vond hij niet leuk.

Het jaar er op tegen Staue Bukarest 1-0 winnen penalty Koeman, niet om aan te gluren.
Maar Johan wou winnen, resultaat stond voorop.
1 -19
Indojood
In 1992 won Cruijff met Barça de CL met 1-0 van Sampdoria, vrije trap R. Koeman. Prachtige open wedstrijd, ook.vam de kant van Sampdoria. Twee jaar later kansloos 4-0 verloren van AC Milan zonder Rijkaard (zat weer bij Ajax), Van Basten speelde niet meer en Gullit zat bij Sampdoria.. Ben wel benieuwd hoe jij gevormd bent als je je feiten niet op een rijtje hebt.
3 0
didierajax020
Mooi verwoord, Jeugdtrainer. Deel je mening :)
2 0
AjaxPassion
Dat die pannenkoek Web zoveel aandacht krijgt is ook best een prestatie moet ik zeggen.
3 0
godenzonenssuper
Web verweet bosz ook dat hij geen kampioen werd bij Vitesse met dat elftal met Janssen, bony etc.
Dat Bosz dat seizoen bij Heracles trainer was en pas een jaar later naar Vitesse ging was hij even vergeten.
Zo rolt web. Helemaal verblind door Bosz haat.
5 -1
Ajaxbrl
Hij heeft gelijk , Draak van een wedstrijd , RTL7 mag 'm van mij zo in het 'grijze archief' stoppen.
20 0
Turbo
In mijn ogen de meest talentvolle, intelligente en passende trainer die we hebben gehad sinds.. tja, sinds wanneer? Morten Olsen? Van Gaal? Zo ontzettend jammer dat we het verneukt hebben. Zo'n veelbelovende start.. en dan niks..

Ik mis zelfs die interviews de dag na de wedstrijd bij AjaxTV. Kut zooi.
49 -6
ETM
Dan krijg je een Bosz vs Van Gaal discussie waarin ik vind dat de vergelijking moeilijk zuiver te maken is. Beiden prachttrainers voor Ajax, geweest..
0 0
gras
Van Gaal was een paar klassen beter hoor, dat niveau gaat Bosz niet halen vermoed ik. Dat team uit 95 is niet zomaar ontstaan, maar echt gesmeed. De backs, het centrum, de halven: allemaal gevormd in spel en positie.

Niettemin zou Bosz gekloond moeten worden, omdat hij door heeft dat de Hollandse School geen vloek, maar een wapen is. Als je maar het lef hebt die echt toe te passen.

Mag zo terugkeren. Interessant dat hij eindelijk tactisch eens ingaat op de finale, zij het in super grote lijnen. Bruins Slot is een tactische meester, ik vroeg me al af waarom Bosz zo apathisch leek en dit niet voorzag. Hij leek zonder nadenken gewoon uit te gaan van de kracht van Ajax.

Maar in finales hebben altijd andere regels gegolden, ook voor Ajax met zijn spelopvatting. Ajax werd niet voor niets weggespeeld in de counter in de eerste EC finale tegen AC Milan. Waarom denk je dat Michels backs als Van Duivenbode heeft uit geselecteerd en het concept van totaalvoetbal erin heeft gebracht. Dat was omdat de backs vrolijk liepen aan te vallen en de aanvallers of middenvelders de verdedigende taken van hen niet overnamen. Van daaruit is het concept ontstaan dat verdedigers niet alleen kunnen aanvallen, deden ze al, maar aanvallers ook moeten verdedigen. En die positiewisselingen maakte de ploeg enkel moeilijker bespeelbaar.

En als Van Gaal het team niet minder aanvallend en meer op balbezit had laten spelen in 95, was dat gewoon weer gebeurd.

Je moet behoudender spelen. Als het moet, kun je altijd nog spelers laten inschuiven in de tweede helft, zoals met Rijkaard. Hij was degene die Kluivert opzette voor de goal met een 1-2. In de eerste helft was hij een eenzame ausputzer.

