Ajax Showtime Homepage

Ajax wacht al 20 jaar op nieuwe spits

Ajax wacht al 20 jaar op nieuwe spits

Ajax wacht al lang op een nieuwe topspits die uit de eigen jeugd doorstroomt. Johan Cruijff, Marco van Basten, Dennis Bergkamp en Patrick Kluivert waren kort gezegd de laatsten. Kluivert: 'Ik zie dat als een compliment voor mij, maar het is natuurlijk wel zonde.'

'Het kan niet alleen aan de opleiding liggen', vertelt hij in het Algemeen Dagblad. 'Je moet als talent ook de kans krijgen. Ik kreeg die kans van Van Gaal en belangrijk: ik kwam ook nog eens in een goed team. Als talent kon je dan af en toe minder goed spelen, terwijl de rest dat compenseerde. Je ziet het nu aan jonge spitsen. Als ze het even moeilijk hebben, worden ze verhuurd en wordt er meteen een buitenlandse spits gehaald. Dan wordt het traject heel lastig.'

Jeugdkenner Henk Spaan: 'Het is vaak ook een mentaliteitskwestie voor het laatste stapje. Spitsen van het kaliber Kluivert zijn een speling der natuur. Je mag hem niet als voorbeeld nemen. Hij was buitencategorie.'

Spaan denkt ook dat spits zijn niet meer zo hip is. 'Het lijkt of de spits nu niet zo glamorous is. Davy Klaassen had bijvoorbeeld ook een goede spits kunnen zijn, maar koos voor de nummer tien-positie. Je merkt ook dat Viktor Fischer daar naar lonkt. De spits is niet zo sexy meer.'

Heb je tips, vragen, wil je adverteren of samenwerken? Mail ons: info@ajaxshowtime.com.
Spelling en grammatica mede dankzij Gremlinskaffa.

Plaats een reactie

Om een reactie te kunnen plaatsen moet u ingelogd zijn, heeft u nog geen account kunt u zich hieronder registreren.

Login

Registreren

Beschikbaarheid van gebruikersnaam   E-mail adres nieuw   Wachtwoord validatie  

Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden

Reacties

Laatste video's:

Ajax B1 wint de beker (FC Groningen TV)Koolhoven en Dekker over Ajax (Copa TV)Hoogtepunten Ajax-Spurs (Copa Amsterdam)Samenvatting Ajax A1-Chelsea Ghana A1R. de Boer met Men United op de CopaHet seizoen in 30 minuten
Avatar van ajax
Door ajax, donderdag 7 maart 2013 08:26
Het is idd slecht gesteld van de spitsen bij Ajax.
Zelfs Rowendy Schoop wist de A1 te halen, nou dan weet je hou laat het is...
Avatar van RobertoStrife
Door RobertoStrife, woensdag 6 maart 2013 12:52
Reactie op Melvin01, woensdag 6 maart 2013 09:59
Castillion had het moeten worden... Werd de grote spits genoemd. Ja groot was/is die, alleen jammer dat het niet geworden was wat ze bij ajax gehoopt hadden. Ik had gehoopt dat Indd klaassen op positie9 was blijven voetballen.. De concurrentie wordt wel erg groot voor het middenveld.
Klopt, Klaassen deed dat best goed die 2 keer.
Avatar van Am*
Door Am*, woensdag 6 maart 2013 11:45
Reactie op Melvin01, woensdag 6 maart 2013 09:59
Castillion had het moeten worden... Werd de grote spits genoemd. Ja groot was/is die, alleen jammer dat het niet geworden was wat ze bij ajax gehoopt hadden. Ik had gehoopt dat Indd klaassen op positie9 was blijven voetballen.. De concurrentie wordt wel erg groot voor het middenveld.
Klaassen kan dat nog best wel worden.
De 10 positie maakt je alleen maar een betere voetballer.

