Resterend programma titelkandidaten Ajax en AZ

BartVeenstra, 07-03-2020 om 14:45, 48314 views, Ajax Showtime |

Shop nu het nieuwe Ajax-uitshirt 2020-2021!

Door de nederlaag van Ajax tegen AZ (0-2) ligt de strijd om de Nederlandse landstitel weer helemaal open. Met nog tien wedstrijden te gaan hebben beide ploegen evenveel punten (53), al is het doelsaldo van Ajax veel beter dan dat van de Alkmaarders: 43 om 33. Richting het einde van het seizoen is het de vraag hoe de programma's van beide titelkandidaten eruit zien.

Ajax speelt dit seizoen nog vier keer thuis, terwijl het nog zes keer een uitwedstrijd speelt. AZ daarentegen heeft ten opzichte van Ajax het voordeel dat het nog vijf keer keer een thuiswedstrijd speelt. Logischerwijs spelen de Alkmaarders ook nog vijf keer een uitwedstrijd. Verder speelt AZ zes keer eerder dan Ajax, terwijl Ajax één keer eerder speelt dan AZ. Twee keer spelen de ploegen tegelijk. Voor de inhaalwedstrijden is nog geen definitieve datum gepland.

Speelronde 26: 7 maart

In de aankomende speelronde lijkt AZ een voordeel te hebben ten opzichte van Ajax. De Alkmaarders spelen eerder dan Ajax en hebben op papier bovendien een makkelijkere wedstrijd. AZ speelt thuis tegen laagvlieger ADO Den Haag, terwijl Ajax op bezoek gaat bij sc Heerenveen. De Friezen wisten afgelopen zaterdag voor het eerst in 2020 te winnen. Op bezoek bij FC Twente won men met 2-3.

07-03-2020, 18.30 uur: AZ - ADO Den Haag
07-03-2020, 20.45 uur: sc Heerenveen - Ajax

Speelronde 27: 15 maart

Een week later lijken beide ploegen een op papier 'makkelijke' wedstrijd te hebben. AZ gaat op bezoek bij nummer dertien VVV-Venlo, terwijl Ajax in eigen huis speelt tegen FC Twente. De ploeg uit Enschede staat op dit moment op een veertiende plek.

15-03-2020, 16.45 uur: VVV-Venlo - AZ
15-03-2020, 20.00 uur: Ajax - FC Twente

Speelronde 28: 22 maart

In speelronde 28 spelen zowel Ajax als AZ lastige uitwedstrijden. Ajax gaat op bezoek bij Feyenoord en de Amsterdammers weten na vorig seizoen hoe lastig het kan zijn in Rotterdam. Vorig jaar werd er in de competitie met liefst 6-2 verloren. AZ treedt in de Euroborg aan tegen FC Groningen. Thuis wist AZ niet te winnen van de Groningers: 0-0.

22-03-2020, 14.30 uur: Feyenoord - Ajax
22-03-2020, 16.45 uur: FC Groningen - AZ

Speelronde 29: 4/5 april

In speelronde 29 spelen AZ en Ajax beide een thuiswedstrijd. AZ lijkt dit weekeinde op papier de lastigste wedstrijd te hebben. De Alkmaarders spelen in eigen huis tegen Vitesse, de huidige nummer zeven van de Eredivisie. Ajax speelt een dag later in de Johan Cruijff ArenA tegen nummer vijftien PEC Zwolle.

04-04-2020, 20.45 uur: AZ - Vitesse
05-04-2020, 14.30 uur: Ajax - PEC Zwolle

Speelronde 21 (inhaal): 8/9 april

De KNVB heeft woensdag 8 en donderdag 9 april aangewezen als de datums voor de wedstrijden AZ - Feyenoord en FC Utrecht - Ajax. Duidelijk is dat beide titelkandidaten aan de bak moeten tijdens hun inhaalwedstrijden. Voor FC Utrecht is de wedstrijd tegen Ajax de wedstrijd van het jaar, terwijl Feyenoord - dat zes punten achter Ajax en AZ staat - nog een klein beetje hoop heeft op de titel.

08-04-2020, 18.45 uur: AZ - Feyenoord
09-04-2020, 19.15 uur: FC Utrecht - Ajax

Speelronde 30:  11/12 april

In het Paasweekend gaan AZ en Ajax allebei naar het oosten van het land. AZ speelt op de zaterdagavond een uitwedstrijd tegen Heracles Almelo. De Alkmaarders zullen na vorige week - toen de Almeloërs wonnen van Ajax - gewaarschuwd zijn. Ajax gaat op bezoek bij FC Emmen. De club uit Drenthe pakt vooral thuis de punten en wist dit seizoen eerder al PSV en Feyenoord op een gelijkspel te houden.

11-04-2020, 19.45 uur: Heracles Almelo - AZ
12-04-2020, 14.30 uur: FC Emmen - Ajax

Speelronde 31: 21/23 april

Na de bekerfinale van zondag 19 april volgt een midweeks programma. Voor AZ levert dat een pittige tegenstander op: PSV. De Alkmaarders bewaren echter goede herinneringen aan de uitwedstrijd in Eindhoven. Toen werd er met 0-4 gewonnen. Ajax speelt thuis tegen Vitesse. De Amsterdammers troffen de club uit Arnhem dit seizoen al twee keer. In de competitie werd er met 2-2 gelijkgespeeld, terwijl er in het bekertoernooi met 0-3 werd gewonnen.

21-04-2020, 18.30 uur: AZ - PSV
23-04-2020, 20.45 uur: Ajax - Vitesse

Speelronde 32: 25/26 april

In speelronde 32 lijkt Ajax de zwaarste wedstrijd - op papier - te hebben. AZ gaat op zaterdagavond op bezoek bij Fortuna Sittard, de nummer zestien van de Eredivisie. Ajax speelt een dag later in Tilburg tegen Willem II. De Brabanders staan op een vijfde plaats in de Eredivisie en wonnen dit seizoen in Amsterdam al van Ajax (0-2).

25-04-2020, 18.30 uur: Fortuna Sittard - AZ
26-04-2020, 14.30 uur: Willem II - Ajax

Speelronde 33: 3 mei

In speelronde 33 spelen Ajax en AZ tegelijkertijd. Voor het elftal van trainer Erik ten Hag wordt het de laatste thuiswedstrijd van dit seizoen en wel tegen VVV-Venlo. Ook AZ speelt haar laatste thuiswedstrijd. De Alkmaarders treffen een op papier moeilijkere tegenstander dan Ajax: FC Utrecht.

