Ajax scoort opvallend weinig in 2018

TZwagerman, 19-08-2018 om 17:20, 9546 views, Twitter | Er is een nieuwe collectie voor Champions League-artikelen.

Ajax blijkt bij lange na niet de meest doeltreffende Eredivisie-club in 2018. De Amsterdammers moeten liefst vier clubs boven zich dulden als het gaat om gemaakte doelpunten en behoren wat dat betreft dus tot de subtop.

In het kalenderjaar 2018 maakte Ajax 'slechts' 37 doelpunten. Subtopper Vitesse maakte er eentje meer, terwijl Feyenoord tweemaal vaker trefzeker was. PSV (44) en AZ (47) blijken veruit de meest productieve ploegen in de Eredivisie. Opvallend, aangezien Ajax vorig seizoen in punten nog wel als tweede eindigde achter landskampioen PSV en het respectievelijk AZ, Feyenoord en Vitesse ver onder zich hield.

Ook dit Eredivisie-seizoen wil het Ajax tot dusver nog niet lukken om vaak doel te treffen. Tegen Heracles Almelo maakte Matthijs de Ligt de enige Ajax-goal van de wedstrijd, terwijl Dusan Tadic zich tegen VVV-Venlo tot matchwinner kroonde met een benutte strafschop.  

  • Bekijk ook
Delen!
Tags
Plaats een reactie

Om een reactie te kunnen plaatsen moet u inloggen of voor een account registreren.

Reacties
Chesterson93
Krijg je, met een trainer als Ten Hag.
0 0
Woodenshoe
Dat heeft te maken met het feit dat wij heel vaak enorm lopen te harken tegen "de kleintjes". Zij walsen daar vaker overheen...
0 0
JKCW
Gaan we niet redden tegen Kiev..zeker zonder neres..
0 -2
NoPants
De kakkies hebben AS weer gevonden hoor..
0 0
JKCW
Heb ik gelijk of niet..dat waren toch geen klasse doelpunten tegen Standard?
0 -2
JKCW
Maar wat voor doelpunten..allemaal geluk..en via verdedigers..er is bij Ajax nooit een speler die hem eenvoudig strak er in schiet..gewoon BAM! Als je snapt wat ik bedoel. Lopen ze tot 10 cm voor het doel nog te pielen! Vroeger hadden we Arie Haan! Gewoon afschieten die handel!
0 -2
Ajax27
tja, dat noemen ze voetbal.
0 0
Ajaxbrl
Als we maar de meeste punten pakken
0 0
Freddy Al
Ach ja , in de laatste 4 Europese wedstrijden hebben we 10 keer gescoord, dat lukt dus wel.
Maar dit is weer een startpunt voor de TH afzagers, zullen we hem eens over 2 maanden beoordelen?
0 0
ajaxdordtt
8 maanden lijkt mij een prima periode om iemand op te beoordelen.
2 0
LezDeBoer
Precies
0 0
Joseph
Dat is helemaal niet opvallend, aanvallend is het bij Ajax gewoon slecht georganiseerd.
1 -1
LezDeBoer
Hand van? Populaire mening dat “statistieken zeggen niet veel” maar er word wel ff bewezen dat we minder creëeren en minder scoren dan de 2 voorgaande trainers. Baart mij toch zorgen.
1 -1
Middenweg401
Van de hand van iemand met weinig gevoel voor statistiek.
0 0
LezDeBoer
Dat zal het vast zijn ja
0 0
Middenweg401
Misschien is eind oktober een beter moment voor eerste voorzichtige conclusies over dit seizoen (het lijkt mij sowieso beter om per seizoen te kijken met wisselende selecties).
0 0
LezDeBoer
Ik heb het natuurlijk over Ajax in heel 2018. 8 maanden inmiddels. Maar ik wil best tot eind oktober wachten hoor, misschien word het nog wat
0 0
Middenweg401
Man, man wat een heftige statistiek. Az heeft er 10 meer gemaakt dit kalenderjaar, maar staat dit seizoen op plus 7 t.o.v. Ajax. Na wat hogere wiskunde... 70% van deze schokkende statistiek zit 'm in de laatste 2 potjes.
PANIEK!!!