Ik ben zelf ook van de 10 naar de spits gegaan.
Omdat ik op de 10 veel scoorde werd ik spits.
Waar ik er nog meer maakte.
Avatar van Am*
Door Am*, woensdag 6 maart 2013 11:41
Reactie op Rbrt92, woensdag 6 maart 2013 09:48
Laten we eerst maar eens een paar goede verdedigers opleiden, vind ik op dit moment belangrijker dan Kluivert de tweede... In principe hebben we al genoeg scorend vermogen in de ploeg! Daarnaast het feit dat er veel mensen in de spits kunnen spelen en een doelpunt kunnen maken, vind k ook eigenlijk wel de kracht van Ajax! Feyenoord en Vitesse zonder Pelle en Bony zijn een wereld van verschil. Als Siggy geblesseerd is kan dat makkelijk worden opgevangen door Siem of Ryan.. Wat nou geen plan B!
Wat dacht je van Denswil,Dijks van Rhijn enz.
En Vertongen, vd Wiel, Vermaelen waren ook allemaal eigen jeugd.

Verdedigers lukt wel en komen er goede aan.
Denswil, Dijks, Bazoer enz.
Avatar van AFCA95
Door AFCA95, woensdag 6 maart 2013 11:04
Welke club wel in Nederland? Altijd maar weer naar Ajax kijken, Die kakkies hebben toch zon super jeugd opleiding wanneer begint iedereen daar is op te zeiken dat ze geen spitsen opleiden!
Avatar van fc Barcelona_ke
Door fc Barcelona_ke, woensdag 6 maart 2013 10:52
van kessel moet gewoon kans geven
Avatar van SoNick
Door SoNick, woensdag 6 maart 2013 10:39
Blijft een lastig fenomeen, een goede spits. Hij moet krachtig en sterk zijn, maar bij Ajax ook zeker technisch onderlegd, voorzien zijn van een goed overzicht voor het /positie-combinatiespel en hij moet er jaarlijks 20+ inknallen.
Avatar van DeKlassieker
Door DeKlassieker, woensdag 6 maart 2013 10:28
Jammer dat ik het AD vandaag niet kan lezen, maar ik neem aan dat het alleen maar weer over Ajax gaat wat betreft spitsen en voor de rest over geen andere club? Kan iemand dit bevestigen of ontkennen, want anders is het weer een prachtig staaltje van het zoeken naar negatieve aspecten binnen de rivaliserende club.

Dat Ajax al zolang geen jeugdspeler meer heeft weten op te leiden die uiteindelijk uitgroeide tot het kaliber Kluivert is helemaal geen probleem. Wij zijn een klein kikkerlandje en ik vind het al heel wat dat wij op dit moment twee spitsen hebben in de vorm van van Persie (absolute wereldtop) en Huntelaar (Europees subtop). Daarachter hebben we echter maar twee jongere spitsen in de vorm van Luuk de Jong en Bas Dost. Voor de rest komt op dit moment niemand in aanmerking voor de spitspositie van het Nederlands Elftal.

Als er bij Ajax een jeugdige Nederlandse spits doorbreekt dan moet hij toch wel de potentie hebben om zich later in het Nederlands Elftal te kunnen spelen. Daarnaast moet het ook nog eens een complete spits zijn en gelijk gaan scoren. Dat zijn zeer hoge eisen en het wordt heel lastig voor een spits om daaraan te voldoen. Laten we blij zijn dat het Nederlands Elftal in de vorm van Kluivert, Bergkamp, van Nistelrooij, van Persie en Huntelaar in ieder geval spitsen heeft gehad die vaak het netje hebben kunnen vinden. Laten we gelijktijdig ook blij zijn dat twee van die jongens bij Ajax vandaan komen en dat Huntelaar ook bij Ajax heeft gespeeld. Drie van de zes meest scorende spelers van het Nederlandse Elftal van de laatste 20 jaar hebben ''gewoon'' bij Ajax gespeeld.