03-05-2020, 14.30 uur: Ajax - VVV-Venlo
03-05-2020, 14.30 uur: AZ - FC Utrecht

Speelronde 34: 10 mei

Op de slotdag van de Eredivisie spelen Ajax en AZ beide een uitwedstrijd. Op papier treffen beide ploegen een tegenstander van ongeveer hetzelfde niveau. Ajax gaat op bezoek bij Fortuna Sittard, terwijl AZ afreist naar FC Emmen.

10-05-2020, 14.30 uur: Fortuna Sittard - Ajax
10-05-2020, 14.30 uur: FC Emmen - AZ

Resterend programma Feyenoord en PSV

Ook Feyenoord en PSV maken nog een kans op het kampioenschap. Feyenoord staat op dit moment zes punten achter op de koplopers, terwijl PSV zeven punten minder heeft. Voor het gemak volgen hieronder de programma's van Feyenoord en PSV.

Programma Feyenoord:

Willem II (thuis), Sparta Rotterdam (uit), AZ (uit), Ajax (thuis), RKC Waalwijk (uit), VVV-Venlo (thuis), ADO Den Haag (uit), FC Groningen (thuis), FC Twente (uit), Vitesse (thuis).

Programma PSV:

FC Groningen (uit), FC Emmen (thuis), Fortuna Sittard (uit), Heracles Almelo (thuis), Sparta Rotterdam (thuis), AZ (uit), FC Utrecht (thuis), sc Heerenveen (uit), RKC Waalwijk (thuis).

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Delen!
Plaats een reactie

Om een reactie te kunnen plaatsen moet u inloggen of voor een account registreren.

Reacties
louis60
Het programma van AZ is fractie zwaarder.
0 0
JanBiesbos
Volgens mij is Feyenoord ook titel kandidaat speelt nog tegen az en Ajax , en az moet nog naar psv
0 0
Middenweg401
AZ moet niet naar PSV.
0 0
ajaxrosenberg
AZ gaat ook aan het doelsaldo werken vanavond...
0 0
ram
Zelfs Feyenoord is nog kandidaat hoor. Héél misschien zelfs PSV maar dat lijkt me niet.

Ik denk dat we nog altijd een goede kans hebben. Het is momenteel drama maar als de jongens die terugkomen van blessures weer een beetje in vorm zijn, kan het zomaar weer omslaan. Daar moeten we in geloven. En niet fluiten en gedoe, gewoon aanmoedigen!
0 0
oudzuid2
ik zie het somber in. en het grootste doemscenario zou zijn dat Feyenoord er met de titel vandoor gaat.. zie ik nog wel gebeuren
1 0
Aetim
Hartstikke leuk al die feitjes maar het zegt eigenlijk helemaal niks...
0 0
Rijn1
It ain't over till it's...

Ach laat ook maar
0 -1
Middenweg401
Programma's vergelijken is wel het meest nutteloze wat er is. Misschien dat je de laatste 2 rondes meekijkt, maar verder niet.
Je moet "gewoon" proberen terug te gaan naar wat je kent (samenstelling en speelstijl) en zo positief als mogelijk alles geven. Negativiteit en andere wedstrijden moet je buiten laten.
0 0
MitsjollAjax
4x thuis winnen en 4x uit zou voldoende kunnen zijn en met de huidige vorm zal dat nog lastig genoeg worden
0 0
MarLuuk76
Ik weet zeker dat als Ajax alles wint,, ze kampioen zijn.
1 0
Ajaxxxisdebeste
Gedurfde uitspraak
1 0
MarLuuk76
Ja toch.
0 0
Bjorn
Speelronde 27 kan worden geupdate. Data bekend.
1 0
AFCA1510
Dit team gaat niet meer veel winnen dit seizoen. Er klopt geen ene reet van! Het verval is schandalig! Niet normaal!
1 -4
Ajax34
Utrecht die hebben we met 4-0 naar huis gestuurd. Maar in die wedstrijd werkten de spelers nog voor elkaar en met elkaar speelde simpele 3 hoekjes en 1,2-tjes. Daar zien we nu niets meer van terug op het veld. Er staat al weken geen eenheid, geen team op het veld. Het is de taak van de trainer(s) om dat te managen. Het geen al weken fout gaat. Europa league out, KNVB beker misschien out? What next? Dat Ten Hag niet of te laat en verkeerd ingrijpt, zijn we gewend.
But it’s now 2 minutes to midnight gentlemen, gaat er bij Ajax nog iemand ingrijpen. Als Ajax geen kampioen wordt wie wil er dan nog bij Ajax blijven en of komen. Dan zijn we weer terug bij start, u ontvangt geen 200 gulden.
0 -2
Sterspeler
Vind het programma redelijk gelijkwaardig. Ons programma is iets zwaarder. Helaas heeft AZ net vertrouwen getankt. Er moet nu heel gauw iets gebeuren, anders gaan we sowieso een keer 2e komen te staan.

Ik maak me niet zorgen om dat AZ geen punten gaat morsen. Ben bang dat wij er meer morsen.
1 0
dave41
10 wedstrijden nog...
koppen bij elkaar steken en aanpakken...
woensdag en zaterdag winnen en alles is weer mogelijk, maarrrrrr
woensdag en zaterdag verliezen is het wel klaar voor ten hag lijkt mij
1 0
IkJijHijWijJullieZijnAjax
Doet me denken aan de situatie waar psv diverse malen in heeft gezeten in de periode frank de boer.
Meestal loopt zo'n situatie zeer slecht af.

We moeten ons gaan focussen op ons spel ipv de titel, al moeten we daarvoor 5-2-3 gaan spelen om de boel dicht te timmeren. Lelijk is het zeker, maar als je kijkt naar feyenoord onder dick advocaat, heeft dit spelers ook wakker geschud.

Het heeft maar een paar weken nodig, zodat spelers iig het besef hebben hoe ze moeten staan.
Het is niet zo dat ajax wedstrijden heeft verloren op basis van mindere kwaliteit of een gebrek aan inzet.

De ajax selectie heeft een laag moraal. Ze hadden vlak na die blesuregolf een ander systeem moeten gaan spelen, wat er op de bank zat was daar niet op voorbereid.