In 92 speelden we relatief vrijuit, maar hadden we super veel geluk met drie keer paal en lat en hadden we nog twee wedstrijden, zodat het finale element wat getemperd wordt. Het is slechts één wedstrijd en dat heeft een effect.

De wereldbeker gingen we ook niet naïef op de aanval tegen Gremio. Ook al een stugge georganiseerde ploeg. In finales moet je je eerdere campagne bekronen, en dat vraagt aanpassingen. Je moet niet een totaal ander spel gaan spelen, maar als de ander weigert het spel te maken, moet je ook niet bang zijn er een saai spektakel van te maken.

Het was een tikkie naïef wat er gebeurde. Zal Bosz hopelijk ook van leren, maar in eerdere uitwedstrijden zag je al dat Ajax niet het eigen spel goed kon spelen en dat er teveel ruimte werd weggegeven. Dat was ook wel een deel van de kritiek uit de staf, dat er nooit enige aanpassing op tactisch vlak werd gedaan.

In de competitie leidde dat al tot kritiek wat betreft de uitwedstrijd tegen PSV, maar in competitieverband kun je vaak nog puntverlies herstellen. In een finale, waar je zoveel moeite voor hebt moeten doen die te bereiken, niet. Ik weet nog dat Van Gaal in zijn eerste jaren aanvallend speelde tegen PSV in EIndhoven. Ik was er soms bij. Fantastische toppers, maar we gingen wel onderuit.

Niettemin heeft Bosz wel een soort legacy achtergelaten, omdat hij heeft laten zien wat je kunt met onze spelopvatting: veel. Daarom begrijp ik niet dat de directie niet over het gekrenkte ego heen stapt en alsnog met Bosz is gaan praten.

Maar goed. Wie weet wat de toekomst brengt.
10 -2
geDaante
Je vergeet voor het gemak de kracht van de selectie, Van Gaal had wereldtop tot zijn beschikking. Daarbij was het Ajax-spel toentertijd uniek, tegenstanders hadden sowieso al moeite met die speelstijl, daar ze deze totaal niet gewend waren te bespelen. Dat is nu wel anders, de meeste teams spelen onderhand 4-3-3, en veel daarvan ook met druk en opbouwen.

Van Gaal moest ook jarenlang bouwen voordat het wat werd. Bosz flikte het in zijn eerste seizoen de EL finale te halen, en op 1 punt na kampioen. Die paar puntjes had zijn team laten liggen bij aanvang competitie, vooral doordat Bosz een verschrikkelijke erfenis van De Boer overnam, zowel qua selectie als miniset en speelwijze, die haaks op die van Bosz stond.

Tegen Manchester United zat er duidelijk angst in de benen bij de spelers (niet zo gek met jongste team ooit), en het spel was erg compact, waardoor types als Klaassen door de mand vallen, maar ook anderen die toch te matig zijn in de kleine ruimte. Maar vooral gebrek aan durf en lef om vol druk te zetten, en medespelers diep in te spelen, in de drukte.
4 -2
DeWijsneus
Op tactiek na, sla je echt volledig de plank mis wat betreft Van Gaal. Gelukkig corrigeert iemand hier boven je ook al maar je geeft Van Gaal echt veel te weinig credits.
1 0
gras
Van Gaal won in zijn eerste jaar de Uefa cup, dus er viel niets op te bouwen.

Van Gaal heeft pas daarna gebouwd en dat uniek goed gedaan. De wereldtop is deels zelf gecreëerd. Ronald de Boer was een sub top spits. Traag, weinig scorend vermogen, fysiek niet sterk. Niet beter dan Michael mols op 9. Als rechtshalf wereldtop. Backs zelfde verhaal etc etc.

Maar het is niet v Gaal vs Bosz. Integendeel. Bosz heeft zoals ik zei heel belangrijk werk geleverd.

