Ajax Showtime Homepage Apple Store Ajax Showtime Google Play Ajax Showtime
Home » Opinie »

'Spelers moeten om zich heen kijken'

'Spelers moeten om zich heen kijken'

Jan van Halst is van mening dat de Ajax-aanvallers eerder om zich heen moeten kijken als ze de diepte in worden gestuurd. Doordat ze dit niet doen hebben ze niet het overzicht.

Jan Mulder noemde FC Utrecht-Ajax 'verbijsterend'. 'Ik heb zelden een wedstrijd gezien waarin ik een ploeg zo goed vond voetballen maar waar ik me tegelijkertijd zo aan ergerde. Daarom verlies je ook van Real Madrid, je moet effectiever zijn.'

Analyse van Ajax vanaf ongeveer 9 minuten.



Tags

Heb je tips, vragen, wil je adverteren of samenwerken? Mail ons: info@ajaxshowtime.com.

Plaats een reactie

Om een reactie te kunnen plaatsen moet u ingelogd zijn, heeft u nog geen account kunt u zich hieronder registreren.

Login

Registreren

Beschikbaarheid van gebruikersnaam   E-mail adres nieuw   Wachtwoord validatie  

Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden

Reacties

Laatste video's:

Cillessen: de plaaggeest van FeyenoordVan Rhijn lacht Feyenoord-fans uit (AT5)Geweldig: regie tijdens Feyenoord - Ajax (FOX)Derksen: 'Andersen lulletje lampenkatoen' (VI TV)Veltman chagrijnig na zege (Ajax TV)Great Ajax 1995 Team Goal (Overmars)
Avatar van Warrior
Door Warrior, donderdag 27 december 2012 18:41
Reactie op Cello, dinsdag 25 december 2012 16:15
Of kijk naar de video van Gerald Vanenburg.... die kon ook gewoon 'over' de bal heenkijken, want hij wist waar de bal was en wiost hoe of de bal 'bewoog', dus kon hij gewoon bijna blindelings de bal spelen zonder de bal te hoeven zien..... maar dat zijn dingen die hij niet effe leert, dat is er jaren ingeslepen. Vandaar ook dat dat eigenlijk normaal hoort te zijn tijdens een opleiding. Velen hadden het vroeger ook al gewoon op straat....het simpele straatvoetbal.
Wat dacht je van het Ajax van 95... Die vonden elkaar allemaal blindelings, en de wisselspelers precies zo. Superteam was dat.
Avatar van Cello
Door Cello, dinsdag 25 december 2012 16:15
Reactie op suske, dinsdag 25 december 2012 11:26
Sterker nog als je oude beelden van Cruijff ( Video NR14 ) ziet en beelden van de Boer en Bergkamp. dan zie precies wat hij bedoelt. Zij keken over de bal heen en hadden zodoende overzicht en zicht op mede spelers waar zij stonden. Denk eens terug aan de paas van Frank de Boer op Bergkamp in Orange tegen ben even de naam kwijt van de tegen stander. Geweldig gewoon. Dat bedoeld Jan van Halst. En heeft wel het gelijk aan zijn zijde.
Of kijk naar de video van Gerald Vanenburg.... die kon ook gewoon 'over' de bal heenkijken, want hij wist waar de bal was en wiost hoe of de bal 'bewoog', dus kon hij gewoon bijna blindelings de bal spelen zonder de bal te hoeven zien.....
maar dat zijn dingen die hij niet effe leert, dat is er jaren ingeslepen. Vandaar ook dat dat eigenlijk normaal hoort te zijn tijdens een opleiding. Velen hadden het vroeger ook al gewoon op straat....het simpele straatvoetbal.
Avatar van suske
Door suske, dinsdag 25 december 2012 11:26
Reactie op Cello, maandag 24 december 2012 21:37
Open deur of niet, hij heeft wel gelijk. En het is eigenlijk treurig dat je spelers dit nog moet uitleggen. Dat hoort al tijdens de opleiding als vanzelfsprekend geacht te worden, iig aangeleerd dienen te worden....... Dat de echte groten, de absolute topvoetballers het beheersen van zichzelf (misschien wel), doet daar eigenlijk niets aan af....het is gewoon te leren. Als je dan doorbreekt bij je eerste elftal zou het gewoon een a-b-c-tje, iets vanzelfsprekend moeten zijn....
Sterker nog als je oude beelden van Cruijff ( Video NR14 ) ziet en beelden van de Boer en Bergkamp. dan zie precies wat hij bedoelt. Zij keken over de bal heen en hadden zodoende overzicht en zicht op mede spelers waar zij stonden. Denk eens terug aan de paas van Frank de Boer op Bergkamp in Orange tegen ben even de naam kwijt van de tegen stander. Geweldig gewoon. Dat bedoeld Jan van Halst. En heeft wel het gelijk aan zijn zijde.
Avatar van Cello
Door Cello, maandag 24 december 2012 21:37
Reactie op Robinjo1988, maandag 24 december 2012 13:17
Jan van Halst weer met zn open deuren.. sukkeltje
Open deur of niet, hij heeft wel gelijk. En het is eigenlijk treurig dat je spelers dit nog moet uitleggen. Dat hoort al tijdens de opleiding als vanzelfsprekend geacht te worden, iig aangeleerd dienen te worden.......

