Ajax Showtime Homepage

Het juk van de jonge Ajax-aanvoerder

Column van Bart Vlietstra van NU Sport over de nieuwe aanvoerder van Ajax. Hij omschrijft Siem de Jong als 'een behoedzaam type'.

'Zelfs gesprekjes met als voornaamste vraag 'wat vond je van de wedstrijd' wil hij nalezen. De nieuwe aanvoerder van Ajax presenteert zich nog steeds als 'n uiterst behoedzaam type', schrijft Vlietstra in zijn column. (foto: AFDB.nl/Big T)

Heb je tips, vragen, wil je adverteren of samenwerken? Mail ons: info@ajaxshowtime.com.
Spelling en grammatica mede dankzij Gremlinskaffa.

Plaats een reactie

Om een reactie te kunnen plaatsen moet u ingelogd zijn, heeft u nog geen account kunt u zich hieronder registreren.

Login

Registreren

Beschikbaarheid van gebruikersnaam   E-mail adres nieuw   Wachtwoord validatie  

Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden

Reacties

Laatste video's:

De trilogie: De vedettes (Ajax TV)Ajax B1 wint de beker (FC Groningen TV)Koolhoven en Dekker over Ajax (Copa TV)Hoogtepunten Ajax-Spurs (Copa Amsterdam)Samenvatting Ajax A1-Chelsea Ghana A1R. de Boer met Men United op de Copa
Avatar van zazou81
Door zazou81, woensdag 8 augustus 2012 23:44
Siem=echte Ajacied
Avatar van Pinpanter
Door Pinpanter, donderdag 26 juli 2012 16:48
Wat me altijd verbaast is dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen de voetballende aanvoerder en de vertegenwoordigende aanvoerder. Siem lijkt me de perfecte aanvoerder die het team vertegenwoordigt tegenover scheids en clubleiding. Maar hij zal niet de man zijn die voorop gaat in de voetballende strijd, op sleeptouw nemen, het verrotschelden van z'n teammaats als dat zo moet enz.
Maar die voetballende rol hoeft ook niet bij de aanvoerder te liggen. Genoeg voorbeelden van. Toch worden die beide functies hier steevast doorelkaar gehaald.
Avatar van AmsterdamXXL
Door AmsterdamXXL, woensdag 25 juli 2012 14:15
Reactie op 3star3, donderdag 19 juli 2012 18:34
'De Jong mist natuurlijk overwicht. Een ge-wel-dig seizoen heeft hij nog niet op zijn cv'. Zegt toch genoeg?! En ja Siem heeft ons als,SPITS,2x naar kampioenschap geschoten... Als rechtshalf is het een gewone voetballer. Ik hoop dat hij mij tegendeel gaat bewijzen en zich goed door ontwikkeld maar Siem is geen natuur talent,die in 1 jaar ons gaat verrassen,daar ben ik van overtuigd. Siem is lieveling van de Boer en ik wist,dat hij aanvoerder zou worden maar 1 ding is zeker,met Siem als rechtshalf winnen we geen oorlog... Sympathieke,intelligente,harde werker maar een aanvoerder van Ajax moet ook voetballend van een hoger niveau zijn. Ik kan mij echte aanvoerders herinneren;Chivu,Vaart,Stam,Suarez en Jan. Dat zijn echte mannen met voetballende kwaliteiten en leiderschap. Sorry ik heb geen vertrouwen,in Siem als captain. Leuke voetballer maar hij gaat nooit voor een Europese topclub spelen en ons leiden,zoals de boven genoemde ex-captains. Ik zie het niet voor me,dat hij Theo verrot scheld na een verkeerde pass. Siem is daar te lief voor...
Suarez een echte aanvoerder? Ga toch weg, man. Geweldige voetballer maar geen voorbeeld voor de rest van het team.
Avatar van Num
Door Num, vrijdag 20 juli 2012 20:50
Ik hoop dat de Jong het gaat maken bij Ajax, dan wordt verkocht voor de rol als AM.
Ik gun het hem echt.
Avatar van Dylmans
Door Dylmans, vrijdag 20 juli 2012 18:26
Ik heb echt het gevoel dat dit het seizoen van Siem de Jong gaat worden. Als hij heel het seizoen gewoon het vertrouwen krijgt en op het middenveld blijft en niet steeds noodgedwongen in de spits moet staan komt het wel goed. Hij heeft wel stappen gemaakt, ik denk dat hij degene is die ons er dit seizoen doorheen helpt op de lastige momenten. Ik snap ook niet echt waar die kritiek altijd vandaan komt op hem. Die jongen heeft als 10 fantastische wedstrijden gespeeld, achter een aanspeelpunt kan hij gewoon op precies de goede momenten diep gaan en afmaken en ook nog eens goed koppen. Hij heeft ook een sterk afstandsschot waarmee hij ook voor gevaar kan zorgen. Maar omdat hij nu als rechtermiddenvelder moest spelen had hij wat tijd nodig om te wennen, dat is logisch. En dan ook nog 2x een half seizoen als spits. En toch zeurt hij nooit en maakt hij beslissende goals. Dus waar al die kritiek vandaan komt...
Avatar van IamLegend
Door IamLegend, vrijdag 20 juli 2012 17:55
snap der niks van! Wat is nou het punt? Wat wil deze colum schrijver ons nou mee geven?