Dat je zoals gebruikelijk Klaassen weer moet aanwijzen voor een verloren finale vind ik wel jammer. Die kritiek moest je vorig jaar hard inslikken - volgens jou zou hij de eerste speler zijn die Bosz aan de kant zou zetten - maar je hebt toch weer iets gevonden... je reactie had zonder gekund. Khagen en feyenoord speelden ook compact.

Bosz zegt verder ook niet wat Ajax wel had moeten doen.

Anyway, op zich wordt er goed geluld over voetbal in dit topic. Best genieten.
0 0
Web
Jij zal ook ooit eens positief zijn op van Gaal.
Hou oud ben je? Heb je het gezien?
0 -2
geDaante
Ik leef niet in het verleden, heb ook altijd Van Gaal veel credits gegeven voor die prestatie, alweer meer dan 20 jaar geleden.

Je bent wel erg hypocriet bezig in dit topic. Jijzelf zou nooit iets goed zeggen over Bosz. De Boer hemel je weer op. Je neemt Bosz een paar slechte wedstrijden kwalijk, De Boer al die verschrikkelijke wedstrijden niet. Je hebt het over prijzen winnen... Bosz finale El en 81 punten, 1 puntje verwijderd van kampioenschap. Punten laten liggen bij aanvang competitie door verschrikkelijke erfenis van De Boer, qua selectie en mindset/speelwijze haaks op Bosz.

De Boer altijd op schandalige wijze uit Europa gegooid, verkeerde on-Ajax visie, en gemiddeld 70 punten in de eredivisie, wat normaal gesproken een derde plek oplevert. De zwakke concurrentie op dat moment, hebben hem alsnog die kampioenschapjes opgeleverd.
4 0
ST
Van Gaal had iets beter materiaal...
1 0
godenzonenssuper
De van gaal van de laatste jaren kon niet tippen aan Bosz’ visie.
2 -2
Web
Wat van Gaal in twee jaar gepresteerd heeft gaat Bosz bij verre niet benaderen.
Heb jij wel door wat hij bij Ajax heeft betekent?
1 -3
godenzonenssuper
“van de laatste jaren”

Lukt lezen ook al niet meer?
0 0
Web
Vind nogal, met een matig Oranje derde worden op het WK.
Lukt lezen jou nog wel?
1 -3
godenzonenssuper
Aanvallende visie ook toen.
5-3-2 enzo.
0 0
Web
Had je de eerste ronde er uit gelegen.
100 procent zeker.
Voetballen naar de mogelijkheden.
Vraag de beste voetballer van Nederland Robben eens over van Gaal. Dat is de maat staf.
1 -4
AjaxPassion
Goed stuk gras.

Ik ben niet van de generatie die de periode 92-98 bewust heeft meegemaakt helaas. Maar wat is er na die tijd in hemelsnaam met v Gaal gebeurd? En waar komen al zijn slappe aftreksels van volgelingen ineens vandaan?
4 0
Web
Ik wel, heb zelfs alle thuis wedstrijden in de competitie en CL gezien geen wedstrijd live gemist in die twee top seizoenen.

Van Gaal heeft in de Cruijff revolutie een hele grote fout gemaakt, zal ik hem nooit vergeven, maar wat een klasbak was dat voor Ajax.

De Cruijff periode zelfs, met mijn vader als jochie heel veel gezien.
Zelfs de grootste overwinning ooit in de meer tegen SVV uit Schiedam 14-1 en de mist wedstrijd tegen Liverpool 5-1

Dus loop al wat jaartjes mee.
Ajax staat voor aanvallend voetbal klopt, genieten wij allemaal van.

Maar ik vind het wat doorslaan nu, hou erg van verzorgt voetbal.
Maar winnen hoort daar ook bij. En dan moet het soms anders.

