Ajax Showtime Homepage

Succes Feyenoord met Cruijff-methode

Succes Feyenoord met Cruijff-methode

  • Door sv
  • , 25 januari 2012 11:16
  • , 3662 views
  • , Bron: AD |
  •  

Feyenoord won de afgelopen 2 jaar de Rinus Michels-award voor beste jeugdopleiding van Nederland.

De opleiding floreert. De Rotterdammers focussen zich meer dan Ajax op individuen. Laat dat nu het het plan van Cruijff zijn. 'Daar plukken wij de vruchten van”, zegt hoofd opleidingen Stanley Brard in het Algemeen Dagblad. 'Ik kan en mag niet over Ajax oordelen. Dat kan alleen als je daar dagelijks rondloopt. Dat de situatie bij Ajax slecht is voor het Nederlandse voetbal, is wel duidelijk. Ik praat liever alleen over Feyenoord'.

(foto: Orangepictures.nl)

Heb je tips, vragen, wil je adverteren of samenwerken? Mail ons: info@ajaxshowtime.com.

Share |

Bespaar op uw autoverzekering en vergelijk meer dan 30 verzekeraars bij Autoverzekering Vergelijken.

Plaats een reactie

Om een reactie te kunnen plaatsen moet u ingelogd zijn, heeft u nog geen account kunt u zich hieronder registreren.

Login

Registreren

Beschikbaarheid van gebruikersnaam   E-mail adres nieuw   Wachtwoord validatie  

Reacties

Laatste video's:

James (8), van kanker naar Ajax en Real Madrid (vooruitblik uitzending KRO)Anita: 'Knokken voor een plek' (OnsOranje.nl)Promo RKK Hand van God: Evander Sno & Sanharib MalkiEen jaar geleden: De derde ster!Klassiek Ajax bij PurmersteijnIvanhoe Willems & Ir-Sais - Sweet Sweet (ft. Vurnon ''JR'' Anita & Leroy ''Lerra F'' Fer)
Avatar van El Salvador1990
Door El Salvador1990, donderdag 26 januari 2012 14:52
Zelfs Feyenoord staat eigelijk achter Cruijf om het zo maar te zeggen. Want ze zeggen gewoon duidelijk dat het werkt en goed is. En die kale klets wil (denk ik toch wel) de persoon met het meeste voetbal verstand in de wereld er uit werken. Die kale moet gewoon op zen knieen gaan zitten dat ie uberhaupt tijd in onze club wil steken!
Avatar van V12
Door V12, donderdag 26 januari 2012 00:46
Het is niet de Cruijff methode maar de Wiel Coerver methode die de basis vormt van bijna alle opleidingen bij de BVO's in NL. Des te meer ze dit toepassen des te beter de opleiding. Aanvullingen en verbeteringen hierop helpen zeker. De oude KNVB methode ernaast brengt het niveau naar beneden. Zo simpel is het. KNVB opleiding is trouwens mede vormgegeven door en onder leiding van Louis van Gaal.
Avatar van RobertoStrife
Door RobertoStrife, woensdag 25 januari 2012 20:08
Reactie op gooseman, woensdag 25 januari 2012 19:48
Ik blijf van mening dat wanneer je jeugdopleiding zo geweldig is dat heel Europa je als nummer één ziet, dat niet wordt gevonden door degene die er het dichste op zitten; De Nederlandse voetbalpers. Boilesen en Eriksen vind ik niet opgeleid door Ajax. Ze zijn op later leeftijd gekomen, en vroeg gedebuteerd. Verder heb ik geen idee welke spelers in de jeugd van Feyenoord lopen welke potentie hebben. Je geeft nu 5 spelers aan die talentvol zijn bij Ajax, maar die moeten het eerst nog bewijzen in Ajax 1. Van hun heb ik stuk voor stuk nog geen wonderen gezien. Maar zeg nooit nooit over spelers die te top kunnen halen, Derk hadden we in eerste instantie ook afgeschreven. Siem en Vurnon vindt ik op dit moment niet geschikt voor een stap hoger op.
Boilesen en eriksen hebben allebei 2 jaar in de jeugd gespeeld, de Nederlandse voetbalpers is gewoon altijd gekleurd, de internationale pers is misschien (nadruk op misschien) objectiever. Klaassen en Van Rhijn hebben toch al een goed debuut achter de rug. Als je Kaj Ramsteijn noemt (22 en pas 7 wedstrijden) dan horen zij er toch zeker wel bij.

