Cruijff voelt zich verlost van koers Ajax

SamVR, 19-12-2015 om 03:01, 8576 views, De Telegraaf | Er is een nieuwe collectie voor Champions League-artikelen.

Johan Cruijff heeft het gevoel dat hij verlost is van iets waarin hij zich niet kan vinden, sinds de leden van Ajax zich afgelopen donderdag tijdens de algemene ledenvergadering tegen hem hebben gekeerd. Dat zegt hij in gesprek met De Telegraaf. 'Er is nu tenminste duidelijkheid. Bij Ajax gaat ze verder waar ze mee bezig zijn, alleen niet meer onder mijn naam.'

Cruijff haalt in het artikel aan dat de bestuursraad en raad van commissarissen tegen zijn wil in van Wim Jonk af wilden. 'Nu wordt toegestaan dat mensen van buiten het voetbal ineens leidend binnen Ajax kunnen zijn', zegt de nummer veertien. Verder geeft Cruijff aan dat hij het jammer vindt dat volgens hem de kern van de zaak niet is besproken tijdens de afgelopen ledenvergadering.

'Als zoveel zaken anders worden ingevuld dan zoals ik daarover denk, dan moet je de boel gewoon loskoppelen. Dat gaat nu gebeuren en daar kan ik prima mee leven. Want zo werkt het niet. Voor mij is het voetbal van Barcelona en Bayern München de norm. Een norm die ik ooit zelf heb bepaald. Alleen werd mijn norm niet binnen Ajax gehanteerd. Dan houdt het op', aldus Cruijff.

Het hele artikel is hier online of in de papieren Telegraaf te lezen.

  • Bekijk ook
Delen!
Tags
Plaats een reactie

Om een reactie te kunnen plaatsen moet u inloggen of voor een account registreren.

Reacties
JPC40
Ik snap Cruijff wel, maar houd hij ook rekening mee dat Ajax niet op de positie staat van Bayern en Barcelona ??.
Natuurlijk kun je Qua organisatie verbetering aanbrengen, en ik snap Ajax niet waarom Brain Roy nu toch heeft laten gaan ??die heeft daar moeite voor gedaan.
In die opzicht denk ik dat Ajax hier nog behoorlijk veel spijt van zal krijgen, op langere termijn.
1 0
je
Weet je wanneer er rust in de tent komt als al die smerige achterbakse mannetjes uit de Arena verdwijnen te beginnen met;
Arie van Os
Uri Coronel
Hennie Henrichs
2 0
3sterren
Twee van de best presterende teams ter wereld spelen volgens de norm van Cruijff...
Alleen zijn eerste grote liefde, Ajax, niet.

Schrijnend toch.
3 -2
Rinus M.
Lekker makkelijk, als we de begroting bij Ajax ook opschroeven naar 500 miljoen voldoen we waarschijnlijk snel aan alle normen.
2 -1
geDaante
Wat heeft geld in godsnaam met je speelwijze, spelintentie en algehele visie en filosofie te maken?
0 0
afca95
Dus niet! City, PSG, Monaco komen amper ver in de CL.. Dat zijn visieloze clubs!
1 0
heinp
united
0 0
grannig mokum1
ik heb zo sterk vermoeden dat ze van Gaal naar binnen hengelt,, wanneer die eruit geknikkerd bij MU
0 0
heinp
Vrees het ook
0 0
De Ajax Ziel
Gelukkig 1 lichtpuntje op verder sportief desastreuze ledenvergadering AFC Ajax.
0 0
je
Wat was dat lichtpuntje nu maak je mij nieuwsgierig.
0 0
De_Meer
Probleem voor Cruijff is dat z'n twee vertrouwelingen Bergkamp en Jonk onenigheid met elkaar kregen en Overmars, vd Sar, de Boer en andere mensen bij Ajax die er met goedkeuring of aanbeveling van Cruijff zitten partij hebben gekozen voor Bergkamp en Overmars, terwijl Cruijff partij koos voor Jonk en Jongkind, etc.
Jonk was op zich goed bezig, maar de invloed van Jongkind en vrienden werd ook steeds groter, waardoor Bergkamp en amderen teveel het gevoel kregen dat ze weinig deel konden uitmaken en betrokken werden bij hoe er op de Toekomst wordt gewerkt. Daarnaast was er het meningsverschil over de komst van Sinkgraven, etc. waar de Boer, gesteund door Overmars tegenover Jonk kwam te staan.
Heel jammer dat het zo is gelopen en Bergkamp niet met Cruijff om tafel is gegaan in een poging tot een oplossing te komen en Cruijff een goede verstandhouding met Ajax heeft kunnen houden.
Als van Gaal het niet snel beter gaat doen met Manchester United heb je kans dat zijn positie daar onhoudbaar wordt en hij wellicht wel oren heeft om bij Ajax terug te keren in een poging z'n carriere met opgeheven hoofd af te sluiten.
Alleen buitengewoon jammer dat Cruijff niet op een positieve en vriendschappelijle manier bij Ajax betrokken blijft.
Hij is nog altijd Ajax grootste icoon.
3 0
trainerdv
Halen we zonder Cruijff de Europse top? Nee
Halen we met Cruijff de Europse top? Misschien, maar waarschijnlijk ook niet.
Zolang we binnen Nederland de grootste blijven en de jeugd aan ons binden, zullen we Ajax blijven. That's it.
1 0
geDaante
Alsof de manier van opleiden, scouten op de juiste aspecten, de filosofie en de speelwijze met bijbehorende spelintentie en instelling, die verankerd is, waardoor he teen lange termijnfilosofie wordt, waarbij de jeugd speelt zoals het eerste, allemaal geen verschil maakt. Dat maakt een wereld van verschil. Jonk had het eerste elftal veel logischer, beter een aantrekkelijker laten spelen dan De Boer, met meer resultaat, daar De Boer ook heel veel punten heeft laten liggen door alleen al te consolideren, en eeuwig af te wachten.
2 -2
31xAjax
Ja ik denk echt dat we met Jonk overwinterd hadden in de CL.....
0 0
trainerdv
Tuurlijk gaat het daarom, maar dat zijn nou net de punten waar ik denk dat er meerdere mensen uitstekend voor geschikt zijn.
Wat betreurenswaardig is, is dat het beurs-gajes op zijn plek blijft. Over de voetbalclub maak ik me niet zo'n zorgen.
Wat je over Jonk beweert is trouwens pure speculatie. Laten we hopen dat hij ooit hoofdcoach wordt.
1 0
AnoniemeTank
Vraag is ook wat blijft er over als straks Dennis en Frankie weggaan? Een groep bobo's die dan weer een paar nieuwe trainers erbij halen, ongeacht "plan-ajax". Iedereen doet dan maar wat, verschilt niks van wat pisvee momenteel doet. We hebben gewoon onze ziel verkocht
0 0
Maxwell5
Dat laatste is al een langzaam groter wordende ALS. Ik vrees dat men bij Ajax weer af gaat glijden naar het niveau van voor de revolutie. Het niveau wat enkelen hier kennelijk kunnen billijken.
2 0
CHRISSSSZ
AJAX, KIL TOT DE 14E MACHT
AFCA || CANT BE STOPPED | 18 december, 2015 | Algemeen |
Het grootste clubicoon dat oproept het vertrouwen in bepaalde mensen op te zeggen, wat vervolgens beantwoord werd met een Noord Koreaanse stemming waarbij ze Cruijff als een baksteen laten vallen. Cruijff bij het grofvuil gezet, kan het iemand iets schelen? De minister president die niks meer met het kabinet te maken wil hebben maar het kabinet dat blijft volhouden het plan van de minister president te zullen blijven volgen..

Een grote kans hebben binnen een paar jaar te overlijden en vervolgens je grote liefde die je hart breekt waar je al sinds je 7e komt en waar je moeder de kleedkamers nog schoonmaakte. En dan het toppunt: Geen bloemetje of kaartje ontvangen van Ajax als je op het punt staat de belangrijkste wedstrijd van je leven te gaan spelen.. Ajax kil toen ze naar de Arena&beurs gingen? Nee dit is kil, kil tot de 14e macht wel te verstaan.