Voordat iedereen een touw op zoekt.. één potje tegen een ploegje als Feyenoord en we lopen weer helemaal op schema.
2 0
Ar
Het zit 'm ook in de opbouw, en de variatie daarin.
De diepe backs maken al dat de centrumverdedigers niet kunnen indribbelen/opkomen.
Als Blind de bal heeft gaat Tagliafico al meteen diep de ruimte in waar Keizer de buiten in de bal liet komen. Waaierd de spits of een middenvelder dan uit naar de buitenpositie, komt er ruimte in het centrum.
Nu gaat de back die ruimte in. Gevolg is dat de centrumverdedigers niet kunnen komen en hun opties en afspeelopties beperkt worden. Veelal gaat het dan via de buitenkanten, waar die backs staan.
Heracles slaagde er daarbij in ons een groot deel van de wedstrijd tegen de zijkant aan de duwen, waar ons spel voor hun niet schadelijk is. Ook VVV slaagde gisteren daarin met vlagen.
En dat is toch een gevolg van de opbouw van achteruit en de spelopvatting van deze coach.
Keizer begreep heel goed dat De Ligt en De Jong hun meerwaarde hadden in de opbouw van achteruit. Hell, Mourinho had door dat De Ligt zijn meerwaarde lag in de opbouw, in het opkomen. Laat de rechtsback maar lekker komen, want dan blijft De Ligt weg.
Met Mazraoui durft De Ligt niet te komen, want Blind of Maz achterin één tegen één laten staan is niet heel verstandig. En Maz staat ook nog eens veelal diep.
Maar gisteren kon je in de tweede helft zien dat de drie keer dat De Ligt kwam, en dat was al laatste kwartier onder de druk van er moet gescoord worden, het drie keer vrij gevaarlijk werd voor de tegenstander. Hij heeft natuurlijk het beste afstandsschot van de selectie. Alleen Schuurs kan daar aan tippen. En als het niet van dichtbij lukt moet het soms van afstand.
En je ziet De Ligt soms balen dat ie niet kan komen, dat ie sinds Ten Hag eigenlijk gewoon niets meer is dan een Japie Stam, een laatste man. Maar hij is veel meer en veel beter!
Dat kan er zo onvoldoende uitkomen.
Dat is niet ten nadele bedoeld van Mazraoui, want hij vult het op zijn manier goed in, maar ik durf Tagliafico achterin 1vs1 te laten, ik durf Frenkie, en ook Sinkgraven achterin 1vs1 te laten, maar Maz (nog) niet, en Blind ook niet echt.
Gevolg is dat juist de variatie, van of die gaat van achteruit, of die ander, of die, of die ander, er hierdoor uit is. Het voorspelbaar wordt, en gemakkelijker te verdedigen.
0 -1
Freddy Al
Dus de Ligt heeft de laatste wedstrijden niet gescoord? Oke dan.
0 -1
godenzonenssuper
En ons aller Ten Hag is er sinds begin 2018.

Het zal toch zeker niet met elkaar te maken hebben?!
2 -2
BRAMHOUTEN

spuit 11 heeft ook weer commentaar. na en tijdens ajax standard was hij een paar dagen uit de lucht, maar zodra hij weer een mogelijkheid heeft om te zeiken en om de gillen dat de trainer eruit moet zie je hem weer verschijnen. peter bosz had maar met 1-0 van Standard gewonnen ...over 2 wedstrijden was het maar 2-1.....ten hag won over 2 wedstrijden met 5-2, met 2x beter voetbal .... of wil je anders beweren?
0 0
Joseph
Neejoh, we hebben alleen de beste selectie, die nu alleen nog maar beter is geworden, dan kun je de trainer niks verwijten.
0 0
Bocarra
Een kleine 100 reacties op basis een lullig niets zeggend statistiekje. Het moet toch niet gekker worden. De norm is Ajax - Standaard Luik. Dat is de potentie van dit team. Hoop dat het as woensdag weer gaat lukken. Ook zonder Neres.
2 -2
ajaxdordtt
En ik maar denken dat doelpunten maken een belangrijk onderdeel van voetbal was.
2 -1
Middenweg401
Denken is een goed begin.
In een seizoen dat je niet kampioen wordt is het niet onlogisch dat je dat lijstje niet aanvoert. En na 2 potjes met 1 doelpunt is het logisch dat je nog wat meer achterop raakt. Zeker als AZ juist 2 goede wedstrijden speelt. Maar conclusies voor dit seizoen o.b.v. die 2 potjes is wat vroeg, vind je ook niet?
0 0
ajaxdordtt
Ik trek mijn conclusies over wat ik sinds de winterstop vorig jaar gezien heb. En daar word ik niet vrolijk van.
0 0
Starring
Is niet opvallend. Is de hand van Ten Hag. Anti-voetbalcoach. Zelfs tegen Heracles doet ie aanpassingen,