Anita en De Jong zijn misschien niet geschikt voor Ajax (nu, op de positie waar ze spelen), maar schermen wel met interesse van Europese subtoppers. Al met al kun je gewoon niet objectief zeggen dat de opleiding van Feyenoord beter is dan die van Ajax.
Avatar van gooseman
Door gooseman, woensdag 25 januari 2012 19:52
Reactie op Vinc-ajacied , woensdag 25 januari 2012 19:16
De Vrij gaat het niet redden. Dan is Vertonghen veel beter. Clasie is een leuke speler. Ramsteijn ofzo is uitgeleend volgens mij. Fer en Wijnaldum zijn goede spelers maar niet van het niveau wat Ajax voor heeft gebracht. Castaignos is zijn carrière aan het verpesten in Italië. Al met al is wat er uit de jeugdopleiding komt daar gewoon heel matig. Ze zijn hofleveranciers voor de jeugdelftallen maar daar houdt t dan ook mee op. Onze jeugdopleiding die totaal niet goed loopt doen het beter dan die van hun. Ik denk dat 'de beste jeugdopleiding' ook maar gewoon een titeltje is die is gekozen uit een subjectieve jury wat niet betekent dat het echt zo is. Net als het wereldelftal van het jaar, is dat ook zo relevant?
De Vrij kan nog wel eens een goede speler worden. Wanneer ze in Rotterdam eens slim worden en Vlaar uit de basis halen!

Fer en Wijnaldum hebben de verkeerde keuze gemaakt, en Castaignos al helemaal!

Verder heb je gelijk over de titel, allemaal maar een beetje het beestje een naam geven....
Avatar van gooseman
Door gooseman, woensdag 25 januari 2012 19:48
Reactie op RobertoStrife, woensdag 25 januari 2012 19:01
Als je de beste van Europa hebt, heb je ook de beste van Nederland (volgens mij toch altijd nog een deel van Europa). De Nederlandse jury kijkt zich echter stuk op het feit dat er zoveel eigen jeugd in Feyenoord 1 speelt, maar vergeten hierbij te denken aan het gebrek aan budget (en prestaties), de internationale jury kijkt meer naar wat er internationaal doorbreekt. De Vrij, Clasie en Ramsteijn zijn stuk voor stuk spelers die nooit, maar dan ook nooit voor de internationale top zullen spelen. Fer en Wijnaldum kunnen de subtop misschien nog halen, maar er was vast een reden waarom Fer niet speelde onder Adriaanse. Hou je over Castaignos, dat is nog wel een aardige speler. Alderweireld, Vertonghen, Anita, Boerrigter, Boilesen, Eriksen, Siem de Jong en Van der Wiel zijn stuk voor stuk spelers opgeleid door Ajax die al in verband gebracht zijn met de internationale (sub)top. De Sa, Klaassen, Ligeon, Lukoki en Van Rhijn zijn vijf grote talenten. Daarnaast zijn er veel meer spelers internationaal doorgebroken van Ajax dan van Feyenoord. De jeugdopleiding van Ajax is en blijft gewoon sterker.
Ik blijf van mening dat wanneer je jeugdopleiding zo geweldig is dat heel Europa je als nummer één ziet, dat niet wordt gevonden door degene die er het dichste op zitten; De Nederlandse voetbalpers. Boilesen en Eriksen vind ik niet opgeleid door Ajax. Ze zijn op later leeftijd gekomen, en vroeg gedebuteerd.

Verder heb ik geen idee welke spelers in de jeugd van Feyenoord lopen welke potentie hebben. Je geeft nu 5 spelers aan die talentvol zijn bij Ajax, maar die moeten het eerst nog bewijzen in Ajax 1. Van hun heb ik stuk voor stuk nog geen wonderen gezien.