ik verwacht na de 1e officiele ajax wedstrijd, dat er meer colums komen over de keuze van frank om siem aan voerder te maken..

Waardeloze zet frank!
Avatar van WinstonWeed
Door WinstonWeed, vrijdag 20 juli 2012 14:50
Reactie op Beretta, donderdag 19 juli 2012 15:38
Siem is onze meest intelligente speler en hij weet precies wat er nodig is voor zijn rol. Dat hij het niet van nature heeft maakt niet uit, je wordt niet als leider geboren, je ontwikkelt je tot een leider. De columnist beschrijft het goed, hij heeft zich altijd in de betrekkelijke luwte kunnen ontwikkelen en daardoor heeft hij veel kunnen observeren. Ik denk dat hij heel goed weet hoe hij zich moet gedragen als aanvoerder en hij heeft ook absoluut het verantwoordelijkheidsgevoel ervoor. Hij zal groeien in zijn rol en de spelers zullen vanzelf wel naar hem (gaan) luisteren (onder meer omdat hij duidelijk het verlengstuk is van de Boer en daar sowieso naar geluisterd wordt). Ongetwijfeld zal de Boer hem ook prikkelen, er zijn wat dingen die de Jong moet ontwikkelen maar ik denk dat de Boer en de rest van de staf die wel in hem zien. Ik sta erachter want de enige andere optie was Toby, het moet sowieso een jongen uit de jeugd zijn in mijn ogen, en die zal al zijn handen vol om de defensie te leiden. Komt wel goed met Siem!
Toby is zowaar nog meer ongeschikt dan Siem.
Veel te timide in zijn voorkomen.
Vurnon was mijn keuze geweest.
Avatar van Rogyros
Door Rogyros, vrijdag 20 juli 2012 08:28
Reactie op 3star3, donderdag 19 juli 2012 18:34
'De Jong mist natuurlijk overwicht. Een ge-wel-dig seizoen heeft hij nog niet op zijn cv'. Zegt toch genoeg?! En ja Siem heeft ons als,SPITS,2x naar kampioenschap geschoten... Als rechtshalf is het een gewone voetballer. Ik hoop dat hij mij tegendeel gaat bewijzen en zich goed door ontwikkeld maar Siem is geen natuur talent,die in 1 jaar ons gaat verrassen,daar ben ik van overtuigd. Siem is lieveling van de Boer en ik wist,dat hij aanvoerder zou worden maar 1 ding is zeker,met Siem als rechtshalf winnen we geen oorlog... Sympathieke,intelligente,harde werker maar een aanvoerder van Ajax moet ook voetballend van een hoger niveau zijn. Ik kan mij echte aanvoerders herinneren;Chivu,Vaart,Stam,Suarez en Jan. Dat zijn echte mannen met voetballende kwaliteiten en leiderschap. Sorry ik heb geen vertrouwen,in Siem als captain. Leuke voetballer maar hij gaat nooit voor een Europese topclub spelen en ons leiden,zoals de boven genoemde ex-captains. Ik zie het niet voor me,dat hij Theo verrot scheld na een verkeerde pass. Siem is daar te lief voor...
Maar moet hij Theo dan verrot schelden na een verkeerde pass? Er zijn meer manieren om zaken aan te pakken.

Rijkaard werkt als trainer met het harmoniemodel. Toen Ronaldinho bij Barca in de media begon te muiten omdat hij op een of andere reden boos was op Rijkaard (hij werd niet goed gebruikt of gewisseld of zoiets), deed Rijkaard het tegenovergestelde van de meeste trainers. De meeste trainers zetten hem ernaast, geven hem een boete of houden een indringend gesprek, om te laten zien dat er niet over hen hen zou worden gelopen. Rijkaard deed precies het tegenovergestelde. Hij zei in de pers dat hij vond dat Ronaldinho een punt had en hij bood zijn excuses aan. Sindsdien vloog Ronaldinho voor hem. Het gezag van Rijkaard was niet aangetast, ondanks dat hij de fluwelen handschoen gebruikte.

