Maduro: 'Kan bij Ajax veel leren bij de jeugd'

BVeenstra, 01-04-2018 om 11:25, 21394 views, Ajax Showtime |

Check de casual collectie van Ajax!

Aankomende zondag gaat Ajax op bezoek in het hoge noorden bij FC Groningen. Een goede reden voor Ajax Showtime om weer eens te bellen met ex-Ajacied en voormalig FC Groningen-middenvelder Hedwiges Maduro. De Almeerder speelt op dit moment bij Omonia Nicosia, maar volgt het Nederlandse voetbal nog altijd op de voet.

Hoi Hedwiges, hoe gaat het met jou? Hoe bevalt het voetballen op Cyprus?
'Het gaat goed. Ik ben nu toevallig in Nederland, dat komt omdat er interlands zijn. Ik heb bij mijn club Omonia Nicosia veel gespeeld. We hebben nu nog zeven wedstrijden in de play-offs om het kampioenschap. Hoe het niveau is? Je moet de top vergelijken met het niveau in de Europa League. De rest is minder, dat kun je vergelijken met de onderste ploegen in de Eredivisie. Een ploeg als Apollon Limassol pakte in de Europa League punten tegen Everton en Lyon en in de Champions League pakte Apoel Nicosia punten tegen Borussia Dortmund. Dat geeft het niveau van een aantal ploegen uit Cyprus wel aan. Cyprus heeft dit seizoen ook meer punten gepakt dan Nederland.'

Zijn wij in Nederland misschien wel te neerbuigend over het voetbal op Cyprus?
'Ja, precies. Het is verdeeld. De eerste zes ploegen zijn echt goed, de anderen wat minder. Als de eerste zes ploegen meedoen in de Eredivisie, zullen ze zeker in de middenmoot makkelijk meedraaien. Ze kopen hier ook veel spelers. Er lopen veel Portugezen en Brazilianen rond, maar ook een aantal Nederlanders.'

Een van die Nederlanders is natuurlijk ex-Ajacied Lorenzo Ebecilio. Hoe doet hij het?
'Hij doet het heel goed, scoort regelmatig en heeft ook in de Champions League gespeeld. Hij speelt op een goed niveau. Mensen nemen Cyprus niet echt serieus, maar het is gewoon zo dat je hier een aantal goede ploegen hebt.'

Erik ten Hag en dominantie

Laten we het eens hebben over Ajax. Maken ze nog kans op het kampioenschap, denk jij?
'Ik denk eerlijk gezegd dat het heel moeilijk gaat worden. PSV heeft heel stabiel gespeeld, ze hebben elke keer resultaat gepakt. Ik denk dat PSV het niet meer uit handen gaat geven. Of het te voorkomen was geweest als Keizer niet was ontslagen? Dat weet je natuurlijk nooit, maar ik had wel het gevoel dat het eindelijk begon te lopen in de tijd dat hij werd ontslagen. Elke trainer heeft zijn eigen filosofie en werkwijze, dat moest weer veranderd worden. Dat helpt een ploeg niet en dat heeft misschien wel punten gekost, ja.'


Ajax-trainer Erik ten Hag gaf aan dat Ajax dominanter is, omdat de ploeg meer passes heeft. Maar is dat wel per se dominantie?

Onlangs gaf Ten Hag aan dat hij Ajax dominant vond, omdat zijn ploeg heel veel passes had. Daar werd door sommige journalisten nogal lacherig over gedaan. Kun jij uitleggen waarom veel passes en veel balbezit niet altijd tot dominantie leiden?
'Ik wil niet zeggen dat het onzin is, maar het gaat erom waar je die passes geeft. Of je progressie kunt maken in het veld. Ik bedoel: je kunt van centrale verdediger naar centrale verdediger twintig passes geven, maar daar schiet je helemaal niets mee op. Het aantal passes zegt mij helemaal niets. Veel balbezit is niet per se dominantie. Dominantie is het zelf creëren van veel kansen en wanneer de tegenstander geen kansen creëert. Dat moet je tegenover elkaar zetten en dan kun je zeggen: we hebben gedomineerd. Je kan veel de bal hebben en veel passes geven, maar geen kansen creëren. En dat terwijl de tegenstander dan uit counters twee kansen creëert. Dan vind ik dat de tegenstander gedomineerd heeft.'

Met andere woorden: ook zonder de bal kun je een wedstrijd domineren?
'Ja. Het aantal passes kan ik misschien wel begrijpen als je dat veel met de aanvallers doet en je telkens in het strafschopgebied van de tegenstander komt. Dat betekent dat je gevaarlijk bent. Maar als je achterin veel passes hebt, maar je maakt geen progressie, dan heb je er niets aan. Guardiola maakte daar laatst ook een opmerking over.'

Het Internazionale van José Mourinho dat in 2010 de Champions League is misschien wel een perfect voorbeeld van domineren zonder balbezit?
'Uiteindelijk moet je kijken hoeveel kansen je hebt gecreëerd en hoeveel kansen je hebt weggegeven. Mourinho hanteert die speelwijze vaak en in die periode werkte dat heel goed. Dat je kunt domineren zonder bal hebben we vorig jaar nog gezien in de Europa League-finale. Ajax had in die wedstrijd vaak de bal, maar eigenlijk hebben ze niets gecreëerd. Manchester United had amper de bal, maar zij scoren wel twee keer. Dat is het verschil. Toch vind ik dat wanneer je de bal hebt, die filosofie, je vaker wedstrijden gaat winnen dan wanneer je zonder de bal speelt. Dat is ook het probleem van Mourinho, zijn tegenstanders kunnen ervan profiteren.'