Dat de echte groten, de absolute topvoetballers het beheersen van zichzelf (misschien wel), doet daar eigenlijk niets aan af....het is gewoon te leren. Als je dan doorbreekt bij je eerste elftal zou het gewoon een a-b-c-tje, iets vanzelfsprekend moeten zijn....
Avatar van Cello
Door Cello, maandag 24 december 2012 21:34
Reactie op thehawk, maandag 24 december 2012 14:32
Helemaal mee eens, dat zijn cruciale lessen op topniveau. Voetballend gaat het zeer aardig maar het overzicht mist nog wel eens.
Het zijn eigenlijk lessen, die al geleerd dienen te worden of geleerd hadden moeten worden tijdens de opleiding..... het is eigenlijk een gotspe, dat je op dit niveau, professionals als de spelers zijn, dit nog iemand wijs moet maken.....dit zou moeten aanleren.
Avatar van DeKlassieker
Door DeKlassieker, maandag 24 december 2012 16:04
Reactie op ali_ajax, maandag 24 december 2012 14:00
Van siem en fischer verwacht ik wl beter en denk ik dat dit een ongelukkige wedstrijd is, maar ik denk dat boerrigter niet veel beter kan. Ik zie hem heel vaak de bal verkeerd aannemen of de verkeerde keuzes maken. Verder vind ik dat hij sinds hij op rechts speelt meer ego is geworden. Gaat veel vaker voor een schot dan een voorzet. Ik zie in sana en fischer meer potentie op links en boerrigter is gewoon geen linksbuiten. Dus ik zou het niet zo erg vinden als hij volgende zomer vertrekt
Het heeft niets met ego te maken, dat heeft te maken met zijn huidige taak. De doelpunten moeten ergens vandaan komen en je kunt niet alleen maar gokken op een goed schot van Siem de Jong. Vandaar dat Fischer en Boerrigter spelen om te proberen meer doelpunten te maken. Je zag het in andere wedstrijden wel goed gaan, maar deze wedstrijd ging het fout. Dat komt misschien wel doordat ze te veel zelf willen, want als één van al die balletjes die breed gespeeld moesten worden een doelpunt hadden opgeleverd, dan had de wedstrijd heel anders geweest.

Je moet goed beseffen wat er nou de laatste wedstrijden is gebeurd met Ajax. Van een onzeker team is het nu gegroeid naar stabiel in balbezit voetballende ploeg die haar wil oplegt aan de tegenstander. Dit verschil moet je dan echter wel uitdrukken in doelpunten en dat is voor Ajax erg lastig omdat er weinig spelers zijn die een doelpunt kunnen maken.

Te beginnen met de backs. Zij hoeven niet eens doelpunten te maken, maar backs van Ajax pikken altijd hun doelpunt mee. Zowel Blind als van Rhijn scoren helemaal niet waar ze beide wel voldoende kansen voor hebben gehad. Dit gaat maar om een paar doelpunten, maar in sommige wedstrijden kan dit uiterst belangrijk zijn (denk aan de goal van van der Wiel uit tegen Twente).

Alderweireld en Moisander pikken hun doelpuntjes mee en voornamelijk uit hoekschoppen en zo hoort het ook. Het vreemde vind ik dan weer dan Poulsen nog niet heeft gescoord uit een corner, ondanks dan in verdedigende zin echt heer en meester is met zijn kopballen. De afgelopen wedstrijden heeft hij nagenoeg alle kopduels gewonnen. Daarin speelt hij aan grote rol in de huidige selectie, want als Ajax de tegenstander onder hoge druk weet te zetten, dan trappen ze de bal naar voren. Poulsen wint gewoon 75% van zijn kopduels dus het is zinloos om daar de bal hoog naartoe te trappen. Maar ook hij moet eens een doelpuntje mee gaan pikken uit een corner of hoge voorzet uit een vrije trap.

