Spaan: 'Landelijke discussie herinner ik mij niet'

FinnDekker, 15-11-2018 om 21:30, 5237 views, Het Parool | Er is een collectie voor Champions League-artikelen.

Henk Spaan vindt dat men overdrijft in Nederland als het gaat om de denivellering van de Eredivisie. Het niveau verschilt inderdaad aanzienlijk tussen de top en de rest, maar dat is altijd zo geweest, vindt de columnist van Het Parool. Vragen om een andere opzet van de competitie is dus onnodig.

Spaan vraagt zich af waarom er nu opeens een discussie over de opzet van de Eredivisie ontstaat. 'Zijn Ajax en PSV te sterk voor de eredivisie? Ik herinner me een periode dat bij Ajax de voorhoede werd gevormd door Keizer, Cruijff en Sjaak Swart. Achter hen Neeskens en Mühren', schetst Spaan de situatie van vroeger in zijn column.

Destijds waren de verschillen minstens even groot. Klagen deed men echter niet. 'Ik herinner me niet dat er een landelijke discussie ontstond over de zorgelijke situatie dat Ajax en Feyenoord te sterk waren voor de Nederlandse competitie. Dat kwam omdat er geen talkshows over voetbal waren.'

  • Bekijk ook
Delen!
Tags
Plaats een reactie

Om een reactie te kunnen plaatsen moet u inloggen of voor een account registreren.

Reacties
Freddy Al
Het blijft altijd appels met peren vergelijken; de nationale top was toen ook Europese top, dat zou kunnen betekenen dat de rest van de competitie niet veel achter liep op de buitenlandse tegenstanders, anderzijds hoeft dat ook niet het geval te zijn geweest.
Als je in Europa een rol wil spelen moet je gewoon een sterk team hebben, dat kan gezien de mogelijkheden van de andere ED clubs alleen maar tot een grotere afstand leiden in kwaliteit tot de kleinere ED clubs.

Wat wil je dan uitsluiten?Als het gaat om aansluiting met de rest kun je alleen maar je team zwakker maken door minder geld te investeren in je club, in het tijdperk de Boer was dat zo en we weten wat dat betekende internationaal.

Formeel zou je de rest ook sterker kunnen maken maar daar zijn de middelen niet voorradig om dat te bewerkstelligen,dat gaat dus niet.

In de publieke opinie hebben we nu ineens een probleem wat geen probleem is, in de jaren dat F.de Boer kampioen werd , was er constant gezeur over de vervlakking dit was vooral het gevolg van minder financiële mogelijkheden van de topclubs.

Het heeft ook met onze eigen perceptie te maken; uit iedere situatie kun je iets negatiefs halen of benadrukken,dat is dan onze eigen Calvinistische inslag.
Je kunt ook de zaak omdraaien en zien dat ieder nadeel ook een voordeel heeft, in dit geval weer aanhaken in Europa.
0 0
Duif63
Eens met Henk. In de gouden jaren wonnen we ieder seizoen heel veel thuiswedstrijden met 7-0, 7-1, 8-0, 9-0 en zelfs een keer 12-1 (tegen Vitesse). We waren toen jarenlang de beste club ter wereld, maar niemand die klaagde over te weinig weerstand in de Eredivisie.
0 0
ARUCAMBA
En hoe zal het ons ajax vergaan na verkoop van ziyech, de ligt en de jong, bikkelen om een wedstrijdje te winnen zoals de laatste jaren
0 0
Ajax#1900
Laatste jaren steeds rond de 80 punten gehaald. Meer dan toen we kampioen werden.
1 0
Francisco81
Het is ook nooit goed. Of zeuren dat Ajax en psv het te lastig hebben met het tegenstand in de eredivisie of het gaat ze zoals nu te makkelijk af. Ajax plukt er in elk geval Euroees nu de vruchten van tot zo ver. Bayern, PSG, Barca, Real en Juve ook vaak op eenzame hoogte in hun competities. Nu wil ik onze eredivisie niet vergelijken met die van Frankrijk, Italie, Duitsland en Spanje. Maar het hoeft geen ramp te zijn voor Nederland dat het nu zo gaat. De subtop is niet zoveel minder geworden, maar Ajax en psv zijn vooral sterker geworden
0 0
chrisjuhhh
Hier heeft hij helemaal gelijk , want toen speelde Ajax en Feijenoord finales EC 1 tegenwoordig CL , wereldbekers en was bijvoorbeeld FC Twenthe juist de 3e ploeg 1969/70 4e (ERE) Laatste 4 JBS, IC
1970/71 5e (ERE) Laatste 16 JBS
1971/72 3e (ERE) Laatste 32
1972/73 3e (ERE) Laatste 8 UEFA
1973/74 2e (ERE) Laatste 16 UEFA
1974/75 4e (ERE) Finale UEFA