Ik geloof ook dat ajax met 1 goede overwinning weer de motivatie terug vind, en in welke wedstrijd beter dan tegen utrecht uit voor de beker dat zijn kleine lichtpuntjes die je moet aangrijpen.
0 0
Johan1
Jongens, wees reeel. Het zit niet goed tussen Ten Hag en de selectie. Spelers zijn niet met Ajax bezig, maar met zichzelf. Ten Hag is een tactisch onbenul die ons al zeker 9 punten heeft gekost. Ajax is los zand. Om de boel wakker te schudden, moet je Ten Hag ontslaan en een nieuwe trainer aanstellen. Op deze weg doorgaan, is wachten op ellende. Er zijn geen pluspunten met Ten Hag als trainer. Het is gewoon een waardeloze trainer die totaal geen klik meer heeft met de spelers. We worden echt geen kampioen als hij blijft, want de spelers gaan zeker niet door het vuur voor hem. Ten Hag = ongeschikt.
1 -2
ajaxrulesz
Doe maar een keer ee nbuitenlander. Ben wel even klaar met nederlandse trainer. Ajax als vooruitstrevende vernieuwende club uit een open minded stad moet een keer buitenlandse trainer aanstellen. Die nederlandse trainers zijn allemaal hetzelfde allemaal 1 pot nat. Veel bluf maar weinig inhoud.
0 0
Labrador
Ik denk toch echt dat zowel Ajax en AZ het lastigste programma hebben. Dit kan zo maar eens een 2007 scenario worden. Toen heb ik gewoon staan janken. Dat was zo oneerlijk.
0 0
michaellaudrup
Damn, de lampjes hebben ver uit het makkelijkste programma.
0 0
maikelklaassen
Als dat gebeurt, kom ik noooooit meer buiten
0 0
RN
Tuurlijk is het allemaal klote maar we moeten nog een kwart van de competitie spelen. Er is nog helemaal niets gespeeld. Het zal zeker beter moeten. Maar minder kan het ook niet.
0 -1
donpedroh
Feyenoord en PSV zijn geen concurrentie, dat is wel heel opportunistisch.... eerst zien dan geloven!
0 -2
0115ajax
Gast als we 1x verliezen staat het ongedierte op 3 punten en kunnen ze gelijk komen in de onderlinge wedstrijd. Daarom moet je ze noemen. En omdat ze nog niet hebben verloren onder Dick.

Maar buiten dat, het gaat om Ajax. Onze defensie is lekker dan een Zeef en we creëren niets. Dat is het probleem. In de utrecht thuis vorm was er geen probleem. Laatste wedstrijden kunnen we van iedereen verliezen. Fucking Heracles uit man man man. Hoe kan je die verliezen.

Die kale bayern 'topper' oprotten.
Met Utrecht verloor die ook 1-7 ofzo thuis tegen die lampen. Wordt niets meer met die vent.
1 0
Ron75
Het momenteel slechte niveau ligt mijn inziens aan de vele blessures die we hebben of hebben gehad. Vorig seizoen was iedereen fit en dan kan je bouwen aan automatisme. Nu zijn er een aantal geblesseerden, komen er een aantal terug van blessures en die zijn niet meteen wedstrijdfit. Dit heeft weer impact op de rest.
0 -2
TontoKarnaggel
Was het maar zo simpel....
1 0
Concrete
Blijft toch heel knap, 7x verliezenden nog steeds bovenaan staan en in halve finale beker
1 0
RuffRhythim
Waarom wordt er gedaan alsof de spelers zelf geen enkele blaam treft?

Dat Ten Hag niet goed bezig is lijkt me nou wel duidelijk, maar ga nou even niet doen alsof de spelers zo lekker bezig zijn. Ten Hag dr'uit flikkeren met nog 10 competitiewedstrijden te gaan. En dan zeker wel verwachten dat je daardoor alsnòg het seizoen redt en kampioen wordt zeker? Think again....!!

Waren het trouwens niet de spelers zelf die lopen te roepen dat ze heel veel inspiratie halen uit de hartstochtelijke sfeer op de tribune? Ik wil het er nog wel even bij pakken hoor. Hoef ik maar een paar dagen terug in de tijd te gaan voor die schijtspanjeploeg van donderdag om die uitspraken op te diepen. En voor gisteren las ik dezelfde teksten.

En wat krijg ik donderdag en gisteren voor mn kloten geworpen?
Een doelloos, zielloos, inspiratieloos, kansloos Ajax die op elk front te kakke gezet wordt, goed bezig hoor mannen !!
2 -2
ajaxdordtt
En wie is er verantwoordelijk voor het functioneren van de spelers?
0 -1
dave41
ten hag, maar als de spelers zelf het lopen te verkloten in het veld kun je weinig meer.
verkeerd paas geven, niet goed dekken, niet terug verdedigen ligt bij de speler niet bij een coach
0 0
SammyR
Maar als het goed gaat ligt het dan weer aan de spelers? Zo makkelijk he
1 -1
RuffRhythim
Dus jouw pappie heeft jou leren fietsen door te zeggen: ga fietsen op dit ding met twee wielen en voor de rest zoek je het maar uit?
0 0
ajaxdordtt
Ongeveer wel ja. Daarnaast snap ik je punt niet helemaal.
0 0
RuffRhythim
Nou ok:
Trainer is verantwoordelijk voor functioneren spelers.
Spelers zijn verantwoordelijk voor functioneren van zichzelf.

Ging het allemaal goed zonder die zijwieltjes?
0 0
ajaxdordtt
Trainer moet zorgen voor de voorwaarden waarbij spelers kunnen functioneren. Dat doet hij totaal niet met zijn geschuif.
0 0
RuffRhythim
Waar precies is het je nog steeds niet duidelijk dat zowel trainer als spelers de blaam treft ipv alleen maar de trainer zoals velen zo graag zien. Waar waren die gasten vorig jaar allemaal?

Oja, nee dat lag aan de spelers alleen. Toen ging het goed. Nu het slecht gaat ligt dat aan de trainer en aan de trainer alleen natuurlijk.
0 0
pizzapunt
Tegen Utrecht en Heerenveen ligt het hoofd van Ten Hag op het hakblok. Slechte resultaten en dan lijkt het mij over en uit. Knullige is alleen dat er geen fatsoenlijke opvolger vrij is om zijn plek in te nemen tot in ieder geval de zomer, of wel?
2 -2
geDaante
Vrijwel zelfde moeilijkheidsgraad qua programma als AZ.