Siem de Jong scoort gewoon weer zoals hij jaren doet en Eriksen scoort weer net iets te weinig naar mijn zin. Hij hoeft er geen 20 te maken, maar in de competitie toch zeker wel meer dan 10. Op deze manier komt er nog meer druk te leggen op de aanvallers om te scoren, maar bijvoorbeeld Lukoki kan dit alleen doen in wedstrijden met veel ruimte. Die krijgt Ajax niet meer in de competitie (behalve dan laatst tegen Utrecht :S ) Boerrigter op links gaat ook alleen scoren als hij ruimte krijgt (zoals vorig jaar), maar die gaat dit in huidige vorm ook niet meer doen. Vandaar dat hij nu even op rechts staat, want schieten kan die wel. Dit is ook de reden dat Fischer nu zoveel speelt, want die is het meest doelgericht van alle buitenspelers. Die heeft er als 18jarige buitenspeler ook al drie in liggen. Ik vind het ook geen rare gedachte dat de Boer zegt dat Fischer ooit op het middenveld terecht komt, want die gaat meer scoren dan Eriksen en misschien net zoveel als Siem de Jong (die is veel verder dan Fisher natuurlijk).

Dus nu staan eigenlijk alle mensen erin die überhaupt goals kunnen maken. Het is echter wel even afwachten wat er gaat gebeuren als Babel en Sightorsson weer terug zijn. Dat zal ten koste gaan van een aantal spelers zoals Hoesen, die gewoon moet zorgen dat Ajax geen andere speler hoeft te halen als Babel weg is, want dan kan hij tweede spits worden achter Sightorsson (als hij fit is). Uiteindelijk lijkt mij dit ook ten koste te gaan van Boerrighter, want als Fisher het nog beter gaat doen dan is er geen reden om hem eruit te halen. Dan zou je eventueel Lukoki erin kunnen zetten voor meer voorzetten op de spits en aanvallende middenvelders.

Gelukkig hebben we een vrij uitgebalanceerde selectie, dus is er geen paniek in de tent als er iemand geblesseerd is, maar het is natuurlijk wel fijner als je gewoon iedereen tot je beschikking hebt en dat je op basis van je tegenstander 1 of 2 omzetttingen kunt doen, zodat het effectief nog beter gaat. Dit moet je niet zozeer zien als aanpassen aan de tegenstander, maar meer kleine veranderingen voor ploegen die zich gaan ingraven of juist ruimte weggeven of bijvoorbeeld 4-4-3 of 3-4-3 spelen.
Avatar van thehawk
Door thehawk, maandag 24 december 2012 14:32
Helemaal mee eens, dat zijn cruciale lessen op topniveau.
Voetballend gaat het zeer aardig maar het overzicht mist nog wel eens.
Avatar van ali_ajax
Door ali_ajax, maandag 24 december 2012 14:00
Van siem en fischer verwacht ik wl beter en denk ik dat dit een ongelukkige wedstrijd is, maar ik denk dat boerrigter niet veel beter kan. Ik zie hem heel vaak de bal verkeerd aannemen of de verkeerde keuzes maken. Verder vind ik dat hij sinds hij op rechts speelt meer ego is geworden. Gaat veel vaker voor een schot dan een voorzet.
Ik zie in sana en fischer meer potentie op links en boerrigter is gewoon geen linksbuiten. Dus ik zou het niet zo erg vinden als hij volgende zomer vertrekt
Avatar van Robinjo1988
Door Robinjo1988, maandag 24 december 2012 13:17
Jan van Halst weer met zn open deuren.. sukkeltje
Avatar van LorenzovgortelModerator
Door Lorenzovgortel, maandag 24 december 2012 13:08
Allemaal zo gemakkelijk dit. Het zijn spelers van Ajax. Fischer, De Jong, Boerrigter... Allemaal in de jeugd van Ajax gespeeld. Die weten echt wel dat ze naast zich moeten kijken hoor!

Ajax scoort normaal gesproken altijd en overal, maar gisteren lukte het niet. Pech! Dit soort wedstrijden zitten er tussen. We hebben goed gespeeld en als de ploeg dit niveau vast kan houden kan het weer een mooie tweede seizoenshelft worden.
Avatar van trainerdv
Door trainerdv, maandag 24 december 2012 12:49
Klaar als een klontje. De echte toppers weten al voor hun eerste aanname wat ze gaan doen, als ze zo in de diepte worden gestuurd. Hier kunnen ze wel veel van leren.
altianet.com