4 -3
heinp
Hele team van barca had speciale shirts gemaakt ,kunnen ze wat van leren hier.
3 -1
AnoniemeTank
Ze verklaren ons in Barcelona voor gek. Alles danken ze daar aan Johan, die man is altijd hun icoon, hun held. Kijk naar Guardiola, die is lyrisch over Cruijff.

Wij zijn hier echt knettergek dat we dit toelaten, maar zolang we een NV zijn verandert er niks.
1 -3
JohnDylan
Ik ben pro-Cruijff hoor maar je weet dat Laporta en Cruijff vorige twee verkiezingen daar hebben verloren. Cruijff heeft niet voor niets daar zijn ere-voorzitterschap opgezegd.
2 0
geDaante
Men heeft daar klasse, en men kan daar een persoon die groter dan hen is accepteren en erkennen. In dit kleinzielig, narcistische landje waar rancune hoogtij viert, is dat teveel gevraagd.
2 -3
Oliveira
Ik vind het toch echt te triest voor woorden. Johan Cruijff is ernstig ziek maar zet zich wel in voor de volle 100% voor het gene waar hij voor staat. Terwijl alle andere mensen voor alleen hun eigenbelangen er zitten en het zin in een waan bevinden dat ze daadwerkelijk ook iets goeds doen.
5 -5
geDaante
Nog triester is, dat de meerderheid van de leden en ook erg veel supporters de kant van die egotrippende en achterbakse bestuurders kiezen, en Cruijff laten vallen en zelfs schofferen. Echt te ziek voor woorden.
0 -1
Deepblue
Je mocht het vijf jaar lang proberen. Jammer dat het je niet is gelukt, wel flauw om anderen de schuld te geven. Vond je dat mensen het niet goed deden? Had je er gelijk iets aan moeten doen.
Jouw plan. Jouw mensen. Jouw mislukking.
8 -13
Odin
Fijn dat er ook nog wat meer reële Ajax-fans zijn en niet alleen mensen die alles blind slikken wat Cruijff roept.
0 -1
je
Het Cruijff plan heeft nooit een kans gehad .
Hatertje
1 -2
Bobo het Konijn
Ach, het heeft alles kans gehad, iedereen in de voetbaltak die niet in het plan paste heeft Ajax verlaten, op de Toekomst heeft men alles naar de hand kunnen zetten. Hoezo dan geen kans? Dat de mannen van de revolutie uiteindelijk onderling mot hebben gekregen dat is niet een kwestie van geen kans krijgen. Dan moet je de hand in eigen boezem steken.
3 -2
je
Moses bobo Peterson beef ji er maar je draai aan .
Niet over plan Cruijff praten dat is niet meer niet meer de Beste Johan Cruijff zijn naam misbruiken .
En Hennie Henrichs en Arie van Os
O en Uri Coronel inleveren dat erelidmaatschap en Uri ji hebt de Arena niet gebouwd dat was Ballast Nedam.
2 -1
Bobo het Konijn
Dat was ook een malle reflex, toen het mis liep in het TH heel hard wijzen naar de bestuurders. Coronel is op een schandelijke manier gesloopt door de Telegraaf, uitgerekend de Telegraaf. Maar dat was al 4 jaar terug. @Je Het was toch echt het kruidenvrouwtje van de Toekomst, Jongkind, waar het probleem zat. De wig tussen de voetbaljongens.
1 -2
je
Konijntje niet meer plan Cruijff roepen ga maar worteljes zoeken
1 -1
je
Hoe kom ji toch aan al informatie link migel
En maar wijzen wie leert jou dat Henrichs die Clown.
Vertel ji Uri Coronel ff dat verhaal over de Arena bouw .
En dat erelidmaatschap inleveren dat heeft hij niet verdient 3jaar voorzitter en geen opzienbarende dingen gebeurt in die 3 jaar en Boekhouder bij Ajax gewoon een doorsnee bestuurder
2 -1
godenzonensuper
5 jaar lang?
Jij wilt of kunt niet inzien dat plan Crujjff in de arena nooit of maar gedeeltelijk is uitgevoerd.
3 -1
Deepblue
Had je er iets aan moeten doen. Nu klagen heeft geen zin.

1 -7
Finidi en Nwanko
Helemaal mee eens. En om zieltjes te winnen heeft hij het weer over mensen van buitenaf. Ajax is altijd geregeerd dor mensen van 'butenaf'. En Barcelona en Bayern, tja die hebben natuurlijk gewoon veel geluk met de door hun opgeleidde Messie, Neymar, Robben en Ribery.
1 -6
je
Zieltjes te winnen zeg ji ji blijft niet eewig in de Arena de scepter zwaaien he moses.

Erelidmaatschap inleveren Arie Uri Hennie
0 0
JohnDylan
Hij mocht het vijf jaar lang proberen? Ten eerste was de uitspraak van de rechtzaak deze maand vier jaar geleden en dus niet vijf jaar. Ten tweede is de wil van Cruijff daarna nooit in zijn geheel doorgevoerd. Cruijff was bijvoorbeeld tegen het aanstellen van een technisch directeur en tegen zijn wil in werd Overmars aangesteld. Dat kwam doordat er geen directeur voetbalzaken (algemeen directeur) werd aangesteld met een voetbalverleden zoals Cruijff wilde. Daarom had hij Ling voorgesteld met direct onder hem een technisch hart van De Boer, Bergkamp en Jonk. Dus hoe kan je nou zeggen dat zijn plan en zijn mensen zijn mislukt als zijn plan niet werd uitgevoerd en zijn mensen niet werden aangesteld. Als Cruijff het echt had mogen proberen waren Vd Sar en Overmars nooit aangesteld maar in hun plaats Ling met De Boer, Bergkamp en Jonk.
5 -3
Deepblue
`De aanstelling van Van der Sar wordt eveneens gesteund door Johan Cruijff. Hij voorziet graag een belangrijke rol voor oud-spelers van de Amsterdamse club en heeft met Overmars en Van der Sar in een belangrijke functie daarmee zijn wens ingewilligd zien worden.`

http://www.vi.nl/nieuws/van-der-sar-klaargestoomd-voor-directiefunctie-bij-ajax.htm

1 0
JohnDylan
Ik zeg niet dat Cruijff de aanstelling van Vd Sar niet steunde maar dat als Cruijff zijn zin had gehad Vd Sar nooit in beeld was gekomen. Dan was Ling namelijk aangesteld als directeur voetbalzaken met daar direct onder een technisch hart met De Boer, Bergkamp en Jonk. Doordat Ling werd afgeserveerd kwam Vd Sar in beeld en doordat er daardoor geen algemeen directeur was met een voetbalverleden moest er een technisch directeur komen. Als Cruijff zijn zin dus had gehad was Ling in plaats van Vd Sar en Overmars aangesteld.
4 -1
Starkoo
Ik hoop dat van Gaal weg moet uit Engeland en dat is alles uit praat met onze nr 14, hun visie is bijna gelijk aan elkaar, van Gaal is jonger dan Johan dus ook beter voor de gezondheid van Johan, denk dat winnen CL niet echt meer mogelijk is, of het echte fairplay moet in worden gevoerd, mee doen in de EL is denk ik echter wel mogelijk! Belangrijkste is dat we als supporters achter het team blijven staan, aan de mannen die het bepalen kunnen we toch niks aan doen!