Maar zeg nooit nooit over spelers die te top kunnen halen, Derk hadden we in eerste instantie ook afgeschreven. Siem en Vurnon vindt ik op dit moment niet geschikt voor een stap hoger op.
Avatar van Vinc-ajacied
Door Vinc-ajacied , woensdag 25 januari 2012 19:16
Reactie op gooseman, woensdag 25 januari 2012 18:35
Zul je misschien toch eens een wedstrijd van Feyenoord moeten kijken! De Vrij, Clasie, Ramsteijn, toch wel leuke voetballers, dan heb je het nog niet over Fer, Wijnaldum, Castaignos. Voor mij bovengemiddelde voetballers! En hou jezelf niet voor de gek, wat heb je eraan als je de beste jeugdopleiding hebt van Europa, wanneer je dit in Nederland niet hebt....
De Vrij gaat het niet redden. Dan is Vertonghen veel beter. Clasie is een leuke speler. Ramsteijn ofzo is uitgeleend volgens mij.

Fer en Wijnaldum zijn goede spelers maar niet van het niveau wat Ajax voor heeft gebracht. Castaignos is zijn carrière aan het verpesten in Italië.

Al met al is wat er uit de jeugdopleiding komt daar gewoon heel matig. Ze zijn hofleveranciers voor de jeugdelftallen maar daar houdt t dan ook mee op. Onze jeugdopleiding die totaal niet goed loopt doen het beter dan die van hun.

Ik denk dat 'de beste jeugdopleiding' ook maar gewoon een titeltje is die is gekozen uit een subjectieve jury wat niet betekent dat het echt zo is. Net als het wereldelftal van het jaar, is dat ook zo relevant?
Avatar van Bobo het Konijn
Door Bobo het Konijn, woensdag 25 januari 2012 19:08
Maar wel met een technisch directeur, net zoals Barcelona. Hoe zit dat dan? Maar het is een goed bericht dat Feyenoord ons voorland is.
Avatar van RobertoStrife
Door RobertoStrife, woensdag 25 januari 2012 19:01
Reactie op gooseman, woensdag 25 januari 2012 18:35
Zul je misschien toch eens een wedstrijd van Feyenoord moeten kijken! De Vrij, Clasie, Ramsteijn, toch wel leuke voetballers, dan heb je het nog niet over Fer, Wijnaldum, Castaignos. Voor mij bovengemiddelde voetballers! En hou jezelf niet voor de gek, wat heb je eraan als je de beste jeugdopleiding hebt van Europa, wanneer je dit in Nederland niet hebt....
Als je de beste van Europa hebt, heb je ook de beste van Nederland (volgens mij toch altijd nog een deel van Europa). De Nederlandse jury kijkt zich echter stuk op het feit dat er zoveel eigen jeugd in Feyenoord 1 speelt, maar vergeten hierbij te denken aan het gebrek aan budget (en prestaties), de internationale jury kijkt meer naar wat er internationaal doorbreekt.

De Vrij, Clasie en Ramsteijn zijn stuk voor stuk spelers die nooit, maar dan ook nooit voor de internationale top zullen spelen. Fer en Wijnaldum kunnen de subtop misschien nog halen, maar er was vast een reden waarom Fer niet speelde onder Adriaanse. Hou je over Castaignos, dat is nog wel een aardige speler.

Alderweireld, Vertonghen, Anita, Boerrigter, Boilesen, Eriksen, Siem de Jong en Van der Wiel zijn stuk voor stuk spelers opgeleid door Ajax die al in verband gebracht zijn met de internationale (sub)top.

De Sa, Klaassen, Ligeon, Lukoki en Van Rhijn zijn vijf grote talenten. Daarnaast zijn er veel meer spelers internationaal doorgebroken van Ajax dan van Feyenoord. De jeugdopleiding van Ajax is en blijft gewoon sterker.
Avatar van gooseman
Door gooseman, woensdag 25 januari 2012 18:35
Reactie op RobertoStrife, woensdag 25 januari 2012 18:27
En waarop baseer je dat de jeugdopleiding daar beter is? Zij hebben misschien de prijs voor Nederland's beste jeugdopleiding, maar wij die van Europa! Daarnaast zijn er altijd veel meer spelers die internationaal doorbreken en van Ajax komen dan van Feyenoord. Wij hebben nu ook weer spelers met top-potentie (Klaassen, Eriksen, Boilesen, De Sa, Van Rhijn), bij Feyenoord zie ik die niet lopen.
Zul je misschien toch eens een wedstrijd van Feyenoord moeten kijken! De Vrij, Clasie, Ramsteijn, toch wel leuke voetballers, dan heb je het nog niet over Fer, Wijnaldum, Castaignos. Voor mij bovengemiddelde voetballers!