Toekomstige trainer

Het lijkt erop dat je zelf ook bezig bent met een carrière na je spelersloopbaan. Je bent actief op Twitter en je gaf onlangs in gesprek met Voetbal International aan dat je ook trainer wil worden.
'De trainersopleiding wil ik sowieso doen, maar die duurt vrij lang. Daar gaan wel wat jaren inzitten. Ondertussen vind ik het wel mooi om wedstrijden te analyseren. Dat ben ik dan ook van plan. Het is een combinatie van. Ik wil mijn trainerspapieren halen en ondertussen kan ik Twitter gebruiken om het over voetbal te hebben.'

En analist op televisie, zou je dat ook willen?
'Ja, dat zou kunnen. Ik heb in het buitenland gespeeld en kijk daarom niet alleen op een Nederlandse manier naar het voetbal. Ik denk dat mensen dat best interessant kunnen vinden.'

In hoeverre heeft Unai Emery, jouw trainer bij Valencia en later Sevilla, jouw denkwijze over voetbal beïnvloed?
'Hij heeft mij laten denken over bepaalde situaties. Bij Ajax ben je gewend om te winnen. Ajax is het gewend om de beste ploeg te zijn, negen van de tien keer win je. Maar je blijft niet je hele leven bij Ajax spelen. Als je naar Barcelona of Real Madrid gaat, dan blijf je winnen, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Als je van Ajax naar een middenmoter in het buitenland gaat, ben je niet altijd beter dan de rest. Dan moet je je aanpassen. Als speler moet je dan aan andere kwaliteiten gaan werken, dat heb ik geleerd in het buitenland.'

En ben je er in die tijd dan ook achter gekomen dat je na je spelerscarrière trainer wil worden?
'Ik had het altijd al wel, maar sindsdien is het nog meer geworden. Ik ben veel realistischer naar het voetbal gaan kijken. Ik ben opgeleid bij Ajax, waar het normaal was dat je altijd won. Maar in het algemeen is het in het voetbal niet vanzelfsprekend dat je altijd wint. Dat ben ik gaan beseffen. Maar zolang ik mij goed voel, speel ik door. Je hoort weleens van spelers die stoppen en daarna toch het gevoel hebben dat ze verder konden gaan. Dan krijg je spijt en dat wil ik voorkomen.'

Toch komt het moment er ooit een keer. Zie je jezelf al terug als jeugdtrainer bij Ajax?
'Daar voel ik me absoluut niet te groot voor. Het trainer worden is ook een proces en bij Ajax kan ik veel leren bij de jeugd. Ik denk dat het een goed proces is voor een trainer om eerst jong te beginnen. Ik denk wel dat ik eerder de B-junioren zou willen trainen. Het is een verschil of je de F-junioren of de jongens van de B gaat trainen. In de B kun je meer over tactiek gaan denken. Mijn kansen als trainer bij Ajax liggen wel in de jeugd, ja.'

Hakim Ziyech: is hij nog te behouden?

Terug naar het huidige Ajax. Hakim Ziyech is misschien wel de beste speler van de Eredivisie, maar toch is er geregeld kritiek op hem. Sommige eigen fans fluiten hem zelfs uit, wat voor Ziyech een reden kan zijn om te vertrekken. Hoe kijk jij daarnaar?
'Ik denk niet dat dat een reden moet zijn om te willen vertrekken. Je moet afgerekend worden op je kwaliteiten en ik denk dat zijn kwaliteiten buiten kijf staan. Iedereen weet dat hij een goede voetballer is. Je moet er als voetballer boven staan, het mag geen reden zijn. In het voetbal heb je te maken met een bepaalde gunfactor, dat heeft met je houding te maken. Hoe de buitenwereld over jou denkt en hoe die jou ziet. Als die wat negatiever is, kun je dit krijgen. Ronaldo wordt ook uitgefloten bij Real Madrid. Dat heeft te maken met zijn houding, niet met zijn kwaliteiten. Ik zeg niet dat het goed is, maar het gebeurt gewoon in het voetbal. Daar moet je rekening mee houden. Messi bijvoorbeeld heeft de gunfactor. Het is raar, maar het is nou eenmaal zo. Als speler moet je er – en dat doet Ronaldo ook – boven staan. En weten dat je verder moet gaan.'


Hakim Ziyech bedankt het Ajax-publiek na afloop van de gewonnen thuiswedstrijd tegen SC Heerenveen. In die wedstrijd stond een deel van het publiek wel achter de spelmaker, al waren helaas toch ook mensen die hem uitfloten.

Toch is de kans groot dat Ziyech ‘gewoon’ vertrekt na dit seizoen bij Ajax. Is zijn vertrek op te vangen, denk je?
'Ik denk dat je Frenkie de Jong daar gewoon neer kunt zetten. Ik denk dat Ajax zelf ook zo denkt. Als Hakim een goed WK speelt, is hij sowieso niet meer te behouden. Persoonlijk denk ik dat hij bezig is aan zijn laatste maanden bij Ajax en dan heb je met De Jong zijn opvolger al in huis.'