Wie Ajax in de steek laat is gewoon niet goed wijs, eens ajacied altijd ajacied!
3 -8
afca95
Net of het Ajax boeit of jij komt! ZE hebben liever 50.000 toeristen die veel consumeren! Als je dat niet inziet heb je n dikke plaat voor je kop! Maargoed als jij de NV Wilt blijven steunen moet jezelf weten! Echt Ajacieden weten wat Ajax is en dat Ajax heeft niks met de NV Ajax van nu te maken!
1 -2
Starkoo
Je gunt dus de Ajax nv alle resultaten uit verleden, je toch horen bij de club met het meeste succes in Nederland, laat de NV maar een eigen club starten en geef ons Ajax terug aan de echte supporters!
1 0
JohnDylan
De visie van Van Gaal staat juist haaks op die van Cruijff. In de visie van Cruijff staat het individu centraal terwijl in de visie van Van Gaal het team centraal staat.
3 -4
grapje
Worden de supporters niet in de steek gelaten door Ajax? Laat mensen zelf bepalen wat ze willen doen svp.
3 -1
Finidi en Nwanko
Maar natuurlijk, dan laat jij de jongens gewoon in de steek.
0 -3
afca95
De Jongens die voor de zoveelste keer n waardeloze pot op de mat leggen en in hun Mercedes naar hun villa rijden, en vervolgens Ajax voor t geld verlaten, roepen dat ze terug keren maar na 10 jaar liever in Qatar spelen..die bedoel je? Tja het is maar wat je in de steek laten noemt..
1 0
Finidi en Nwanko
Ohh jij bent, volgens mij als zovelen hier.....helaas, die alleen maar ajaxied is als We winnen. Als Ze verliezen en 010 wint dan ben je opeens graag een kakkerlak. In '40/'45 noemden ze dat een nsb'er.
0 0
afca95
Anders praat je ff uit je reet droeftoeterr! Als je al niet Ajacied normaal kan spellen ga ik jou niet serieus nemen, met je nsb-er! Je weet geen eens waar je over praat dropstaaf! Ik sta er elke wedstrijd voor mijn Ajax! Alleen dit is niet het Ajax waar Ajax voor staat! Blijf jij maar lekker de NV volgen, dan is Ajax over 10 jaar helemaal niks meer!
0 0
Finidi en Nwanko
Gelukkig ben jij wél geweldig. Voor je ouders, vrienden, werkgever (als je die al hebt). Jij bent geweldig, misschien zelfs perfect. Jammer dat de ajacieden jouw niveau als speler en als mens niet kunnen evenaren.....
0 0
OlavMokum
Ajacied is het. Niet Ajaxied.

@ finidi en Nwanko, NEPPE AJACIED DIE JE DE BENT. JE KUNT NIET EENS HET WOORD AJACIED SPELLEN, ROT TOCH OP NAAR JE BOERENDORP!!!

En dan praat jij over 'nsb'er'. Randd%biel
1 0
Finidi en Nwanko
Daar heb je een punt. Maar gelet op je tekst ben jij dus ook van We en Ze.
1 0
OlavMokum
fijn dat je inziet dat je een nep-Ajacied bent, had geen zelf kennis van je verwacht. Maar hiermee win je enige sympathie
1 0
Finidi en Nwanko
Vandaag weer drie punten.....jeetje wat baal jij he...en aan het eind van het seizoen weer lopen feesten omdat We kampioen zijn geworden (al is het met te duur betaalde spelers die in hun dikke auto naar hun dokke villa rijden)...
0 0
laling
Dat geroeptoeter van Cruyff in de Telegraaf.......
Of is het in werkelijkheid Jaap de Groot?

"Barcelona en Bayern Munchen zijn de norm"

Laat me niet lachen!
Kan Cruyff dan ook even de bijbehorende portemonnee er bij leveren?
3 -8
Finidi en Nwanko
Huh portemonnee...messie, neymar, suarez, ribbery en robben zijn toch de vruchten van de eigen jeugdopleiding van barca en bayern? Waarvan johan al dan niet direct de architect van is....
0 0
JohnDylan
Want alleen met wereldtoppers kan je die manier van spelen hanteren? Vreemd want AA Gent speelt op dezelfde manier en die heeft de beschikking over mindere spelers dan Ajax.
4 0
Ajacied1989
Het zal nog moeten blijken of de spelers van Gent echt minder zijn. Als de tweede ronde CL wordt gehaald lopen er ontegenzeggelijk een aantal goede spelers rond. Maar ik ben het wel eens met je punt dat een goede trainer veel meer uit Ajax zou kunnen halen. De Boer lijkt vastgeroest in zijn patroon en is veel te bang om op z'n bek te gaan, terwijl dat juist nodig is om een betere trainer te worden.
Goede trainers zoals Sousa, Schmidt, Klopp, Bosz en Vanhaezebrouck lieten hun teams ook niet sinds hun eerste klus dit goede spel spelen, dat heeft zich in de loop der jaren zo ontwikkeld. De Boer staat stil in die ontwikkeling, of gaat in ieder geval heel moeizaam vooruit.
Natuurtalenten als Guardiola en wellicht Jonk zijn helaas schaars in de voetbalwereld. En ik ben bang dat Jonk zich niet snel zal begeven in het nest waaruit hij verdreven is.
Bosz lijkt de enige haalbare optie, mits Frank vertrekt. Vanhaezebrouck heeft helaas net z'n contract verlengd.
1 -1
ajaxinho
De Verlosser is verlost.

Genot is eerder uitzondering ('94-'95 en '03-'04) dan regel bij Ajax.

Mijn laatste hoop is gevestigd op Nouri (vdBeek & Cerny)
Maar die is (zijn) binnen 2-3 jaar al naar Barcelona.

Kortom, het leven is te kort om je druk te maken om Ajax.

Dus, nogmaals (dit stuk is verwijderd door AS)

Vaarwel Ajax!
Vaarwel Ajax Showtime!
4 -2
Horrontelli
Het doet me goed dat er nog zoveel echte Ajacieden zijn met historisch besef en die de waarden van de club kennen. Ook al zal het zonder Cruijff minder worden, het voelt als een soort troost.
5 -1
Warrior
Jammer maar helaas. De club heet nog altijd Ajax, en niet Fc Cruijff. En de supporters die Ajax nu de rug toekeren... slappe hap. Krijgen hun zin niet, dus weg.. Voor hen honderd anderen.
1 -2
godenzonensuper
http://www.foxsports.nl/video/fox-sports-doc-toekomst-van-ajax-het-plan-cruijff/

Te gek voor woorden dat dit allemaal de nek om wordt gedraaid.
3 0
JohnDylan
Dat zal echt niet allemaal de nek om worden gedraaid. De visie van Bergkamp verschilt niet zo veel met die van Jonk en nog minder met die van Cruijff. De performance coaches zullen iets minder zeggenschap krijgen maar zullen nog steeds worden gebruikt. Verder zal er nog meer nadruk op de technische ontwikkeling van talenten worden gelegd.
4 -1
grapje
Als er zo weinig verschil was dan waren ze er wel uitgekomen lijkt me. En laat Jonk nou de enigste zijn die zaken besprak met Cruijf en zat te sparen met ideeën. Ik heb geen vertrouwen in Bergkamp alleen al om de reden dat hij aankopen als Duarte en Viergever verdedigde. Als dat goed is en past bij de visie van Ajax dan val je me tegen.
3 -1
godenzonensuper
Als er nog performance coaches zijn...
Maargoed je hebt waarschijnlijk gelijk over Bergkamp maar vergeet niet dat hij ambities heeft om te vetrekken naar Engeland. Jonk was een man voor de lange termijn geweest. En voor hetzelfde geld wordt er een trainer a la Jol gehaald die weer allemaal aankopen moet hebben en dat zijn we terug bij af.
3 0
aietos
En niet te vergeten dat over een paar jaar de jeugdopleiding, zeg dus maar het nieuwe plan Ajax, niet boven het gemiddelde niveau van de jeugdopleidingen in de eredivisie uit zal stijgen.
4 0
nightgoat
Koning Johan, het ga je goed.
Laat maar fikken en voorlopig niet meer blussen.
5 -2
carsfield
goed dat cruyff zich nu terugtrekt. laat dat zooitje gajes maar hun eigen koers varen en nooit meer de woorden "we gaan verder in de naam van Cruyff" in de mond nemen. we spreken elkaar weer als ajax volgens jaar weer door een nietig clubje in Europa is uitgeschakeld en topspelers als bazoer en klaassen met de boer mee naar Arsenal gaan.
6 -1
chrisjuhhh
Johan Cruijff succes en sterkte , bedankt voor al die jaren inzet en we zien je terug als wim jonk coach is .
11 -1
4xbestevaneurop
Indirect een aanval op de Boer als je de laatste paar zinnen leest. En terecht vind ik, het ging Cruijff niet alleen om de opleiding. Hij wil dat Ajax 1 het voetbal speelt waar Ajax voor staat,. Ga maar eens tellen hoeveel wedstrijden er onder de Boer zijn geweest waarin het publiek vermaakt werd en de mensen onderweg naar huis het nog over die fantastische combinatie's en acties hadden.
Ik denk dat Cruijff het vaak niet eens kan aanzien om wedstrijden van Ajax 90 minuten te kijken, wie ziet spelers van Ajax dingen doet die je zelf vanaf de bank/stadionstoeltje niet kon bedenken. Wanneer heb je Fischer voor het laatst een actie zien maken waarbij je denkt: Ja daarom speel jij in Ajax 1 en ik niet. Een degelijke nr 10, maar geen een waar je ooit van loopt te smullen. Je geniet nog het meeste van Tete en Bazoer, dat zegt genoeg over de aantrekkelijkheid.
8 -1
WesleySonck
Apart dat ie zegt dat 'mensen buiten het voetbal nu opeens leidend kunnen zijn' en dat hij mede daardoor afhaakt. Interessant, omdat juist de mensen van binnen het voetbal de slag hebben gewonnen (vd Sar, Bergkamp en Overmars) en dat het pijnpunt was dat de invloed van mensen buiten het voetbal (Jongkind, performance coaches, etc) juist te groot was. In principe is de enige 'mens van binnen het voetbal' die nu niet meer leidend is Jonk, en meer niet.
2 -5
Horrontelli
De tijd van Wesley Sonck was een donkere tijd voor Ajax, geen tijd om te verheerlijken. Als we succes willen zullen we naar Cruijff moeten luisteren en van de donkere tijden leren hoe het niet moet.
2 -1
Deepblue
Hebben we net 5 jaar naar geluisterd?
1 -3
Truus de Bakker
Cruijff en een heleboel mensen op deze site geven Collee, de RvC en de BR de schuld van het ontslag van Jonk maar het was de rest van het TH dat niet meer verder kon en niet meer verder wilde met Jonk.