Keizer had de pech Bosz te doen vergeten. Was een (te) moeilijke opdracht. Met name na de leegloop en het uitblijven van gerichte versterkingen. Zou Keizer nu instappen, had ie het vele malen makkelijker gehad als coach.
2 -1
ajaxdordtt
Keizer maakte ook rare beslissingen. Mef als absoluut dieptepunt Zeefuik inbrengen voor Dolberg. Al was het voetbal wel een stuk aantrekkelijker. Ik denk dat dit Ajax vooral gebaat is bij een trainer die niet teveel tachtische meesterzetten probeert te verrichten. Gewoon een logische opstelling maken, de spelers fit houden en een goede sfeer creeeren. Meer een peoplemanager dan een uitvinder.
1 0
jaribombari
Trieste cijfers. Zegt genoeg. Antivoetbal
3 -3
RedFeather
Siem de Jong wordt verhuurd aan Sydney
0 0
Ajax#1900
Zou een mooie oplossing zijn
0 0
Genant
Fraaie en belangrijke assist net van Kluivert
2 -3
boris
Matige voorzet, fraaie afronding van dzeko
0 0
Ar
Het spel van Ajax sinds Ten Hag is ook gewoon erg voorspelbaar en op zich vrij makkelijk te verdedigen. Hij is er op een één of andere manier in geslaagd te zorgen dat we weliswaar vaak met elf man op de helft van de tegenstander staan, en die soms als een soort handbalploeg vastzetten, maar ook dat we voorin minder ruimte hebben en tot minder kansen en goals komen dan onder zijn voorganger(s). Vaak hoef je als tegenstander niet eens de ruimtes klein te maken want dat doet Ajax onder Ten Hag veelal zelf wel. We drukken ze zo tegen de eigen zestien dat er geen ruimte meer is.
Onder Keizer hadden we voorin meer ruimte, en met name de buitens hadden meer ruimte voor hun actie. Wat te maken had met het wegblijven van de backs. De buitens nu kunnen niet eens buitenom, want die ruimte is al dichtgelopen door de opstomende treinen die we backs noemen. Een heel enkele keer in de omschakeling is die back nog achter en pardoes gaat dan Tadic of Ziyech wel een keer buitenom en komt er een goal uit de voorzet.
Maar onder Keizer was het allemaal veel slimmer, doordachter, en zat er ook veel meer variatie in het spel. Doordat de backs niet altijd hoog stonden konden de centrumverdedigers indribbelen. Dat zien we niet meer sinds TH, tenzij we vijf minuten voor tijd een goal moeten maken want dan komt De Ligt wel en spelen we achterin met 1 verdediger. Maar voor de rest is het onder TH veel statischer en voorspelbaarder en zit er minder variatie in het spel, met name van achteruit maar ook voorin. Het wegblijven van de backs maakte dat Neres en Kluivert zowel buitenom als binnendoor konden (nu weet je al wat er gaat komen, nl binnendoor), maar ook Huntelaar had meer ruimte, Van de Beek kwam namelijk meer maar stond er minder.
Sinds TH lopen we heel vaak zelf de ruimtes dicht.
We domineren wel, pinnen de tegenstander vaak vast, maar het is vrij statisch, doorzichtig, voorspelbaar en vrij gemakkelijk te verdedigen, en leidt derhalve vaak tot maar een handje vol kansen tegen laagvliegers die we onder Keizer wel met grote cijfers versloegen.
3 -1
Freddy Al
Voorspelbaar is ook dat de meer dan de helft van de eredivisie zich gaat ingraven ,lange ballen speelt, tijd rekt of zie ik dat verkeerd?