Ajax in 69 , 71,72,73
Feijenoord 70

Enkel het grootste verschil met nu is , is dat de spelers ouder waren dan nu .
0 0
T.reckveugel
Dit komt niet uit zijn koker, dus kan het niet waar zijn volgens Henk. Alleen de onzin van Henk zelf wordt steeds al naar gelang te pas en te onpas van stal gehaald
0 -2
chrisjuhhh
Dan zal ik mij eens verdiepen in het verleden van onze club !!!
0 0
Maus1978
Klopt...de afgelopen 40 jaar zijn Ajax en PSV 33 X kampioen geworden... alleen staat de subtop nu iets verder op achterstand dan normaal, maar die achterstand op zich was er dus al heel lang. ..
2 0
OpaVerteld
Bij hoge uitzondering volledig eens met Spaan :)
Als men bij Ajax vind dat er te weinig weerstand is, eisen dat er minimaal met 3 of 4 doelpunten verschil gewonnen word om als speler de premie voor een overwinning te kunnen claimen.
Jullie denken zo veel beter te zijn..? Show me!
4 0
Hagmag
Spaan heeft gelijk en iedereen heeft een eigen kijk op de hedendaagse verschillen tussen Ajax / Pisvee en de rest.
Minder clubs is minder thuiswedstrijden is minder inkomsten en dat geld hebben wij in NL volgens mij keihard nodig.
Waar direct aan gewerkt kan worden is het kunstgras weg.
Op kunstgras rolt en stuitert en bal nou éénmaal anders.
Kijk fff in het buitenland en vertel mij waar daar op kunstgras wordt gevoetbalt ?
NL loopt hier in negatieve zin uit de pas.
Directe degradatie van 2 ipv 1 club lijkt ingrijpend.
Echter afgelopen seizoen, verdwenen er 3 clubs uit de eredivisie met het huidige systeem.
Talenten moeten in NL bij alle BVO's beter opgeleid gaan worden op de manier wat er momenteel gevraagd wordt van een betaald voetballer.
Fysiek komen we in Europa te kort m.u.v. Ajax en Pisvee. In de EL, worden momenteel standaard de NL clubs al in de voorronde er uit geknikkerd door een nietig clubje "Trencin" uit Tjechië met een minimale begroting. AZ idem en noem ze maar op. Onze subtop heeft een flinke achterstand op de subtop in Europa.
Dat is ook de reden dat Ajax en Pisvee voor echte versterking moeten gaan shoppen in het buitenland, een uitzondering daar gelaten.
1 0
Wereldtop
Eerst werd er inderdaad gezeken over de nivellering, nu over het grote verschil. Het gaat in golfbewegingen. Al kan het verschil nu wel erg groot worden door de Champions league inkomsten
0 0
Pierre Heno
In Spanje en Portugal zijn het feitelijk ook maar 3-4 clubs die onderling uitmaken wie er kampioen wordt. En in Duitsland is het weinig anders. De Belgische clubs zijn er ook niet bepaald beter op geworden door die paly off wedstrijden. Feyenoord, AZ en Vitesse in iets mindere mate waren een aanfluiting dit seizoen in de voorrondes EL. In België starten ze de competitie 3 weken eerder en daar hebben de clubs wèl van geprofiteerd want bijna allemaal haalden de poulefase EL, en dan tikt de UEFA- coëfficiënt wel weer aan.
1 0
Godenzoon24
Of werkt het in België dus wel? Zijn ons voorbij gevlogen op coëfficiënt sinds invoering van hun nieuwe opzet. Want niet alleen in de voorronden doen ze het beter de laatste jaren!
0 -4
niquedegraaff
De opzet niet, alleen maar het eerder beginnen helpt.
0 0
Ajax34
Toen hadden we geen kunstgras.
1 -2
M.Olsen
Kunstgras en weerstand in de competitie zijn 2 hele andere discussies
1 -1
Ferd
En moslims, vergeet moslims niet. Die waren er toen ook niet.

Man man man, wat een gelul en vooral wat een onzin om dat kunstgras bj deze discussie te slepen.
1 0
martin1234
Maar toch. Zie je wel dat vroeger alles beter was! ;)

Vroeger speelden je eigen opgeleide spelers nog tot hun zeg 25ste bij de club. Nu worden talenten op hun 19de weggekocht. Vrije verkeer van werknemers en televisie inkomsten voor de grote competities, dat heeft het voetbal kapot gemaakt. Vrees dat het niet meer goed komt ook, hoe je de eredivisie ook opzet.
0 0
Dinho
Toen stond Ajax ook aan de top van Europa meneer Haan. Appels met Peren
4 -2
martin1234
Haan? Je bedoelt meneer Spaan, neem ik aan? Of gaat er over Arie Haan?
1 0
Dinho
Spenk Haan;)
0 0
Dinho
Spenk Haan;)
0 0
Dinho
Spenk Haan;)
0 0
Dinho
Spenk Haan;)
0 0
M.Olsen
Het beste van Spaan in heel 2018
6 -4
geronimo
eens
2 0
martin1234
In ieder geval voor het eerst in 2018 dat ik het met hem eens ben.
4 -1
Tinus
Dat is zijn boek over appie.
1 -3