Als je weigert aan te schuiven bij het belangrijkste overleg binnen de organisatie, als je de Toekomst als je eigen toko wil runnen, als je je collega's en spelers van de club beschadigt in de pers en als je de oorzaak ervan bent dat de club al 9 maanden in de pers onder vuur ligt, dan ben je een stoorzender waarmee niet te werken valt.

Het is onzin om te geloven dat Collee, de RvC of de BR hun eigen motieven hadden om Jonk te ontslaan. Kinsbergen kreeg geen verlening omdat hij als hoogste directeur weigerde Jonk te ontslaan. Collee werd aangesteld om te doen wat in het belang van de organisatie was en de RvC deed wat nodig was om weer een werkbare situatie te creeeren. De BR steunde dit.
3 -7
grapje
Je ziet het verkeerd , Klinsbergen hield zich vast aan plan Cruijf en wou een 2 jarig contract. En over het niet aanschuiven kan je als werkweigering zien, je kan het ook zien als beslissen jullie maar want mijn stem heeft toch geen zin. Want hoelang zou je het uithouden in een bestuursgroep als het altijd 3 man tegen jou stem is. Zou jij dan blijven zitten in het bestuur en je elke keer een oor aan laten naaien? Zou je afwezig blijven maar actief blijven op bestuursgebied of zou je gelijk al ontslagen nemen als een loser? Wim Jonk koos voor om niet zijn tijd te verspillen en de noodklok te luiden omtrent het plan Cruijf wat niet meer leidend was.
2 0
Truus de Bakker
Ik zou me niet voor het karretje van een looptrainer laten spannen. Dat zou ik doen.

En hoezo is het plan Cruijff niet meer leidend? De Boer stelt zat jeugd op. Bergkamp wil meer techniek trainen dan Jonk, Overmars probeert talenten van overal naar Ajax te halen. Waar haal je het vandaan dat het plan Cruijff niet meer wordt gevolgd? Geef eens wat voorbeelden?
1 -1
Maxwell5
Heb jij het artikel hier boven niet gelezen?
1 0
MosesD
Ik hoop dit de laatste onzinnige column van Cruyff over Ajax is. Ik wens Johan alle sterkte bij zijn herstel en Ajax wens ik vooral rust toe.
3 -11
aietos
Ik hoop van ganser harte Dat Cruijff gewoon door blijft gaan met het geven van zijn mening over het huidige tikkie terug voetbal, het plan Ajax voor de jeugdopleiding, de leugenachtige dikke Collee zonder enig voetbal verstand en niet te vergeten de altijd sluwe en onberekenbare Hennie Henrichs en zijn corrupte bende.
8 -3
heinp
Ik hoop dat hij daarmee door gaat en keihard zijn mening blijft geven over deze wanorde en corrupte bende.
6 -3
godenzonensuper
Rust met deze personen in de bestuurskamers..
4 -2
MosesD
In de bestuurskamers was het vrij rustig, in het th rommelde het. Laten we hopen dat dat nu een tijd verleden tijd is. Morgen een mooie zege en Herfstkampioen.
1 -6
grapje
Haha ja leuk man winterkampioen, je hebt vorige week de kans laten lopen om uit te lopen. Joepie Winterkampioen.
0 -2
MosesD
Ja en straks kampioen. Dan sta jij zeker te balen?
2 -2
geDaante
Verschil tussen liefhebbers en succes-/resultaatsupporters.
0 0
Warrior
Je weet toch hoe het werkt? Als we kampioen worden komt dat door Cruijff, worden we het niet, ligt het aan De Boer en/of het TH. Allemaal passanten. Ik ben Ajacied..no matter what.
2 0
geDaante
Dan ben je geen Ajacied, een echte Ajacied kan niet achter de totale verloochening van de kernwaarden van Ajax staan, en achter een NV, die het grootste clubicoon schoffeert en wegwerkt.
0 0
AnoniemeTank
Hopen en wensen doe je maar lekker bij AZ. Hier bij Ajax hangt dat daar niet vanaf.

Rust is geen doel op zich. Rare redenatie komt elke keer voorbij. Rust = stilstand. Wrijving = energie
6 -2
Horrontelli
Bij FC Oss is het inderdaad lekker rustig.
2 -2
MosesD
Rust in de zin van geen geneuzel meer.
2 -2
WesleySonck
Nu je toch een soort van Newton erbij pakt. Wrijving kost energie en remt de snelheid. Beweging zonder wrijving stopt nooit en zorgt voor continue vooruitgang.
3 -2
AnoniemeTank
Dan blijft rust alsnog stilstand. Maar energie kan ook acceleratie betekenen.
1 -1
WesleySonck
Energie wel, maar jij wilt wrijving. Al jij van wrijving een versnelling weet te maken wil ik graag een aandeel in je bedrijf.
3 -1
AnoniemeTank
Wrijving = hitte, hitte = verbranding, verbrandingsmotor = vroem vroem.
Het is beeldspraak hea ;) zie het als de dynamo op je fiets, het wekt energie op, je lampje brandt en je ziet waar je heen moet = een visie.
1 0
MosesD
Doe ik ook een pakket!
0 -3
Pauw
Verwoord mijn loskoppeling perfect: http://www.ajax1.nl/het-vrouwelijk-perspectief/
2 0
IamLegend
Mooie tekst idd...
1 0
WesleySonck
Wat ik vooral lees is dat ze zegt dat de jeugdspelers geleid moeten worden door ervaren krachten (aankopen) en dat je het met alleen jeugdspelers niet redt. Maar toch schaart ze zich niet achter het 'huidige plan Ajax'
0 -2
godenzonensuper
Voor de mensen die " rust" willen. Dat ze deze column maar heel goed lezen en over 5 jaar niet komen huilen.
2 -1
IamLegend
@godenzonensuper Voor de mensen zoals jij die zien dat Ajax Europees kampioen word over 5 jaar onder leiding van frank de boer,... sta dan niet op de eerste rij te juichen...
0 -3
godenzonensuper
Sta ik ook niet , ben maar niet bang.
Kampioen van de armoede worden met betonvoetbal , ben er maar trots op.
1 0
IamLegend
voetbal is niet van beton...
0 -1
grapje
Haha jij wel, Frank de Boer Europees kampioen? een halve finale gaat die nooit halen laat staan een finale.
1 0
IamLegend
haha, het ging me om een tegen reactie op godenzonensuper, niet om de inhoud van mijn reactie.