Een andere speler die misschien ook vertrekt na een goed WK is Nico Tagliafico. De linksback stond onlangs in de basis van het Argentijnse nationale elftal en bondscoach Jorge Sampaoli lijkt veel vertrouwen in hem te hebben. Moeten we al vrezen voor een heel snel vertrek van de nu al publiekslieveling?
'Het kan. Als hij een goed WK speelt, zullen er veel Spaanse ploegen komen. Misschien is hij nu nog wat onbekend, maar tijdens een WK zijn er altijd veel ogen gericht op Argentinië. Als hij daar goed speelt, is het voor Ajax moeilijk om hem te behouden.'

FC Groningen-uit, altijd lastig

Dan over Ajax’ komende tegenstander: FC Groningen. Je werd daar binnengehaald als grote naam, maar in je tweede seizoen kwam je nauwelijks nog aan spelen toe. Kun je uitleggen hoe dat kon gebeuren?
'Het heeft met een bepaald beleid te maken. Ze wilden mij eigenlijk verkopen, ik was bijna rond met een andere club, maar dat ging toen toch niet door. Toen had Groningen wel al een andere speler (Ruben Jenssen, red.) gekocht. De trainer maakte gebruik van de nieuwe speler en vanuit de directie was er de keuze om geen gebruik meer van mij te maken. Ik kreeg geen echte kans meer. De club had al afscheid van mij genomen, maar ik zat er nog.'

Dat jij niet meer speelde, had dus eigenlijk niet met voetbal te maken?
'Dat klopt. Het jaar ervoor speelde ik alles en dit seizoen bij Omonia Nicosia heb ik alweer 25 wedstrijden gespeeld. Het was een situatie waar je niet in wil zitten, maar het gebeurt vaker in het voetbal. Denk aan Serero bij Ajax. Of ik niet samen kon spelen met Jenssen? Ze kozen voor een andere weg, en dat mag ook, maar er was ook een situatie dat we geen middenvelders hadden en toen werd er een verdediger op het middenveld neergezet. Dan heeft het niets meer met kwaliteiten te maken, maar met keuzes vanuit de club. Dat moet je respecteren, maar het is wel het slechtste jaar uit mijn carrière geweest.'

En dat had ook zomaar gevolgen kunnen hebben voor het verdere verloop van jouw loopbaan?
'Clubs dachten: misschien kan hij het fysiek niet meer aan. Daarom ben ik blij dat ik nu weer speel. Ook nog eens bij een club die kwalitatief beter is dan Groningen. En fysiek kan ik het aantal wedstrijden aan. Ik heb geen haat richting Groningen hoor, maar het is wel jammer.'

In het vorige seizoen speelde Ajax nog met 1-1 gelijk bij FC Groningen en in de afgelopen jaren is ook gebleken dat Ajax het eigenlijk altijd lastig heeft in het hoge noorden. Hoe valt dat te verklaren?
'FC Groningen is normaal thuis altijd al sterk, maar zeker tegen Ajax. De fans zijn een beetje anti-Ajax en knallen er volop. Het stadion zal denk ik uitverkocht zijn. Het is altijd een van de mooiste wedstrijden in het seizoen, de spelers laden zich er echt voor op. Toen ik zelf bij Ajax speelde, was het altijd moeilijk om tegen FC Groningen te voetballen. Dat was ook een reden om ernaartoe te gaan. Ik had een bepaald beeld van FC Groningen, dat het een stabiele middenmoter is. Toen ik daar speelde, speelden we ook in de Europa League en stonden we rond de vijfde, zesde plaats. Nu is dat wel wat veranderd in anderhalf jaar tijd.'

Hoe komt het dat het zoveel minder gaat nu? In 2016 werd de ploeg nog zevende, vorig seizoen nog achtste, maar nu staat de ploeg op een teleurstellende dertiende plaats.
'De selectie is erg jong, dat is nu het grootste probleem van FC Groningen. Daarom denk ik dat ze dit seizoen zo laag staan, alle ervaring is weg. Dat bewijst dat het goed is om in een jonge groep ervaring te hebben.'

Wordt die ervaring dan misschien ook wel bij Ajax gemist? Met Lasse Schöne en Klaas-Jan Huntelaar zijn er eigenlijk maar twee écht fitte ervaren spelers in de selectie.
'Het is allemaal veranderd. Toen ik bij Ajax speelde, was het zo dat er drie talenten doorbraken en de rest was ervaring. Nu is het andersom, dat kan niet. Hoe kan een talent nu weten wat goed is en wat niet goed is? Die drie ervaren jongens in een selectie zijn er veel te weinig. Het helpt een beetje, maar niet heel veel. Het is veel te jong. Als je naar het buitenland gaat, zie je allemaal ervaren spelers.'


Hedwiges Maduro als talent van Ajax. In die tijd speelden er bij Ajax meer spelers met ervaring, zoals Jaap Stam en Kenneth Perez.

Moet Ajax zich dan niet meer richten op het versterken met ervaren spelers?
'Ik denk dat Ajax zich gerealiseerd heeft dat dat niet meer haalbaar is. Ze hebben ook zoveel talenten. Ze hebben geaccepteerd dat Nederland gewoon een opleidingsland is, anders kun je niet verklaren dat er zoveel jonge jongens worden aangekocht. Neem Neres, hij doet het nu goed. Dat is een aankoop die opleidingsgericht is. Ajax had er ook voor kunnen kiezen om een ervaren speler te halen. Jesus Navas zat bijvoorbeeld zonder club. Ajax haalt bewust jonge spelers.'