De spelers op het veld maken ook verkeerde keuzes of spelen in een te laag tempo, dat zal TH ze toch niet vragen denk ik.
0 0
MVG
Het was onder Keizer iig niet slechter. Er werd meer gescoord en naar mijn idee ook meer gecreëerd. De mensen die hier roepen dat er net zoveel kansen zijn als onder Keizer wil ik vragen om met cijfers te komen. En dat keeper verhaal... kom op zeg. Gisteren heeft hij welgeteld 1 uitzonderlijke redding!
Volgens mij ligt het er gewoon aan dat Ten Hag deze ploeg niet weet te prikkelen. Afgezien van de spelopvatting, die volgens mij niet rampzalig (al zou ik met een 6 spelen), is er geen overtuiging bij de spelers. Er is geen winnaarsmentaliteit en dit komt naar mijn idee dat dit ook door Ten Hag totaal niet uitgestraald wordt.
Ik ben geen Ten Hag hater. Ik vind hem alleen een ongelukkige keuze en zie zijn meerwaarde tov Keizer niet. Ik hoop echt dat onze trainer mijn ongelijk gaat bewijzen en de groep op scherp kan zetten en dan dus ook in de klote potjes tegen het rechterrijtje.
5 0
ajaxdordtt
Ik zou inderdaad ook graag een bron zien of horen welke wereldredding Unnerstal dan gemaakt heeft?
0 -1
MVG
Bal van Ziyech was gewoon goed gepakt. Ik neem het woord wereldredding niet in de mond.
0 0
ajaxdordtt
Zeker netjes gepakt! Maar dat ging al wel richting de categorie wanhoopsschoten. Die balletjes in de eerste helft waren nou niet zo bijzonder.
0 -2
MVG
Dat zeg ik dus.
0 0
munser
tijdperk ten hag, golden age
6 -1
Cvitaa
Ik zou toch die spits van Trencin proberen vast te leggen. Die jongen zou ongeveer 1 mil kosten en die kun je wel voor een boodschap sturen. Ook is het financieel een slimme deal, want mocht het niets worden krijg je dat geld minimaal terug met Ajax op je cv!
0 -3
Dwergje48
Op basis van die 2 wedstrijden tegen Feyenoord?
1 -1
Pinpanter
Als je die laatste zin ook leest ... Zit wat in.
En Ajax heeft met Huntelaar (ouder, blokkert soms, blessuregevoelig, kan vast niet alle wedstrijden spelen), Dolberg (blessuregevoelig, niveau al een tijd niet meer gehaald), Sierhuis (heeft het op eredivisieniveau nog niet laten zien) alleen maar vraagtekens voor de spits.
1 0
Dwergje48
Die spits van Trencin is een groter vraagteken dan Sierhuis vind ik.
0 0
Bocarra
Als we kijken naar de meeste gemiste kansen staan we ver bovenaan. Ook dat ligt aan ten Hag natuurlijk. ;-)
4 -5
Ar
Onder Keizer creeerden we veel en veel meer kansen. En misten we ook vaak (denk aan Twente voor de beker). Ligt dus wel aan de trainer/spelopvatting/uitvoering.
4 -1
Dexy
Dit is dus echt onzin.

Onder Keizer en Ten Hag liggen zowel de hoeveelheid gecreëerde kansen als de Expected Goals op aanvallend vlak vrijwel even hoog. Kortom, er wordt evenveel gecreëerd. (en even ter vergelijking: de Expected Goals onder Bosz en FdB lagen een stuk lager) Alleen was de conversie onder Keizer een stuk beter dan onder Ten Hag.

Zulke verschillen in conversie/afronding zijn heel gebruikelijk in de korte perioden dat Keizer en Ten Hag hier zitten. De factor geluk/pech ligt gewoon heel erg hoog in zo'n kort tijdsbestek. Enerzijds omdat aanvallers in bepaalde perioden net even wat scherper zijn, anderzijds omdat keepers van de tegenpartij op sommige momenten of in sommige fases van het seizoen beter keepen dan in andere wedstrijden.

Voetbal is geen logica. In een jaar tijd kan toeval een behoorlijk grote rol spelen (zie kampioenschappen Feyenoord en PSV). Wil je echt een objectief beeld schetsen, dan moet je een trainer vijf jaar laten zitten (dan wordt de factor toeval sterk verkleind). Alleen is het natuurlijk onrealistisch dat een trainer vijf jaar blijft, dus speelt toeval eigenlijk altijd wel een zekere rol in de voetballerij.
3 -2
Pinpanter
Voor mij is het probleem dat we geen veelscorende spits hebben, in die zin dat Huntelaar niet zo constant is. Een spits halen lijkt me niet onverstandig, ook al zou ik graag willen dat Dolberg en Sierhuis zich goed laten zien.
0 0
Ar
Je zegt het goed: voetbal is geen logica.
Maar je begint over expected goals. Dat is nu juist een op een soort van logica gebasseerd systeempje, wat niets zeggend is.
Expected goals zijn geen kansen. Het is een kansberekening tot hoeveel geschatte kansen je komt op basis van je veldspel en die berekening gaat er vanuit dat hoe hoger en dieper je met meer mensen staat hoe meer expected goals.
Maar zo werkt het helemaal niet!

Onder Keizer creeerden we alleen al in één wedstrijd meer kansen dan onder Ten Hag in drie wedstrijden. Ik kan zo een hele reeks wedstrijden opnoemen dat we onder TH geen, eentje, weinig of slechts een handjevol kansen kregen, ondanks het dominerende spel. Tegen Heracles was ook tenenkrommend. En in Luik waren we een keer erg effectief (2 goals uit 3 kansen), maar dat is dan wel bij uitzondering.
Onder Keizer was het spel veel opener, misschien ook achterin, maar wel leuker en attractiever en we zagen meer kansen en goals.
0 0
Dwergje48
Expected goals heeft alleen te maken met de doelpogingen. Er wordt een waarde toegekend aan elke doelpoging, afhankelijk van de kwaliteit van de poging. Die kwaliteit wordt weer bepaald door te kijken naar vanaf welke positie de doelpoging gedaan wordt.

