Ajax Showtime Homepage Apple Store Ajax Showtime Google Play Ajax Showtime
Home » Bijzaken en geruchten »

Reus: 'Speelwijze Ajax lijkt op Barca'

Reus: 'Speelwijze Ajax lijkt op Barca'

Marco Reus, de talentvolle aanvaller van Borussia Dortmund, geeft in Voetbal International een compliment voor de technisch niveau bij Ajax. Hij vergelijkt de speelwijze met FC Barcelona.

'Zelfs die recente zege in Amsterdam kwam niet zo eenvoudig tot stand als het lijkt. Anders dan Duitse teams bouwde Ajax nóg meer op van achteruit. Veel korte combinaties, spelen op balbezit, ook de keeper wordt als laatste man in het spel betrokken; het deed me zelfs aan Barcelona denken...', zegt Reus.

Lees verder extern

Tags

Heb je tips, vragen, wil je adverteren of samenwerken? Mail ons: info@ajaxshowtime.com.

Plaats een reactie

Om een reactie te kunnen plaatsen moet u ingelogd zijn, heeft u nog geen account kunt u zich hieronder registreren.

Login

Registreren

Beschikbaarheid van gebruikersnaam   E-mail adres nieuw   Wachtwoord validatie  

Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden

Reacties

Laatste video's:

Ajax - Vitesse: De panna van EriksenAjax in de prijzen op sportgala (Ajax TV)Nog een Gianluca Scamacca (15) compilatieBeker 2013: Vitesse - Ajax (0-4)Top 10 Goals Johan CruijffAjax B1 en D1 boeken overwinningen
Avatar van Robinjo1988
Door Robinjo1988, dinsdag 4 december 2012 19:42
Reactie op Ajaxfan-87, dinsdag 4 december 2012 14:36
Goede oude tijden. nos.nl/video/275671-1995-eerste-helft-real-madridajax.html nos.nl/video/275670-1995-tweede-helft-real-madridajax.html nos.nl/video/21830-real-madrid--ajax-1995.html
Beste wedstrijd van Ajax ooit!
Avatar van steefjuhhhh
Door steefjuhhhh, dinsdag 4 december 2012 19:21
Reactie op Sami88, dinsdag 4 december 2012 14:57
Mooi compliment maar de waarheid is dat ze het proberen. Te weinig kwaliteit om als barca te spelen . Je kan ook zeggen dat barca speelt volgens de Ajax filosofie
Je spreekt jezelf tegen maar je hebt wel gelijk ! ;)
Avatar van AFCA(L)
Door AFCA(L), dinsdag 4 december 2012 17:59
De speel De speelwijze van barcelona lijkt eerder op die van Ajax.
Avatar van vermaelen04
Door vermaelen04, dinsdag 4 december 2012 17:14
Reus is beter dan Gotze, hij is dan wel iets ouder maar toch zou ik eerder voor hem gaan als topclub zijnde...
Avatar van Kaos
Door Kaos, dinsdag 4 december 2012 17:00
Hey Reus, pik. Als ik nu mijn bakfiets pak ben ik rond 1 uur in Dortmund. Zorg dat je klaar staat, dan rijd ik je naar de Arena waar een 5-jarig contract voor je klaar ligt.
Avatar van Van Reenen
Door Van Reenen, dinsdag 4 december 2012 16:51
Voor zijn ontwikkeling zou het beter zijn dat hij 2 jaar bij Ajax komt spelen samen met Gotze. Ach, dromen blijft leuk.
Avatar van driesterren***
Door driesterren***, dinsdag 4 december 2012 16:16
Volgens mij zegt hij het verkeert! Barcelona speeld als Ajax want als ik naar het verleden kijk! Is johan cruijff naar Barcelona gegaan en heeft ze daar het Ajax spelletje geleerd!
Avatar van driesterren***
Door driesterren***, dinsdag 4 december 2012 16:14
Volgens mij zegt hij het verkeert! Barcelona speeld als Ajax want als ik naar het verleden kijk! Is johan cruijff naar Barcelona gegaan en heeft ze daar het Ajax spelletje geleerd!
Avatar van Sami88
Door Sami88, dinsdag 4 december 2012 14:57
Mooi compliment maar de waarheid is dat ze het proberen. Te weinig kwaliteit om als barca te spelen . Je kan ook zeggen dat barca speelt volgens de Ajax filosofie
Avatar van Ajaxfan-87
Door Ajaxfan-87, dinsdag 4 december 2012 14:36
Goede oude tijden.
nos.nl/video/275671-1995-eerste-helft-real-madridajax.html
nos.nl/video/275670-1995-tweede-helft-real-madridajax.html
nos.nl/video/21830-real-madrid--ajax-1995.html
Avatar van ajax19
Door ajax19, dinsdag 4 december 2012 14:31
Over een aantal jaren: dat mocht Barcelona willen, in plaats van wat nu andersom de zaak is. Mooie eerbied van Reus. Ik vind sowieso dat hele Dortmund vrij sympathiek en knap. Hopelijk doen we de wedstrijd over bij de Europese Supercup, wij iets beter op krachte.
Avatar van DeKlassieker
Door DeKlassieker, dinsdag 4 december 2012 14:29
Ik kan het denk ik niet vaak genoeg zeggen, maar het spelen op balbezit is voor Ajax zo ontzettend belangrijk. Ik snap dan ook niet dat er lacherig over wordt gesproken wanneer Ajax in verloren wedstrijden het meeste balbezit heeft, want het is juist de kern tot een succesvol Ajax. Ajax is één van de weinige teams in de hele wereld die week in week uit het meeste balbezit heeft. Op deze manier kun je met mindere spelers toch succesvol zijn, want zolang de bal in de ploeg is kan de tegenstander er niets mee doen. Het probleem bij Ajax is echter vaak het vervolg, want in alle realiteit hebben we niet genoeg kwaliteit om het balbezit uit te werken in doelpunten.