Toch werd er afgelopen winter met Nico Tagliafico ineens wel een speler gehaald met ervaring.
'Dat is een uitzondering op de regel, maar je hebt wel de kans dat hij binnen een half jaar weg kan zijn. Als je ziet hoe die jongen duels ingaat, altijd alsof het zijn laatste is. Je ziet zijn kwaliteit, de ervaring. Dat heeft te maken met het veel spelen van wedstrijden. Hij staat niet voor niets in het Argentijnse elftal, maar het zou kunnen dat hij volgend jaar alweer weg is.'

Bart Veenstra (Twitter: @Bart_Veenstra | e-mail: b.veenstra@ajaxshowtime.com)

Delen!
Tags
Plaats een reactie

Om een reactie te kunnen plaatsen moet u inloggen of voor een account registreren.

Reacties
X-RaY
Een oud Ajax speler moet je bij voorbaat binnenhalen natuurlijk, wordt gewoon een toptrainer natuurlijk...
1 0
Starring
Het sarcasme, lol...
1 0
PetrusKeizer
die jongen heeft n heldere kop. ik vond m trouwens een geweldige voetballer. Jan Mulder: was lyrisch over hedwiges. Zonde dat hij t bij Oranje nooit gemaakt heeft. Ik wens hem veel suc6 in n toekomstige trainerscarriere!
0 0
Middenweg401
Raar dat er advertenties staan onder "bijzaken en geruchten" waar zogenaamd 3 reacties op zijn, zonder dat er op gereageerd kan worden. Niet zo netjes dit soort bedrog.
3 0
Ozymandias
Het zou me niet verbazen als Maduro over een paar jaar als trainer op de Toekomst actief is. Hij spreek namelijk vaak over de jeugdopleiding van Ajax en lijkt een interesse te hebben in de manier waarop talenten worden opgeleid.
2 0
Bjorn
Laatste vraagstelling klopt niet. Nico werd in de winter gehaald.

Mooi stukje. Prima jongen die Maduro.
1 0
Pinpanter
Grappig dat er zo verschillend invulling wordt gegeven aan "dominant". Voor mij is dominant voetballen als je de tegenstander steeds dwingt op jou te reageren en niet vrij keuzes laat maken. Eerder bij de bal zijn, de afvallende bal hebben, met techniek onzeker maken, het gevoel geven achter de feiten aan te lopen. Het aantal passes zegt me pas wat als je de dwingende passes telt: als te tegenstander terug moet of uit positie raakt.
3 0
vincent_DV
Ik denk dat er twee verklaringen zijn waarom Ajax geen ervaring haalt.
1. Het lijkt onhaalbaar en het is waarschijnlijk al vaak misgegaan of stukgelopen.
2. Je verdient geen geld aan ervaren jongens.
Ik weet dat het financieel en boekhoudkundig niet zo werkt maar wat mij betreft had Ajax bijvoorbeeld Wober en Neres niet gehaald voor 18 miljoen dacht ik en in plaats daarvan twee ervaren jongens een driejarig contract gegeven tegen 3 miljoen per jaar of voor twee jaar voor 4,5 miljoen plus een transfersom. Niks ten nadelen van die twee(Want van beide ben ik fan eerlijk gezegd) maar zoals de Ligt nu, die kan van helemaal niemand in het elftal iets leren, zelfde geldt voor Kluivert, er is niemand die hem dingen kan bijbrengen als vleugelaanvaller. De situatie bij Ajax is gewoon niet gezond, eigenlijk is dat ook wat Maduro aangeeft.

Je moet in een elftal 3 tot 4 jongens onder de 22 hebben en de rest moet eigenlijk ouder zijn. Door het verloop in spelers krijgen je talenten toch wel de kans dus dat blijft altijd wel in verhouding. En je moet als club goed kijken naar wat je hebt. Je had vorige winter vier buitenspelers: Traore waarvan je wist dat ie wegging, Kluivert, Younes en Cerny. Waarom dan in godsnaam een jongen van 19 uit Brazilie met 8 wedstrijden op z'n naam? Je hebt toch al twee talenten? Juist dan moet je als club inzien dat ervaring noodzakelijk is. Stel dat Ziyech nu weggaat, dan ga je toch ook geen speler van 20 kopen als je weet dat de andere middenvelders F.de Jong, van de Beek, Eiting en Schone zijn. Dan heb je al drie jongelingen, dat is zat. Als je op transfermarkt.nl kijkt zie je zo veel spelers die in de zomer transfervrij zijn. Je gaat mij niet zeggen dat niemand wilt komen:
- Badelj van Fiorentina
- Dubois van Nantes. Goede vervanger voor Veltman
- Facundo Ferreyra van Shaktar
- Bamba van Saint Etienne
- Reyes van Porto
- Santon van Inter
- Hakimi van Real
- Natcho van CSKA
- Canales van Sociedad
- Acosta van Lanus, international van Argentinie.
- Kempf van Freiburg

Maar inderdaad, misschien is Ajax tot de conclusie gekomen dat we een opleidingsland zijn en accepteren ze dit.
3 0
ajaxrulesz
Ajax is altijd een opleidingsclub geweest ook vanuit de historie. Waar psv altijd multinationals, sponsoren dicht achter zich had, heeft ajax dat nooit in die grote mate gehad en moesten ze alternatieve wegen vinden om geld te genereren. ajax is hierin naar mijn inziens echter volledig doorgeslagen, en die reputatie hebben ze aan zichzelf te danken!. Dat ze nu als opleidingsclub worden gezien voor grote rijke clubs. Als je jaar in jaar uit, zo vlug je beste spelers en talenten laat gaan, is het onmogelijk om structureel iets te presteren.