In die tijd werd er ook op resultaat gevoetbald.
1 -3
Dani3178
Compliment! Eindelijk eens een goed onderbouwd verhaal wat ik zelf niet beter had kunnen verwoorden!
0 -1
Loek14
De manier van praten is zo veel beter als Ten Hag
22 -1
Web
Dat is niet zo moeilijk toch?
3 -14
Thommy1234
Had de wedstrijd ook teruggekeken laatst om gewoon te zien hoe we de goals tegenkregen en het strijdplan van man utd te zien tegen ons. Je zag duidelijk dat ze alle ballen op Fellaini gooide om de 2de bal meteen te hebben en de aanval op te zoeken. Het probleem was eigenlijk dat Fellaini constant kon doorkoppen of de duels won waardoor we kansloos waren. Enige optie was denk ik als man utd de lange bal zou geven op Fellaini en dat ze met 2 man erop gingen om het duel te winnen andere manier had het niet gelukt.
0 0
RH1900
Heb hem ook nooit teruggekeken, ondanks dat ik er bij was in Stockholm en me nauwelijks iets meer van de wedstrijd kan herinneren..
4 0
Tomajax1990
Geld voor mij precies hetzelfde, alleen het moment na afloop dat ik terug liep met maar 1 ding in me gedachten: ik wil naar huis
0 0
geronimo
Ik zou me ook dood schamen als ik hem was, daar kon je goed zien dat hij geen plan B heeft
1 -36
rodnet
Wat een volkomen kansloos gezwets. Je dood schamen met de eerste Europese finale sinds 1996, ja hoor. Ik weet niet waar je verstand zit maar ik zou snel iemand inschakelen om het te zoeken.
10 -1
NouridolbergNeres34
Je doodschamen dat je een Europa League finale hebt bereikt....... ik schaam me dood voor de trainer die nu bij Ajax aan het roer staat.
17 -3
CruyffFootball
De gemiddelde trainer heeft niet eens een fatsoenlijk plan A. Bosz wel.
23 -2
Web
Het is maar hoe je het bekijkt.
Vreemd dat je dit niet terug kijkt.
Wat ging er fout.
Wat moet ik anders doen?
Verkeerd plan, of niet goed uitgevoerd? Enz
Daar leer je van als trainer.
1 -10
Knalpot
Dat terugkijken is idd niet zo zijn ding, de rest van de bundesliga heeft daar wel aan gedaan en zn spelletje met speels gemak ontrafeld.
0 0
Turbo
Zou Frank Graafschap-Ajax al hebben teruggekeken?
7 -1
Web
Geeft in iedergeval wel toe, dat hij gefaald heeft die dag.
Gelukkig voor Bosz
ANDERS SPEElDEN ZE CL.
Ik zag bij Dortmund wat dit opleverde.
Nu jij weer
1 -13
EVH
Sufferd.
0 0
Turbo
Je zegt werkelijk helemaal niks.

maar goed, Bosz had bij Dortmund een historisch goede start in de Bundesliga en zat daar net zo lang als Frank bij Inter en Palace samen. Dus op dat vlak ga je geen argumenten vinden.

Dat het maar goed is dat we van Graafschap verloren zodat we geen cL speelden en we het succes van vorig jaar daaraan te danken hebben moet overigens wel de meest idiote, lachwekkende opmerking zijn die hier ooit geplaatst is. En je roept het gewoon meerdere keren per maand. hoe kom je erop.
9 -1
Ponikkoi
De beste start in de historie van de Bundesliga ?

Lijkt me onjuist, Bayern heeft in een recent seizoen nog de eerste 10 wedstrijden gewonnen.

Dortmund had na 7 wedstrijden net zoveel punten als in het seizoen 2013-2014.
0 0
Turbo
Heb het aangepast.

Nieuw accountje aangemaakt?
1 0
Ponikkoi
Elke dag een nieuw accountje, ik vergeet mijn wachtwoord altijd. :(
0 0
Web
Jij vind het lachwekkend, prima toch.
Ik zeg dat het realiteit is.
Meerdere keren per maand is iets overdreven.