Heeft verder dus weinig te maken met hoe diep of ver vooruit je als team speelt, of dat je misschien op de counter speelt of maar 23% balbezit hebt.
0 0
AFCA1510
Amen. Het veldspel gaat achteruit met de tijd
2 0
ajaxdordtt
bron??
0 0
ajaxdordtt
bron?
1 0
Ar
Onder Keizer scoorden we 71 goals in 24 wedstrijden.
Onder Ten Hag bijna de helft minder in even zo veel wedstrijden.
Maar dat ligt echt niet aan Ten Hag hoor, aldus de kenners hieronder.

Onderwijl was onder Keizer het spel beter, leuker, frivoler en meer des Ajax, en dan moest ie het doen zonder een behoorlijke linksback.
9 -5
AFCA.
En een aantal spelers die nu weer een jaar verder zijn. Neres, De Jong, De Ligt, vd Beek
4 0
ajaxdordtt
Nee het ligt niet aan ten Hag. Het is pech. En keepers doen veel beter hun best tegen ons. En dan heb je de scheidsrechters nog tegen en gaat dat vvv heel onsportief verdedigend spelen.

O ja, en kunstgras. En de commentator was ook voor hullie.
2 -5
Ar
En die keepers deden niet heel erg hun best tegen ons toen Bosz/Keizer voor de groep stond?!
Kan me nog een keeper van Twente herinneren, die de wedstrijd van zijn leven keepte en voorkwam dat we er niet 7 scoorden.
Gisteren 5 (!) kansen. In die eerste heft tegen Twente hadden we er 30 minuten al even zoveel kansen.
4 -1
ajaxdordtt
Sarcasme!!!
1 -1
Ar
Ja, dat had ik later ook door, toen ik meer van je reacties had gelezen.
1 -1
Dwergje48
Als jij meningen hoort waar je het niet mee eens bent wordt je heel irritant.
1 0
ajaxdordtt
Ik kan me idd ontzettend ergeren aan dat tokkie onderbuik geroeptoeter.
1 -1
Ar
En doet vervolgens zelf hetzelfde. Hulde hoor.
2 0
ajaxdordtt
Ik ben het juist compleet met jou eens vriend. Bedoel de mensen hier onder.
1 -1
Dwergje48
Je kan het ook gewoon negeren of er serieus op in gaan.
0 0
Dexy
Klopt helemaal, alleen ligt dit niet aan het feit dat we niets creëren, maar eerder aan het feit dat de grote kansen stelselmatig niet afgemaakt worden.

Als je gisteren alleen al ziet: Labyad, Neres, Tagliafico en Mazraoui hadden gewoon alle vier MOETEN scoren, betere kansen krijg je niet. Hetzelfde geldt voor Donny tegen Heracles, dat was ook zo'n 100% kans die gewoon keihard tegen de touwen moet hangen. Maar afmaken is al langer niet ons sterkste punt. Huntelaar had vorig seizoen gemakkelijk 30 goals kunnen maken, als hij niet zo laconiek met zijn kansen zou zijn omgegaan. Ook in het Bosz-jaar misten we al heel veel opgelegde kansen.

Waar dat aan ligt... Tja, enerzijds is onze afwerking - zoals hierboven gemeld - al een hele tijd zo inefficiënt als de pest. Misschien zou daar op getraind kunnen worden. Maar een feit blijft ook dat opvallend veel keepers de wedstrijd van hun leven keepen tegen ons. Wat Unnerstal er gisteren allemaal uit gehaald heeft, dat is werkelijk ongelofelijk. Daar valt op een gegeven moment niet meer tegenop te schieten. Hetzelfde gebeurde vorig jaar met Zwinkels van ADO en Castro van Heracles, die de meest moeilijk mogelijke doelpogingen gered hebben.

Ik denk dus dat het tweeledig is: enerzijds mogen de Ajax-spelers best eens wat vaker getraind worden op afwerken, maar anderzijds sta je als Ajax zijnde machteloos als de doelman van de tegenpartij alles redt (daar valt helemaal niets tegen te doen). Combinatie van onkunde, maar zeker ook een flinke dosis pech.
4 -1
Dwergje48
Ik vind dat echt de grootste onzin. Altijd als Ajax moeite heeft met scoren ligt het aan het feit dat de keeper zo geweldig was. Elke keer?!

Ik vond Unnerstall gisteren ook erg goed, maar om dat een wereldpartij te noemen gaat mij veel te ver.
4 -1
ajaxdordtt
Zijn we het dan toch eens?
0 0
Ar
Onder Keizer scoorden we in evenveel wedstrijden bijna twee keer zo veel. En creeerden we ook veel meer kansen. Als je er 10 creert en je maakt er vijf, prima. Als je er vijf creert en je maakt er één, doe je iets niet goed en dat ligt dan niet alleen aan de afwerking.

