'Romantiek van CL een beetje verdwenen'

JipVR, 13-03-2018 om 23:00, 9581 views, FourFourTwo | De Champions League-sjaals zijn al te koop!

In het Engelse magazine FourFourTwo praat Edwin van der Sar uitgebreid over zijn carrière als voetballer, maar tegelijkertijd wordt hem gevraagd over de Europese aspiraties van Ajax. De algemeen directeur van de Amsterdamse club weet dat het behalen van de Champions League tegenwoordig een utopie is. 

'Het zou heel, heel erg moeilijk worden. Zelfs in mijn tijd, zo'n twintig jaar geleden, was het een enorme prestatie', vertelt Van der Sar. 'Maar toentertijd had je slechts één club per land en misschien zestien ploegen in de finales van de Champions League. Met het nieuwe systeem is de romantiek wel een beetje verdwenen. Ook al passen ze de regels wat aan, dan nog steeds zullen de grotere teams het toernooi domineren aangezien ze zulke grote budgetten hebben.'

Tevens wordt Van der Sar gevraagd naar Louis van Gaal, die een paar jaar geleden in de Premier League in de spotlights stond als trainer van Manchester United. 'Of hij bij Ajax ook al zo excentriek was? Hij is niet veel veranderd. Ik bezocht een van zijn trainingssessies bij United en daar zag ik een gedreven man, die continu zijn spelers beter probeert te maken. Het was voor mij heel herkenbaar, zelfs na zoveel jaar.'

  • Bekijk ook
Delen!
Tags
Plaats een reactie

Om een reactie te kunnen plaatsen moet u inloggen of voor een account registreren.

Reacties
Morrissey
De hele CL kan mijn gestolen worden, heb alleen Nice vs Ajax gezien en andersom. Het is de meest voorspelbare competitie die er is. De EL Daarintegen is een prima competitie als je de voorrondes even vergeet.

Ik zie Ajax echt nog weleens de EL winnen.
0 0
Babayaka
Barca celsi gezien, werd er niet warm van, wat een saaie wedstrijd. maar ja de asiaten kicken erop. hadden die zich nou maar bij het cobra vechten en dergelijke gehouden, ipv het europese voetbal.
0 0
geendagsvlieg
In de oude opzet zou dit Chelsea voetbal meer kans op de kwartfinale hebben.
0 0
MickS
'n beetje? Na de voorrondes (die soms nog leuke verrassingen kunnen geven) is de romantiek al grotendeels weg, en na de poulewedstrijden is er helemaal geen zak meer aan.

En ik blijf het belachelijk vinden dat er van sommige landen meerdere teams mogen meedoen. Puur en alleen om het geld.
3 0
geendagsvlieg
Waarom is het een probleem dat er van sommige landen meerdere teams mogen meedoen? Zo gaat het toch ook altijd in de Europa League en vroeger de EC3?