Van de laatste 20 seizoenen in de Eredivisie zijn alleen van Nistelrooij, van Hooijdonk, Kuyt, Huntelaar en Dost topscoorder geworden van de competitie. Al met al zijn er gewoon niet zoveel Nederlandse spitsen die flink het net weten te vinden in de Nederlandse competitie laat staan voor het Nederlands Elftal. Ajax moet gewoon zorgen dat als er ergens weer een Nederlandse topscoorder dreigt door te breken, dat Ajax hem weet te scouten. Daarnaast moeten ze natuurlijk altijd proberen om hem zelf op te leiden, maar daarbij moet je ook een dosis geluk (natuurlijk talent) hebben. Wat Ajax echter niet meer moet doen is een buitenlandse speler aantrekken die de ballen er in schoot in een compleet andere opstelling of tactiek dan dat we bij Ajax hanteren. Ze kunnen nog beter zeer jeugdige buitenlandse spitsen aantrekken die ze dan kunnen proberen te vormen op de Toekomst of zorgen dat de club financieel gezond is en dan een spits halen die bij een Nederlandse club er de ene na de andere bal in het doel schiet.
Avatar van Bazinga
Door Bazinga, woensdag 6 maart 2013 10:13
Reactie op joodtotmedood19, woensdag 6 maart 2013 09:17
ik weet niet of ik hier mee eens ben... Maar volgens mij hebben we Zlatan IBrahimovic & Klaas Jan Huntelaar nog gehad..
Lees jij wel?
Avatar van Melvin01
Door Melvin01, woensdag 6 maart 2013 09:59
Castillion had het moeten worden... Werd de grote spits genoemd. Ja groot was/is die, alleen jammer dat het niet geworden was wat ze bij ajax gehoopt hadden. Ik had gehoopt dat Indd klaassen op positie9 was blijven voetballen.. De concurrentie wordt wel erg groot voor het middenveld.
Avatar van Leviathan
Door Leviathan, woensdag 6 maart 2013 09:55
Kluivert is een held, dat was echt een geweldige spits, mijn favoriete speler destijds... Hoop dat hij ooit nog bij Ajax terug komt misschien wel als opvolger van Frank.
Avatar van Rbrt92
Door Rbrt92, woensdag 6 maart 2013 09:48
Laten we eerst maar eens een paar goede verdedigers opleiden, vind ik op dit moment belangrijker dan Kluivert de tweede... In principe hebben we al genoeg scorend vermogen in de ploeg! Daarnaast het feit dat er veel mensen in de spits kunnen spelen en een doelpunt kunnen maken, vind k ook eigenlijk wel de kracht van Ajax! Feyenoord en Vitesse zonder Pelle en Bony zijn een wereld van verschil. Als Siggy geblesseerd is kan dat makkelijk worden opgevangen door Siem of Ryan.. Wat nou geen plan B!
Avatar van trainerdv
Door trainerdv, woensdag 6 maart 2013 09:33
Bergkamp en Cruijff zijn natuurlijk geen spitsen.

Verder hoeft Ajax ook niet meer met een echte 'killer' te spelen die alleen maar loert. Het beste veldspel speel je toch met een meevoetballende spits en dat doen we nu.

Kluivert was uiteraard buitencategorie.
Avatar van robtjeajax
Door robtjeajax, woensdag 6 maart 2013 09:20
Reactie op joodtotmedood19, woensdag 6 maart 2013 09:17
ik weet niet of ik hier mee eens ben... Maar volgens mij hebben we Zlatan IBrahimovic & Klaas Jan Huntelaar nog gehad..
lees eend de tekst . zlatan is gekocht net als klaas jan
Avatar van joodtotmedood19
Door joodtotmedood19, woensdag 6 maart 2013 09:17
ik weet niet of ik hier mee eens ben... Maar volgens mij hebben we Zlatan IBrahimovic & Klaas Jan Huntelaar nog gehad..