En hou jezelf niet voor de gek, wat heb je eraan als je de beste jeugdopleiding hebt van Europa, wanneer je dit in Nederland niet hebt....
Avatar van RobertoStrife
Door RobertoStrife, woensdag 25 januari 2012 18:27
Reactie op , woensdag 25 januari 2012 16:10
Alleen maar naar de ranglijst kijken slaat nergens op.. Dat de jeugdopleiding daar al 2 jaar beter is dan hier zegt genoeg...
En waarop baseer je dat de jeugdopleiding daar beter is? Zij hebben misschien de prijs voor Nederland's beste jeugdopleiding, maar wij die van Europa!

Daarnaast zijn er altijd veel meer spelers die internationaal doorbreken en van Ajax komen dan van Feyenoord. Wij hebben nu ook weer spelers met top-potentie (Klaassen, Eriksen, Boilesen, De Sa, Van Rhijn), bij Feyenoord zie ik die niet lopen.
Avatar van Mokumboy
Door Mokumboy, woensdag 25 januari 2012 18:11
Reactie op GregNeck, woensdag 25 januari 2012 17:13
Dit vind ik dus altijd hilarisch in mijn discussies met kakkerlakken, die altijd maar claimen zo'n geweldige jeugdopleiding te hebben. Ajax is uiteindelijk altijd hofleverancier van Oranje, en bij Ajax breken veel meer spelers definitief door dan bij 010. Sterker nog: ik kan er op dit moment geen één noemen. Kuijt komt niet van de opleiding van 010, Van Persie niet, Drenthe wel, maar die is geflopt, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Bij Ajax heb je daarentegen Van Der Vaart, Sneijder, Stekelenburg, Van Der Wiel, Heitinga en de Belgen Alderweireld, Vertonghen en Vermaelen. En wellicht vergeet ik nog aardig wat namen. 010 mag dan wel die prijs winnen, wij plukken duidelijk meer vruchten van onze jeugdopleiding, dan dat de lakken dat doen met die van hun.
Klopt en het is natuurlijk ook helemaal een lachertje dat in deze 2 jaar Ajax A: met meer jeugdspelers in de basis speelde dan feyenooit en B: Ajax presteerde ook vele male beter met de eigen jeugd dan de feyenooit jeugd die toendertijd echt dramatisch presteerde.

Maarja alles van de kakkies is geweldig: een standbeeld voor moulijn en t "geweldige legioen" staat erbij als t onthuld wordt. Ook sndere iconen worden zo "geweldig vereerd". De media vergeet voor het gemak maar even de geweldige acties van ons mbt Bobby en andere clubiconen (dat komt niet zo groots in vi en andere landelijke media). En dan zijn er nog talloze andere voorbeelden van hoe "geweldig" die club wel niet is in de media...
Avatar van GregNeck
Door GregNeck, woensdag 25 januari 2012 17:13
Dit vind ik dus altijd hilarisch in mijn discussies met kakkerlakken, die altijd maar claimen zo'n geweldige jeugdopleiding te hebben. Ajax is uiteindelijk altijd hofleverancier van Oranje, en bij Ajax breken veel meer spelers definitief door dan bij 010. Sterker nog: ik kan er op dit moment geen één noemen. Kuijt komt niet van de opleiding van 010, Van Persie niet, Drenthe wel, maar die is geflopt, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Bij Ajax heb je daarentegen Van Der Vaart, Sneijder, Stekelenburg, Van Der Wiel, Heitinga en de Belgen Alderweireld, Vertonghen en Vermaelen. En wellicht vergeet ik nog aardig wat namen.