Maar je hebt wel gelijk dat de afwerking al jaren een probleem is, ook onder Bosz en onder Frank de Boer.
4 0
ajaxdordtt
Aha, het is dus pech. Gelukkig dan kunnen we gewoon zo doorgaan en hopen op geluk dan maar.

En houd nou op over die keeper man. Wat voor bijzonders pakt hij nou? Neres schiet naast. Die bal van Labyad die hij recht op zich krijgt geschoten? Of die uit die onmogelijke hoek van Mazraoui? Alleen die redding op dat schot van Ziyech in de 2e helft was knap maar dat was ook een halve wanhoopspoging.

Zonder die penal hadden we nog een uur kunnen door voetballen zonder te scoren. Maar nu ik weet dat dit gewoon pech is maak ik me geen zorgen meer.
1 -4
Lagasj
Niet zo raar zonder spits.
2 -10
insectenverdelg
tadic zal er ook wel gek van worden
heeft nu in 6 wedtrijden gespeeld en heeft 3 doelpunten en 2 assists. maar had als t een beetje meezat ook al op 5 a 6 assists kunnen staan. alleen er wordt zoveel in 1 op 1 situaties met de keeper gefaald. niet normaal meer.
5 0
ajaxdordtt
Ja je mag het hier niet zeggen want ten Hag is ongeveer heilig verklaard, maar het is om te janken hoe saai er gevoetbalt wordt. Het is dat ze dat mooie shirt dragen anders is het net of je naar Psv zit te kijken. Inclusief scoren in de laatste minuten.
6 -8
Schwalbino
Heilig verklaart door de Telegraaf en Derksen? En door de PB fanclub?
0 0
sucre
inderdaad! wat een belachelijke opmerking! heilig verklaard... als er 1iemand geen krediet heeft en belachelijk wordt gemaakt is hetvten hag wel.. lijkt soms wel op heksenjacht van gijp, derksen en driessen
1 0
Stuyvesant
Complete bullshit. Als de spelers de kansen gewoon benutten, dan is het gewoon spectaculair. Het probleem ligt niet aan Ten Hag, maar aan de spelers die de kansen niet benutten. Zaterdag had het gewoon bij rust al 3-0 voor Ajax moeten staan en dan was de wedstrijd gelopen.
8 -3
ajaxdordtt
Complete bullshit? Vriend als jij het spectaculair vindt mag dat. Dat vind ik complete bullshit. De cijfers bevestigen het ook zoals je kunt zien. 4(!) clubs in Nederland scoren meer dan Ajax. Az zelfs 10 doelpunten meer. Als jij denkt dat dat alleen aan de afronding ligt is dat jouw mening. Ik vind het lastig mijn ogen open te houden. Hiermee vergeleken was het voetbal onder Frank de Boer oogstrelend.
0 -6
Dexy
Je gaat hier totaal voorbij aan wat de factor toeval (geluk of pech) in één seizoen allemaal kan doen met een ploeg, vooral qua schotconversie (zowel voor als tegen).

Sinds de aanstelling van Ten Hag creëert Ajax van alle Eredivisie-ploegen veruit de meeste scoringskansen, aanzienlijk meer dan PSV en AZ. Dat deze kansen vervolgens niet afgemaakt worden vertekent het beeld behoorlijk. De inefficiëntie in de afronding is deels onkunde van de spelers zelf, maar voor een flink deel gewoonweg pech. Wij treffen altijd doelmannen op het moment dat ze de dag van hun leven keepen. Wat Unnerstal er gisteren allemaal uit heeft gehaald, is echt niet normaal. Zwinkels en Castro waren vorig jaar in de 2e seizoenshelft ook al een sta-in-de-weg. Daar kun je als Ajax zijnde op een gegeven moment niet meer tegenop schieten.

Begrijp me goed: ik neem Ten Hag een heleboel dingen op tactisch vlak kwalijk, maar je kan hem niet verwijten dat Ajax niets creëert. En als je het iemand al kan verwijten dat er zoveel kansen gemist worden, dan moet je dat toch echt bij de spelers doen. Die missen immers de meest simpele scoringsmogelijkheden, niet de coach.
1 -1
ajaxdordtt
1. Welke wereldreddingen van Unnerstal? dat pisballetje van Labyad of die poging uit een haast onmogelijke hoek van Mazraoui?