AZ heeft nu wel het momentum en het psychologische voordeel, en meer vorm, maar lijken ook vrij afhankelijk van hoe de tegenstander speelt. Als deze meer inzakt, weten ze het snel niet meer zó goed.

Dus kan nog zeker voor Ajax, maar dan moet Van de Beek van de 10 af, Ziyech op 10. Van de Beek er schuin achter, en moet zich meer aanbieden bij de opbouw en het spelmaken. Kan dan een beetje box-to-box spelen al hoef ik dat in de nabije toekomst niet bij Ajax te zien. Voor nu prima.
En dan verdomme eens laten staan, in plaats steeds maar weer overhoop gooien door één of twee blessures. Zelfs zonder blessures bleef Ten Hag maar schuiven en puzzelen.
4 0
Johan1
Door onze fantastische, eigenwijze, zelfingenomen, tactisch onbekwame trainer wordt je dit jaar geen kampioen en dat is gezien de selectie schandalig.
3 -4
robinho12
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat Erik er nu uitgooien ineens voor de ommekeer gaat zorgen. Men vergeet dat het vorig jaar, ook onder Erik en Overmars fantastisch was. Blind en Tadic waren topaankopen!

Het lijkt nu wel of de spelers er geen zin in hebben, maar die verwende nesten moeten niet vergeten dat het gewoon hun werk is. Ieder ander wordt ervoor op het matje geroepen. Tadic, Ziyech zijn onze zogenaamd grote leiders.. laten niets zien!

Jongens als Marin en Mazraoui zaten terecht op de bank maar als je kijkt naar dit geklungel zou ik zeggen geef die jongens weer eens een kans. Want de rest laat het ook afweten en slechter kan het niet . En durf die Tadic ook eens te wisselen!!

Met deze selectie moet de titel nog steeds haalbaar zijn maar ze moeten eens een schop onder hun reet krijgen. Ze geven zelf al aan dat afspraken niet nagekomen worden, nou doe er dan wat aan.

Er is zeker een vormcrisis, vertrouwenskwestie, klopt allemaal. Maar ipv er steeds over te lullen, ga er aan werken.

Ben er wel van overtuigd dat mochten we woensdag winnen (zwaar hoofd erin dat wel) dat een boost kan geven.

Kortom, ik ben zwaar teleurgesteld en het vertrouwen is niet zo heel groot, maar laten we er allen achter blijven staan want we staan er, los van de vorm, nog steeds goed voor!
0 -2
geDaante
Alsof niet iedere TD Blind en Tadic zou halen als deze aangeboden worden of getipt door derden. Tadic had een nauwe band met Schreuder, en Blind is oud-Ajacied en heeft Blind Senior in de RvC.

Niet bepaald creatief, niks bijzonders aan. Ziyech bord-op-schoot, een paar voltreffers uit Zuid-Amerika, maar vooral pure en zeer dure middelmaat en minder dan dat, die ook nog eens qua type en individuele kwaliteiten niet passen. Ook voor de verkeerde posities gehaald. Belachelijk aankoopbeleid.

Ik ben totaal niet verrast door deze 'crisis', die wat mij betreft al het hele seizoen duurt, al is hij nu op het dieptepunt aan het komen. Heb altijd gezegd dat er slecht aangekocht is, en Ten Hag er niet veel van snapt. Hij heeft de kennis (veelal gekopiëerd van andere trainers), maar niet het inzicht en de visie. Steeds maar blijven puzzelen, schuiven, van basis naar tribune en terug, etc. De raarste wissels, de raarste opstellingen met vooral Alvarez en Siem op het middenveld. Altijd die extreem diepe 10 die altijd in de dekking staat, en naast de spits.

Overmars eruit en Ten Hag eruit. Een Technisch Hart instellen, dit keer met duidelijke en stevige leiding van bovenaf en betere afkadering verantwoordelijkheden. Wie ego en eigenbelang voorop gaat zetten (zoals Overmars toen deed, en anderen), eerst proberen bij te sturen, daarna eruit knikkeren.

Jonk terughalen. Opleiding weer leidend maken met een duidelijke rode lijn en eenduidige visie die aansluit bij Ajax 1. Dus niet een trainer halen die de speelwijze bepaalt in Ajax 1 en in de opleiding, maar een visie neerzetten in de opleiding, en een trainer voor Ajax 1 halen of door laten stromen die die visie ook in Ajax 1 wil toepassen.

Jonk de opleiding weer laten brengen naar zijn en Cruijffs visie, ditmaal zonder Jongkind, dat wekt blijkbaar teveel weerstand op. Dit hem laten doen, of Jonk als trainer aanstellen van Ajax 1 als hij echt voor de groep wil staan. Zodra chemie uitgewerkt na een paar jaartjes, door laten stromen naar TD functie, mocht hij dat willen.

Keizer trok die lijn Jonk-Cruijff in Jong Ajax uitstekend door, met een zeer aantrekkelijk, belachelijk goed voetballend én zeer succesvol Jong Ajax als gevolg. In Ajax 1 speelde hij ineens heel anders, behoudender, trager, opportunistischer. Dat doet mij vermoeden dat Bergkamp en vooral Spijkerman hierin heel veel stem hadden. De mondige Bosz werd niet voor niets laten gaan, Keizer was een rookie en kon meer als marionet fungeren. Had dus geen vrije rol.

Keizer dus mogelijk ook weer betrekken, voor Jong Ajax bijvoorbeeld, of AJax 1.

Bergkamp terug als individueel trainer, als dat nog samengaat met Jonk, maar niet meer dan dat. Is onbetrouwbaar gebleken en moet zich verder met niets bemoeien, hooguit mening geven en advies.

Ted van Leeuwen mogelijk als TD. Staat mooi, verzorgd en aanvallend voetbal voor. Stelde Garcia vanwege dat aan. Garcia begon de competitie ook met heel goed aanvallend combinatiespel, is daarna wat weggezakt en is iets meer vanuit angst gaan spelen, maar de intentie was daar van Van Leeuwen. Ook technische spelertjes gehuurd voor zeer weinig geld, op creatieve wijze. Zat dus visie achter, en de juiste visie.