Nu is een aanvoerder geen trainer en moeten we niet teveel waarde hecten aan die band, maar het is onzin om verrot schelden gelijk te stellen met leiderschap. Bij Barca had Rijkaard Ten Cate als pitbull. Bij AJAX hebben we Theo al. Die heeft ook gezag.

Een aanvoerder heeft ook een goede uitstraling nodig, een voorbeeldfunctie. Uitstraling heeft De Jong niet geweldig veel, maar wat hij uitstraalt is rust, integriteit. Hij kan een goed affiche zijn naar de pers, naar de buitenwereld. Janssen gaat echt niet minder praten in het veld. Janssen houdt zijn rol van reserveaanvoerder, maar de echte aanvoerder heeft wat meer een voorbeeldfunctie naar buiten en naar de jongere garde.

Is het dan een ideale aanvoerder. Zeker niet. Maar volledig ongeschikt vind ik het ook niet. Je hoort ook regelmatig in interviews dat ze van hem opsteken.
Avatar van 3star3
Door 3star3, donderdag 19 juli 2012 22:33
Reactie op Sjakie Wit, donderdag 19 juli 2012 20:44
Verzaakt nooit Haalt altijd een '7' Scoort vooral belangrijke goals en nooit de 3-0 of 4-0, wel twee keer kampioenswedstrijd met twee goals en bekerfinale tegen Feyenoord beslist. Moet misschien wat mondiger worden. Veruit Ajax' slimste speler
Inderdaad een slimme voetballer en ik vind hem echt niet slecht hoor.
Trouwens als spits vind ik hem goed en als nr10 nog beter!
Maar niet vergeten,dat hij die kampioenswedstrijden had beslist,als spits en die bekerfinales tegen 010,speelde hij Nr10...

Maar als rechtshalf vind ik hem echt minder..
Avatar van derdester
Door derdester, donderdag 19 juli 2012 21:46
Reactie op Sjakie Wit, donderdag 19 juli 2012 20:44
Verzaakt nooit Haalt altijd een '7' Scoort vooral belangrijke goals en nooit de 3-0 of 4-0, wel twee keer kampioenswedstrijd met twee goals en bekerfinale tegen Feyenoord beslist. Moet misschien wat mondiger worden. Veruit Ajax' slimste speler
Precies en verdiend soms wat meer respect op deze site!
Avatar van Sjakie Wit
Door Sjakie Wit, donderdag 19 juli 2012 20:44
Verzaakt nooit
Haalt altijd een '7'
Scoort vooral belangrijke goals en nooit de 3-0 of 4-0, wel twee keer kampioenswedstrijd met twee goals en bekerfinale tegen Feyenoord beslist.
Moet misschien wat mondiger worden.
Veruit Ajax' slimste speler
Avatar van 3star3
Door 3star3, donderdag 19 juli 2012 18:34
'De Jong mist natuurlijk overwicht. Een ge-wel-dig seizoen heeft hij nog niet op zijn cv'.

Zegt toch genoeg?!
En ja Siem heeft ons als,SPITS,2x naar kampioenschap geschoten...
Als rechtshalf is het een gewone voetballer.
Ik hoop dat hij mij tegendeel gaat bewijzen en zich goed door ontwikkeld maar Siem is geen natuur talent,die in 1 jaar ons gaat verrassen,daar ben ik van overtuigd.

Siem is lieveling van de Boer en ik wist,dat hij aanvoerder zou worden maar 1 ding is zeker,met Siem als rechtshalf winnen we geen oorlog...

Sympathieke,intelligente,harde werker maar een aanvoerder van Ajax moet ook voetballend van een hoger niveau zijn.
Ik kan mij echte aanvoerders herinneren;Chivu,Vaart,Stam,Suarez en Jan.
Dat zijn echte mannen met voetballende kwaliteiten en leiderschap.

Sorry ik heb geen vertrouwen,in Siem als captain.
Leuke voetballer maar hij gaat nooit voor een Europese topclub spelen en ons leiden,zoals de boven genoemde ex-captains.

Ik zie het niet voor me,dat hij Theo verrot scheld na een verkeerde pass.
Siem is daar te lief voor...
Avatar van Beretta
Door Beretta, donderdag 19 juli 2012 15:41
Reactie op Andre3000, donderdag 19 juli 2012 13:47
Helemaal eens...helaas...aardige jongen. Doet wat je zegt. Maar ik zie hem niet op de barricades springen en niet een voortrekkers/aanvoerders rol spelen/zijn. Anita zou het wel kunnen...
Je hebt verschillende soorten leiders, iemand die alleen op de barricades springt is een clown, geen leider. Een leider moet juist het overzicht bewaren, hoe hij dat invult hangt af van zijn karakter, maar ook iemand die introvert is kan een uitstekende leider zijn.