2. Bron van die gecreeerde mogelijkheden?

3. Schotconversie etc, het zal allemaal wel. Ook meer balbezit dan andere ploegen vermoed ik. Het is gewoon niet leuk om naar te kijken, dat is niet in cijfers te vangen.
0 0
KlasseLasse
je kan met 30 goals kampioen worden als je elke week 1x scoord en 4x 0-0 word je gewoon kampioen
1 -2
insectenverdelg
niet met onze verdediging. :)
0 -1
ajaxdordtt
We zijn geen Psv.
0 -1
KlasseLasse
nee die pakken wel prijzen dat klopt
1 0
ajaxdordtt
Als het je alleen om de prijzen draait moet je misschien supporter worden van Juventus of Bayern.
1 -5
KlasseLasse
je wilt toch ook meedoen om de prijzen of word jij liever met mooi voetbal 6e?
nou ik wil ook gewoon kampioen worden en cl spelen!
het liefst met leuk voetbal
en als je dan elke week met 1-0 wint is dat goed toch maar nee jij moet weer overdrijven!
1 0
ajaxdordtt
Tuurlijk heb je gelijk hoor, liever een prijs dan 6e. Maar ik kijk wel naar voetbal omdat ik gek ben op het spelletje en niet om te kunnen roepen dat we kampioen zijn na 34 zaadwedstrijden waar van 28x 1-0
0 0
HansBeus
Dat zal ook niet gaan veranderen zolang Ten Hag de trainer is, als je toch dat gebrei rond de 16 zag gisteren het lijkt er wel op dat ze niet op doel mogen schieten!.... het is toch beneden alle peil als je als Ajax zijnde met zo'n sterren team na Heracles thuis en VVV uit maar twee keer scoort en dat alle twee na de 85e minuut, tegen Heracles door je centrale verdediger en tegen VVV een penalty geholpen door Var anders hadden we tegen VVV nog verloren ook
Hier is toch alles aan mis, de winst op Luik verbloemd het één en ander nog maar dit gaat als het niet heel snel veranderd een heel moeilijk seizoen worden met Ten Hag!.
Na de winterstop toen Keizer onterecht) werd weg gejaagd voor Ten Hag hebben we 10 doelpunten minder gemaakt dan AZ... dat zegt toch al genoeg!...
4 -6
Bensco
Ik weet niet of ik het hier mee eens ben. Jij zegt dat de winst op Standard Luik een hoop verbloemt maar ik heb toen toch wel degelijk 2 wedstrijden gezien waarin wij het grootste gedeelte de dominante partij waren en goed voetbal was te zien. Misschien heeft deze zaadpot ook wel te maken met gemakzucht, een kutveld of gewoon een kutploeg als VVV die niet komt om te voetballen maar om een puntje te pakken. Er wordt te vaak gedacht dat je dit soort potjes wel even oprolt met 8-0 maar dit soort ploegen hebben er een skill van gemaakt om je mee te trekken in dat zielige niveau van ze.
2 -1
trodat4030
Ik vond ons in Luik helemaal niet zo dominant. Een uur lang ongeveer gelijkwaardig waar je mazzel hebt dat je er 2 maakt en die gasten 10x(!) naast of over schieten. Daarna werd Luik pas écht dominant en komen ze nog terug ook. In Amsterdam waren we wel dominant.
5 0
FUBAR
Bullshit natuurlijk. Ajax creeert genoeg kansen onder Ten Hag. Afmaken is het probleem.
4 -3
jariafca020
Dit ligt dus niet aan Ten Hag. Gisteren hadden we er zomaar vijf kunnen maken. Er mist gewoon scherpte voorin.
11 -4
Adios
Het gebeurt anders wel onder hem. Misschien komt het door het lange trainen, motiveert hij zijn spelers niet goed of ligt het aan de speelstijl. Hoe dan ook vind ik dat deze zaken verantwoordelijkheid van de coach zijn.
5 -6
megaonion
5 kansen moeten dus 5 doelpunten zijn? Dus jij denkt dat Van Basten en Bergkamp nog bij Ajax spelen?
2 -4
jariafca020
Ajax had in de eerste helft heel veel kansen. Die Duitser keepte helaas een wereldpartij.
1 0
ajaxdordtt
Een wereldpartij? Neres schiet naast en hij pakte dat balletje van Labyad(die hij recht op zich kreeg geschoten). 2e helft pakt hij een afstandschot van een meter of 25 goed. Maak het nou niet mooier dan het is.
0 -2
HansBeus
Zooo dus je bent tevreden met 5 hele kansen tegen ..jawel VVV ..
Ja zolang dit de trant is dan komen we nooit nergens meer!...
4 -4
megaonion