Het is echter wel van groot belang dat alle spelers zich hierop aanpassen. Of ze nu uit Amsterdam komen, uit Denemarken of waar ook vandaan, de basis van het spel van Ajax is de bal in de ploeg houden. Dit moet dan gepaard gaan met het opeisen van de bal, maar ook met op een verantwoordelijke manier risico's nemen. Je kunt namelijk niet alleen maar van A naar B een bal geven en dat is wel een beetje wat we dit seizoen zien. Ik vind dat dit voornamelijk komt door het gebrek aan kwaliteit in de voorhoede. Ik weet ook wel dat Ajax op dit moment niet de financiële middelen heeft om kwaliteit te kopen en dat kwaliteit opleiden ontzettend veel tijd kost, maar de basis moet dan in ieder geval zijn dat jeugdspelers gelijk mee kunnen gaan in het eerste elftal. Fischer is daar natuurlijk een mooi voorbeeld van, maar dat vind ik nu ook al van Denswil en Veltman. Het zijn nu niet de beste verdedigers voor Ajax, maar ze snappen als geen ander wat er van hun verwacht wordt op het veld.

Een goed Ajax maakt het spelletje zo ontzettend simpel. Iedereen inclusief de keeper weet welke taken hij in het veld heeft, weet waar iemand staat als hij de bal kwijt moet, zou moeten weten wie er loopacties maken op welke momenten en (het allerbelangrijkste) ze moeten ook weten wanneer ze de bal moeten blijven rondspelen om de tegenstander achter de bal aan te laten lopen. Op die manier speel je de tegenstander helemaal kapot en dan hoef je maar even goed druk te zetten bij balverlies om de bal weer te heroveren. Op die manier heb je gewoon nagenoeg altijd 65% balbezit en we zien nu ook al uitschieters van boven de 70%. Ik heb wel het gevoel dat Frank de Boer dit als geen ander weet toe te passen op dit Ajax, want ondanks dat we ieder jaar aan kwaliteit hebben ingeleverd gaat het voetballen in balbezit steeds beter.

Nu alleen nog zorgen dat ze een vaste groep hebben met genoeg kwaliteit, want in mijn ogen is alleen Alderweireld / Moisander en Eriksen / de Jong een goed duo om op balbezit te spelen en hieruit ook langdurig te domineren. Van Rhijn en Fischer zijn dat ook, maar hebben te weinig ervaring om dit goed te kunnen beoordelen. Ik vind dat Boilesen en Sightorsson hier ook gemakkelijk in zouden passen, maar die zijn helaas geblesseerd. Babel zou dat onderhand ook goed moeten kunnen. Vermeer blijft voor mij een twijfel geval, maar zolang hij meer punten pakt voor Ajax dan dat hij verspeeld (is alweer eventjes geleden) dan vind ik het ook een prima keeper voor Ajax. De buitenspelers voldoen hier helaas niet aan, want ze zouden snelheid moeten hebben, technisch moeten zijn en het liefst ook nog tweebenig (in navolging van Cruijff's nagenoeg onmogelijke favoriete opstelling) en dan ook nog eens scorend vermogen moeten hebben.

En vind maar eens twee buitenspelers die assists geven en zelf minimaal 10 doelpunten per seizoen kunnen maken. Een fitte Boerrigter zou het in ieder geval moeten kunnen halen, maar die is echt hopeloos uit vorm en Lukoki heeft eigenlijk alleen de snelheid. Het is dus even niet anders en het is niet zonder reden dat we allerlei jeugdige aanvallende spelers binnen halen. En dan de aanvaller... Hoesen voldoet aan alle eisen, maar dit moet er dan wel uit gaan komen in de toekomst. Maar ja probeer maar eens een technische doelpuntenmachine op te leiden, laat staan te kopen in het huidige financiële plaatje. Wat Ajax absoluut niet moet doen is met type's als Bulykin of Pelle gaan spelen in de basis, want daar wordt de rest van het team echt niet beter van zoals dit nu eigenlijk wel het geval is bij Feyenoord en Twente.