Hoe hoger je staat op de ranking, hoe meer teams.
0 -2
Babayaka
Vroeger was het knockoutss, en iedereen kon iedereen loten. Dat is nu uitgesloten.
Europees voetbal is geen fuck meer aan, behalve wanneer Ajax het leuk doet. De rest intresseerd me persoonlijk ook niks. En wedstrijden tussen. De zogenaamde toppers zijn oer saai.
3 -1
strafschop
Dat maakt het niet beter of leuker. In de jaren tachtig werd Ajax 5x in de eerste ronde uitgeschakeld en 3x in de 2e ronde.
0 0
martin1234
Klopt maar het was wel spannend, en gelijk gedaan. Dit in plaats van voorfase, poelfase, tussenfase, achterfase, derde in de poel toch weer door fase, uit fase, in fase, bloemen fase.
0 0
Juichtoon
Ik kijk al een poosje helemaal CL meer. Totaal niet interessant. 4 clubs die elk jaar de buit verdelen.
1 0
Labrador
De romantiek van het voetbal is bij Ajax ook verdwenen Edwin. Lekker een biefstukje eten in de spelerstunnel . Man man man
0 -1
booya4afca
Zou hij dit ook gezegd hebben als we de afgelopen jaren 'gewoon' de titel hadden binnengehaald en jaarlijks in de CL hadden mogen voetballen?
0 0
martin1234
Ja want dat ballen in CL was ook geen rúk aan. Met name tegen clubs van Pot 1. Zo'n wedstrijd van Real Madrid tegen Ajax, 4-0 ruim voor tijd, en had nog veel meer kunnen zijn als Madrid het was serieuzer nam. Tegen die financiële middelen kan je niet opboksen. En goed voetbal of niet, ik zie liever geen wedstrijd waarin mijn favoriete club kansloos wordt afgemaakt.
0 0
Ajax4xbestevaneuropa
Ach ja, als ik directeur was bij zo'n rijke club als Ajax en je krijgt 80mil afgelopen zomer maar verliest van een Franse middenmoter Nice, dan nog Rosenborg dus geen Europees, zou ik zeggen: Alle seizoenskaarthouders krijgen 20%korting voor het hele seizoen. Van een finale naar geen europees...
Kruip daar eens voor door het stof Vd Sar en Overmars.
Basel wint uit bij City, Sevilla wint uit bij united, Besiktas overwintert CL. Zelf Psv overwinterde meteen de 1e keer toen ze CL speelde terwijl Ajax daarvoor 4x de groepsfase niet doorkwam.
Kan je over de slechte lotingen beginnen. Spelers halen die CL waardig zijn met europese ervaring.Je hebt een middenveld +verdediging waar niemand CL ervaring heeft, van Ziyech tot De lligt, oke Veltman en Huntelaar natuurlijk. Ziyech speelde nooit CL, met andere woorden je speelde nog nooit tegen de beste van europa. Schlake Lyon United stonden vorig jaar niet eens top 5 in hun land toen Ajax tegen ze speelde
1 -2
Ruff Rhythim
Haha, de eerste keer dat Ajax CL speelde wonnen ze hem !
0 0
RusselWestbrook
'we lopen een hele berg geld mis, dus gaan we maatregelen nemen waardoor we nog meer inkomsten missen'.

Briljant.
0 0
Redrum
Nou, die romantiek is al een tijdje volledig verdwenen hoor. De Europa League heeft daarentegen wel aan charme gewonnen de laatste jaren. Laat die rijke clubs het maar lekker uitvechten, er kan er maar ééntje winnen en ze geven er allemaal bakken met geld voor uit. Ik heb al jaren geen respect meer voor de winnaars, zeker niet aangezien het meestal ook nog gepaard gaat met schijtbakkenvoetbal, om er maar eens een mooie nieuwe term bij te halen. De Chelsea's en Mourinho's van deze wereld hebben het voetbal volledig verziekt, bedankt daarvoor he.
2 0
Lazell
Ik heb gisteren genoten :) klote Mourinho. Pogba en Martial voor 180mio op de bank. Vanavond Chelsea nog en ik ben happy.
1 0
kaashaas
Geen europees voor ons herr derector
0 0
dumperPattiruhu
Ajax hoort gewoon een keer de Europa League te winnen. Of althans zich structureel plaatsen bij de laatste 8 van de EL.
0 0
Ruff Rhythim
Moet je toch eerst even een sterker en uitgebalanceerder team hebben dan wat we nu hebben staan.
1 0
dumperPattiruhu
inderdaad.
0 0
geendagsvlieg
Welke clubs plaatsen zich wel structureeel bij de laatste 8 van de EL?
0 0
dumperPattiruhu
Sevilla als beste voorbeeld winnen het 3 keer achter elkaar, maar wat ik meer bedoel is dat je in een tijdsbestek van 3 tot 5 jaar minimaal 2 keer de kwartfinale haalt van de EL. Misschien was structureel niet het juiste woord ervoor.
0 0
Joodhannus73
Wat Sevilla kan, zou Ajax ook moeten lukken. Maar niet met dit beleid... En niet met deze AD. We hebben een gepassioneerde visionair nodig (en mogelijk een geldschieter). Dan kan het zeer zeker lukken om aan te sluiten bij de subtop. Maar goed, dan beslist de Bestuursraad van de vereniging Ajax (de bron van alle ellende), dat Danny Blind toetreedt tot de RvC en weet je dat we over 10 jaar nog geen stap verder zijn...
2 0
geendagsvlieg
Alleen Sevilla heeft een team dat goed genoeg is voor de kwartfinale CL.