Aankopen dan in samenspraak met Van Leeuwen, Jonk, en de hoofd Opleiding.
De Hoofd Opleiding ook Directeur Opleiding maken. Is één het er niet mee eens, gaat de aankoop niet door, simpel als dat.
4 -2
ajaxdordtt
Onana, Frenkie, Tagliafico, Milik, Dolberg, Sanchez, Neres.
0 0
geDaante
Wat is daarmee?
0 0
ajaxdordtt
Toevalstreffers? Ben ook wel benieuwd welke TD jij in het verleden wel goed vond. (Jijzelf op Footbal Manager telt niet.)
1 -2
geDaante
En het is bekend dat Overmars anderen hun 'zin' geeft. Eerder bij De Boer, gaf hij zelf toe, met allerlei vreemde en belachelijke aankopen (Van der Hoorn, Sigthorsson, Gudelj, Zimling, etc.), en nu weer Ten Hag, met Labyad, reken maar dat hij bij Marin en dergelijke ook veel meebepaalt heeft.
4 -1
geDaante
Dus als er een paar goede spelers gehaald zijn, is het meteen een goede TD?

Zou wat zijn hé, als álle aankopen slecht waren en nergens op sloegen.

Hoe kan een TD die Frenkie, Milik, Neres binnenhaalt, ook Kristensen, Magallan, Marin, Babel, Siem de Jong, Orejuela, etc. binnen halen?

Precies, gokwerk en maar aankopen wat wordt aangedragen door derden (trainer, scouts, bevriende makelaars).
4 -3
ajaxdordtt
Je beantwoordt mijn vraag niet. En hij maakt zeker fouten. Kristensen en Orejuela zijn gokjes, goede gokjes wat mij betreft. Jeugd internationals waar je toch niet veel verlies opmaakt en enorm veel mee kunt verdienen. Babel ook volkomen logisch, ondanks dat hij totaal niet presteert. Marin geen kans gehad (misschien idd een kutaankoop). Siem is gedaan uit liefdadigheid en Magallan slechste aankoop ooit.

Maar Marc is ook nog vrij jong voor een TD, laat hem wat foutjes maken. Als hij met al die foutjes nog teams samen stelt waarmee we EL finale en cL halve finale halen, wat hebben we dan te klagen?
1 -3
Minsc
Gokjes? We zijn hier toch niet in een casino?
1 0
ajaxdordtt
Als je City bent of Real, kun je wachten tot spelers top zijn en ze kopen voor 80 miljoen. Ajax zal af en toe moeten gokken of een speler zich door ontwikkelt ja of nee.
1 -1
geDaante
Maar het is geen gokken. Het is spelers aantrekken waarvan je van te voren al kan weten dat het niks wordt! Dat is het probleem.
2 -1
geDaante
Waarom zijn Kristensen en Orejuela goede gokjes? Als jij en ik na een paar minuten al zien dat het werkelijk niks is? Kristensen enorm lomp, draait zeer moeizaam, zwaar op benen, een stormram, in niks een Ajaxback. Orejuela miste balbehandeling en tactisch inzicht, zag je meteen. Dus nee, met die 10 miljoen plus salarissen, had je één topaankoop kunnen doen. Nu heb je twee miskopen gedaan voor één positie, en wie komt er te spelen? Een jeugdspeler... Wat Jonk altijd zei: er moet een idee achter een aankoop zitten.

Babel vind ik helemaal niet logisch, is minder dan Lang. Lang verhuur je, haal je Babel ervoor terug... Die dan weer vervangen wordt door Danilo. Het zal zo zijn dat Ten Hag niet met het gedrag van Lang om kon gaan.

Marin werd gehaald als vervanger voor Frenkie. Totaal ander type, meer een 10. Is ook heel druistig en niet heel technisch, niet gewend in kort spel te spelen, dus al een miskoop, kon je vantevoren weten. Gevolg: Martinez en Alvarez op het middenveld wat je de CL kostte (hoewel ook trieste keuzes van Ten Hag).

Siem uit liefdadigheid? Zou schandalig zijn? En waarom, omdat ie toevallig de kampioenstreffer maakte? Maar kans dat hij dat zou dan Cillessen niet? Daar stond ie voor. Zelfs Frank de Boer vond hem na vertrek Eriksen veel te matig op het middenveld, en nu haal je hem voor miljoenen voor op het middenveld? Ook nog eens veel ouder en gefaald bij PSV en Engeland?

Magallan in het rijtje met Van der Hoorn als aankoop met werkelijk geen ENKEL idee, totaal belachelijk en schandalig.

Overmars is al sinds 2010-2011 bij Ajax actief, en trok toen al alles naar zich toe, door maling te hebben aan het Technisch Hart, en dus de afspraken (zeer kwalijk), en aankopen samen met De Boer te doen, met toen ook de meest vreemde aankopen.

Dus een, ik ben er helemaal klaar mee, echt totale onkunde en ook nog eens niet gewenst ego gedrag, waar er wel meer last van hadden. Dat is blijkbaar menselijk.
4 -1
ajaxdordtt
Lang moet spelen. De verwachting was dat Neres en Promes na 2 wedstrijden ofzo weer fit zouden zijn en Babel.dus vooral zou banken.

Eens over Kristensen hoor, snap ik ook niet. Maar geen verlies op gemaakt, je moet soms snel handelen bij jeugdinternationals. Maar in niks een Ajax speler.

Daarnaast beantwoord je mijn vraag nog steeds niet. Welke betere hebben we gehad?
1 -1
geDaante
Welke betere? weet ik veel, ben nooit kapot geweest van het beleid bij Ajax tussen 1995 en 2010, sloeg werkelijk nergens op. Maar Beenhakker had een goede 'reign', met spelers als Trabelsi, Chivu, Ibrahimovic, Maxwell, maar ook wat spelers die het niveau niet hadden. Maar niet spelers die zó niet pasten als nu geregeld gedaan wordt, met veel meer geld te besteden.

Maar onzinnig deze onzinnige vraag te beantwoorden, het gaat erom wat nu en in de (nabije) toekomst het beste is voor Ajax, en dat is een veel betere TD. Het liefst geen almachtige TD meer, maar terug naar het Technisch Hart, of terug dat is nooit toegepast.
1 -1
ajaxdordtt
In tegenstelling tot een normaal baantje is bij voetbal hard werken niet genoeg. Dat doen ze heus wel. Er is inspiratie, plezier etc nodig, net als bij kunstenaars of schrijvers. Erik inspireert ze duidelijk niet meer.
2 -1
geDaante
Helemaal mee eens.