Ma je hebt wel gelijk hoor. Geen enkele coach kan bij ajax de finale halen. Frank ook niet.
0 -1
Bensco
PS: zitten cruijff, jonk, ling en de groot hier overal minnetjes te geven ofzo?
0 -7
godenzonensuper
nee ik
6 -1
Kikke
En ik, wat een 'voetbal liefhebbers' die willen rust en een soort van Gaal voetbal, terwijl zowel Mourinho en van Gaal, duurt niet lang meer, er uit geknikkerd worden.. Dit fantasie loze voetbal kan ik niet aanzien en het ziet er naar uit dat Frank de Boer nog lang blijft... Pfff ik ben er ook van verlost, ga niet meer naar dit anti voetbal kijken...
3 -1
peanuthead92
Dat ze bij Ajax zo omgaan met een Icoon. Onbegrijpelijk.. Zitten nu mensen in de club die geen bal verstand hebben van voetbal. Alleen maar met eurotekens in hun ogen zitten. :(
3 0
Deepblue
http://www.z24.nl/geld/cruijff-verdient-goed-aan-fluwelen-revolutie-ajax-567633
0 -2
Bensco
Misschien maar beter dit. Met alle respect naar Johan voor zijn prestaties maar zijn plan faalde aan alle kanten. Afgelopen donderdag kregen we wederom een demonstratie van zijn vertrouwelingen waarom het beter is dat ze de show niet runnen. Ling loopt halverwege weg, jonk komt niet eens opdagen met als gevolg dat er zonder protest een unanieme stemming kan plaatsvinden. Ajax heeft zijn koers gekozen, laten we hier op blijven en ajax terug brengen naar de top.
1 -2
Horrontelli
Zijn plan faalde? Kom je wel eens op De Toekomst? Weet je niet wat een talent er de komende jaren aan zit te komen?
2 0
Bensco
afgelopen jaren niet in de arena geweest ofzo? het is toch dat technische hart waar johan zo op stond wat keihard aan het falen is. Zijn o zo belangrijke adviseur kon geeneens zijn rapport afmaken en meneer zelf is al jaren niet meer gezien bij de arena.
1 -3
Horrontelli
Jij wilt geen oplossing, jij wilt ruzie, Met mij ga je dat niet krijgen. Mensen zien uiteindelijk alleen wat ze willen zien.
1 -1
IamLegend
Jammer, maar jc heeft wel wat beters te doen dan zich druk maken over voetbal.
4 -1
AnoniemeTank
Laat hem zelf bepalen of hij tot zn laatste snik met voetbal wilt bezig zijn of niet. Nare gozer dat je bent.
3 -5
Horrontelli
Met je eerste zin ben ik het helemaal eens. Niet met je tweede zin alleen.
0 0
IamLegend
ik adviseer johan, ook te stoppen met kritiek geven via zijn column, dan is de rust helemaal terug gekeerd bij ajax...
2 -5
AnoniemeTank
Ja want rust is een doel op zich? Konijn
1 0
godenzonensuper
hahaha blijkbaar is rust prioriteit nummer 1 bij een zogenaamde topclub.
En of Ajax 1 nu betonvoetbal speelt maakt niet uit , als er maar rust is....
4 0
IamLegend
ja, flappie
0 -3
godenzonensuper
Zoals voor 2010? Ja erg rustig toen...
1 0
Danivr
spijker op de kop
1 0
Danivr
Cruijff, houd eens op jezelf veren in je reet te steken en denk eens constructief. Als je echt het beste met de club voor hebt dan stel je niet zulke belachelijke eisen. En vooral de manier waarop (altijd via collums zonder zelf naar Amsterdam te komen) staat me tegen.
Voor mij is het afgelopen met deze schijn filosoof. Heeft nu jaren een grote vinger in de pap gehad en Ajax is er iig niet beter op gaan voetballen. En of de huidige 'talenten' zich anders niet op deze manier ontwikkeld hadden is voor mij ook maar zeer de vraag.
Ik heb het idee dat iedereen hier alleen maar Cruijff aanhangt om wat hij in het verleden heeft gedaan en niet meer om wat hij nu doet.
2 -11
godenzonensuper
" Ajax is niet er beter door gaan voetballen"
Wat een belachelijke opmerking om Cruijff dat betonvoetbal te verwijten.
Volgens mij heb jij er niks van begrepen , praat dan ook niet.
3 0
robertomalone
Ik wens jouw veel plezier met "de realisten" die er nu zitten. Als je wil weten hoe de toekomst er uit gaat zien, Google dan eens op krantenartikelen vanaf het vertrek van van Gaal tot aan de komst van de Boer. Print je bovenstaande post uit en plak hem op de koelkast. Je gaat het vanzelf zien.
3 0
AnoniemeTank
Die oudvoetballers die over Cruijff zn rug binnen Ajax zijn gekomen, moeten nu eens samenwerken om de club van de beurs te halen. Dat is onze enige redding.
0 0
DenSim
Het enige toverwoord in de huidige voetbalwereld is "Geld" en daar kan Cruijff totaal niets aan veranderen, punt.
1 -2
Horrontelli
Dat kan hij wel maar hij krijgt de kans er niet voor. Omdat anderen hem dat beletten.
1 0
Deepblue
Ik kan het ook...maar anderen laten dat niet toe...
wat een slap verhaal.

Hij had carte blanche, maar het is het niet gelukt.

0 -1
Simon1
En zo zakt Ajax nog dieper in de stront. Soms hoop ik toch dat wij als supporters en mensen als Wim Jonk, Sjaak Swart en ga zo maar door een tweede Amsterdamse Profclub gaan oprichten, onder de naam VV'70-'73. Dit Ajax is gewoon door en door verrot. Zo verrot dat het terminaal is.
6 -3
ajaxinho
De Verlosser is verlost.

Genot is eerder uitzondering ('94-'95 en '03-'04) dan regel bij Ajax.

Mijn laatste hoop is gevestigd op Nouri (vdBeek
1 0
wdka
Ja, met een begroting van 60 miljoen en 18-22 jarige snotneuzen en salarisplafond van een miljoen. Ga je echt het niveau aantikken van clubs die een miljoen per maand aftikken. Idealistisch gewauwel, stel gewoon realistische doelen en beloof je supporters geen gouden bergen. Bijvoorbeeld uitgroeien tot een europese subtopper, wat overigens met al dat financiële geweld al een prestatie zou zijn.
4 -8
JCr14
Het enige wat Cruijff beloofd is. Aantrekkelijk voetbal, betere jeugd en zo met de juiste aankopen dichter naar de top in Europa. Met misschien een uitschieter als het meezit.
3 -1
wdka
Ja lul maar recht wat krom is? ( http://m.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=153694 ) De ambitie was toch echt naar de europese top naar het niveau barcelona, waar ze dik 400 miljoen euro aan salarissen betalen, elk jaar. Er zijn een paar moneyball verhalen ja, maar over het algemeen kan je daar niet mee concurreren laat staan structureel aansluiten bij dat niveau. Snap echt bij god niet dat mensen hierin geloven.
2 -5
robertomalone
Dit is precies waar het verschil tussen het Ajax waar ik van hou en het Ajax wat jij wil zit. Zie van Gaal nog naast Koeman zitten, terwijl Koeman roept dat we realistischer doelen moeten stellen. Dat is niet des AJax. Wij willen de beste zijn, mooi voetbal spelen, en een eigen koers varen. En dan hebben we er vertrouwen in dat naast een hoge attractiewaarde de resultaten ook goed zijn.
2 0
Horrontelli
Precies! Niet opgeven, maar constructief en creatief blijven werken en zo bewijzen dat het wel kan. In de jaren zestig was het onmogelijk dat Ajax ooit Europese top zou zijn en in de jaren negentig werd ook al gezegd dat je het zonder miljoenen niet redden zou. Toen lukte het ook terwijl niemand erin geloofde.
1 0
Cruyffie
Dat is inderdaad te merken dat je het niet snapt. Doe je huiswerk, in plaats van zo om je heen te slaan (schelden).