de ajax scouts kunnen heus wel betaalbare ervaring met kwaliteit vinden, maar overmars en ajax willen dit gewoon niet, simpelweg omdat die geen restwaarde hebben.
Zolang ajax nog steeds maar denkt enkel aan het verdienen van geld, gaat er nooit een geoliede machine te zien zijn bij ajax voor 2 of meer jaar aan een stuk. Ajax is altijd al afhankelijk geweest financieel gezien van de verkoop van talenten en spelers, maar de laatste decennia loopt het echt de spuigaten uit.
Er moeten meer alternatieve wegen worden gevonden om (meer) geld te genegeren en zo te groeien. Steeds je beste talenten en spelers laten vertrekken om geld te verdienen is wel het slechtste wat je kunt doen als voetbalclub!. En hierin moet ik psv complimenteren, die zijn veeeel minder happig op biedingen op haar spelers.
1 -1
Ajaxvooraltijd
Je laatste zin negeer ik maar even.
0 0
DavidFerr
PSV is juist een club die roulette speelt met het financiele beleid. Locadia moesten ze ook echt verkopen om een gat in de begroting te dichten.

Ja, psv heeft de laatste jaren veel ervaring in de ploeg gehad. Alleen hebben zij daardoor veel spelers gehad die dik boven het salarisplafond zaten en daarom hebben ze nu ook bijna geen geld meer in kas.

Ik verwacht dan ook dat psv het de komende jaren financieel heel moeilijk gaat krijgen.
0 0
vincent_DV
Ik vind persoonlijk PSV ook geen goed referentiekader maar feit blijft dat Ajax veel te veel gokt op jonge spelers. Dan doel ik niet eens op de jeugdspelers maar meer om wie ze kopen als het echt nodig is. Tuurlijk moet je je ogen open houden voor grote talenten en die ook halen maar wat bezielt je om als je Kluivert, Neres en Cerny hebt om dan Bandé te halen? Dat slaat namelijk nergens op. Als je gelooft in Kluivert en Neres haal dan een ervaren jongen erbij. Ik kan wel een paar jongens noemen bij wie je het op z'n minst kan proberen. Bellarabi van Leverkusen bijvoorbeeld(Speelt niet altijd), je had het kunnen proberen bij Mirallas maar die is nu naar Olympiakos gegaan, Rafa Silva van Benfica(Benfica heeft niet zo veel geld meer en hij is niet zeker van een basisplaats), Knockaert van Brighton, Lazaro van Hertha(Niet heel oud, wel al aardig wat wedstrijdjes gespeeld), Joel Campbell van Arsenal. Chadli van West Brom, Nani van Lazio(Mislukt nu bij Lazio dus de clubs zullen niet in de rij staan), Ocampos van Marseille en Gervinho is transfervrij en heeft zijn carriere totaal verpest in China dus ook daar zullen de clubs niet voor in de rij staan. Je gaat mij niet vertellen dat geen 1 van deze spelers zou willen.
1 0
chrisjuhhh
Met alle respect , maar met alles wat jij noem hoeveel procent is een Ajax speler ?
Jij kijkt enkel naar spelers , maar toegevoegde waarde moet het hebben en zeker als je kijk wat Ajax in huis heeft aan talent , wat zich door moet ontwikkelen .
Wat jij nu doe is hetzelfde wat PSV doet en Ajax in zijn glorie jaren heeft soms een goed team en dat is er nu ook al weer .
0 0
vincent_DV
Talenten blijven zich alleen ontwikkelen met goede spelers om zich heen. En wat is nou een Ajax speler? Vertel me dat eens? Ajax heeft in het verleden zo veel goede aanvallers gehad, allemaal met een andere speelstijl dus wat is dan een Ajax speler?

En wat ik zeg is helemaal niet wat PSV doet. Je hoeft ze niet allemaal, 1 is genoeg want het zijn allemaal buitenspelers. Is dat dan meteen wat PSV doet? Wat een bullshit.

De volgende spelers verdienen het echt om nu veel aan spelen toe te komen in het 1e: de Ligt, de Jong, van de Beek, Neres, Wober en in iets mindere mate Kluivert en Eiting. De rest is gewoonweg nog niet goed genoeg. En ook deze spelers hebben concurrentie nodig. Nu hebben Neres, Kluivert, de Ligt, van de Beek en in mindere mate Wober en de Jong(als CV) echt totaal geen concurrentie en dat vind ik Ajax onwaardig. Dus er moet minimaal een CV bij, een linksback, een 6, een 10 en een buitenspeler(Die komt al met Bande door verkeerd beleid). En dan geen talentjes van beneden de 21 maar gewoon tussen de 24-30 jaar. En dan moeten al die talenten maar laten zien beter zijn dan hun. Weet je wie pas de talenten in de weg lopen/liepen. Middelmatige spelers als Veltman, de Jong, Schone en Viergever. Allemaal ervaren middelmaat. Die moet je juist vervangen voor meer kwaliteit.