Er is ook maar 1 ander team dat sinds 2014 vaker dan 1 keer de kwartfinale heeft gehaald en dat is Lyon.

De variatie in clubs is groot, als je gaat afturven uit welke landen de clubs komen is het al een stuk minder. De halve finalisten komen voornamelijk uit de top 5.
0 0
trainerdv
Een beetje? Dat toernooi heeft zijn beste tijd al lang gehad. Zelfs met Ajax erin een paar jaar geleden was het al oersaai. Nu het nóg oneerlijke is, verdwijnt de laatste glans met het mooie toernooi. Tijd voor een nieuwe opzet. Wie het weet, mag het zeggen, maar ik zou teruggaan naar gewoon de kampioen van elk Europees land.
2 0
geendagsvlieg
Een toernooi met 55 landskampioenen? Waarbij de top 5 al veel te sterk is voor de overige clubs uit de top 20? Een toernooi waarbij tv-gelden en dus de startgelden veel minder worden?
0 -2
trainerdv
Je hebt gelijk, laten we maar gewoon elk jaar dezelfde top 4 van de grootste landen doen en zorgen dat de miljoenen zsm miljarden worden. Dat is veel spannender inderdaad...
1 0
geendagsvlieg
De variatie is nu wel groter, er zitten vier en misschien wel vijf clubs bij de laatste acht CL dit seizoen die dat vorig seizoen niet zaten.

Ik vond Juve tegen Spurs een stuk spannender dan Porto-Liverpool en Basel-ManCity.
0 -2
MisterAFCA
Het heet toch Champions league? Hoezo moet er een nr mee doen dan? Gewoon alleen de kampioenen. Zo wordt het grote geld geld ook gelijkwaardig verdeelt!
2 0
geendagsvlieg
Dan geven we de CL zijn oude naam terug, Europa Cup 1. Probleem opgelost.

En waar denk je dat het grote geld vandaan komt?

80% van de Europese tv-gelden voor de CL komt bij de grote vijf vandaan.

De Engelse tv-stations betalen 400 miljoen pond per seizoen voor de Europese wedstrijden, dat is meer dan de Engelse clubs van de UEFA terug krijgen.

Dat geld verdwijnt grotendeels in een toernooi met alleen landskampioenen.
0 -1
MisterAFCA
Nummer 4 moet dat zijn
0 0
trainerdv
Tuurlijk, maar de Champions League is gewoon een oneerlijk toernooi, als landen op basis van geld hun plekken krijgen. Dat gaat tegen de sport in. Ik vind dat de kampioen van Nederland standaard in de Champions League hoort te spelen en de nummer 4 van Spanje niet.
1 0
geendagsvlieg
Dan geven we de CL zijn oude naam terug, Europa Cup 1. Probleem opgelost.

Als je de nummer 4 van Spanje richting de Europa League stuurt wordt dat toernooi ook onmogelijk, daar domineren nu clubs die slechts 6e worden in hun eigen competitie.
0 -1
ambtenaar
Is misschien de leeftijd maar kan me niet heugen wanneer ik voor het laatst een hele CL wedstrijd heb gekeken.
1 0
cruijffthebest
Ik kijk al helemaal niet meer naar de CL, is zo voorspelbaar dat er geen moer aan is.
Ajax kan alleen op CL-niveau mee als er maar 2/3 buitenlandse spelers opgesteld mogen worden, anders hebben wij er helemaal niets te zoeken!
Het geld regeert en dus kunnen buitenlandse clubs veel meer spelers van andere landen kopen die wij niet kunnen kopen, dus zijn we helaas voor altijd kansloos in de CL, tenzij de regels veranderen!
1 0
strafschop
Die buitenlanderregel had je alleen in de nationale competities. Johan Cruijff heeft in 1991/92 wedstrijden in de EC1 gespeeld waarbij Laudrup, Koeman, Stoichkov en Witschge allemaal in de basis begonnen.

In de grote competities spelen de grote clubs 15 tot 25 wedstrijden naast de gewone competitie. Dat valt dus eenvoudig te omzeilen.
0 0
RusselWestbrook
Ja, want het Nederlands elftal behoort tot de top van de wereld, dus met alleen Nederlanders komen we er wel.