Cruyff heeft nooit gezegd structureel europese top: wel Ajax naar een hoger niveau met af en toe een uitschieter (zoals Dortmunt paar jaar terug). En dat is, mits je jongens revolutionair goed opleidt op techniek, tactiek, fysiek en mentaal, echt wel te doen.
5 0
JCr14
Precies. Net als Porto, Benfica en dat soort clubs.
1 0
TOOL
Zo is het, opgeven is het beste, verwachtingen verlagen naar niets en op naar nog minder!
5 -1
wdka
Sowieso snap ik dat gelul over de europese top onder Ajax supporters en bestuurders nooit, shit aint gonna happen. Voetbal is sinds 95 erg veranderd mochten we nu overhoopt de kwartfinale halen in de cl heb je het daaropvolgende seizoen geen elftal meer over :')

Bij bournemouth en leicester kan je als voetballer meer verdienen dan bij Ajax en dan loopt nog 80% hier achter johan cruijff z'n fabeltjes aan, doe je ogen open man.
3 -6
Horrontelli
Dat werd vroeger ook al gezegd. Onmogelijk dat Ajax Europese top wordt. Als ze toen hetzelfde hadden gedacht als jij had Ajax nooit een Europese prijs gewonnen.
2 0
wdka
De realiteit is hard, Ajax zal nooit dat niveau structureel kunnen halen, simpelweg omdat de club en de competitie te weinig geld genereren. Dus dan kan je twee dingen doen A: geloven in idealistische sprookjes van johan cruijff en consorten B: bestuurlijke wanorde opruimen, scouting onder de loep nemen, de jeugdopleiding op een hoog niveau houden, salarisplafond omhoog gooien en ervaren spelers in de as kopen. Om vervolgens de de competitie te domineren en af en toe hoge ogen gooien in Europa.

1 -5
robertomalone
Rick van de Boog, kom d'r maar in.
0 0
TOOL
De jeugd kan op z'n minst wel Europese top zijn en dat is wat Ajax wilt doen! Snap je dat niet?
2 -1
31xAjax
Hij zegt het niet met zoveel woorden maar hij doet voorkomen dat de successen van Barca en Bayern van de laatste jaren mede aan hem te danken zijn.....

Hij gaat steeds meer op Louis lijken.....
0 -11
arcaviiouse
het is wel zo elke cl winst van ajax en barca kan je terughalen naar cruyff als speler opleiding vernieuwer en als leersmeerster van trainers oa pep guardiola en Luis Enrique.
Cruyff heeft invloed gehad op 9 CL titels. Heb respect voor deze legende niemand heeft ooit zoveel invloed in het voetbal gehad als Cruyff.
3 0
tonny
Zit jij soms ook in de ledenraad?
Omdat jij er ook de ballen van snapt.
Jij bent dus een van die gatlikkers, graaiers en geen verstand van voetbal
2 0
ajaxinho
Rijkaard en Guardiola.

En ja, dat had Jonk voor ons kunnen betekenen.
4 0
wdka
Jaa wang dan hadden we de CL gewonnen hè, tuurlijk niet achterlijk droplul.
0 -3
ajaxinho
Hadden???

Lezen! Klootzak!
2 0
MSwertz92
Pfff en wie wil er nou als barcalona en bayern eindigen he marc overmars en edwin, alsof die ooit wat bereiken...
2 -1
Kikke
Haha of als Mourinho en van Gaal.. Het is voor mij wel duidelijk en voor mij onbegrijpelijk dat de meerderheid blijkbaar bij Ajax dat niet ziet.... Hoe duidelijk wil je het hebben...
0 0
JCr14
Voor mij is Ajax, Ajax niet meer. Ajax is een stukje van zijn ziel verloren. Mijn gevoel voor Ajax is daarmee ook minder geworden. De filosofie, speelstijl en plezier weg. Alles waarvoor Ik fan ben geworden.
De bobo's aan de macht en alle voetballers dadelijk weg. Ajax zal ook minder aantrekkelijk worden voor spelers.
Zwarte tijd in de geschiedenis van Ajax.
Ajax zal ook veel fans verliezen. En ook veel inkomsten.
Het is een mes in mijn Ajaxhart.
Jammer dat de supportersgroepen niets deden.
we zullen er weer pijnlijk achter moeten komen ben Ik bang.
5 0
ajaxinho
De Verlosser is verlost.

Genot is eerder uitzondering ('94-'95 en '03-'04) dan regel bij Ajax.

Mijn laatste hoop is gevestigd op Nouri (vdBeek
0 0
johnd
Tja, als de grote klacht is dat je niet komt opdagen (zowel Cruijff als Jonk) en je dan op zo'n belangrijke vergadering er weer niet bent, dan is het gewoon klaar. Heel simpel en begrijpelijk dat er dan voor de tegenstander wordt gekozen.
2 -4
Starring
Dat heet letten op de vorm maar niet op de inhoud. Juist inhoudelijk slaat Ajax (door Jonk en daarmee ook Cruijff, buitenspel te zetten) de verkeerde weg in. Aan het saaie en robotachtige veldspel én tragische aankoopbeleid van het eerste elftal is juist af te leiden hoe het niet moet. En die lijn wilt men doortrekken naar de jeugd. Verkeerde ontwikkeling. Focus je daarop, beste John.
1 0
johnd
Dat ben ik ook met je eens, ik had liever dat ze voor lijn Jonk hadden gekozen, maar dat neemt niet weg dat niet op komen dagen geen slimme keuze was.
0 0
geDaante
Haha een hele visie die de enige echte visie voor Ajax zou moeten zijn, met de bedenker van die visie die Bayern en Barcelona naar grote hoogten hebben gebracht, en aan de hand waarvan omringende landen ons keihard inhalen voorop, om zeep helpen omdat de duidelijk niet gewenste en achterbaks weggepeste personen waarvan een een dodelijke ziekte heeft, niet naar een vergadering komen. Altijd maar weer die vorm in plaats van de inhoud, waar het om zou moeten gaan. Doodmoe word ik ervan. Bedankt voor het helpen kapotmaken van Ajax, je weet blijkbaar niet eens waar Ajax voor staat, en bent duidelijk geen voetballiefhebber, zeker niet van Ajaxvoetbal.
3 -1
johnd
Heb je ooit andere reacties van mij gelezen? Tot voor kort ben ik in werkelijkwaar ELKE reactie pro-Cruijff geweest, maar ik ben geen schaap.

Jonk en Cruijff hebben zelf simpelweg ook fouten gemaakt en als je dat niet toe kunt geven, ben je blind. Cruijff had gewoon (voor z'n ziekte) meer hands on moeten zijn en Jonk had gewoon naar de vergaderingen (incl. deze) moeten komen.

Ik zeg hier niet eens dat het juist is dat er voor de bestuursraad gestemt is, ik zeg dat het simpel en begrijpelijk is en dat ze het van tevoren hadden kunnen weten.
1 0
adam_afca
Dat ging per ongeluk toen ik het laatste gedeelte wou kopiëren.
Voornamelijk dat gedeelte was classic haha lol
0 0
johnd
Je kunt natuurlijk gewoon aanpassen...
0 0
adam_afca

'Als zoveel zaken anders worden ingevuld dan zoals ik daarover denk, dan moet je de boel gewoon loskoppelen. Dat gaat nu gebeuren en daar kan ik prima mee leven. Want zo werkt het niet. Voor mij is het voetbal van Barcelona en Bayern München de norm. Een norm die ik ooit zelf heb bepaald. Alleen werd mijn norm niet binnen Ajax gehanteerd. Dan houdt het op', aldus Cruijff.

Dat voetbal speel je echt niet zomaar. Zeker niet bij een club dat ieder jaar kapot gekocht is... Dan kun je wel zeggen opleiden, dat helpt natuurlijk, maar als je talenten steeds weer verkocht worden kun je nooit vastigheid opbouwen. Daarom is het zo wisselvallig. Ik ben er van overtuigd dat Ajax al jaren goed bezig is, alleen als je ieder jaar je beste spelers verliest en er niets voor terug kunt halen, blijft er niks over. We maken pas weer een kans als de financien eerlijker worden verdeeld.

Onze Nederlandse clubs zijn in vergelijking met Real, Barca en Bayern gewoon amateurclubs. Het is de realiteit.