Is Ajax er om zo veel mogelijk resultaat te halen of om de grootste talenten op te leiden? Die vraag stel ik me wel eens af omdat Ajax het 1e wil maar het 2e al jaren doet.
1 0
DavidFerr
Ik snap je punt qua meer ervaring in het team voor meer balans. Alleen heb ik weinig vertrouwen in bijna al die namen die je noemt omdat de meesten ook bankzitters zijn bij hun clubs. Dus wie zegt dat ze bij Ajax wel top gaan presteren.

Ik denk ook dat niemand van de namen die je noemt beter dan onze talentvolle aankoop Neres zou presteren. Op een haar na hadden wij Richarlison ook binnen gehaald.

Volwassen aankopen zoals Tagliafico juich ik toe. Al jaren basisspeler en zelfs aanvoerder bij zijn club. Maar ik wil geen ervaren spelers halen die bankzitter bij hun club zijn. Dat is bij Ajax meestal geen succes gebleken.

Hieronder een lijstje met de ervaren aankopen ( transfervrij) van de laatste 10 jaar.

Huntelaar
Siem de Jong
Westermann
Heitinga
Zimling
Poulsen
Mido
Ooijer
Bulykin
Pantelic
Atouba
Tainio
Wielaart
Oleguer
Luque
Perez
Kennedy
Colin
Urzaiz
Delorge
Kuffour

Oordeel zelf maar.
0 -1
vincent_DV
Van deze wist je bij het moment van tekenen eigenlijk al dat het niks werd en zal worden:
de Jong
Westermann
Heitinga
Zimling
Mido
Ooijer
Bulykin
Atouba
Tainio
Wielaert
Kennedy
Colin
Urzaiz
Delorge
Kuffour
Pantelic

Wat mij betreft succesvol zijn geweest: Ooijer(Niet top maar kon je er prima bij hebben), Pantelic(Uiteindelijk meegevallen) Poulsen en Perez. Van die namen die jij dus opnoemt kon eigenlijk iedereen van te voren al zien: Dit wordt niks. Dan moet je het inderdaad nooit doen.

Buiten het feit dat ik ervan overtuigd ben dat al die namen het beter zouden doen als Kluivert, inderdaad misschien niet als Neres, hoeven ze ook niet per se echt beter te zijn als je in die twee gelooft. Ze moeten alleen echt kunnen concurreren en er moeten kunnen staan als dat nodig is en dat heb je bij een bande van 19/20 gewoon niet. Ik pleit er juist voor om spelers die jij dus noemt nooit te halen maar in plaats daarvan gewoon 5 tot 10 miljoen uit te trekken voor ervaring al krijg je dat niet meer terug. Weg met de middelmaat, maar investeren in kwaliteit. Een voorbeeld. Jij noemt Rafa Silva dus minder als Neres omdat hij dus niet altijd speelt maar onze ervaren spelers Schone, Veltman en Viergever zouden bij Benfica gewoon op de tribune plaatsnemen dus dat zegt helemaal niks.

Ik had Richarlison trouwens ook een rare aankoop gevonden. Met drie talenten op de flanken in de ogen van Ajax is een 4e totaal overbodig. Dan kan ie het nu heel goed doen en is het makkelijk praten dat we hem bijna hadden, maar dat was ook een gebrek aan beleid geweest. Behalve als de reden was geweest dat 1 van de 3 talenten niet voldeed en weg mocht, maar dat was niet zo. Met 3 talenten hadden ze inderdaad voor een speler als Jesus Navas moeten gaan.
Ik zag gisteren een opstelling voorbij komen voor volgend jaar en daar stond maar 1 speler in van boven de 23. Dat was nog een realistische opstelling ook nog. Totaal krankzinnig is dat.
0 -1
DavidFerr
Ik sta achter ervaren aankopen zoals Tagliafico en Ziyech die ook nog een goede restwaarde hebben. Beiden zijn nu al velen malen meer waard dan wat wij er voor betaalt hebben.

Ik sta niet achter het aankopen van die bankzitters die jij op noemt die ook veel minder tot geen restwaarde zullen hebben.

Neres presteert feitelijk gezien ook stukken beter dan Rafa Silva.

Minuten per goal/assist nodig

Rafa silva
2017/2018 - 145 minuten
2016/2017 - 147 minuten

Neres
2017/2018 - 97 minuten
2016/2017 - 124 minuten (half seizoen)

Verder is Neres ook 4 jaar jonger dan Rafa Silva en zal waarschijnlijk ook een stuk meer potentie hebben.
0 0
vincent_DV
Waarom moet een speler altijd restwaarde hebben? Ajax verkoopt jaarlijks genoeg spelers voor genoeg geld om altijd een positief transfersaldo te hebben dus vind ik dat restwaarde niet altijd nodig is. Ook is Rafa Silva waar jij het over hebt 24 en heeft dus wel degelijk restwaarde.

Neres mag wat mij betreft ook beter dan hem zijn. Al is deze Silva ondanks alle concurrentie op de flanken bij Portugal gewoon 10 voudig international. Het punt dat ik alleen wil maken is dat er echte concurrentie moet komen voor onze talenten en niet steeds nóg een talent waarvan je amper zekerheid hebt of het iets wordt. Buiten dat zal volgend jaar Bande, Kluivert of Neres op de bank zitten. Dit betekent dus veel restwaarde verlies voor 1 van hen. Dit terwijl je dat bij een oudere speler al incalculeert.

Het woord potentie zegt mij niks omdat wanneer Neres zijn maximale niveau heeft behaald, hij al 3 jaar niet meer bij Ajax speelt dus aan veel meer potentie heeft Ajax niet veel. En van wie leert iemand meer? Een portugees international of iemand die 1 jaartje degradatievoetbal heeft gespeeld in zijn leven?