Helemaal mee eens, je moet tegen zo een matig elftal , met zo een sterren team minstens 15 kansen creeeren. We hebben het idd , maar over VVV, met alle respect natuurlijk. Dit is een team dat degradatie voetbal gaat spelen en we moeten al blij zijn met 5 kansen. Dit wordt een zware en vernederende voetbal jaar ben ik bang met deze trainer.
3 0
megaonion
Er zit totaal geen lijn in het voetbal. Balletje breed, balletje breed, geen actie, Neres lekker kapot maken, weinig beweging. Na 15 minuten ben ik letterlijk in slaap gevallen, wat is dit voetbal onder deze beton trainer saai zeg. Als we toch beton voetbal gaan spelen doe dan maar Frank de Boer, heeft er meer ervaring in en is een echte club man, daarnaast staat er iemand met persoonlijkheid voor de camera's.
4 -5
AFCA.
Verrassend dat je minder scoort met een verdedigende trainer....
8 -3
Van Reenen
Het wachten is op Perdrinho of hoe hij heet. Dan maar 25 miljoen, wordt door kampioenschap en overwinteren in CL dubbel en dwars terug betaald. Dolberg moet eerst groeien naar zijn oude niveau en dat kan nog wel effe duren.
3 -1
blessure
Slaat nergens op
Seizoen 2017-2018, meeste doelpunten gemaakt en de minste tegen.
Geëindigd op tweede plaats.
1 -3
ajaxdordtt
Het zijn verzonnen cijfers begrijp ik?
2 0
blessure
Nee,
Maar je kijkt naar een compleet voetbalseizoen, dus 2017-2018, of je kijkt naar het jaar 2018.
In het laatste geval, moeten er nog vier maanden gespeeld worden.
Kijk maar eens baarde eindstand2017-2018.
0 0
Bramzel
Of zou het toch aan onze o zo stille ex spitsen trainer Dennis Bergkamp liggen die nu de jongens niet meer van adviezen voorziet. Nee even zonder gekkigheid we moeten wel echt beter gaan afwerken, want gister kan je in de eerste helft minimaal op 0-2 komen als je de kansen beter benut.
3 0
Van Reenen
Het was net of ik naar het Belgische elftal zat te kijken tijdens het WK. Die creeerden ook vele kansen maar benutten en vrij weinig. Net een kopie van Ajax.
1 0
megaonion
Heeft weinig met afwerken te maken als je ziet hoe weinig kansen we creeeren. Spel van gister was ook niet om aan te gluren.
1 -2
Dwergje48
9 schoten op doel. 18 in totaal. Dat moet toch genoeg zijn om er 2 of 3 te maken.
4 0
Bramzel
Ben ik het niet helemaal mee eens. Als Neres gisteren die bal binnen schiet wat niet onmogelijk was wordt het wel een andere wedstrijd en krijg je veel meer ruimte. Je hebt wel gelijk dat het spel gisteren niet om aan te gluren was, maar dat heeft ook deels met de omstandigheden te maken kunstgras en VVV-Venlo dat erg verdedigend speelt. Dit moet normaal gesproken natuurlijk geen excuus zijn.
2 0
Adios
Zulke wedstrijden heb je elk jaar. Het verschil met andere jaren is alleen dat het veel vaker gebeurt, en dat is niet alleen toeval.
0 0
megaonion
Ik ben het met je eens dat Neres die goal had moeten maken maar we kunnen er toch ook allemaal mee eens zijn dat het voetbal zwaar ondermaats is?
3 -2
Bramzel
Ja dat klopt, maar zijn idd tot nu toe twee eredivisie wedstrijden geweest. Naar mijn mening waren de Europese wedstrijden wel gewoon goed. Alleen slecht dat je een 0-2 weg geeft in Luik. Waarbij achteraf gezien Sturm Graz niet zo’n goede tegenstander was.
1 0
Ellende
Tweeledig.
Het ontbreken van een echte goede spits in 2018.
3 -1
GvanderK
Huntelaar is een echte goede spits... Hij is erg belangrijk in Europa tot nu toe. Dolberg komt ook nog wel terug. Maar een talentvolle spits extra is wel welkom.
0 0
Vlieske
Snap ik met deze 442 Trainer. Weg met die vent.
5 -8
Ronaldinho020
Kneus
4 -7
ArnoAjax
Ja dat vind ik ook van tH
3 -3
megaonion
Hij heeft toch gewoon gelijk? Na 15 minuten kijken viel ik al inslaap met dit beton voetbal, snap alleen niet dat de supporters zo verblind zijn en snel op hun pik getrapt zijn omdat het om hun eigen club gaat dat enorm zaad speelt op dit moment, vooral als je kijkt naar het materiaal dat je hebt. Ajax speelt niet alleen schandalig slecht, het is ook nog het meest saaie voetbal sinds Frank de Boer z'n slechtste jaar.
6 -5
bringbackboilesen
Haha jij snapt er niet zo veel van he?
2 -6
megaonion
Nee, jij wel
1 -2