Zullen wij de discussie over Bosz bij Dortmund maar niet doen hier. Kun je beter in Dortmund doen. Lijkt mij wat rieeler? Niet? Dat je hem daar ook nog verdedigd.
De spelers daar laten hem vallen, waarom omdat het een goede trainer is? Lijkt mij niet als je een topper bent.
Of heeft Bosz zich zelf overschat.
Dat lijkt mij het geval. Maar daar ben je het niet mee eens, hoeft ook niet.

Bosz heeft best goede resultaten bij Ajax geboekt, kan niemand ontkennen. Maar dat overdrijven hoeft ook weer niet.
0 -9
geDaante
Nogal selectief hè, kijk jij dan ook even naar de laatste twee projecten van De Boer? Nul punten behaald met Crystal Palace, en uitgekotst bij Internazionale.

Bosz heeft met Ajax ook vele malen beter gepresteerd dan De Boer, met vele malen aanvallender en aantrekkelijker voetbal.
1 0
Bky
Ik kan er serieus echt nog niet bij dat mensen vorig jaar "best goed" vonden.

Vorig jaar was fantastisch, tot nu toe nog het meest succesvolle jaar dat ik bewust mee heb mogen maken als supporter van Ajax. De kers op de taart mist alleen, maar de taart was fantastisch.

Ik heb vorig jaar zulke dergelijke euforische gevoelens gehad die ik nog nooit had gevoeld.
20 0
Knalpot
Kijk ook eens wat wedstrijden terug zou ik zeggen.
0 0
Web
Zal wel komen dat ik alle prijzen heb mee gemaakt.
Zal best mee spelen.
0 -1
Ajaxbrl
Ik mag hopen dat die echt nergens meer is terug te vinden samen met het bekerfinaletje , Wat hebben we het toch zwaar gehad de laatste jaren als je zo eens terugkijkt pffff.....
2 0
MelleAfca
Bert van Marwijk zal de finale van 2010 inderdaad ook tot aan de puntjes hebben geanalyseerd....
3 0
Web
Die had wel een goed rieel strijdplan die dag.
Stelde zich in op een betere tegenstander in.
1 -5
ST
REËEL
1 0
JesseMKB33
Rieel.
3 0
Ferd
En verloor toch
3 0
Turbo
Ah, dus Ajax had er een ordinaire schoppartij van moeten maken? Echt des Ajax.
3 -1
Web
Waar slaat dat nou op?
Andere mogelijkheid is er niet?
0 -3
MelleAfca
Dus jij stelt voor dat Bosz met Ajax op de eigen 16 had moeten staan?
4 0
Web
Nee hoor, dat zeg ik niet.
Maar Ajax had Schalke thuis compleet weggespeeld net als Feyenoord thuis. Mijn complimenten.

Maar uit bij Schalke had de trainer de zwakte van Ajax gevonden, en dat wet door bevlieging van Viergever gecamoufleerd.

Het is een finale, je weet toch hoe Mourinho speelt.
Je had ook wat rustiger kunnen beginnen, en niet gelijk achterin alles open zetten. Ik zeg niet dat je dan gewonnen had, maar de kans was groter.
0 -3
AjaxPassion
Manmanman wat een figuur ben je toch. Hij zegt hierboven dat Bruins slot dit precies had voorspeld, maar dat Ajax niet in staat was om het strijdplan uit te voereb. Dit i.c.m. met het wedstrijdverloop is zeer spijtig, maar het gebeurd nou eenmaal. Geen schande tegen een team dat 20x zoveel heeft kunnen investeren, maar alsnog een laffe en gemakkelijke strijdwijze tentoonspreidt.
1 0
MelleAfca
Je eerste twee alinea’s kan ik geen pijl op trekken.