Dit jaar scoort Kluivert 162 minuten trouwens.
0 0
DavidFerr
Potentie is wel degelijk heel belangrijk om naar te kijken. Kijk maar naar het verschil tussen hoe de Ligt vorig seizoen speelde en hoe hij dit seizoen speelt. Jij had vorig seizoen waarschijnlijk liever een ervaren speler op zijn plek gezien maar die speler zou nu nooit het niveau van de huidige de Ligt halen. Het feit blijft dat Ajax van zijn leven lang nooit de kwaliteit van een de Ligt kan kopen, onbetaalbaar. Ajax kan het wel opleiden of als jong talent binnen halen en hun potentie door ontwikkelen. Zoals bij bijvoorbeeld Eriksen en Dolberg.

Statistisch gezien presteert de 18 jarige Kluivert dus met zijn 162 minuten per goal/assist niet veel minder dan de 24 jarige Rafa Silva met 145 minuten per goal/assist. Als Kluivert nog 2 seizoenen blijft wie zal er dan waarschijnlijk beter zijn?

Maar hier laat ik onze discussie verder bij. Ik heb het idee dat jij niet open staat voor argumenten van anderen en dat jouw eigen argumenten heilig zijn.

Fijne dag nog
0 0
vincent_DV
Dat je de Ligt noemt zeg mij persoonlijk al genoeg. Dat is een uitzondering op de regel. Bijna niemand is zo ver geweest als hij op z'n 18e. Normaal gesproken haalt iemand dat niveau pas op 21/22 jarige leeftijd en dan zijn ze inderdaad snel weer weg dus heb je er niks aan. En nee, toen had ik geen ervaring RCV gehaald, wel een ervaren LCV omdat ik Viergever te beperkt vond en vind.

Ik geloof persoonlijk ook niet in Kluivert, zie in hem niks wat hem een geweldig talent maakt. Maar inderdaad, stel dat hij wel zo groeit is ie beter als Silva alleen over 2 jaar is ie in dat geval weg, dus daar heb je weinig aan, dan heb ik liever iemand met nu een hoger niveau.

En over Eriksen en Dolberg. Als je zorgt voor spelers met een hoger niveau in je elftal zullen zulke spelers net wat langer blijven en kan je meer bouwen aan een elftal. Dat is het enige dat ik zeg. Waarom een verdediger van 19 halen(Wober) als ernaast iemand van 18 staat? Dat is waanzin. Waarom iemand van 19 halen als linksbuiten met volgend jaar een spits van 20/21 en een rechtsbuiten van 20? Dat is waanzin en slaat nergens op want we zijn geen Jong Ajax en er is geld zat. Dat is het enige dat ik zeg.

Ik heb het idee dat jij niet open staat voor mijn argumenten en uberhaupt over wat ik bedoel te zeggen. Want je praat compleet langs me heen zonder in te gaan op de kern en alleen maar jouw mening er doorheen te rammen.

Fijne dag nog
1 -1
ajaxrulesz
hahah idd schone veltman en viergever zouden bij benfica of de reservetribune zitten.
0 -1
ajaxrulesz
so true, maar overmars zou overmars niet zijn als hij niet enkel spelers haalt met grote toekomstige doorverkoopwaarde. Dus een speler als tagliafico waar dit jonge team honderd keer meer aan heeft dan weer een 19 jarige zul je onder overmars helaas zeer zelden voorkomen, daarom mag overmars van mij ook liever vandaag als morgen vertrekken die denkt alleen aan geld als hij een speler gaat kopen. Maar dit doet hij wel slim, zo blijft hij veel verdienen voor de club en zo zet hij zichzelf nog steviger in zijn zadel in de directie van ajax maar of ajax daar als team echt mee geholpen is? Nee. als bedrijf ajax wel maar als voetbalclub ajax? nee.
0 -2
Pinpanter
Helaas heeft Ajax maar zelden met succes een speler met reputatie kunnen inpassen. Het kopen van jongere spelers heeft als bijkomend voordeel dat ze ook nog zijn om te vormen naar de Ajax-speelwijze. Ook dat volgens de lessen van Cruijff. Zodra Ajax meer mee doet aan het carrousel met gearriveerde spelers kwam ook de klacht dat Ajax geen Ajax-voetbal speelde. Tenzij je spelers haalt die dat wel aankunnen, maar die zijn er niet zoveel en die zijn niet eenvoudig te onderkennen.
1 0
vincent_DV
Dit is echt zo'n onzin. Welke speler met reputatie heeft Ajax de afgelopen 10 jaar gehaald? De ervaren aankopen waren vooral C-categorie spelers waarvan je het van te voren al wist. Heeft niks met Ajaxspel te maken. Wat moet een buitenspeler van Ajax anders doen dan bij pak hem beet Benfica of Brighton? Gewoon je actie maken en een beetje zwerven, that's it. Een centrale verdediger moet bij Ajax kunnen voetballen, dat heb je snel gezien bij een speler dus daar kan je gewoon op selecteren en een middenvelder moet vooral kunnen voetballen en techniek hebben, ook dat is simpel te zien. Ik vind het altijd zo'n ongelofelijk dom iets, dat Ajax spel kunnen spelen. Denk je nou echt dat Neres nu anders voetbalt dan die bij Sao Paulo zou hebben gedaan?
1 -1
afcas
hahahahhahahahahhaha "gewoon je actie maken en een beetje zwerven". dan ben je gelijk niet meer serieus te nemen. ook in je eerdere comment neres en cerny als linkspoot die voornamelijk rechts spelen in een rijtje met kluivert en bande opnoemen die juist als rechtspoot op links spelen... en je ziet bij neres al een verschil tussen hoe hij speelt onder ten hag en hoe hij speelde onder keizer, dus ja ik ga er van uit dat hij bij sao paulo anders voetbalt, net zoals hij anders voetbalde toen hij bij de jeugd van brazilie mee deed...
1 -2
vincent_DV
Ik heb eerder het idee dat ik jou niet serieus kan nemen.
Wat is dan het idee van een buitenspeler? Leg mij maar even uit wat een buitenspeler van Ajax anders moet doen of kunnen dan een buitenspeler van Benfica of Brighton? Veel meer hoeven ze in mijn ogen niet te doen of wel? Ik ben toevallig zelf een buitenspeler die tot aan mijn 19e op vrij hoog niveau heeft gevoetbald dus weet ook wel een beetje waar ik over praat. Buitenspelers moet je gewoon vrij laten in wat ze willen. Enige regel is dat je regelmatig naar binnen trekt om ruimte te maken voor komende mensen als de backs of een middenvelder in de hoeken. Als ze verdedigend maar hun werk doen en tactisch goed staan. Iedereen neem al die formaties, tactieken en dergelijken veel te serieus, vooral aanvallend. De beste spelers zijn spelers die alles doen op intuïtie en die houden zich juist vaak niet bezig met de tactiek.