Neemt niet weg dat het spel niet om aan te gluren is. Neemt ook niet weg dat deze situatie zwaar kut is.1 0
geDaante, za 19 december 2015 om 04:00Gaat om de kernwaarden, die kan je met elk elftal nastreven, het niveau van de spelers bepaald slechts de uitvoering. het gaat erom dat je het maximale uit je situatie haalt, dus slim, verstandig en creatief met geld omgaan, alleen pure versterkingen aantrekken, en jeugd zo goed mogelijk opleiden en zo vroeg mogelijk klaar stomen, in dezelfde speelwijze zoals het eerste, zodat ze helemaal een zijn met die speelwijze. Dat is een flink voordeel ten opzichte van een bij elkaar gekocht team. Je moet steeds zien te pieken. Op een gegeven moment, over twee seizoenen bijvoorbeeld, kan je een team hebben met de volgende spelers (die dan allen 2 jaar verder zijn):
Cerny, Nouri, Van de Beek, Bazoer, Tete, Riedewald, Sinkgraven, Andersen, Eiting, De Ligt, Terry Sanniez, en anderen, en dat aangevuld met enkele, wat meer ervaren topaankopen, die het liefst al komend seizoen gehaald worden. Dan kan je met die selectie over twee seizoenen pieken en oogsten. Maar om daar Het maximale uit te halen, zou je dus met het eerste net zo moeten spelen als de jeugd onder Jonk deed, zoals de A1 deed. Doe je dat, dus gewoon in alles je aan de visie Cruijff (topjeugd aangevuld met gerichte topaankopen en zelfde goede speelstijl) houden, dan is de kans heel groot dat er tegen die tijd iets heel moois ontstaat. Wat daarna net als na '95 wel weer afgebroken wordt, maar dat is je lot, dat moet je accepteren, en gewoon weer naar een nieuw piekmoment toewerken. Je ondergrens zal lang niet meer zo extreem laag zijn, daar jeugd blijft doorstromen, en aankopen gericht zullen zijn, en je speelstijl erin gebakken zit.

Maar helaas is dat alles nu heel achterbaks de nek om gedraaid. Er werd al niet naar gehandeld, en nu is duidelijk dat er ook nooit naar gehandeld zal worden, dus mijn hele verhaal kunnen we op onze buiken schrijven.

Zie wat zo'n PSV met zo'n matige selectie voor elkaar heeft gekregen in de CL, en Dit Ajax had met een beetje lef en een goede en logische speelwijze, in plaats van die broekpoeperij en belachelijke afwachtende speelwijze, ook veel meer kunnen bewerkstelligen dan het deed. Het beeld dat ik schets met de genoemde spelers, aankopen en speelwijze, brengt je ineens stappen verder, en overwinteren in de CL zou dan eerder een logisch gevolg zijn, met een klein beetje geluk bij de loting, of bij een zeer zware poule, wat geluk in de wedstrijden, als dat al nodig is. Enthousiasme en afbluffen, wat me bij de A1 ook zag, maakt je ook sterker. Dat heb je vaak ook voor op sterke, bij elkaar gekochte tegenstanders, die je ook nog weleens willen onderschatten.0 0
gi0vanni, za 19 december 2015 om 03:52Al zouden we de wereldtop niet halen alleen al de manier van voetballen zou 1000 x beter zijn om naar te kijken. Het blijft grappig dat sommige mensen het beter denken te weten als een van de grondleggers van het moderne voetbal en een van de belangrijkste die Ajax op de kaar gezet heeft. Ajax is geheel kapot gemaakt.

0 0
Sammy Sosa, za 19 december 2015 om 03:37Zou het dan echt niet meer mogelijk zijn om voor elke positie een soort Suarez/Huntelaar schot in roos aankoop te kunnen doen? Heb je er daar 3/4 van, met een as (Chivu, galasek, zlatan) en `een andere trainer` kan je al best ver komen lijkt me. Maar goed, die tijden zullen ook wel gevlogen zijn.... Dat gaat er bij mij nog steeds niet in.0 0

Advertentie: www.vergelijk-zorgverzekeringen.com

HOOFDNIEUWS
De Boer wil in winterstop naar spits zoeken
6
Cruijff voelt zich verlost van koers Ajax
6
Platform voor herstructurering geopperd Eigen nieuws
58
Van der Hoorn wil komende zomer echt weg
51
De Boer wil dat Ajax-duo blijft
96
De Boer: 'Het zorgt voor rust binnen de club'
86
Ajax beschikt over vrijwel fitte selectie
21
[Update] YL-wedstrijd tegen Sevilla op 9 februari
64
'Vergadering sloeg om bij standpunt Jonk'
175
Henrichs: 'Hoop dat Cruijff blijft komen'
112
TOON MEER HEADLINES
LOPENDE DOSSIERS AJAX
LEDENVERGADERING AJAXAJAX - DE GRAAFSCHAP
BIJZAKEN EN GERUCHTEN
De Boer: 'Hadden er nog in willen zitten'
31
El Ghazi deelde tegenslag met Bergkamp
29
Veltman: 'Ik ben de DJ in de kleedkamer'
17
Tete: 'Kickboksen onwijs vette sport'
14
De Boer: 'Tete ontwikkelt zich goed'
13
Duel met De Graafschap uitverkocht
78
Bergwijn: 'Appie en ik gingen discoschaatsen'
16
'Andersen de beste, Zivkovic duurt te lang'
21
Henrichs: 'Beetje ruzie in de hut, zo zijn wij'
30
Andersen bloeit op: 'Krijg het vertrouwen'
11
Pa Vilhena: 'Ajax geeft jeugd meer vertrouwen'
24
Streppel steunt kansen missende Zivkovic
8
Van Praag: 'De club kan nu weer verder'
19
Van Praag ziet kans: 'Eerst zijn gezondheid'
41
Heitinga: 'Dan voel je de dankbaarheid'
9
Gesteggel om parkeerplekken Roda JC-uit
7
Younes verlaat training uit voorzorg
6
Verouderd ticketsysteem Arena vervangen
13
TOON MEER HEADLINES
OPINIE
ASP: 'Jonk had er sowieso bij moeten zijn' Eigen nieuws
34
De Groot: 'Lijmpoging wordt 'm niet'
0
Derksen uit kritiek op Jongkind en Ling
28
Derksen: 'Iedere club zou de vlag uithangen'
28
Zivkovic imponeert: 'Verschrikkelijk goed'
26
Stalenburg: 'Onrust bij Ajax is "ossenworst-revolutie"'
11
Verweij: 'Zelfdestructie Ajax repeterend verhaal'
19
'Utrecht als afsluiting periode van gezapigheid'
6
TOON MEER HEADLINES
VOETBALNIEUWS
Kishna ondergaat succesvolle knieoperatie
2
Vreman wil Ajax onder druk zetten
12
De Graafschap-duo gepasseerd voor treffen Ajax
7
Suárez: 'Bij Ajax had ik ook een valse start'
15
Andersen scoort tegen Feyenoord
191
Overmars komt op voor Van Gaal: 'Erg sterk'
47
Suárez schiet Barça met hattrick naar finale
10
Wedstrijdloze Zimling mag weg bij Mainz
36
TOON MEER HEADLINES
VIDEOBERICHTEN
Klik hier om de video te starten.
Borst: 'Ajax speelde heel 2015 fantasieloos'
8
TOON MEER HEADLINES
ONZE11.NL
VIDEO | Vriendin Peter Crouch uit de kleren in kerstvideo
Chinezen bieden elf miljoen voor Van Persie
Bayern München heeft opvolger vertrekkende Guardiola al klaar
Oranje vrouwen dicht bij top 10 positie
Officiële aanstelling Hiddink lijkt kwestie van tijd
Memphis daagde Van Persie uit ‘Spelen grote jongens bij Fenerbahçe?’
BEZOEK ONZE11.NL
AS OP YOUTUBE
AS Podcast 18-12-2015
AS Podcast 18-12-2015

Ingezonden video: Cerny als capo
Ingezonden video: Cerny als capo
Jalalala Ajax Amsterdam
J
1 -4
adam_afca
Met alle respect naar Cruijff maar serieus Hahah!
0 -3
geDaante
Dank voor alles Cruijff, er zijn een hoop mensen, waaronder ik, die zich nederig kunnen opstellen, en weten, accepteren en erkennen dat je een vele malen betere en succesvollere voetballer was dan henzelf, en ook een groter persoon en mens, dan henzelf. Helaas is Nederland en Ajax over het geheel genomen te kleinzielig, narcistisch/arrogant, rancuneus en afgunstig om jouw 'bemoeienis' op waarde te schatten, en goed in te schatten, door te weten dat je het allemaal doet uit pure betrokkenheid, waar het de meeste anderen vooral om hun ego of eigenbelang gaat, of om interessant doen. Het is de eeuwige middelmaat die zich tegenover jou te klein voelt, en je altijd maar een kopje kleiner moet maken. Men ziet liever een Henk de Jong, lekker nuchter, en 'een van ons', een van de middelmatigen waar men zich mee kan vereenzelvigen, waarbij men zich niet klein voelt. Want een enkele man kan toch niet alles weten? Iedereen moet mee kunnen praten, of ze nou incapabel zijn of niet.