De rest van de dingen die je zegt zijn uiteraard wel eigenschappen die een leider moet hebben maar die ontwikkel je, daar wordt je niet mee geboren. Siem is intelligent genoeg om in te zien wat er voor nodig is en daar naar te handelen, geef het gewoon wat tijd.
Avatar van Beretta
Door Beretta, donderdag 19 juli 2012 15:38
Siem is onze meest intelligente speler en hij weet precies wat er nodig is voor zijn rol. Dat hij het niet van nature heeft maakt niet uit, je wordt niet als leider geboren, je ontwikkelt je tot een leider. De columnist beschrijft het goed, hij heeft zich altijd in de betrekkelijke luwte kunnen ontwikkelen en daardoor heeft hij veel kunnen observeren. Ik denk dat hij heel goed weet hoe hij zich moet gedragen als aanvoerder en hij heeft ook absoluut het verantwoordelijkheidsgevoel ervoor.

Hij zal groeien in zijn rol en de spelers zullen vanzelf wel naar hem (gaan) luisteren (onder meer omdat hij duidelijk het verlengstuk is van de Boer en daar sowieso naar geluisterd wordt). Ongetwijfeld zal de Boer hem ook prikkelen, er zijn wat dingen die de Jong moet ontwikkelen maar ik denk dat de Boer en de rest van de staf die wel in hem zien. Ik sta erachter want de enige andere optie was Toby, het moet sowieso een jongen uit de jeugd zijn in mijn ogen, en die zal al zijn handen vol om de defensie te leiden. Komt wel goed met Siem!
Avatar van Stapleton
Door Stapleton, donderdag 19 juli 2012 14:02
Reactie op Andre3000, donderdag 19 juli 2012 13:47
Helemaal eens...helaas...aardige jongen. Doet wat je zegt. Maar ik zie hem niet op de barricades springen en niet een voortrekkers/aanvoerders rol spelen/zijn. Anita zou het wel kunnen...
100% eens.
Avatar van Andre3000
Door Andre3000, donderdag 19 juli 2012 13:47
Reactie op WinstonWeed, donderdag 19 juli 2012 11:53
Tsja, laten we eerlijk zijn. Siem is niet de ideale aanvoerder.
Helemaal eens...helaas...aardige jongen. Doet wat je zegt. Maar ik zie hem niet op de barricades springen en niet een voortrekkers/aanvoerders rol spelen/zijn.
Anita zou het wel kunnen...
Avatar van OKP-AFCA
Door OKP-AFCA, donderdag 19 juli 2012 13:15
Ik verwacht nu nog meer van Siem, dat verdomde geklungel en slechte spel van hem in het begin van de laatste twee seizoenen kan echt niet meer.

Ik ben benieuwd maar ik zie het niet zo zitten in Siem als hij niet zijn niveau van de laatste wedstrijd van vorig seizoen kan vasthouden.

Hij zal nu zeker weer genoeg speeltijd krijgen om het tegendeel te bewijzen.
Avatar van Rogyros
Door Rogyros, donderdag 19 juli 2012 13:05
Ik heb de column gelezen en ik begrijp de columnist wel. De Jong is nog niet al te ervaren, is geen ratje en heeft geen natuurlijk overwicht. Maar ik zie hem niet verdrinken en denk niet dat de last van het juk voor hem te zwaar gaat worden. SIem is erg nuchter, komt intelligent over en behoorlijk evenwichtig. Ik denk dat dat voor hem gaat pleiten.

Bovendien is Theo er ook nog. Dat is denk ik de enige echte leider in dit gezelschap. Daar kan hij zich wel aan optrekken. Hoe hij in het veld zich manifesteert, hoe hij spelers instrueert of aanpakt. Siem zal nooit een ratje worden, maar Theo is dat wel. Er is dus wel een balans te vinden.

Het zal voor Siem een aardige leerweg worden, maar hij kan hier wel eens behoorlijk sterk van gaan worden.
Avatar van joodtotmedood19
Door joodtotmedood19, donderdag 19 juli 2012 13:03
Ik denk dat Frank en zijn staf er zeker wel goed erover gedacht en gepraat heeft wie de aanvoerder wordt voor dit seizoen.. Dus ik denk dat dit de beste keus is!
Avatar van Daantje Makkes
Door Daantje Makkes, donderdag 19 juli 2012 12:56
Ik zie in Siem de Jong een prima aanvoerder voor de toekomst