Over je derde alinea, je zegt: “de hele boel open zetten”?
Hoeveel kansen heeft United nou daadwerkelijk gehad? Ze werden gewoon in het zadel geholpen door die kut goal. Het is niet zo dat ze daarvoor al 3x 1 op 1 met Onana waren geweest hoor.
3 0
AjaxCitizen
Ajax moet deze man gewoon polsen als vervanger wanneer TH na de zomer weer niet presteert. Bosz liet Ajax weer mooi voetbal spelen en ik denk zeker dat hij het nog een keer kan als hij weer de trainer van Ajax zou zijn.
22 -3
Mr.P.
karma > dortmund, eruit gegooit

ondanks dat hij miljoenen heeft verdiend is hij eeuwige tweede met ajax en bij dortmund als topcoach gefaald..

bosz = eeuwige tweede, heeft nooit het tegendeel bewezen

wie er ook minnen uitdeelt om sympathie te tonen voor hem, hij komt niet meer terug
3 -26
MelleAfca
Ik blijf me over dit soort reacties verbazen, jij hebt toch ook gewoon twee ogen en kunt daarmee vorig jaar afzetten tegen de afgelopen 10 jaar?
Dan zie je toch dat ons spel op elk vlak beter was dan onder Ten Hag/Keizer/De Boer/Jol/Blind/v Basten etc.

En dat gezeik over hij heeft geen titel gepakt, zo’n finale is 10x meer waard. Of hadden er 100.000 man op het museumplein gestaan bij een kampioenswedstrijd?
Daarnaast kostte de Europa League gewoon fucking veel kracht. We speelden Psv-uit 2 dagen na de 120 min in Schalke, om maar een voorbeeld te noemen.

Het blijven zeuren om Bosz ziet er misschien wat treurig en kansloos uit, maar ik doe net zo hard mee. Want wat was het een verademing vorig jaar.
20 -1
Web
En dan ga je met dezelfde 11 tegen PSV het veld in?
Met een superieure bank. Fout van Bosz
1 -10
NouridolbergNeres34
Dat vond ik ook niet slim, maar ben je dan een slechte trainer...

Ik zag hem niet huntelaar een beperkte speler als aanvallende middenvelder gebruiken als een soort spelmaker. Jongens als de wit en Ekkelenkamp laten debuteren. Siem in de spits enz.
Verdedigend wisselen.
9 0
MelleAfca
Achteraf makkelijk te zeggen, we waren nog altijd beter dan Psv, die in het zadel werden geholpen door een vrije trap van Locadia.

Wel knap dat je toch nog een puntje hebt gevonden waar je Bosz (eventueel) op kan afvallen.
5 -1
AjaxCitizen
Bij Ajax werd hij alleen tweede, omdat wij op twee belangrijke fronten meededen tot het einde. Geen enkele Eredivisie club is dat gelukt de afgelopen jaren. Tel daarbij op dat we een aantal keer genaaid zijn. Bijvoorbeeld die tegengoal bij Groningen of Guardado die nog op het veld mocht blijven na o.a. die schandalige beuk op EL Ghazi.
9 -2
Web
Die tegen goal tegen Groningen, moet je dan punten laten liggen om dat ene moment dat de scheidsrechter fout zit.
Gewoon een slechte pot.
1 -4
ajaxfan4life82
Ik heb die finale ook maar 1x gezien, voor dat de finale begon, had ik er een goed gevoel over.. Het mocht helaas niet zo zijn, Peter, bedankt voor een mooi seizoen onder jouw, maar vind het nog steeds jammer dat je er maar zo kort was.. Hoop dat je ooit nog een keer terug komt..
6 -1
Mr.P.
ingooi riedewald ging verkeerd en klaassen (die weer eens te ver vooruit stond) werd erop afgerekend door een scherpe pogba die het gat op het middenveld in ging met de verloren bal en de verdediging die in de war was dat op een afstand stond, kreeg onana de bal in tegen gestelde richting scherp in de hoek,