Wat voetbal betreft heb jij de waarheid in pacht, jij bent de ware Hollandse School, die her en der nog steeds het meest aantrekkelijke spel gekoppeld aan resultaat oplevert, behalve in Nederland, en Ajax, waar deze juist zou moeten floreren.

Je hebt het geprobeerd, meermaals en met veel inspanning. Helaas zijn de incapabele en kleinzielige, achterbakse bestuurslui aan het roer bij Ajax en de KNVB, en snapt de nieuwe generatie trainers en oud-voetballers er helemaal niets van, afgezien van een niet invloedrijke enkeling.

Het ga je goed!
12 -1
je
Mijn club en Cruijff heeft in het verleden altijd overwonnen .

Ajax is Johan Cruijff Johan Cruijff is Ajax

4 0
mvdk
Tja, maar laten we eerlijk zijn. Als je Neymar, Messi en Suarez in je aanval hebt staan ben je bij voorbaat al bijna onmogelijk te kloppen. Bayern en Barca hebben zo'n hoog budget dat ze met gemak de beste spelers overal vandaan kunnen halen en spelers kunnen betalen wat ze willen.

Dat voetbal speel je echt niet zomaar. Zeker niet bij een club dat ieder jaar kapot gekocht is... Dan kun je wel zeggen opleiden, dat helpt natuurlijk, maar als je talenten steeds weer verkocht worden kun je nooit vastigheid opbouwen. Daarom is het zo wisselvallig. Ik ben er van overtuigd dat Ajax al jaren goed bezig is, alleen als je ieder jaar je beste spelers verliest en er niets voor terug kunt halen, blijft er niks over. We maken pas weer een kans als de financien eerlijker worden verdeeld.

Onze Nederlandse clubs zijn in vergelijking met Real, Barca en Bayern gewoon amateurclubs. Het is de realiteit.

Neemt niet weg dat het spel niet om aan te gluren is. Neemt ook niet weg dat deze situatie zwaar kut is.
1 -1
geDaante
Gaat om de kernwaarden, die kan je met elk elftal nastreven, het niveau van de spelers bepaald slechts de uitvoering. het gaat erom dat je het maximale uit je situatie haalt, dus slim, verstandig en creatief met geld omgaan, alleen pure versterkingen aantrekken, en jeugd zo goed mogelijk opleiden en zo vroeg mogelijk klaar stomen, in dezelfde speelwijze zoals het eerste, zodat ze helemaal een zijn met die speelwijze. Dat is een flink voordeel ten opzichte van een bij elkaar gekocht team. Je moet steeds zien te pieken. Op een gegeven moment, over twee seizoenen bijvoorbeeld, kan je een team hebben met de volgende spelers (die dan allen 2 jaar verder zijn):
Cerny, Nouri, Van de Beek, Bazoer, Tete, Riedewald, Sinkgraven, Andersen, Eiting, De Ligt, Terry Sanniez, en anderen, en dat aangevuld met enkele, wat meer ervaren topaankopen, die het liefst al komend seizoen gehaald worden. Dan kan je met die selectie over twee seizoenen pieken en oogsten. Maar om daar Het maximale uit te halen, zou je dus met het eerste net zo moeten spelen als de jeugd onder Jonk deed, zoals de A1 deed. Doe je dat, dus gewoon in alles je aan de visie Cruijff (topjeugd aangevuld met gerichte topaankopen en zelfde goede speelstijl) houden, dan is de kans heel groot dat er tegen die tijd iets heel moois ontstaat. Wat daarna net als na '95 wel weer afgebroken wordt, maar dat is je lot, dat moet je accepteren, en gewoon weer naar een nieuw piekmoment toewerken. Je ondergrens zal lang niet meer zo extreem laag zijn, daar jeugd blijft doorstromen, en aankopen gericht zullen zijn, en je speelstijl erin gebakken zit.

Maar helaas is dat alles nu heel achterbaks de nek om gedraaid. Er werd al niet naar gehandeld, en nu is duidelijk dat er ook nooit naar gehandeld zal worden, dus mijn hele verhaal kunnen we op onze buiken schrijven.

Zie wat zo'n PSV met zo'n matige selectie voor elkaar heeft gekregen in de CL, en Dit Ajax had met een beetje lef en een goede en logische speelwijze, in plaats van die broekpoeperij en belachelijke afwachtende speelwijze, ook veel meer kunnen bewerkstelligen dan het deed. Het beeld dat ik schets met de genoemde spelers, aankopen en speelwijze, brengt je ineens stappen verder, en overwinteren in de CL zou dan eerder een logisch gevolg zijn, met een klein beetje geluk bij de loting, of bij een zeer zware poule, wat geluk in de wedstrijden, als dat al nodig is. Enthousiasme en afbluffen, wat me bij de A1 ook zag, maakt je ook sterker. Dat heb je vaak ook voor op sterke, bij elkaar gekochte tegenstanders, die je ook nog weleens willen onderschatten.
2 -1
gi0vanni
Al zouden we de wereldtop niet halen alleen al de manier van voetballen zou 1000 x beter zijn om naar te kijken. Het blijft grappig dat sommige mensen het beter denken te weten als een van de grondleggers van het moderne voetbal en een van de belangrijkste die Ajax op de kaar gezet heeft. Ajax is geheel kapot gemaakt.

4 0
mvdk
Daar ben ik het natuurlijk mee eens.
2 0
Sammy Sosa
Zou het dan echt niet meer mogelijk zijn om voor elke positie een soort Suarez/Huntelaar schot in roos aankoop te kunnen doen? Heb je er daar 3/4 van, met een as (Chivu, galasek, zlatan) en `een andere trainer` kan je al best ver komen lijkt me. Maar goed, die tijden zullen ook wel gevlogen zijn.... Dat gaat er bij mij nog steeds niet in.
0 0
mvdk
Wat hebben we met Suarez en Huntelaar gewonnen? Ook niks... Al die Europese topclubs kopen een selectie vol met topspelers, daar kunnen wij amper tegenop. Wellicht dat we met een flinke dosis geluk en een goede lichting de kwart finale CL nog eens kunnen halen. Feit blijft dat telkens je beste spelers weg gekocht blijven worden en die allemaal naar diezelfde topclubs vol topspelers vertrekken.
0 0
gi0vanni
Een van de mooiste dingen in plan Cruijff was dat op de iets langere termijn de doorstroming van GOED opgeleide jeugd in gang zou zijn gezet waardoor je steeds het vertrek van een aantal spelers op zou kunnen vangen. (Het enigste waar we mee kunnen concurreren met topclubs is zelf spelers opleiden.)

En omdat de BEGROTING over een aantal jaren veel beter zou zijn zou je dus 1 of 2 goede aankopen kunnen doen indien er op die posities geen vervangende jeugd zou klaar staan of als er meer ervaring nodig zou zijn geweest.

En het niveau zou steeds meer omhoog zijn gegaan omdat je op den duur dus spelers zou hebben gehad die de gehele geëvolueerde opleiding zouden hebben doorlopen. Maar dat kunnen we nu dus allemaal vergeten want ze hebben alle plannen in de prullenbak gesmeten en hun eigen opleiding gemaakt waardoor we op een triest niveau gaan uitkomen maar goed ze zullen er wel mee wegkomen want een hoop fans zijn dus tevreden met het tikje terug tikje breed systeem i.p.v. het aanvallende Ajax systeem.
1 0