Zonder plezier geen echte beleving, geen spel op intuïtie, plichtmatig, statisch.
3 0
ajaxdordtt
Inderdaad. Zijn we dat wel eens.
0 0
Cupmetgroteoren
De onderbuik moet weer gevoed worden. Het gaat een keer wat slechter en meteen moet er ontslagen worden, zodat men kalmpjes kan teren op andermans ellende. Want daar gaat het allemaal om natuurlijk.
1 -4
geDaante
Ik kom dan al met kritiek vooraf, omdat ik het al zie en aan zie komen, maar dat wordt dan weggezet als azijngezeik, tot de resultaten gaan tegenvallen, dan is 90% het ineens met me eens.
2 -1
ajaxdordtt
Laat jij jouw sublieme ratio eens spreken dan. We zijn lekker op weg?
2 -1
Cupmetgroteoren
Verwachtingen waren vanaf het begin te hoog. Toen ik begin dit seizoen al zei dat het spel slecht was, er geen samenhang was en men teerde op individuele ingevingen voorin, en dat dit niet lang goed kon gaan, werd men zo woest dat men opriep tot een ban, inclusief jij. Nu krijgt men het deksel op de neus en begint men te klagen en te zagen. De verwachtingen moeten bijgesteld worden en dan is er niks aan de hand.
1 -3
geDaante
Zelfs met Frenkie en Schöne kon Ajax niet onder druk uit voetballen, daar is nooit aandacht voor geweest. De 10 (Van de Beek) blijft ook maar veel te diep staan, al tijdens de opbouw- en spelmaakfase. Dat slaat werkelijk nergens op.
0 0
geDaante
Eens met het eerste, over overgeleverd zijn aan de individuele ingevingen voorin.

Maar totaal oneens met de conclusie die je daaraan verbindt. Dat je zo afhankelijk daarvan bent, geeft aan dat het overige veldspel niet best is. Door slecht aankoopbeleid (verkeerde type spelers en te laag niveau) en vreemde keuzes van de trainer.

Is dus gewoon een falen van betreffende technische mensen.
1 0
Duif63
Dus als we het normaal gaan vinden dat we in krap 3 maanden, waarvan ook nog een maand winterstop, 7x verliezen is het probleem opgelost?
0 0
ajaxdordtt
Ik niet hoor, ik vond Chelsea thuis ook kut bijvoorbeeld. En ik was na een maand of 2 al klaar met Erik dus ik denk dat je in de war bent. Verwachtingen moeten inderdaad bijgesteld worden. Top Europa etc is een utopie. Maar met dit materiaal (Onana, Nico, Ziyech, Neres, Promes, Tadic, Blind, Dest, Van de Beek, Mazraoui) moet je gewoon met 20 punten voorsprong kampioen worden en Getafe uitschakelen.
3 -1
ajaxdordtt
En maar blijven aanmodderen. Laten we Erik ook nog een kana geven in de beker en in Heerenveen. Dan liggen we ook uit de beker en staan we 3 punten achter. Vooral hierin zijn we geen topclub. Pochettino werd er bij de Spurs gelijk uitgeflikkerd, resultaten van vorig seizoen tellen niet. Erik had al een paar weken in Ermelo of waar hij ook vamdaan komt moeten zitten.
2 -1
Superjodeuh
Tja, en hoe gaat het nu met de Spurs?
0 0
ajaxdordtt
8 plekken hoger dan ze daarvoor stonden. Chelsea en Wolves uit kan je gewoon verliezen, zonder Kane en Son zeker. Is andere koek dan Willem 2 thuis en Heracles uit.
0 0
AFCA1961
En zo is dat !! Met de selectie van dit en het vorige seizoen was de lokale groenteboer ook kampioen geworden, sterker nog; die had niet zo dom gewisseld als Ten Hag en had de CL finale gehaald. Dit gaat hem niet meer worden dit seizoen, dat zien we allemaal, want reken maar dat de gifbeker nog lang niet leeg is. Ik moet er niet aan denken dat straks die klote Dickie met z`n worstarmpjes nog met die schaal staat.
3 -1
Arek Milik
Ik heb al lange tijd gewaarschuwd, niet Ajax en Az worden kampioen. Maar die kakkerlakken uit knordam. Schandalig!
3 -7
Cupmetgroteoren
Dan heb jij het verkeerd voorspeld. Gaat niet gebeuren.
1 -4
Kokakola
Hou toch op, die worden nooit meer kampioen.
4 -4
thepower1990
Nog 10 wedstrijden te gaan en we hebben het zwaarste resterende programma. Ieder mag uiteraard zijn eigen gedachten hebben en nog steeds denken dat het vanzelf wel goed gaat komen maar mijn mening is dat er nu echt serieuze maatregelen genomen moeten worden. AZ heeft gisteren maar weer eens pijnlijk duidelijk gemaakt dat het middenveld van Ajax een compleet lachertje is en met 2 backs die als halve buitenspelers voetballen moeten we tactische aanpassingen gaan maken. Ik ben de eerste die voor mooi voetbal is en altijd 4.3.3 wil spelen maar nooit breekt wel even wet nu. Er staan een rechtstreekse plaats in de Champions League op het spel + 40 miljoen euro en met nog uitwedstrijden tegen Heerenveen, Utrecht Feyenoord en Willem II op het programma gaan we geslacht worden als er niks verandert. Ajax moet terug controle in een wedstrijd krijgen en daarvoor zal je het middenveld moeten versterken. Laat Alvarez en Martinez weer in de controle op het middenveld spelen, Donny en Hakim in een aanvallende rol en speel met Tadic en Promes voorin. Ook Babel waar we nu toch mee opgescheept zitten zal beter renderen in een 2 spitsensysteem dan in het klassieke 4 3 3
Het zijn maatregelen die eigenlijk niet bij Ajax horen maar met deze selectie die we nu beschikbaar hebben zullen we wel moeten. Kijk hoe Dick bij Feyenoord met wel kleine tactische aanpassingen ervoor gezorgd heeft dat ze nauwelijks meer een wedstrijd verliezen in Nederland.
We moeten nu echt even de trots inslikken en beseffen dat dit Ajax niet het dominante voetbal kan spelen van vorig seizoen. Als Ten Hag geen tactische aanpassingen maakt en maar voorspelbaar het klassieke Ajax systeem blijft spelen met lichtgewicht Eiting op het middenveld staan we straks met lege handen. Tegenstanders hebben allemaal ontrafeld hoe makkelijk dit Ajax is te ontregelen. We zijn op dit moment een one trick pony waar iedereen een antwoord op heeft.
In het belang van de toekomst van Ajax om de meer dan ooit cruciale landstitel te pakken moeten er nu tactische aanpassingen worden gemaakt.
7 0
Schip
Van een AJax trainer mag je verwachten dat hij weet hoe het veld klein te maken bij balverlies en groot bij balbezit. Bij TH is het altijd groot: uitgerekte linies. En wordt hij teruggedrongen, dan wordt er onvoldoende druk op de bal gezet, zodat je constant onder druk staat.