Maar goed de basis ligt er in ieder geval wel met Frank de Boer als trainer. Helaas is hij aangesteld in een positie waarin hij erfenis na erfenis heeft moeten trotseren. Volgens mij is het moment nog steeds niet daar voor hem om een ideale samenstelling te vinden in de selectie. Er zijn geen financiële middelen om spelers te kopen en deze middelen zorgen er ook voor dat niet iedereen een sterk verbeterd contract kan krijgen als ze het verdienen. Hierdoor kan de Boer niet vanaf de voorbereiding met een team werken die qua samenstelling niet veel meer zal gaan veranderen en ik vrees dat hier nog wat jaartjes overheen zullen gaan. Dat er ieder seizoen één of maximaal twee spelers voor de hoofdprijs naar het buitenland vertrekken hoeft voor een club als Ajax geen probleem te zijn, maar als dit er drie of vier worden en dan ook nog eens opgescheept moeten zitten met onsamenhangende selectie (zoals in zijn eerste jaar) of te moeten werken met transfervrije spelers uit financiëel oogpunt, dan schiet het niet echt op. Daarom is het ook zo ontzettend belangrijk dat Ajax weer helemaal gezond is qua financiën, want alleen hierdoor kun je aankopen doen als dat nodig mocht zijn, kun je blijvend investeren in de jeugdopleiding en kun je proberen om sterkhouders te behoeden voor transfers naar de subtop in het buitenland. Voor spelers van Ajax moet het helemaal niet nodig zijn om daar te willen spelen, want Ajax hoort ook gewoon minimaal Europees subtop te zijn.

Daarom vind ik het ook zo ontzettend belangrijk dat Ajax zich uitspreekt over de Europa League. We kunnen niet verwachten dat Ajax ieder jaar kampioen zal worden en hierdoor is het ook niet mogelijk om ieder seizoen Champions League te spelen, maar ik vind dat Ajax moet zeggen dat ze gaan voor de overwinning in de Europa League. Ik zie dan veel mensen zeggen dat dit helemaal geen geld oplevert, maar als je zoveel extra thuiswedstrijden kunt spelen, dan moet je als Nederlandse ploeg vol voor de winst van de Europa League gaan. Daarnaast doen alle spelers extra ervaring op en ook op het gebied van finales, want in ieder wedstrijd dat je kan worden uitgeschakeld neem je mee naar mogelijke finale wedstrijden als die van de Europa League of van de Nederlandse bekers inclusief die weinig zeggende SuperCup die we meer verliezen dan winnen!

Ow het is weer een boekwerk geworden, maar ik wilde dus even kwijt dat Reus hier best gelijk in heeft, maar dat we wel meer kwaliteit, ervaring en geld nodig hebben om echt stappen te kunnen maken met spelen op balbezit. En ik wordt er gewoon erg pissig van als mensen dit in verloren wedstrijden helemaal afkraken, want op balbezit spelen is het mooiste dat er is qua voetbal. Of gaan we op de counter spelen, vanuit een gesloten defensie, kick 'n rush, catenaccio of puur gokken op de individuele kwaliteiten van spelers? Er is en blijft voor mij persoonlijk niets mooiers dan het spelen op balbezit en het liefst met eigen opgeleide spelers om dan successen te boeken. Die Champions League overwinningen van Inter Milaan en Chelsea zullen nooit zo mooi zijn als die van Ajax uit het verleden.
Avatar van leazi
Door leazi, dinsdag 4 december 2012 14:20
Reactie op Ajax34, dinsdag 4 december 2012 13:01
Juist,en als wij diezelfde hoge salarissen zouden kunnen betalen als Barcelona, is het voor Ajax een stuk makkelijker om onze spelers te behouden en het zelfde niveau te behalen als Barcelona.
Presies!
Avatar van B_02097
Door B_02097, dinsdag 4 december 2012 14:19
Correctie

Ajax speelt het totaalvoetbal, doorgaan, opbouwen, niet vallen en janken, en maar proberen door te gaan, via afstandschoten, de flanken of door het midden. itt die jankers uit catalonie die om alles huilen, uren lang saai kunnen tikken en als het niet loopt de jankerd lopen uithangen.

Maar je mag Dortmund ook wel complimenteren spelen erg aantrekkelijk voetbal, goede visie en kunnen 90 minuten lang doorknallen
Avatar van Am*
Door Am*, dinsdag 4 december 2012 13:24
Niet helemaal eens. Zoals de spelers toentertijd zelf zeiden. Het totaalvoetbal is van Michels en Cruijff. Ze zeiden " Denk jij echt dat Cruijff deed wat de trainer zei?"
Hij deed wat er in hem op kwam. En stuurde zijn medespelers. Als ze niet luisterden dan sloeg hij ze over en greep Michels in.

Avatar van Ajax34
Door Ajax34, dinsdag 4 december 2012 13:01
Reactie op leazi, dinsdag 4 december 2012 12:33
'Barcelona speelt als AJAX', En niet andersom!
Juist,en als wij diezelfde hoge salarissen zouden kunnen betalen als Barcelona, is het voor Ajax een stuk makkelijker om onze spelers te behouden en het zelfde niveau te behalen als Barcelona.
Avatar van leazi
Door leazi, dinsdag 4 december 2012 12:33
'Barcelona speelt als AJAX', En niet andersom!
altianet.com