010 mag dan wel die prijs winnen, wij plukken duidelijk meer vruchten van onze jeugdopleiding, dan dat de lakken dat doen met die van hun.
Avatar van Vinc-ajacied
Door Vinc-ajacied , woensdag 25 januari 2012 17:00
Ja natuurlijk joh! Wat een onzin. Nu het weer wat beter gaat in dat 010-dorp gelijk even populair gaan doen met de Cruijff-methode.

Ik kan me geen één talent van de Feyenoord-opleiding bedenken die nu in Oranje speelt. Van Persie is van Excelsior en Kuyt van Utrecht.

Misschien Wijnaldum en Fer maar als je echt volgens de Cruijff-methode zou werken dan zouden die nu niet bij Twente of PSV zitten.
Avatar van
Door , woensdag 25 januari 2012 16:10
Reactie op RobertoStrife, woensdag 25 januari 2012 14:22
Provocerende kop voor een nietszeggend artikel, de situatie van Feyenoord is niet te vergelijken met die van Ajax en volgens mij staat Ajax toch hoger.op de ranglijst.
Alleen maar naar de ranglijst kijken slaat nergens op.. Dat de jeugdopleiding daar al 2 jaar beter is dan hier zegt genoeg...
Avatar van Joko
Door Joko, woensdag 25 januari 2012 15:55
Reactie op eros, woensdag 25 januari 2012 13:20
De situatie bij ajax gaat helemaal nergens meer over! Ik zie de komende wedstrijden met een beetje angst te gemoet: 29-01-2012 Feyenoord - AFC Ajax 05-02-2012 AFC Ajax - FC Utrecht 11-02-2012 NAC - AFC Ajax 23-02-2012 Manchester United - AFC Ajax Terwijl ik vroeger er bijna zeker van was dat er minimaal 9 punten gehaald werden! Tijd dat Cruijff aan de macht komt en laat de rest maar opdonderen! Tijd voor een corteo ter eere van cruijff? Ajax-Utrecht lijkt me zeer geschikt!
4 nederlagen
Avatar van AfcaOss
Door AfcaOss, woensdag 25 januari 2012 15:40
Tsja de pech voor feyenooit is alleen dat nu alle topclubs in europa wachten tot er weer een talent komt zodat ze die goedkoop kunnen halen omdat ze geld nodig hebben. Als feyenoord het geld niet zo hard nodig had en gewoon spelers kunnen behouden kunnen ze voor het veel voudige weg. Die castagnios had zo voor 15 mil weg kunnen gaan als ie nog 2 jaar bij de club had gezeten maar nu cashen met 3 milj want elke cent hebben ze nodig. Maar tis toch kut dat ze het daar wel snappen en bij ajax niet
Avatar van RobertoStrife
Door RobertoStrife, woensdag 25 januari 2012 14:22
Provocerende kop voor een nietszeggend artikel, de situatie van Feyenoord is niet te vergelijken met die van Ajax en volgens mij staat Ajax toch hoger.op de ranglijst.
Avatar van Ikbenhet
Door Ikbenhet, woensdag 25 januari 2012 14:14
Onzin Ajax won in mei de landstitel met een stuk of 7 jeugspelers in de basis.
Avatar van eros
Door eros, woensdag 25 januari 2012 13:20
De situatie bij ajax gaat helemaal nergens meer over!
Ik zie de komende wedstrijden met een beetje angst te gemoet:
29-01-2012 Feyenoord - AFC Ajax
05-02-2012 AFC Ajax - FC Utrecht
11-02-2012 NAC - AFC Ajax
23-02-2012 Manchester United - AFC Ajax

Terwijl ik vroeger er bijna zeker van was dat er minimaal 9 punten gehaald werden!
Tijd dat Cruijff aan de macht komt en laat de rest maar opdonderen!
Tijd voor een corteo ter eere van cruijff? Ajax-Utrecht lijkt me zeer geschikt!
Avatar van DirkvanDam
Door DirkvanDam, woensdag 25 januari 2012 12:30
hahah ja was ook een lachertje....

Ajax won vorig jaar de prijs van BESTE JEUGDOPLEIDING van EUROPA terwijl feyenoord de beste was van NEDERLAND... haha!!
Klinkt zo raar!

Voetbalinfo voetbalnieuws