Die Duitsers en Spanjaarden enzo bakken er dan natuurlijk niets meer van met hun zwakke nationale elftallen.

kuch.
0 -2
AgeM
Dat kuchje is leuk , je kan ook zeggen ahum of maarnietheus .
Wel belangrijk om het er hier bij te vermelden trouwens .
Of gewoon griep?
0 0
Ar
Ga elders de psych uithangen!
0 0
Ajax#1900
De Engelse clubs zouden wel instorten. En het geld uit de pl is het grootste probleem.
1 0
KlasseLasse
als wij ook jaarlijks 400 miljoen pompen in het elftal doe je gewoon weer mwe haha
2 0
Ruff Rhythim
Die hele CL is voor landen als het onze een enorm oneerlijk toernooi geworden en elke keer worden de regels gebogen en aangepast naar de zin van de poenclubs.
Komend seizoen ook weer.
Je vraagt je af waarom wij hier nog aan meedoen. Alleen om wat startmiljoenen op te halen, meer is het eigenlijk niet. Die startmiljoenen is voor de poenclubs niet meer dan een ijsje zonder slagroom.
2 0
RusselWestbrook
Die romantiek is toch vooral fantasie. Kijk alle winnaars van de EC1/CL er maar op na. Slechts een handjevol clubs komen niet uit Engeland, Spanje, Italië of Duitsland, een stuk of 10 geloof ik.

Het is al sinds jaar en dag een extreem voorspelbaar toernooi.
2 -2
gras
Dat is toch ook precies het punt? Dus omdat het punt klopt, klopt het niet?

Het Bosman arrest heeft alle culturele eigenheden en land/clubstijlen laten verwateren. Ajax kan amper meer op zijn Ajax spelen, Steaua heeft geen 11 tal vol getalenteerde Roemenen meer, Rode Ster geen elftal bomvol slavische balkunstenaars etc.

Dat was de romantiek. Milan had zijn drie grote Nederlanders, maar vormde een Italiaanse kern. Real en Barca waren Spaanse elftallen. Juist de diversiteit in stijlen en culturen is totaal verdwenen. Zelfs een Bulgaarse club in de Europa league speelt nu met allemaal buitenlanders. Onherkenbare eenheidsworsten.
4 0
RusselWestbrook
Hier heeft hij het totaal niet over, verzin je er allemaal zelf bij.
0 -3
gras
Dat is precies wat hij bedoelt. Meer kans voor kleinere competities, meer typisch nationale teams. Dat was de romantiek destijds.
0 0
AFCAsphere
Die culturele eigenheden en stijlen waar gras het over heeft, behoren wel degelijk tot de romantiek waar v/d Sar het over praat.

Ik baal er zelf ook wel een beetje van dat ik die periode waarin Ajax, Steaua en Rode Ster Europa veroverden, niet mee heb gemaakt. Over het algemeen zijn het wel vaak dezelfde clubs die de CL winnen, maar de laatste twee decennia is het alleen maar erger geworden. De laatste verrassende winnaar was Porto.
0 0
RusselWestbrook
In de afgelopen 20 jaar hebben meer verschillende clubs de CL gewonnen dan in de eerste 20 jaar.

En als 'verassende winnaars' de maatstaf zijn voor een goede competitie dan kunnen we maar beter stoppen met de eredivisie.
0 0
gras
Diversiteit is wat een competitie aantrekkelijk maakt. Kwaliteit ook. In de eredivisie heb je geen van beide.

Dus stoppen is zeker een idee.