daarna elke aanval van ajax verdedigend in de kiem gesmoord door niemand minder dan daley blind, waar iedereen geen vertrouwen in had tot 1 seizoen voor zijn vertrek terwijl ik altijd van hem dacht dat hij een topper is en dat heeft hij bewezen
1 -4
gi0vanni
Nu ben je wel wat aan het overdrijven. Spelers als Blind en (zelfs) Vertonghen waren in het begin helemaal nog geen toppers. En Blind en United hadden een makkelijke dag want in de kleine ruimtes verdedigen met 10 man is geen wereldprestatie. Blind is op de back positie geen basisspeler. Bij Ajax deed hij het het best op het middenveld.
0 0
Suarez16_
Van richting veranderd schot zelfs.
5 0
eros
Deze held moet kosten wat t kost terugkeren!
23 -3
didierajax020
Wat mis ik deze man zeg. Perfecte trainer voor ons Ajax. Hoe hij gewoon analyseert, zijn stem, uitleg, is toch allemaal veel beter dan Ten Hag. Triest hoe het is gelopen, kan me er nog over opwinden.
23 -3
Redrum
Ze wisten wat United ging doen en toch besloot Professor Peter gewoon om Schöne op 6 te zetten..
2 -28
AjaxPassion
Haha pannenkoek.
13 -2
Bky
Nee met Donny waren onze kansen op een overwinning significant gestegen wil je zeggen.
16 -1
Ajacied0591
Mikey van der hoorn had niet misstaan..
1 0
NouridolbergNeres34
Of zimling als slot op de deur :p
0 0
CruyffFootball
En als Bosz met Donny was begonnen en er was verloren had Redrum gegild dat de “professor” met Schone had moeten starten ivm ervaring ofzoiets.
5 0
Redrum
Nee, van Schöne had je van tevoren kunnen weten dat hij geem enkel duel zou gaan winnen tegen Pogba en Fellaini. Een keuze voor de snellere en langere Donny was simpelweg logischer geweest en dat had net zo goed fout kunnen gaan ja, maar misschien waren we dan meer aan voetballen toe gekomen. Maar goed, Petertje kan weinig fout doen bij velen hier, dat is wel duidelijk. Schaamteloos gepijp van een passant die ons nog keihard de rug toegekeerd heeft ook. Sneu, erg sneu.
1 -3
geDaante
Alsof Donny enige kans zou maken tegen Fellaini... die is nog lichter dan Schöne. Het was puur angst in de benen, en toch een te matig voor spel in de kleine ruimte, met name zo’n Klaassen valt dan heel hard door de mand.
1 -1
Bky
Voor hetzelfde geld schiet Schone een vrije trap erin in een dergeljike wedstrijd waarbij je weet dat je nauwelijks kansen gaat krijgen. Is gewoon een belangrijk wapen.

Achteraf is het makkelijk om te stellen dat de keuzes niet goed uitgepakt hebben.
8 0
ajaxcied4life
Ajax kan 57 mln cashen indien zij mogen opdraven bij dat WK voor clubteams.
22 -1
NouridolbergNeres34
Ajax zal een uitnodiging ontvangen voor het 'Super WK voor clubteams', schreef Mundo Deportivo dinsdag. Het toernooi moet in 2021 beginnen en zou bestaan uit 24 clubs; wereldvoetbalbond FIFA lijkt vastberaden om het format van het toernooi op de schop te gooien. Volgens The Times reserveert de bond daar ruim anderhalf miljard euro voor en staat ook Ajax een aanzienlijke financiële klapper te wachten.

Als het toernooi er komt, zouden de 24 teams strijden om een gezamenlijke prijzenpot van 1,7 miljard euro. Deelnemers zouden in ieder geval verzekerd zijn van een startpremie van 57 miljoen euro. Voor de eerste editie worden clubs uitgenodigd die drie Europacups I/Champions Leagues hebben gewonnen: Liverpool, Manchester United, Real Madrid, Barcelona, AC Milan, Bayern München, Ajax, Internazionale en Juventus. In totaal zullen 12 van de 24 deelnemers uit Europa komen.