Het is echt amateuristisch dit seizoen. Heeft die gast nou gezag of niet? Hij krijgt die ploeg niet mee. Marin is ontevreden en wil weg, Alvarez is ontevreden en wil weg. Dat zijn twee aankopen van bijna 30 mj....

TH schiet echt tekort qua grip op de ploeg, speelwijze en wissels, maar ik krijg met hem te doen. Hij moet bijkans gek worden als hij dit week na week, maand na maand moet aanschouwen. Ook al heeft hij er zelf de hand in.

Overmars mag zichzelf ook kritisch aankijken. Twee wereldtoppers verkocht en amper inzetbare middelmaat ervoor terug gehaald. Helpt TH ook niet echt.

Ik hoop dat het seizoen nog met opgeheven hoofd wordt afgerond, ondanks de Europese soffen. Hou maar een paar lucht-je-hart sessies, scheld elkaar verrot en zorg ervoor dat je je straks weer compacter en vooral collectief drukzettend te voorschijn komt. Teveel spelers laten dat afweten.

Voor mijn part Alvarez weer centraal, als er maar compact wordt gespeeld met constant druk op die kolere bal. Zet maar een bonus van een ton op de meeste balveroveringen. Uit de portemonnaie van TH natuurlijk, dat dan weer wel.
2 0
PetrusKeizer
ik ben t vaak met je eens, Schip. Maar niet op je punt 'ontevreden spelers die wegwillen'. Die zijn er altijd, ook als t draait. Ook tevreden spelers willen trouwens nog wel ns weg, zie de recente verkopen. De door velen verafschuwde speelwijze van de laatste tijd ben ik natuurlijk weer wel met je eens. t Probleem is er vooral tijdens de wedstrijd. Er is geen Ruud Krol, Cruijff, Koeman of Lerby die de mindere spelers corrigeert en/of de weg wijst.
0 0
Minsc
Waaronder het ontslaan van Overmars, Ten Hag en het naar de tribune verwijzen van Eiting.
1 -2
Aspers73
Overmars kun je niet ontslaan, ik ben van mening dat nog steeds geen enkele echte topper hier will komen spelen. Die slaan Ajax over.
1 -1
Minsc
Dat wil nog niet zeggen dat je dan maar spelers die er niets van kunnen, maar wel peperduur zijn moet halen.
0 0
Duif63
Dan nog moet je spelers kunnen vinden die in staat zijn Willem 2, Heracles, Groningen en AZ te winnen. En een Europees onderdeurtje als Getafe uit kunnen schakelen.
1 0
krachtpatser66
Nou!. Als ik het programma zo zie, kan ik maar 1 ding concluderen: DAG KAMPIOENSCHAP!. Weekend a.s. zullen ze voor het eerst moeten vechten om zondag weer op de 1e plaats te staan. Want AZ wint easy van D.Haag. En Ajax: uit naar Heerenveen. Verlies nr. 6. Over en uit. En dat hebben ze helemaal aan hunzelf te wijten, stelletje lompe zakken!.
2 -1
Ajaxxxisdebeste
Hoop dat jij ze dan ook geen moed hoeft in te spreken, pessimist. Nu is het van belang om je rug te rechten ook als supporter en alle steun geven als het moeilijk gaat en niet alleen in goeie tijden. Ze hebben onze steun enorm nodig. Interesseert mij niks hoe er gewonnen moet worden als het maar gebeurt, CL halen is van levensbelang voor Ajax
0 -2
RN
Het zal toch wel een keer gaan draaien? Zo goed als compleet weer.. gaat iig spannend worden tot het laats
0 -2
TontoKarnaggel
Heeft niet zoveel met compleet zijn te maken. Vorm is weg, focus is weg, spelplezier is weg. Dat in combinatie met gebrekkige kwaliteit gaat ons de kop kosten.
1 0
Minsc
Moet zijn: Resterend programma titelkandidaten en Ajax.
2 0
goajaxgo
Het is gewoon over. Op zijn best halen we het kampioenschap net niet.
2 0
Soccerskins
Ouwehoer, we worden gewoon kampioen.
2 -6
Sonofafca
Vorm dipje meer niet. Ajax heeft de beste selectie van de eredivisie. Het draait allemaal om vertrouwen.
Met 1 wedstrijd kan dat zo weer terug zijn.
Geen 1 ploeg in de eredivisie speelt het hele seizoen goed. Overal zijn er vorm dippen.
0 -6
Maarten79
Duurt al 3 maanden
3 0
behangdelul
Dan call ik hem wel in ruil voor veel minnetjes: Ja de vorm is kut, maar dat is ie bij de rest ook. Ajax wordt kampioen dit jaar. Jammer voor alle trollen hier en iedereen die roept dat het seizoen verloren is: Ajax wordt dit jaar kampioen. Veel plezier met het azijn nog vandaag.
1 -10
Duif63
Ik vroeg me al af waar je bleef om iedereen die bezorgd is om het spel en baalt van de resultaten van Ajax weg te zetten als trol en azijnpisser.
1 0
RN
Woensdag en zaterdag winnen en de wereld ziet er weer anders uit..
5 -5
Spectre
Ik hoop met je mee vriend
2 0
krachtpatser66
Gaat niet lukken met deze stelletje, fucking lompe imbicielen. Zijn ze veel te soft voor!.
0 0
Duif63
Dat werd hier vorige week maandag na Heracles ook gezegd. Winnen van Az en Getafe uitschakelen en de wereld ziet er heel anders uit. Tsja.
1 -1
krachtpatser66
Ja, klopt. De wereld ziet er ook nu anders uit. 2e plek na zaterdag en op het eind, Want van Feyenoord en Willem 2 gaan ze ook op hun broek krijgen. AZ kampioen en terecht, want die werken er harder voor. Ajax voorronde CL (noouuu, misschien ook niet). Het zijn gewoon een stelletje mietjes.
0 0
Joseph
Geloof niet dat we al genoeg punten hebben om na zaterdag landskampioen te worden.
0 0
Ginoajax1
Laat de druk maar toenemen. Onder druk wordt er meestal beter gepresteerd. Dan moeten ze wel. Uit of thuis maakt niet uit. De resultaten blijven hetzelfde.Er is nog niks beslist. Kom op zeg.
1 -1
iammike
Az krijgt hier wel een boost voor en ik denk dat zij met het programma gewoon kampioen worden. Hopelijk wordt Ajax 2e, al heb ik geen vertrouwen in 3 voorrondes CL.