En ik bedoelde met dat rijtje meer dat als je aan de buitenkanten alleen maar talenten hebt, dat het krankzinnig is om er nog 1 te halen in plaats van iemand met wat meer ervaring.

Hij speelt inderdaad anders dan onder Keizer omdat hij van Keizer mocht doen wat ie wilde en ten Hag regels op legt. Hij speelt namelijk niet echt beter onder ten Hag naar mijn mening. Maar dat anders spelen heeft te maken met trainers, niet met het zogenaamde Ajax spelletje.
0 0
ajaxrulesz
russisch roelette op zijn eindhovens ja. zonder een kogel in de magazijn, die interesseert dat toch helemaal niet joh financieel gezond etc. Die hebben 1 ding voor ogen presteren ten koste van alles, beste spelers binnenboord houden. een td aanstellen die spelers zover krijgt te blijven(brands). Overmars maakt eerder ruzie met spelers dan dat hij zich echt inzet tot het behouden van spelers. Daarbij denkt psv gewoon ach mocht het financieel echt misgaan is er altijd nog de gemeente, of vdl, of asml, of mandemakers noem ze maar op. Die gaan echt niet failliet hoor geloof dat maar niet.
0 0
ajaxrulesz
Maar psv heeft 1 voordeel tov ajax en dat is dat zij hun beste spelers makkelijker kunnen behouden dan ajax, en als voetbalclub zijnde is dit een heel prettig gegeven kan ik je zeggen.
0 0
ziz0u.
psv krijgt ook geen prachtige aanbiedingen op spelers van 20 mil :)
0 0
Knalpot
En prachtige 16M voor een rampspeler is anders ook niet verkeerd.
0 0
ajaxrulesz
Dat weet je niet je leest zo nu en dan wel sluimerende belangstelling, die houden dat veel meer allemaal buiten de media dan ajax.
0 0
vincent_DV
Dit is eigenlijk precies wat ik bedoel. En het makkelijkste alternatief om geld te verdienen is als club presteren. Ajax zal elk jaar wel een grote transfer doen en daarmee geld binnen halen. Maar 1 per jaar lijkt mij genoeg en dus hoeven niet alle spelers restwaarde te vertegenwoordigen vind ik en mag er best een keer 5-10 miljoen transfersom betaald worden voor een speler van 27-28. Met een transfer van 1 van je talenten verdien je dat weer terug. Zelf met Riedewald en El Ghazi had je dat terugverdient. Maar om ruimte te maken in je begroting zou ik voorstellen om middelmaat zo snel mogelijk te lozen. Spelers als Veltman, de Jong en Viergever hadden ze gewoon afscheid van moeten nemen of niet halen. Scheelt je zo 2,5 miljoen in je salarisbudget. Ook moeten we af van de middelmaat in Jong Ajax. Jongens als de Wit, Alblas en Dekker etc. gewoon afscheid van nemen en de selectie van de A1 groter maken. Snellere doorstroming vanuit de A1. Dan wordt je geen 1e maar 12e in de Jupiler League maar zo worden talenten jonger en eerder klaargestoomd en het scheelt je gewoon geld.

Talent ontwikkeling valt en staat ook bij de kwaliteit om je heen. Had je nu 3 28 jarige toppers gehad dan had worden je talenten ook sneller beter en zullen ze sneller blijven. Nadeel hiervan is wel dat sommige talenten geen kansen krijgen, maar die zijn dan gewoon niet goed genoeg voor Ajax toch? Van mij hoeven Mazraoui, de Wit enzo echt geen kans te krijgen, die gaan je namelijk toch nooit echt verder helpen.
1 0
ajaxrulesz
mee eens, ajax houd ook veelste lang vast aan middelmatige spelers dat stokt ook de progressie als team enorm.
0 0