Verder trek je zaken in het absurde om je gelijk te krijgen. Niet voor niets hebben ze in de VS ook een systeem proberen te ontwikkelen waarbij de krachtsverhoudingen niet al te statisch worden, maar er eerlijke competitie plaatsvindt. Dat systeem hebben ze in Europa gewoon nog niet ontwikkeld.
0 0
Ruff Rhythim
Het gaat toch niet alleen om de winnaars?
Je moet breder kijken, toen er nog meerdere clubs uit meer Europese landen konden meedoen en ook kwartfinales en halve finales konden behalen. En dat waren alleen landskampioenen. Was echt wel leuker dan nu.
Daardoor was de Europese interesse van de kijkers ook veel groter.
2 0
Willem410
Jaren 80, 3 winnaars buiten die 4 landen om, jaren 90 ook 3 winnaars en dan heb ik het nog niet eens over de finalisten uit kleinere landen.
Laatste 20 jaar alleen Porto gewonnen.
Is toch wel echt een stuk voorspelbaarder geworden.
Komt ook nog bij dat in de grote landen ook dezelfde clubs de absolute macht hebben, Nottingham forest, Aston Villa, HSV, relatief kleinere clubs uit een grote competitie die de Europa cup kon winnen, ook ondenkbaar nu.
2 0
RusselWestbrook
Eh. De verliezend finalisten uit andere landen zijn er welgeteld 7 (als we de clubs die ook een keer gewonnen hebben buiten beschouwing laten), waarvan er 3 uit de 5e competitie van Europa komen, i.e. Frankrijk.

Ik stel voor dat je de feiten eerst even opzoekt. Het menselijk geheugen is erg gekleurd, bij iedereen.

En het is ook maar selectief natuurlijk dat je de jaren 80 en 90 noemt. In de beginjaren bijvoorbeeld won Real Madrid em vijf keer achterelkaar.
1 -2
geendagsvlieg
Daar heb je gelijk in, finalisten uit kleinere landen komt niet meer voor. Maar dat is niet de schuld van de CL. De oorzaak ligt bij de tv-rechten en het bosman-arrest.

De variatie die jij denkt te missen was er vroeger ook niet. In een toernooi met 32 kampioenen kon je ook voor de start aanwijzen welke 5-6 kampioenen het tot de kwartfinale zouden schopppen.

Van 1977 tot 1985 had je 8 Engelse finalisten in 9 seizoenen.
Van 1989 tot 1998 had je 9 Italiaanse finalisten in 10 seizoenen.
0 -1
afcas
je weet dat die teams in de tijd dat ze wonnen gewoon grote clubs waren? nu zijn ze weg gezakt, maar in die tijd waren ze een aantal jaar echt top. vergelijk het met chelsea en city nu.
2 0
RusselWestbrook
Even vluchtig geteld: het zijn er 9, waarvan meer dan de helft uit slechts twee landen komt. Nederland en Portugal.
0 0
Mundus
De wal zal het schip wel keren. Ik kijk niet meer naar de CL. Saai en voorspelbaar. Veel mensen denken er hetzelfde over en dat zullen er alleen maar meer worden. Als de kijkcijfers teruglopen zal er een alternatief te komen.
1 0
RusselWestbrook
De kijkcijfers stijgen al jaren en zelfs als niemand in Europa meer zou kijken zou dat eigenlijk geen reet uitmaken. Het overgrote deel van de kijkers komt niet uit Europa.
3 -2
Mr.P.
lol -> FIFA -> corruptie -> saaie champions league

in football manager zou er in 2021/2022 de finale real madrid - bayern zijn, zeer verrassend en alle nederlandse clubs speelden alleen nog maar amateur :-)
2 0
RusselWestbrook
De FIFA heeft geen reet te maken met de CL.
0 0
Bjorn
De CL is voorspelbaar. Ik ben afgehaakt in 2015, toen wij het toernooi voor het eerst in jaren misliepen. Keer op keer dezelfde potjes, grote geld regeert.

De Europa League 2016/2017 was een voorbeeld van een geweldig vermakelijk toernooi. Verrassingen, Nederlandse club die presteert. Super.
3 0
geendagsvlieg
Toch raar dat je dan overschakelt op een toernooi waar de Spaanse en Engelse clubs misschien wel meer domineren.
0 0
Suarez16_
Toch leuk dat ze dan "We are the champions" afspelen bij de nummer 6 van Engeland tegen de nummer 4 van Spanje vorig seizoen en dat de Nederlandse kampioen straks de EL hymne te horen krijgt....
2 0
Ar
Terug naar enkel de landskampioenen zou het beste zijn.
Maar ja, Van Gaal zei het toen al in 95, de CL is een financieel monster.
Hj was heel erg tegen de huidige opzet ervan. Ik deel(de) die mening.
4 0
geendagsvlieg
Jij wil een toernooi met 55 kampioenen ?