Ik zou in ieder geval de komende weken met Alvarez naast Martínez spelen aangezien we daar begin van het seizoen wel punten mee hebben gepakt in grote wedstrijden. Het ziet er misschien aanvallend bagger uit maar verdedigend ietsje beter dan nu.

Tadic
Promes, Van de Beek, Ziyech
Martínez, Álvarez
Tagliafico, Blind, Schuurs, Dest
Onana

Probeer eerst maar eens verdedigend je mannetje te staan.
2 0
OnlyOneZlatan
Aanval is de beste verdediging, met zn opstelling bouw je angst in en zo een statisch middenveld dat niet kan opbouwen
1 0
Kingoffdatoilet
Aanval is de beste verdediging zodra het goed wordt gedaan.

Nu staat het gehele middenveld continu verkeerd. Tadic staat maar wat te lanterfanteren. Ziyech is uit vorm en loopt alleen te zeiken. Promes heeft geen eigen actie en krijgt geen bal.

Verder staan we aanvallend vaak met 6 man op de lijn van de 16. Het probleem is dat je daar niet al moet staan maar dat je daar moet komen. Als je er al staat help je de verdediging van de tegenstander mee de ruimtes dicht te timmeren.

Met de tactiek die Ten Hag gebruikt is het veel verstandiger om met twee teruggetrokken cvm's te spelen. Dit omdat Tagliafico en Dest al als buitenspelers voetballen en vaak iets te diep staan. Donny staat eigenlijk altijd te diep.

We laten gewoon te veel ruimte op het veld open omdat de helft van de spelers verkeerd staat. Hierdoor verzuipt de rest.
1 0
Jan60
Welke aanval? We zijn veel in balbezit en breien maar wat rond. Ieder balverlies leidt direct een gevaarlijke aanval van de tegenstander in. Als je nog 2e wil worden moet je zoals iammike zegt eerst het elftal eens verdedigend goed neerzetten. Het is nu eerst zaak eens een wedstrijd niet te verliezen. Punten pakken wat ook weer goed is voor het zelfvertrouwen. En wie weet worden we dan toch nog kampioen. Maar als we lekker zo naief blijven aanvallen zoals de laatste weken gaan we niet echt veel punten meer pakken.
0 0
RN
Je krijgt ook Utrecht en Feyenoord uit achter elkaar. Het is gewoon klaar. Schandalig
2 -1
ErikDeBosz
Wat maakt het uit. Op dit moment verliezen ze van iedereen.
2 -1
Labrador
AZ heeft gewoon een kut programma. Groningen uit, VVV uit, Heracles uit, PSV thuis en Vitesse thuus.
1 -1
krachtpatser66
Vergeet niet dat ze Feyenoord ook nog thuis krijgen. Dan nog zeg ik: AZ kampioen.
0 0
3sterren
Ach, Nederlands beste voetballer aller tijden zei het ooit in woorden van de volgende strekking: ”Je wordt geen kampioen als je van PSV en Feijenoord wint, je wordt kampioen als je niet van de zogenaamde kleintjes verliest”. Kijken naar het resterende programma heeft voor mij momenteel geen enkele waarde, zolang ook teams als Willem II, RKC, Fc Groningen en met alle respect, ook AZ met gemak ons van het kastje naar de muur spelen ...
2 0
Bjorn
Als er in mei geen dubbel is behaald hebben we collectief gefaald. Niets meer niets minder.

Wát een selectie voor Nederlandse begrippen. Wakker worden en voetballen voor de supporters en deze mooie club.
2 0
AFCA2211
Come on, support de club tot het niet meer kan. We hebben er echt wel eens slechter voorgestaan in maart. Iedereen doet alsof het al gespeeld is. We zullen er gewoon kei- en keihard voor moeten werken en daar zijn wij als supporters ook voor nodig. Het kan echt nog wel!
1 -1
Engeltje
We hebben het gisteren verspeeld helaas, zie het niet meer zitten voor ons, Feyenooit uit Heerenveen uit Willem II uit Utrecht uit en ja zelfs Emmen uit op kunstgras is geen zekerheidje in deze gemoedstoestand.
3 -3
krachtpatser66
Yep. Helemaal mee eens.
0 0
de_pitbull
Als i jou was zou ik AZ supporter worden.
2 -3
Engeltje
Of realist
1 0
Cruijffthebest
AZ krijgt alle moeilijkere tegenstanders lekker allemaal thuis en wij hebben Heerenveen, FC Utrecht, Wllem II en Feyenoord uit.
Gaat dus geen kampioenschap worden dit jaar en dat is schandalig genoeg voor een club als Ajax met de aanwezige kwaliteiten en geld op de bank, echt schandalig heren zwaar overbetaalde voetballers.
Jullie moeten je schamen, echt!!!!
7 -2
krachtpatser66
Heeeeeeelllllllllleeeemaaaallll gelijk!. Mee eens.
0 0
Engeltje
Eens we hebben het verspeeld
3 -2
de_pitbull
Oneens. AZ krijgt echt nog wel een reeks met puntverlies. Feyenoord gaat ons helpen en we worrden thuis tegen Utrecht kampioen.
1 -5
RN
Utrecht thuis? Gaat het wel goed met je? Hoeven we helemaal niet tegen thuis
2 -1
Toon meer reacties