Naar verluidt dingen Chelsea, Manchester City, Arsenal, Atlético Madrid, Paris Saint-Germain, FC Porto, Benfica en Borussia Dortmund naar de overige drie Europese plekken. Het toernooi zou bestaan uit 24 ploegen, verdeeld over acht poules van drie teams. De groepswinnaars stoten door naar de kwartfinales. FIFA-voorzitter Gianni Infantino wil volgens de berichtgeving een definitief akkoord voor aanvang van het WK voor landen in de zomer.

Het toernooi zou eens in de vier jaar gehouden moeten worden. In de tweede editie zal de samenstelling van de Europese deelnemers veranderen: dan zullen de laatste vier winnaars van de Champions League, de laatste vier finalisten van het miljardenbal en de vier clubs met de beste coëfficiënt Europa vertegenwoordigen op het WK voor clubteams. De UEFA en de Premier League zouden geen voorstander zijn van het nieuwe toernooi, waardoor het nog niet volledig zeker is dat de plannen doorgang vinden.
11 0
Jayajax
Ik zie liever dat de prijzengelden worden rechtgetrokken dan dat we bij toeval een keertje mogen meedoen bij een toernooi waar we kwalitatief gezien helaas niets meer te zoeken hebben. Dat zou voor ons op de langere termijn veel voordeliger zijn.
0 0
Ricbun
1,7 miljard prijzenpot totaal... Stel we komen verder. Dromen mag toch?
2 -1
Roels
Niet eens onmogelijk als je iets uit Azië of uit 't middenoosten tegenkomt ofzo.
2 0
Ricbun
Gaat moeilijk worden aangezien er het eerste jaar alleen maar clubs met 3 EC1/CL's gewonnen hebben en de rest wordt opgevuld door hele goede andere teams zoals PSG, City, Chelsea, Dortmund etc. Gaat wel echt ziek worden om bij zoiets het eerste jaar aanwezig te zijn.
0 0
Roels
Ik las ergens dat er 12 uit Europa kwamen van de 24. Als het alleen tegen de Europese top is, wordt het vooral geld tellen idd.
0 0
Bky
Dolberg, De Ligt, Neres, Donny, Frenkie, Onana, Kluivert niet verkopen tot na dat WK.

Unuvar klaarstomen. Suarez en Blind terughalen

1,7 miljard in de pocket.
12 0
JesseMKB33
Ja zo werkt het dus niet. 1,7 miljard "totaal". Verdeed over alle 24 clubs dus. Winnaar krijgt zo'n 115 miljoen.
0 0
Bky
Ohja, haha. Niet zo slim nagedacht van mij :). Bedankt voor de correctie!
9 0
AjaciedRK
Dan nog. 115 miljoen. Zelfs Zyiech heeft nog een contract tot 2021 geloof ik. Gewoon vast houden dan ;)
1 0
Dolberg25
Kunnen we mooi Suárez, Blind en Vertonghen in 2021 terughalen :)
2 -1
Ajacied33
Tering. Wat een geld man. Is dat definitief?
8 -1
Ricbun
Nog niet helemaal. De UEFA vindt het natuurlijk niet leuk maar ook de Premiere League vindt het schijnbaar niks. Door die 2 partijen is het nog niet helemaal zeker. Na het WK komt er meer informatie.
1 -2
Rood Gevaar
zijn het vaste bedragen of is dat het starttarief?
2 -1
Bramzel
Dat is de startpremie.
5 -1
Mauroafca
Ik vind het echt pijnlijk om te zien dat deze man geen club heeft en wij opgescheept zitten met deze circus clown.
25 -2
Ajacied33
Heel pijnlijk
15 -2
Keizer020
En ziet hij de samenwerking Ajax - Bosz wel terug?
24 -2
Hziyech14
Ik denk dat ten hag hier een account heeft en iedereen loopt te minnen.
3 -1
makaveli
zal me echt een verademing zijn. maar om de een of andere reden geloof ik dat hij nooit meer in beeld komt
8 -2