Dat wordt dan wel erg voorspelbaar de mogelijke kampioenen van de grote vijf ManCity, Bayern, Juventus, PSG en Barcelona zijn zoveel sterker dan de rest.
0 -1
marrene
Je kunt ook net zoals nu voorrondes hoeden. Alsof het nu niet voorspelbaar is. Je weet voor het seizoen al welke clubs bij de laatste 8 komen. Dus kijken om de spanning is niet nodig.
0 0
strafschop
1996/97 het laatste seizoen met 24 landskampioenen

4 groepen, 8 geplaatste clubs, de overige 16 moesten 1 voorronde spelen

7 van de 8 geplaatste clubs gingen naar de kwartfinale
0 0
geendagsvlieg
Had jij voorspelt dat As Roma en Sevilla dit seizoen tot de laatste 8 zouden komen?

Over 2015-16, 2016-17 en 2017-18 hebben er 15 of 16 verschillende clubs zich geplaatst voor de laatste 8.
0 0
Boer Gijs
Wat een visionair die van Gaal
1 0
foroloca
Vroeger kreeg ik nog kippenvel bij de CL hymne, maar tegenwoordig is het meer moment om te zappen en mijn ergernis op AS te spuien. Ze zoeken het maar lekker uit... Ajax is toch mooiste club
10 0
Mikey Stormram
Hé Edje zegt weer een keer iets waar ik me in kan vinden! De Champions League is er tegenwoordig alleen nog maar voor bedoeld dat de rijkste clubs nog rijker worden. Heel stiekem wordt de Europa League langzaam maar zeker veel leuker om te kijken (als alle deelnemers het serieus nemen). Hier kunnen nog échte verrassingen plaatsvinden, en dan is het gewoon hartstikke leuk om naar te kijken: daar weten wij alles van toch Ajacieden? ;)
4 0
Intec
EL is ook veel leuker omdat de kleine clubs spelen met hun hart.. Vaak ook echt om te winnen. Voorbeeld Chelsea speelde thuis tegen Barca. De gasten hebben de hele wedstrijd maar 1 ding gedaan en dat is met 11 man voor de 16 hangen. Heb het 2 keer een kans gegeven 2 keer naar 10 min weg geschakeld.
1 0
koppendicht
CL = onzin. Het is gewoon niet leuk meer en veel te voorspelbaar. De Uefa is de ondergang van het voetbal aan het voorbereiden door de macht van het geld te laten prevaleren. Er is nu zoveel keus qua entertainment dat je je tijd niet gaat lopen verdoen aan de zoveelste Real-Bayern.
2 -1
Intec
Ik persoonlijk kijk al een aantal jaar geen CL meer alleen als Ajax speelt. Vind het ook niet veel meer aan dat kat een muis spel.. Geld overigens voor al het voetbal, trainer zijn helemaal doorgeslagen als het gaat om tactiek.. Je ziet nog zelden open wedstrijden.. Ook in de competities is het al jaren niet meer spannend. Ik ben liever op de amateur velden waar vaak wel vol op de winst wordt gespeeld.
2 0
hallo1
Volledig verdwenen kun je wel zeggen.

Het is zooo voorspelbaar geworden. Je hebt 8 clubs waarvan er elk jaar weer 4 van in de halve finales staan. Af en toe zit er een verrassinkje tussen, maar voor de rest is het eentonig. Clubs die niet uit de 3 grote competities komen (Duitsland, Spanje, Engeland) of niet PSG of Juventus zijn, dingen al een tijd niet meer mee. En daar gaat gezien de budgetten ook geen verandering in komen. Jammer, maar we kunnen ons beter richten op goede prestaties in de Europa League. Veel leuker om zo'n toernooi te spelen als vorig jaar met spanning, volle tribunes uit en thuis en teams die aan elkaar gewaagd zijn. Op die manier verliezen veel mensen vanzelf deels hun interesse in de Champions League.
5 0
Ruff Rhythim
Heel Azie kijkt naar de CL.
Een van de redenen waarom de UEFA de oren blijvend laat hangen naar de poenclubs.

Zolang dat zo blijft gaat de interesse wereldwijd echt niet afnemen. Uefa geeft geen moer om Europa.
2 0
Babayaka
Helaas waar.
0 0
AbdelhakNouri22
Inderdaad! Tegen het moderne voetbal!
4 0